Toistuvasti myöhästyneen Mega Man -seuraajan julkaisu on yhtä masennusta

Mighty No. 9 alkaa olla täällä ja voi pojat että se on masentava tapaus.

22.6.2016 22:35

Lähemmäs kolme vuotta Kickstarter-kampanjansa jälkeen Mighty No. 9 on saapunut Amerikkaan ja pc-pelaajien saataville viimein tämän viikon tiistaina. Useaan otteeseen myöhästelleen Mega Manin henkisen seuraajan julkaisu ei ole mennyt kuitenkaan ollenkaan nappiin, sillä lukuisat ongelmat ovat tehneet parhaansa, jotta pelistä nauttiminen olisi mahdotonta.

Ensinnäkin ikäviä ongelmia ovat kohdanneet pelin Kickstarter-tukijat, joille julkaisuun luvatut koodit pelistä ja sen lisäsisällöstä toimivat ainakin vielä tiistaina miten sattuu. Jotkut olivat saaneet koodinsa väärille alustoille, jotkut koodit eivät toimineet ollenkaan ja osa tukijoista saattoi saada pelin kahdesta lisäsisältöpaketista toisen kahteen kertaan molempien sijaan. Monet ovat kiivaasti saaneet kysellä myös heille luvattujen fyysisten tukijapalkintojen perään.

Tekniset ongelmat ovat myös varjostaneet Mighty No. 9:n julkaisua. Pelin Xbox 360 -versio viivästyi viime hetkellä toviksi pelin sertifikointiprosessissa esiin tulleen bugin johdosta, ja myös sen Linux- ja Mac-version suhteen tehtiin pitkään vielä viimeisiä testauksia. Osa pelaajista on myös raportoinut pelin Wii U -version pyörineen huonosti ja jopa tappaneet joidenkin konsoleita tyystin. Julkaisija Deep Silver on kertonut ainakin jälkimmäiseksi mainitun ongelman olleen sentään varsin harvinainen laadultaan ja että korjaus sen suhteen on pyritty jo tuomaan peliin tällä viikolla.

Yleinen ongelma Mighty No. 9:n suhteen on toki ollut myös se tosiasia, ettei se ole ollut erityisen kummoinen peli. Hiljattaisessa verkkolähetyksessä peliä suunnitelleen Comcept-yhtiön pomo Keiji Inafune onkin myöntänyt tehneensä Mighty No. 9:n suhteen varsinkin sen virheen, että peliä lähdettiin tekemään liian usealle alustalle kerralla samanaikaisesti, mikä osoittautui suureksi työtaakaksi ja vaikutti merkittävästi projektin kulkuun. Hän on myös korostanut olevansa pelin avainluojana ottamassa päävastuun pelistä löytyvistä ongelmista.

Mighty No. 9:n kasautuneiden ongelmien myötä jopa Sonic the Hedghehogin humoristisuudestaan tunnettu virallinen Twitter-tili on naureskellut pelin tilanteelle. Pilkka tosin menee tässä tapauksessa reilusti ohi maalin, sillä viimeinen suurempi Sonic-peli Sonic Boom oli laadultaan ihan rehellisesti ottaen sitä itseään.

Euroopassa Mighty No. 9:n on määrä saapua pääosalle konsoleista virallisesti perjantaina. Myös 3DS- ja Vita-versioiden pitäisi pelistä olla vielä tulossa myöhempänä ajankohtana.

Lähde: Game Informer, Venture Beat, Kotaku (1), (2)

Lisää luettavaa