Retrostelussa Scorched Earth – kaikkien sotapelien äiti / Artikkelit / pelaaja.fi

Retrostelussa Scorched Earth – kaikkien sotapelien äiti

2.04.2022 // Kirjoittanut: Miikka Lehtonen
3
Retrostelussa Scorched Earth – kaikkien sotapelien äiti

Scorched Earth (1991)

Kauan ennen kuin brittiläinen Worms hurmasi koko pelimaailman vuoropohjaisella ja kepeän fysiikkavetoisella räiskinnällään, saman idean varaan rakennettuja pelejä oli lukemattomia. Rehellisesti sanoen niin kutsuttujen tykistöpelien historia kantaa 1970-luvulle saakka, sillä vastaavaa nähtiin jo aivan ensimmäisillä kotitietokoneilla. Mutta muutama vuosikymmen myöhemmin – ja silti muutamia vuosia ennen Wormsia – saapui kaikkien tykistöpelien äiti: Scorched Earth, eli tuttavallisemmin Scorch.

Ja voi, miten me sitä pelasimme!

Scorched Earth kytkee itsensä tiettyyn aikaan jo nimellään, sillä sen virallinen koko nimi on Scorched Earth: the Mother of All Games. Nykyään tätä viittausta ei ehkä enää muisteta, mutta sen ensimmäisen Irakin sodan lämmitessä alkuvuodesta 1990 Irakin diktaattori Saddam Hussein mainosti, että tuleva sota tulisi olemaan ”kaikkien taisteluiden äiti”, minkä jälkeen lukemattomat vitsiniekat ja mainostajat keksivät vääntää lausunnosta mitä milloinkin. Ei olekaan yhtään yllättävää, että Scorched Earth ilmestyi vuonna 1991, eikä se todennäköisesti olisi erottunut Tyllin, Gorillas.basin ja lukemattomien muiden kollegoidensa joukosta, ellei pelin kehittäjä olisi tajunnut, että tykistöpelit voivat olla ylitseampuvaa överitykitystä.

Perusidea on sama kuin muissakin lajityypin peleissä. Kahdesta useaan pelaajaa kykkii tykkiensä kanssa eri puolilla kumpuilevaa pelialuetta. Yksi kerrallaan pelaajat suuntaavat tykkinsä säätämällä niiden kulman ja laukauksen voiman. Sitten katsotaan, mihin murkula lentää ja tavoitteena on tietenkin olla viimeinen eloonjäänyt taistelukentällä. Perusideaa on sotkettu alusta saakka jos jonkinlaisilla muuttujilla, kuten vaikka vuorosta toiseen vaihtuvalla tuulen voimakkuudella ja suuntauksella, mikä pitää huolen siitä, että sama tulikomento ei tuota joka vuorolla samaa tulosta.

Scorched Earthin innovaatio oli sen täysin ylitseampuva asearsenaali, josta löytyi mäkiä alas vieriviä rullapommeja, napalmimeriä jälkeensä jättäviä palopommeja, ilmassa useaan taistelukärkeen hajoavia MIRV-ammuksia, ydinpommeja, maan alle kaivautuvia kranaatteja ja kaikkea muuta mahdollista. Tämä piti huolen siitä, että taistelut olivat näyttäviä ja yleensä myös hyvin nopeita, kun joku hutilaukauksiin kyllästynyt päätti lasauttaa puoli kenttää pölyksi ydinpommillaan. Voiko modernin maailman geopoliittisia jännitteitä enää paremmin tiivistää pelin muotoon?

Scorched Earth oli omassa kaveripiirissämme kestohitti suunnilleen niin kauan, kun DOS-pohjaisia käyttöjärjestelmiä käytettiin. Tämä johtui siitä, että pelin kehittäjä päivitti peliään tiheästi ja tehokkaasti. Yksinäiset pelaajat nauttivat useista tekoälymalleista, joiden avulla vihollisten käyttäytymistä pystyi säätelemään.

Kokeneemmat pelaajat taas pitivät varmasti muun muassa siitä, että vuorot pystyi muuttamaan yhtäaikaisiksi. Kaikki säätivät kyllä vuorollaan omat laukauksensa kaikessa rauhassa, mutta jokainen tykki paukahti sitten samaan aikaan. Näin vältyttiin siltä perinteiseltä ongelmalta, että ei ole kovinkaan hauskaa olla vuoron viimeinen ja tietää jo ennakkoon, että on todennäköisesti vainaa jo kauan ennen kuin pääsee pelaamaan.

Scorched Earthin vaikutus myöhempiin peleihin ja esimerkiksi Wormsiin onkin hyvin selvä. Myös Worms ratsasti maineeseen lennokkailla ja hulluilla aseillaan, joista monet oli pöllitty suoraan Scorched Earthista. Tämä ei toki ole mitenkään paheksuttavaa menoa jo vaikka sen johdosta, että ”ydinpommi” ja ”MIRV-ohjus” eivät ole mitään Scorch-kehittäjän omia keksintöjä. Lisäksi Worms toki myös näytti paljon paremmalta kuin Scorch. On toki todettava, että varhaisena VGA-pelinä Scorchkin oli aikanaan sangen kaunis peli, mutta eihän sen koodarigrafiikka tietenkään vetänyt vertoja Wormsin suurille, animoiduille ja vieläpä puhuville pelihahmoille.

Liity Miikka Lehtosen seuraan retrostelemaan vanhoja pelejä joka lauantai Pelaaja.fissä. Ehdota kommenteissa, mitä seuraavaksi pitäisi napata  retrosteluun.

Kommentit

Käyttäjän Hitman 47 kuva
Hitman 47

War of tanks tätä tuli myöskin pelattua nuorena vanhalla tietokoneella :D

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou

Ai ai, nyt on kovaa nostalgiaa suoraan 90-luvun alusta.

Käyttäjän kaappausmerella kuva
kaappausmerella

Aiettä, Skortsii tuli mätettyy pitkälle yöhön.

Nostoja