Bloodborne-aloittelijanopas – 11 elintärkeää vinkkiä / Artikkelit / pelaaja.fi

Bloodborne-aloittelijanopas – 11 elintärkeää vinkkiä

20.04.2015 // Kirjoittanut: Janne Pyykkönen
4
Bloodborne-aloittelijanopas – 11 elintärkeää vinkkiä

PlayStation 4:n uusin yksinoikeuspeli on tehty vanhan ajan pelisuunnittelulla. Se tarkoittaa, että pelaajia ei aliarvioida, eikä asioita selitellä turhaan, koska kaikki on mahdollista oppia kantapään kautta. Se voi tarkoittaa melkoisen kylmää kyytiä erityisesti ihmisille, jotka eivät ole koskaan pelanneet tekijästudion aiempia Demon’s Souls- ja Dark Souls -pelejä. Seuraavilla vinkeillä pääsee kuitenkin takuuvarmasti vauhtiin. Tärkeintä on muistaa, että pelin alku on se vaikein osuus. Kun Bloodbornen pelimekaniikat ovat hallussa ja itsevarmuus saavutettu, pahimmatkin loppupään vastukset kaatuvat kyllä. Älä siis missään tapauksessa luovuta kesken.

1. Sinä kuolet

Kuolema tulee taatusti ennemmin tai myöhemmin, ja peli olettaa näin. Jo ensimmäinen vihollinen on ihmissusi, jota harvempi saa hengiltä nyrkillä, eikä siinä ole mitään häpeämistä. Siksi alkupään aseet ja varusteetkin jaetaan vasta tukikohdassa Hunter’s Dreamissä, jonne kuolema johdattaa. Se on pelin tapa toivottaa sinut tervetulleeksi, joten on hyvä totutella hengenmenoon. Kuolemanjälkeiset lataustauot voivat tuntua pitkiltä, mutta niitä yritetään lyhentää tulevalla päivityksellä.

Kuoleminen saattaa käydä nopeasti hermoille, mutta Bloodbornessa pärjää olemalla järjestelmällinen ja rauhallinen sekä pitämällä mielessä eri vihollisten hyökkäysanimaatiot ja -tyylit. Jos pomo on melkein kuolemassa, älä koskaan tee sitä virhettä, että yrität viimeistellä sen ylimääräisellä ”viimeisellä” iskulla, vaikka tiedät vastaiskun olevan jo tulossa. Odota aina uutta tilaisuutta äläkä käy ahneeksi.

2. Valitse aseesi

Yllättävän moni aloittelija on unohtanut ottaa käyttöön aseensa, vaikka se kuulostaa hullulta. Kun Messengerit antavat sinun valita aseen Hunter’s Dreamissä, mene varustevalikkoon Options-napilla ja ota sekä lähitaisteluase että tuliase käyttöön.

Peli tarjoaa kolmea asetta ja kahta pyssyä. Saw Cleaver on trailereiden perusase, muttei välttämättä se paras valinta. Se on lyhyessä muodossaan todella nopea, eikä hidastu juuri pitkässä muodossaan. Se on perusturvallinen valinta, joka ei ole erityisen heikko tai vahva millään alueella.

Hunter Axe on STR- eli voima-aseisiin panostavan ensimmäinen valinta ja ehkä turvallisin ase aloittelijalle. Yksikätisessä muodossaan se lyö tarpeeksi lujaa, jotta viholliset kaatuvat nopeasti ja menevät helposti puolustuskyvyttömään tilaan kombojen kautta. Pidennettynä mallina se on hyvä väkijoukkoja vastaan erityisesti käyttämällä pitkään painettua R2-hyökkäystä eli ns. Charge Attackia, kunhan latauksen aloittaa tarpeeksi ajoissa.

Threaded Cane on nopeisiin Skill-aseisiin panostavan ensimmäisen ase ja kolmikon vaikein käytettävä. Erityisesti keppimuodossaan sillä on vaikea osua ensimmäiseen pomoon, joten on hyvä opetella käyttämään laajalle yltävää ruoskamuotoa. Cane on paranneltuna hyvä valinta myöhemmin, koska sillä on helppo pitää etäisyyttä vihollisiin.

Tuliaseista kannattaa ehdottomasti valita pistooli. Blunderbuss-haulikko osuu laajemmalle, mutta se on hitaampi. Tuliaseiden tärkein ominaisuus on kyky kaataa iskuun valmistautuvat viholliset ampumalla niitä kesken animaation, ja pistoolin nopeus on tässä ehdoton valtti. Kun vihollinen on maassa, tungetaan iholle ja tehdään R1:tä painamalla ns. Visceral Attack. Kannattaa myös muistaa, että jos ase muuttuu L1-muodonmuutoksella kaksikätiseksi, R2 eli ampumahyökkäys korvautuu silloin uudenlaisella erikoisliikkeellä.

Et ole lukittu tiettyyn asevalintaan kovin pitkään, sillä jo ensimmäisessä kaupunginosassa löytää useampia Hunter’s Badge -merkkejä. Ne avaavat Hunter’s Dreamissä kauppaan uusia ostettavia aseita, joista kaikkia ei voi edes valita pelin alussa. Mikä tahansa alkuaseista on kuitenkin paranneltuna tarpeeksi hyvä pelin läpäisemiseen, jos niiden pelityyli sattuu miellyttämään.

Voimaan panostavat pelaajat saavat myöhemmin käyttöön muun muassa lekan ja kannettavan tykin. Skill-hahmot päätyvät tyypillisesti tuplapuukkoihin ja pistomiekkoihin. Kaikkiin yhtä lailla panostavien aseeksi päätyy esimerkiksi miekka, joka toimii joko yhden käden nopeana aseena tai kaksikätisenä suurteränä.

Bloodborne

3. Älä stressaa veren takia

Veri eli Blood Echoes on pelin valuuttaa, jolla parannetaan hahmoa ja ostetaan tavaroita. Sitä ei voi käyttää hahmon parantamiseen, ennen kuin Hunter’s Dreamin nukke herää henkiin pelaajan saatua yhden pisteen verran Insight-numeroarvoa. Tämä tapahtuu kohtaamalla ensimmäisen pomon, ja siihen asti voi hyvin pelata stressaamatta verestä. Senkään jälkeen ei ole katastrofi menettää kymmeniä tuhansia veripisaroita. Vaikka kaikki menisi, tärkein edistymisen väline eli taito pelata ei katoa mihinkään. Turha siis kiroilla.

Mutta minne veri menee kuollessa? Sen voi noutaa maassa lojuvassa verilammikosta. Se ilmestyy paikkaan, jossa hahmo seisoi muutamaa sekuntia ennen kuolemaansa. On myös mahdollista, että yksi paikan vihollisista kaappaa veret itselleen. Tunnistat verivoron kirkkaasti hohtavista silmistä, ja veret palautuvat sinulle sen kuollessa. Palautus toimii kuitenkin vain edelliseen kuolemaan asti, eli jos henki menee ennen lammikolle pääsyä, kaikki on mennyttä.

Alkua helpottaa silti, jos päivität aseesi vähintään +2-luokkaan kentästä löytyvillä kivillä ja hankit ensimmäisen Hunter-haarniskan ankeiden alkuvaatteiden tilalle verisijoituksella.

Tavaravalikkoon kertyvät coldbloodit eli käytettävät veret kannattaa säästää tilanteeseen, jossa olet tukikohdassa ja sinulla on melkein varaa ostaa joko ominaisuuspiste tai kallis varuste. Näin vähennät riskiä menettää kerätyt veret turhaan kuolemaan.

4. Oikotiet ovat kaikki kaikessa

Bloodbornessa ei ole kovin paljoa lamppuja, jotka toimivat tallennuspisteinä. Ensimmäisessä kentässä eli Central Yharnamissa niitä on neljä, mutta kaksi vaatii pomojen kaatoa. Käytännössä mennään aluksi siis kahdella pisteellä, ja tärkeintä on avata oikoreittejä ja portteja. Portit avataan aina niiden takapuolelta, minkä jälkeen juoksureitti esimerkiksi ensimmäiselle pomolle on enää minuutin luokkaa. Vivut, jotka eivät toimi vielä, ovat tyypillisesti hissien kutsumiseen, ja ne aktivoidaan astumalla hissin lattian napille, kun ensin on kierretty sinne kaukaa.

Alun Central Yharnamissa kannattaa myös huomata, että tärkein oikoreitti on erään kaksikerroksisen talon sisällä.

5. Kaikki eivät ole vihollisia

Yharnam on täynnä salaisuuksia, joista monet liittyvät seisoskeleviin sivuhahmoihin ja punertavilla lyhdyillä merkittyihin ikkunoihin. Jotkut hahmot on jututettava useaan otteeseen, ja jotkut eivät tahdo kertoa asioitaan, ennen kuin pelimaailma ja tarina etenevät. Etenemistä tapahtuu pomoja kaatamalla ja kasvattamalla Insight-arvoa, joka kuvaa hahmon näkemystä salaisuuksista, joita ihmisten ei tulisi tietää. Korkea Insight tekee vihollisista myös vaarallisempia, mutta se on vain kestettävä. Kun vastaan tulee ikkuna, jonka taakse voi huhuilla, paikka kannattaa pistää muistiin, jotta sinne voi palata myöhemmin.

Pelin ”true ending” ja moninpelikerhot eli Covenantit ovat salaisuuksia, joiden selvittämisessä on työtä. Kärsivällisyyttä vaaditaan, sillä tiettyihin hahmoihin liittyvät erikoistehtävät voivat ratketa vasta kymmenien pelituntien päästä.

6. Taistele oikein

Bloodbornen taistelussa yleissääntönä on olla aggressiivinen. Kun päälle vyöryy vihollisjoukko, tulee tarve perääntyä ja juosta, vaikka usein on järkevämpää syöksyä niiden keskelle ilman lukitusta ja viuhtoa villisti joka suuntaan pitäen viholliset pois tasapainosta. Jos osumia tulee sisään, omat lyönnit ja virtaava veri nostavat elämämittaria toipumismekaniikan ansiosta.

Yksittäisiä kovempia vihollisia vastaan kannattaa odottaa yhtä hyökkäystä ja syöksyä sitten sivuaskeleella tai kuperkeikalle sivustaan. Sitten aloitetaan kombosarja R1:llä ja jatketaan kunnes stamina loppuu, jolloin peräydytään hetkeksi. Jos aseesi lyö tarpeeksi kovaa, vihollinen pysyy ”köysissä” kombon ajan.

Jos tämä ei vain onnistu, vihollisia voi erotella laumasta monilla keinoilla. Tärkeimpiä ovat pullonkaulojen eli portaikkojen ja oviaukkojen käyttö sekä vihollisten houkuttelu joko ampumalla niitä tuliaseella tai heittämällä niitä pebble-kivillä.

Tärkeintä on olla aliarvioimatta mitään vihollisia. Vaikka käytössä olisi pelin raskain haarniskasetti ja vastassa pari kapista koiraa, viholliset voivat järsiä sinut hengiltä yllättävän nopeasti.

Luoteja voi valmistaa myös käyttämällä omaa elinvoimaa ristiohjaimen yläpainalluksella, ja jos sen ajoittaa sopivasti, elämän voi saada takaisin vihollisilta nopealla hyökkäyksellä.

Bloodborne

7. Opettele pomojuoksu

Kun olet avannut oikoreitit, saanut verta sekä varusteita ja olet valmis taistelemaan pomoja vastaan, opettele niin sanottu pomojuoksu. Se tarkoittaa ryntäystä, jolla pinkaiset ohi kaikkien vihollisten, jotka muka estävät matkasi pomolle. Hyppää, väistele, säntäile ja pyöri, mutta älä pysähdy, vaan mene niin nopeasti kuin pystyt. Pomojen tappaminen vaatii keskittymistä ja flow-tilassa olemista, joten on turha haaskata keskittymistä ja resursseja vähäisempiin vihollisiin.

8. Ryhdy farmariksi

Jos peli tuntuu liian vaikealta ja tavaroista on pulaa, farmaus auttaa. Se hoituu valitsemalla reitti, jota pitkin juoksemalla saa nopeasti ja vaivatta läjän sieluja. Sitten palataan Hunter’s Dreamiin ja aloitetaan reitti uudestaan. Blood Vialit ja luodit kasautuvat hahmolle vain 20 läjiin, mutta ylimääräiset menevät varastoon ja otetaan sieltä käyttöön tarvittaessa automaattisesti, joten mikään ei mene hukkaan. Kymppitasolta aloittavalle hahmolle ensimmäinen pomo on huomattavasti helpompi, jos verta hankkii noin tasolle 16 tai 18 asti. Kentissä on tyypillisesti sen verran aseiden parantamiseen käytettäviä kiviä, että ainakin kaksi asetta saa täyteen voimaan ilman farmausta, mutta kokeilunhaluisen on tehtävä töitä.

9. Erikoisilkiöt vaativat erikoiskeinoja

Jo Central Yharnamissa on vihollisia, jotka ovat paljon pahempia kuin kaupungin normaalit asukkaat. Näistä valtava kirvesmies on huijausta: se on nopeasti ja lujaa lyövä olio, jonka takana ei ole mitään kiinnostavaa. Jättipossu on pahempi vastus, joten kannattaa etsiä reitti, jota pitkin pääsee kinkun selustaan. Sillalla väijyvät ihmissudet ovat sen verran pahoja vastuksia heikolle hahmolle, että niitä vastaan ei kannata aluksi edes taistella. Pistät vain hippulat vinkumaan sen verran lujaa, että hukat jäävät kuin nallit kalliolle. Tiiliskiviä heiluttavat korstot taas ovat nopeampia kuin uskoisi, joten syöksy selustaan vasta, kun niiden iskusarjat pysähtyvät.

10. Älä anna pomojen pelotella

Central Yharnamissa kohdataan ensin yksi kahdesta pomosta, ja nyt tulee spoilereita.

Cleric Beast on tyypillisesti ensimmäinen kohdattu pomo, ja se vaikuttaa pahemmalta kuin onkaan. Olio kirkuu jatkuvasti ja sen ääriviivoja ja hyökkäyksiä on vaikea tulkita heiluvan karvamassan takaa, mikä on eräänlaista psykologista taistelua. Sillä on kuitenkin useita heikkouksia. Olion taakse kannattaa yrittää päästä, sillä se ei käänny kovin nopeasti. Jos sitä ampuu päähän pistoolin lukituksella useamman kerran putkeen, se joutuu tyrmäytyneeseen tilaan, johon sen saa uudestaan pään parannuttua. Kun se lyö isomman kätensä maahan, raajan voi silputa nopeasti, jolloin olio on myös hädässä. Molotovit kentästä kannattaa säästää tähän, jolloin olion voi viimeistellä turvallisesti kauempaa.

Father Gascoigne on ensimmäinen kolmivaiheisista pomoista, jotka muuttavat tyyliään joka kerta, kun mittarista on vähennetty kolmannes kestoa. Kahdessa ensimmäisessä muodossaan hän on todella heikko pistoolin keskeytysliikettä vastaan, ja tämä on paras mahdollinen paikka harjoitella kyseistä liikettä, sillä sitä tarvitaan myöhemmin kovemmissa taistoissa. Kolmannessa muodossaan häntä vastaan on vain osattava väistellä, mutta hänet voi myös kärventää heittämällä ensin öljyä ja sitten molotovin. Myös huoneen arkkitehtuuria kannattaa käyttää, ja hänet voi houkutella takaa-ajoon portaiden yläpäähän, jolloin pudottautumalla ja odottamalla voi saada sisään ilmaisen iskun. Gascoignen kolmas muoto on myös herkkä salaiselle esineelle, jonka voi saada jututtamalla kentän asukkeja. Koko taistelun läpi hänen hyökkäyksiään voi hidastaa juoksemalla niin, että hautakivet ja puut ovat sinun ja papin välissä. Se käy kuitenkin vaikeaksi viimeisellä kolmanneksella, kun Gascoigne flippaa ja peto on irti.

Kun näistä selviää, on vaikeustason kannalta paras suunnata seuraavaksi uudelta lyhdyltä vasemmalle ja sieltä kaupunginosaan nimeltä Old Yharnam, sillä muut suunnat ovat tätä selvästi vaikeampia.

11. Apua on saatavilla

Moninpeli toimii Bloodbornessa taikakellojen avulla. Yhden Insight-pisteen käyttämällä voi soittaa Beckoning Belliä, joka kertoo pelille, että apua kaivataan. Silloin kutsun saavat noin samalla tasolla ja samassa paikassa olevat metsästäjät, jotka ovat soittaneet apua tarjoavien kelloa. Jos kenttään ilmestyy tämän seurauksena ”pahaa kelloa” soittava nainen, kyseisen pelaajan peliin voivat suorittaa invaasion ilkeät pelaajat, jotka ovat soittaneet omaa pahaa kelloaan.

Beckoning Belliä kannattaa soittaa yleisesti kahdessa paikassa, eli joko lyhdyn luona tai pomon sumuoven vieressä. Muuten apuun tuleva pelaaja ei välttämättä löydä sinua tai pääse avuksesi, mikä voi turhauttaa niin paljon, että apuri saattaa lähteä kalppimaan. Avun saaminen voi viedä jonkin verran aikaa, sillä sopivassa kohdassa ei välttämättä ole juuri oikealla hetkellä oikeantasoista taistelutoveria.

Kommentit

Käyttäjän Rokkijani kuva
Rokkijani

Saw Cleaverin tehokkuudesta on hyvä tietää, että se on ns. serrated ase eli tekee perus muodossaan 20% lisädamagea petoihin, joihin suuri osa pelien vihollisista kuuluu. Jos vielä kikkaillee Beast Blood Pelleteillä ja puffeilla niin mikään ase ei tapa niin nopeasti lopareita, jos vain hallitsee aseen käytön komboineen.

Minä aloitin aikoinaan axella ensimmäisen kerran. En varmaan sen jälkeen ole käyttänytkään.

Axe tai Cleaver siis aloitukseen sanoisin minä.

Levelitykseen minun vinkki on, että energiaa vaan ja reilusti alkuun sekä staminaa.

Käyttäjän Janne Pyykkönen kuva
Janne Pyykkönen

Jos ei erityisesti satu tykkäämään aloitusaseista, niihin tuskin kannattaa jumittua. Kirves johtaa esimerkiksi Kirkhammeriin tai todennäköisemmin Ludwigin miekkaan,tai jopa Whirligigiin. Jälkimmäistä ei tosin ollut olemassa,kun opasta kirjoitettiin, koska DLC tuli paljon myöhemmin. Jos yksi ainoa ase pitäisi koko pelistä tehon puolesta valita, se olisikin minulle juuri Whirligig eli "pitsaleikkuri". Mutta nämä ovat pidemmän tähtäimen mietintöjä.

Käyttäjän Vaapukkamehuw kuva
Vaapukkamehuw

Dark Soulsiin sellainen vinkki, että sulava pelikokemus muodostuu taitavasta lock-on togglesta. Lock-on on tilannekohtainen työkalu, jota ei ole tarkoitus käyttää koko ajan. Jos haluat väistää mihin suuntaan tahansa, unlockaa.

Bloodbornessa tämä asia on siinä mielessä helpompi hahmottaa, että väistöanimaatio unlockattuna on erilainen, joka ohjaa pelaajaa kokeilemaan unlockattuna pelaamista.

Mutta remasterin myötä paljon pelaajia palaa ensimmäisen Dark Soulsin pariin, sekä toisaalta pelaajia joilla ei ole kokemusta kuin sarjan uudemmista osista, niin voin jo valmiiksi kuvitella sen itkun "kankeista pelimekaniikoista", vaikka suurin kankeus on heidän harhaoppinen pelitapansa.

Tietysti animaatiot on uudemissa osissa sulavempia ja näin, mutta mitään massiivista pelimekaanista kankeutta Dark- ja Demon's Soulsissa ei ole suhteessa myöhempiin osiin. Toki kokonaisuudessaan Souls-pelien taistelu on melko kankeaa, poikkeuksena tietysti Bloodborne.

Käyttäjän Vaapukkamehuw kuva
Vaapukkamehuw

Ja tämä tulee siis henkilöltä, joka aikoinaan itki 4-suuntaisen väistön kankeudesta.

Itse asiassa kaikkisuuntainen väistö oli muutos, jota eniten toivoin Dark Soulsin jatko-osiin. Nykyään 4-suuntainen väistö ei tosin haittaa pelikokemusta millään tapaa, vaan oikeastaan koen sen ihan hyvänä ominaisuutena esimerkiksi joissain pomotaisteluissa.

Tietysti raja sen välillä, että mikä on vaikeasti omaksuttava pelimekaniikka ja mikä on huono pelimekaniikka, on häilyvä. Vaikka näenkin lock-on togglen olevan asia, joka tuo lisää syvyyttä taisteluun, niin se ei ole mikään luonnollisin asia omaksua, vaan vaatii usein jonkin verran pelikokemusta alle.

Pähkinänkuoressa siis lock-onia on hyvä käyttää kun:

- Haluat blokata ja strafeta vastustajan ympärillä
- Haluat tähdätä paremmin pistoaseilla (esim. keihäät ja rapiirit) tai taioilla.
- Haluat kontrolloida kameraa nopeasti. Jos esimerkiksi rollaat vihollisen taakse, lock-onin painaminen palauttaa vihollisen kuvaruutuun silmänräpäyksessä.

Unlockattuna pelaaminen mahdollistaa:

- Väistämisen mihin suuntaan tahansa.
- Aseiden koko ulottuvuuden hyödyntämisen. Monilla aseilla unlockattuna on mahdollista saavuttaa pidempi kantama, jos hyökkäät vastustajaan pienessä kulmassa. Hyvänä esimerkkinä toimikoon vaikkapa Katanat.
- Kameran vapaan kontrolloinin. Hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää, että jos vastustaja kuvittelee olevansa lintu, lock-onin käyttöä kannattaa välttää. Taivaalle tuijottelussa ei ole mitään ideaa.
- Juoksuhyökkäykset voi suorittaa sprinttaamalla ympyrän paikaltaan. Monilla aseilla juoksuhyökkäys on todella nopea ja tehokas, joten niitä kannattaa hyödyntää. R1-spämmäys on yliarvostettua (PVE:ssä ainakin).

Tuossa ainakin muutamia asioita mitä äkkiseltään tuli mieleen. Noiden kahden eri tilan hyötyjen ja rajoitteiden ymmärtäminen käytännössä johtaa lock-on toggleen, jossa pelaaja saattaa hyvinkin nopeasti vaihdella noiden kahden eri tilan välillä.

Toki kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, joten kannattaa katsoa esimerkiksi vaikkapa Yami (Tamashin) videoita YouTubesta. Toki ne ovat PVP-videoita, mutta monet tekniikoista on sovellettavissa PVE-puolelle yhtälailla:

https://www.youtube.com/watch?v=CKQr20KJbGo

Nostoja