Cyberpunk 2077 -aloittelijanopas – kahdeksan vinkkiä aloittelevalle kyberpunkkarille

Janne Pyykkönen laati Cyberpunk 2077:n julkaisun kunniaksi oppaan aloitteleville kyberpunkkareille.

10.12.2020 12:56

Vuoden odotetuin suurpeli Cyberpunk 2077 on vihdoin kaupoissa. Näillä vinkeillä helpotat matkaasi Night Cityn vaarallisille kaduille.

1. Kuka olet?

Cyberpunk 2077 on pelattavuudeltaan sekoitus GTA-maista avoimen maailman harhailua, ensimmäisen persoonan räiskintä- ja lähitaistelua, hiiviskelyä sekä hakkerointia. Turpasaunomista voi omasta mieltymyksestä riippuen harrastaa koko ajan, ajoittain tai ei juuri lainkaan. Useimmista varsinaisista tehtävistä voi selvitä hyvin pysymällä varjoissa, mutta kaduilla on tarjolla runsaasti taistelukohtaamisia, joissa viholliset pitää saada hengiltä tai unten maille. Pelihahmo V on kuitenkin loppujen lopuksi palkkasoturi, joten jos viholliset ohittaa aina täysin, kokemusta, rahaa ja lisätekemiset avaavaa Street Crediä saa hieman vähemmän kuin lähettämällä vastaantulijat unten maille tai manan majoille.

Kannattaa siis jo alkumetreillä alkaa pohtia, minkälaisen pelityylin valitsee. Erikoistumalla saa rakennettua paljon tehokkaamman hahmon kuin yrittämällä olla kaikessa tasapaksu. Varusteet ja aseet voivat onneksi paikata hahmon heikkouksia. Ei kannata lannistua, vaikka valittu pelityyli tuntuisi aluksi hankalalta. Vaikeustason valinta alussa ei sido mihinkään, vaan sitä voi vaihtaa vapaasti myöhemmin.

2. Mistä tulet?

Cyberpunk 2077 -aloittelijanopas

Hahmonluonnissa tehdään yksi tarinaan merkittävästi vaikuttava valinta, joka määrittää päähenkilö V:n taustan. Cyberpunk 2077:n maailmassa on periaatteessa kolmenlaisia ihmisiä, joiden ero on heidän suhteessaan megakorporaatioihin. Yhtiönilkit (Corpo) ovat osa alistavaa kapitalistikoneistoa, ja kadun väki (Streetkid) yrittää lähinnä selviytyä hengissä parhaansa mukaan. Kulkurit (Nomad) kieltäytyvät osallistumasta kaupungin kuvioihin ja elävät Mad Max -unelmaansa autiomaassa.

Nämä kolme vaihtoehtoa määrittävät pelin opetustehtävän ja antavat myöhemmin runsaasti keskusteluvaihtoehtoja, mutta kaikki päätyvät nopeasti samaan pääjuoneen. Jos haluaa ikonisimman Cyberpunk-kokemuksen, valinta osuu Streetkidiin, joka tajuaa katuja hallitsevien jengien ja rikollisten dynamiikat. Valinta on hyvin samanhenkinen kuin esimerkiksi Mass Effectin Shepardin kohdalla, mutta Cyperpunkissa taustaan liittyviä dialogivaihtoehtoja tulee eteen useammin.

3. Mistä sinut on tehty?

Cyberpunk 2077 -aloittelijanopas

Jo alussa päästään sijoittamaan pisteitä viiteen eri ominaisuuteen, joita ei todellakaan selitetä tarpeeksi hahmonluonnissa. Numeroarvot vaihtelevat 3:sta 20:een ja antavat bonuksien lisäksi pääsyn perkeihin eli etuihin. Jokaisella ominaisuudella on omat alataitonsa, jotka saavat kokemusta käytön mukaan. Ideana on, että pisteillä ostetut perkit ja käytöllä kasvavat taidot antavat limittyviä hyötyjä. Jos haluaa olla superhyvä jossakin, on panostettava siihen rajallisia pisteitä ja käytettävä kykyä jatkuvasti. On mahdotonta hallita kaikkia taitoja, joten tässä kohtaa palataan taas erikoistumiseen.

Body on kuntoa, voimaa ja kantokykyä. Sen alataidot ovat Street Brawler (nyrkit ja tylpät lyömäaseet), Athletics (kesto, kunto ja panssari) sekä Annihilation (haulikot ja konekiväärit). Body sopii palkkasotureille, jotka haluavat lähitaisteluun. Korkea Body antaa myös repiä tiettyjä ovia auki. Body määrittää kestopisteiden määrän ja mahdollista kaupunkilaisten tempaisemisen autoista GTA-tyyliin.

Reflex on nopeutta, tarkkuutta ja taktikointia. Sen alataidot ovat Pistols, Submachineguns ja Blades (puukot ja katanat). Reflex antaa eniten räiskimisestä pitäville, mutta se on myös ominaisuuksista yksipuolisin ja sopii yksinomaan tappamiseen.

Tech on insinöörikykyä. Sen alataidot ovat Engineering (kranaatit, huipputekniset aseet ja vahinko robotteihin) ja Crafting (esineiden purkaminen ja valmistus). Bodyn tapaan sillä voi avata tiettyjä ovia, mutta se antaa myös lisää panssaria ja hoitaa pysäköityjen autojen nyysimisen.

Intelligence on tietokoneiden, hakkeroinnin ja kyberdekkien ominaisuus. Sen alataidot ovat Breach Protocol (hitaammat ja tehokkaammat hakkeroinnit ennen taistelua sekä rahojen nyysiminen tileiltä) ja Quickhacking (lennosta ja tarvittaessa myös taistelussa suoritettavat hakkeroinnit). Hakkerointi on paljon tehokkaampaa kuin peleissä yleensä ja vastaa normaalien roolipelien magiaa. Ohjelmilla voi sokaista, sekoittaa tai jopa tappaa vihollisia. Minimiälyn hahmokin voi suorittaa perushakkerointia ostamalla kunnon kyberdekin, mutta yksinomaan älyyn panostava hahmo poikkeaa pelityyliltään täysin muista.

Cool on yleistä tyyneyttä ja hiiviskelykykyä. Sen alalajit ovat Stealth (piileskely, heittoveitset ja myrkyt) sekä Cold Blood (vihollisten tappamisesta kasautuvat väliaikaiset buffit). Kannattaa huomata, että ilman korkeaa Coolia on turha unelmoida esimerkiksi vihollisten tappamisesta vaimennetun pistoolin laukauksilla, mutta mikä tahansa hahmo voi tappaa äänettä takedown-liikkeillä. Cool antaa myös päteä dialogeissa antamalla hahmon olla kirjaimellisesti kulmien viilein tyyppi.

4. Kromi voittaa lihan

Cyberpunk 2077 -aloittelijanopas

Kun rahaa alkaa kertyä, valittua pelityyliä voi tukea asentamalla kyberosia 20 eri lokeroon, jotka on jaettu 11 eri kategoriaan, kuten jalkoihin, silmiin ja luustoon. Osia voi hankkia ripperdoc-kyberpuoskareilta, joiden klinikoita on ympäri kaupunkia. Niiden valikoimaa ei näe mistään, ennen kuin kyseisellä klinikalla sattuu vierailemaan, ja niiden valikoima voi olla hyvinkin erilainen ja erihintainen. Rikkaissa kaupunginosissa myydään kalleimmat osat, jotka ovat pelin levein rahareikä. Monet osista ovat suoria bonuksia, kuten 30 prosenttia lisää kestoa, mutta osa niistä on hyvä mainita erikseen.

Tietyillä ominaisuuksilla on ikoniset kyberaseet, jotka vaativat maksimipanostusta kyseiseen ominaisuuteen. Nämä ovat Bodyn Gorilla Fists (hydrauliset voimanyrkit), Reflexin Mantis Blades (nopeat käsivarsiterät) ja Coolin Monofilament Whip (yllätyshyökkäyksiin sopiva teknoruoska). Nämä ovat käytössä myös tehtävissä, joissa aseet on jätettävä narikkaan, mistä on iloa kovemmilla vaikeustasoilla.

Operating System -laatikkoon voi asentaa eniten pelityyliä muuttavia osia. Perustasolla siellä on langattoman hakkeroinnin mahdollistava kyberdekki, mutta halvat mallit eivät anna tehdä kaikkia hakkerointeja, eikä niihin ei mahdu useita Quickhackeja. Vaihtoehdot dekille ovat lähitaisteluun ja tankkityyliin sopiva mutta tylsähkö Berserk ja Matrix-luotiajan avaavat Sandevistan-refleksiboosterit. Kaikki parhaat Sandevistan-mallit vaativat kovaa panostusta Reflexiin.

Kaupungin tutkimisesta ja valokuvatilasta pitäville paras lisäosa on tuplahypyn antavat Reinforced Tendons -proteesit. Niillä pääsee paikkoihin, jotka jäisivät muuten näkemättä, mutta 45 tonnin hintalappu hintaa edellyttää säästeliäisyyttä.

5. Valitse arsenaalisi

Cyberpunk 2077 -aloittelijanopas

Erilaiset aseet vaativat oikeita ominaisuuksia, mutta tuliaseilla on lisäksi kolme eri tyyliä.

Power-pyssyt ovat perinteisiä pyssyjä, jotka näyttävät ja tuntuvat samalta kuin useimpien räiskintöjen aseet. Niillä voi ampua kimmokkeita, jos käytössä on Ballistic Coprocessor -kyberlinkki.

Smartlink-aseet eli fiksut mutkat eivät toimi kunnolla ilman Smartlink-kyberosaa, sillä niissä ei ole normaaleja tähtäimiä. Smartlink-varustettu pyssy ampuu sen sijaan ohjautuvia luoteja, joita voi ujuttaa suojien ohi, ja niillä voi tiristää jopa pääosumia sarjatulella kesken ryntäilyn.

Tech-aseet ovat raidetykkejä, jotka vaativat hetken lataamista ennen laukausta. Täysin ladattu ammus sujahtaa railakkaasti läpi seinistä, joiden läpi viholliset voi nähdä kybersilmillä. Ei varmasti tarvitse selittää, miksi tämä yhdistelmä tekee taistelusta turvallisempaa. Korkean Tech-kyvyn omaavat hahmot tekevät merkittävästi enemmän vahinkoa ladatuilla Tech-mörssäreillä ja tarvittaessa läpi vihollisen haarniskojen.

Viholliset kuolevat normaalisti, kun kestopisteet ovat lopussa, mutta viimeistely tylpällä lyömäaseella jättää ne tajuttomiksi. Toinen vaihtoehto on mihin tahansa pyssyyn asennettava Pax-moduuli, joka tekee aseesta ei-tappavan. Tarjolla on siis realistisesti pasifistinen läpipeluu.

6. Kolme kovaa punkkaria

Cyberpunk 2077 -aloittelijanopas

Edellä luetellut ominaisuudet mielessä pitäen kannattaakin alusta asti valita pari ominaisuutta ja panostaa niihin sen sijaan, että ripottelisi pisteet täysin ympäriinsä. Se luo paljon tehokkaampia hahmoja ja antaa pelille lisäpeluuarvoa, kun tarjolla on toiselle läpäisykerralle täysin erilainen palkkasoturi. Tässä on kolme esimerkkiä klassisista kyberpunksankareista.

Katusamurai
Tausta: Streetkid
Ominaisuudet: Reflex ja Cool
Aseet: Katana ja konepistooli
Kyberosat: Sandevistan- ja Kerenzikov-refleksiboosterit sekä Smartlink

Pelityyli: Hiiviskele ympäriinsä, mene hyviin asemiin ja aloita murhaputki juoksentelemalla näkösuojasta toiseen. Et kestä loputtomasti, joten anna vihollisten kuolla myrkkyyn ja verenvuotoon. Smartlink-aseella voi ampua suojasta turvallisesti.

Terminaattori
Tausta: Nomad
Ominaisuudet: Body ja Tech
Aseet: Pamppu ja Tech Shotguns
Kyberosat: Subdermal Armor, Berserk, Gorilla Fists ja Synaptic Signal Optimizer

Pelityyli: Ime luodit nahkaasi ja kaada viholliset haulikolla ja lyömällä. Pötköttävät pahikset ovat helppo saalis, ja tämän sankarin kunto palautuu itsestään tai lähitaisteluhyökkäysten seurauksena. Bonuksena kaikki mahdolliset ovat avautuvat helposti. Jos vihollisia on liikaa, harvenna niitä ensin Tech-aseilla seinien läpi.

Yhtiön ninjadekkeri

Tausta: Corpo
Ominaisuudet: Intelligence ja Cool
Aseet: Kyberdekki ja äänenvaimennettu ase
Kyberosat: Paras mahdollinen dekki (lopulta Arasaka tai Netwatch), kaikki aivoihin istutettavat hakkeribonukset

Pelityyli: Viholliset kaatuvat Quickhackeilla sähköšokkeihin ja aivovaurioihin näkemättä sinua koskaan. Halutessasi on myös helppo hoitaa hommat väkivallattomasti. On kuin et olisi koskaan edes käynyt paikalla.

7. Kuumat kadut

Cyberpunk 2077 -aloittelijanopas

Night City on laajan erämaan ympäröimä suurkaupunki, jonka laidalta toiselle ei kuljeta ihan hetkessä. Vaihtoehdot kävelylle ovat pikamatkustusautomaatit, joita avautuu lisää kaupungilla kulkiessa. Ajoneuvoja voi nyysiä GTA-mielessä helposti, mutta omistetut ajoneuvot voi aina kutsua paikalle pikanäppäimellä kuin Noiturin hevosen. Ajoneuvoja saa lisää kylmällä käteisellä, mutta ne ovat melko kalliita. Onneksi monet sivutehtävistä avaavat pysyvästi ja ilmaiseksi erikoisempia autoja ja moottoripyöriä, joten rahoja ei kannata tuhlata liian innolla.

Ajoneuvoissa on myös eräs etu, jota ei välttämättä edes huomaa. Moottoripyörien satulalaukut ja autojen takakontit avaamalla pääsee käsiksi tavaravarastoon, jota varten pitäisi muuten palata omaan kämppään. Se on iso etu hahmoille, jotka eivät jaksa kantaa paljoa.

Avoimeen maailmaan on piilotettu myös tavaraa, jota ei ole merkitty karttaan. Esimerkiksi hylätyn talon seinässä oleva reikä saattaa johtaa kätkölle, joka on täynnä Legendary-tason kybersoftaa.

8. Tili miinuksella?

Cyberpunk 2077 -aloittelijanopas

Huomasin pelin edetessä, että toisin kuin esimerkiksi GTA V:ssä, rahasta on oikeasti aina pulaa. Paremmat aseet, vaatteet sekä erityisesti ajoneuvot ja kyberosat maksavat maltaita. Paras tapa ansaita eurotaaloja tuntuu olevan Crafting-kyvyn käyttö, kunhan Tech-taitoon on panostanut edes jonkin verran.

Vihollisten aseita ja haarniskoja tarttuu haaviin sellaista tahtia, että V ei välttämättä jaksa liikkua kauppaan edes kaikkien mahdollisten kantokykyä parantavien bonusten avulla. Rahanarvoista saalista ei tekisi mieli jättää luontoa saastuttamaan, joten kannattaa tehdä seuraavasti: pura kaikki aseet ja turhat vaatteet osiksi, kävele kaupan eteen ja ala askarrella osista parhaan tuoton antavia aseita. Luotettava ratkaisu on esimerkiksi materiaaleihin nähden hintava Nekomata-kivääri.

Kun asetehtailua jaksaa harrastaa jatkuvasti, Crafting-taito nousee kuin itsestään ja käytössä on nopeasti tuplasti enemmän eurotaaloja. Crafting-taidon karttuessa luomuksista saa myös enemmän rahaa ja jokainen valmis ase vaatii vähemmän osia. Se on kuin panisi rahaa pankkiin – kirjaimellisesti.

Lisää luettavaa