Dark Souls III -opas – näillä vinkeillä alkuun!

Darks Souls -sarjan kolmas ja viimeinen osa tarjoilee rutkasti yllätyksiä, olit sitten sarjan veteraani tai tulokas. Seuraavilla vinkeillä matkasi Lothricin valtakuntaan on vähemmän kivulias erityisesti alussa.

6.3.2018 20:56

Darks Souls -sarjan kolmas ja viimeinen osa tarjoilee rutkasti yllätyksiä, olit sitten sarjan veteraani tai tulokas. Seuraavilla vinkeillä matkasi Lothricin valtakuntaan on vähemmän kivulias erityisesti alussa.

Valitse tyylisi

Souls-sankarille on valittava pelityyli jo hyvissä ajoin, sillä ensimmäisen pelikerran aikana ei ole käytännössä mahdollista tehdä kaiken hallitsevaa jokapaikanhöylää. Ja jos sellaista yrittää, tuloksena on helposti kaikessa köykäinen sankari. Tutustumme siis ensin pelihahmojen numeroarvoihin.

Vigor: Lisää hahmon kestoa ja on hyvin tehokas selviytymisen auttaja erityisesti 25 pisteeseen asti. Tärkeä joka hahmolle, jos et halua kuolla kahdella tai parhaimmillaan yhdellä iskulla pelin loppuvaiheissa.

Attunement: Lisää manamittarin pituutta ja paikkoja, joihin voit opetella loitsuja. Oleellinen loitsijoille, mutta hyödyllinen lähitaistelijoille, jotka aikovat käyttää aseiden erikoisliikkeitä. Pelissä on useita sormuksia, jotka antavat lisää loitsupaikkoja, mutta sormuksista kannattaa käyttää ennemmin valitun taikuuden tehoa lisääviä sormuksia. 24 pistettä antaa neljä attunement-paikkaa, joihin lataa kaksi tai kolme suosikkitaikaa. Manamittarin pituuden suhteen kannattaa ottaa huomioon se, että vaikka sen täyttää helposti manajuomalla, turha ryypiskely kannattaa minimoida.

Endurance: Lisää kuntomittaria eli staminaa, jolla hoidetaan iskut, väistöt ja torjunnat. Oleellinen kaikille lähitaistelijoille, mutta yksi piste ei lisää mittaria paljon, joten tämä tulee kalliiksi.

Vitality: Kasvattaa varustusten painorajaa. Varusteita pukiessa ei missään tilanteessa kannata ylittää 69,9 prosentin painorajaa, koska silloin hahmo menettää väistöliikkeen ja saa tilalle hyödyttömän ”fatroll”-lotkahduksen. Suurta vitalitya vaativat vain ne hahmot, jotka haluavat pukea ylleen massiivisimmat haarniskat. Ne ovat lopulta enemmän tyyli- kuin selviytymiskysymys, koska keskipainavalla haarniskalla pysyy hengissä lähes yhtä hyvin, toisin kuin aiemmissa Soulseissa.

Strength: Isojen aseiden vaatima ominaisuus. Pelin painavin ase on ultra-kokoluokan suurmiekka, joka vaatii 50 habapistettä.

Dexterity: Keveiden aseiden numeroarvo, jota hyödyntävät muun muassa pistomiekat, keihäät, tuplamiekat ja tikarit. Huom: myös monet greatsword-luokan aseista vaativat vähintään 18 dexterityä.

Intelligence ja Faith: Intelligence on sorceryn eli kristallitaikuuden ja faith miracle -ihmeiden tehoa lisäävä numeroarvo. Molemmat antavat myös tehoa tulitaikuudelle eli pyromancylle, joten jos halua on tehdä yleisloitsija, on kannattavaa panostaa molempiin. Esimerkiksi korkein sorcery-taikuus vaatii 50 pistettä älyä, mutta monet pyromancyt eivät vaadi peruskäyttöön juuri mitään, vaikka ne skaalautuvatkin tehokkaasti.

Luck: Vaikuttaa esineiden putoamiseen ja pariin erikoisesineeseen. Useimmille hahmoille turha, koska esineitä voi jauhaa itselleen vain tappamalla vihollisia tuntikausia, ja luckin teho tuntuu olevan melko pieni.

Str-taistelijat: Isoa asetta heiluttava korkean strengthin hahmo on helpoin vaihtoehto Souls III:n eri tyyleistä. Se vaatii käytännössä strengthin lisäksi vain perus-vigoria ja tarpeeksi endurancea parin iskun sarjojen loppuunviemiseen. Vitalitya on oltava muita enemmän, koska osa str-aseista on naurettavan painavia. Eri str-aseita kokeillessa kannatta löytää hyvä oma tyyli, koska nuijilla, kirveillä ja miekoilla on omat nopeutensa ja iskukaarensa. Great mace -aseet ovat esimerkiksi näppäriä, koska niillä on suhteellisen nopeat ja laajat sivuttaiskaaret vihollislaumoja vastaan.

Dex-taistelijat: Katanat ovat palanneet voitokkaina, ja niitä on useita eri hyödyllisiä malleja. Erilaisia backstab-aseita on myös enemmän kuin tarpeeksi, ja on helppoa saada esimerkiksi sormus, joka helpottaa selustaan pääsemistä.

Loitsijat: Sorcery ei ole ainakaan tässä vaiheessa kovin hyödyllinen vaihtoehto, koska se muuttuu tarpeeksi tehokkaaksi vasta pelin loppuvaiheissa. Faithissä on näppäriä loitsuja, mutta hyökkäävää miracle-taikuutta on yllättävän vaikea saada käsiinsä. Pyromancy sen sijaan on parempi kuin koskaan, ja molempiin taika-arvoihin panostava pyromaani voi halutessaan ottaa käyttöönsä myös mitä tahansa muuta taikuutta. Lähitaisteluun panostavat voivat halutessaan ottaa jonkin verran yhtä taikuustyypeistä, sillä joka mallilla on omat ase-buffinsa.

Kun valitset alussa hahmoluokkaa, kannattaa ottaa huomioon, että mikä tahansa hahmo voi kasvaa mihin tahansa pelityyliin. Hahmon valinta vaikuttaa ainoastaan siihen, millainen alkuvarustus on käytössä. Osa alkuluokkien varusteista on saatavissa pelin sisällä hyvinkin nopeasti, mutta osa vasta paljon myöhemmin. Kannattaa siis ehkä kokeilla parilla testihahmolla, mikä alkusetti tuntuu mukavan pehmeältä laskulta tähän seikkailuun. Jos haluaa turvallisen ja varman tapauksen, kannattaa lähteä matkaan ritarina.

Dark Souls III -opas

Varusteiden tuunaus

Yhtä tärkeää kuin hahmon numeroarvojen kasvatus on varusteiden parantelu. Kannattaa siis tiedostaa, että resurssit ovat tässä suhteessa rajalliset.

Perusvarusteita eli nimeämättömiä aseita ja kilpiä voi parannella esineillä, joita riittää pelissä runsaasti. Tätä tavaraa eli isoja ja pieniä titanite shardeja tipahtelee halki pelin yhä enenevissä määrin, paljon enemmän kuin aiemmin, joten käytännössä minkä tahansa aseen voi nostaa arvoon +6 ilman huolen häivää.  +9-arvon nostavaa titanite chunkia on vain loppupelissä, ja +10-tason slabeja kannattaa säästellä. Nimetyt ja taianomaisemmat erityisaseet parannellaan joko twinkling titanitella tai titanite scalesillä, ja näitä löytyy merkittävästi vähemmän. Ei siis kannata hummata erikoistavaraa. Toisin kuin aiemmissa Soulseissa, haarniskoja ei voi parannella lainkaan.

Pelkkien plussien lisääminen ei riitä, vaan ase on hoidettava kuntoon myös toisessa mielessä. Jokainen ase saa vauriota numeroarvoista eli skaalaa tavalla, joka on ilmoitettu kirjaimilla. Jos sinulla on iso str-arvo ja ase skaalaa strengthin mukaan vain D-luokassa, kannattaa ehkä katsella toista härveliä. Tässä suhteessa peli joustaa nyt kuitenkin todella hyvin. Perusaseissa skaalausta voi vaihtaa melko vapaasti lisäämällä aseisiin erilaisia gemejä. Seppä ei kuitenkaan suostu lisäämään niitä aseisiin, ennen kuin kentästä on löytynyt kyseisiä gemejä vastaava maaginen coal. Viholliset pudottavat gemejä loputtomasti, joten kokeilua voi harrastaa huoletta. Jos tietyn aseen tyyli siis miellyttää, on todennäköisestä, että sen saa sopimaan omalle hahmolle. Kannattaa kuitenkin huomata, että perustason elementaali-gemit, kuten fire gem, poistavat skaalauksen kokonaan. Kunnon liekitysase onnistuu vain pyromancerilta, joka käyttää chaos gemiä ja lisää näin skaalauksen sekä faith- että intelligence-arvoille. Kannattaa siis tuijottaa numeroita tarkkaan.

Dark Souls III -opas

Estus sentään

Pelin parannusjärjestelmää on sekä muutettu että virtaviivaistettu. Kestopisteet palautuvat keltaisella estus-juomalla ja mana sinisellä ash estus -hörpyllä. Hahmolla on alussa vain muutama estus-kulaus, eikä juoma palauta juuri mitään. Niiden määrää lisätään pysyvästi kentistä löytyvillä estus shardeilla ja tehoa päämajan nuotiossa poltettavilla undead bone shardeilla, joten molempia näitä esineitä on metsästettävä silmä kovana – muuten peli on turhaan vaikeampi kuin sen tarvitsisi olla.

Estus-jakaumasta on päätettävä itse. Lähitaistelija voi käyttää kaikki pullonsa parannukseen, mutta jos loitsijalla on vaikkapa kymmenen pulloa, voi kuusi käyttää parannukseen ja neljä manaan. Loitsijan elämä on löyhemmässä, koska sinisen juominen on ajoitettava hyvin, eikä samaan aikaan voi olla sormi parannusnapilla. Toisaalta iso manamäärä tarkoittaa sitä, että pulloja ryystämällä pyromaanikko voi singota uskomattoman määrän paljon manaa vaativia chaos fireballeja ja siivota kenttiä ilman osumia.

Taistelun jalo taito

Bloodbornesta Soulsiin nyt hyppäävät huomaavat, että taistelu on hitaampaa ja tarpeen tullen puolustuspainotteisempaa. Koska raskaiden haarniskojen etu on vähentynyt, kilpien merkitys on taas nousussa. Pelissä on todella hyviä raskaita kilpiä voimahahmoille, mutta myös erittäin tehokkaita keskiluokan kilpiä, joita voi käyttää kuka tahansa. Crest shield -luokan vaakunakilpiä voi käyttää vain 14 pisteen voimalla, ja niitä saa useina näppärinä malleina, joissa on tarpeeksi puolustuskykyä ja sata prosenttia fyysisten iskujen torjuntaa. Sen verran voimaan voi panostaa kuka tahansa hahmo.

Asevalintaa tehdessä kannattaa muistaa myös aseiden erikoiskyvyt eli combat artit. Ne käynnistetään yleensä (poikkeuksia on) ottamalla ase kahden käden otteeseen ja käyttämällä sitten yhdessä alaliipaisimia, eli menemällä valmiusasentoon ja tekemällä sitten erityisisku. Erityisiskut ovat tyypillisesti hetkellisiä vaurion tai suojauksen lisääjiä tai suojausten ohitukseen tarkoitettuja liikkeitä. Jos vihollinen hynyttää kilven takana, monilla aseilla on torjunnan väistävä tai murskaava liike. Toisaalta näiden liikkeiden jatkuva käyttö edellyttää vahvaa attunement-ominaisuuden kasvatusta, joten kannattaa ehkä vain opetella murtamaan puolustus perusliikkeillä.

Seuraavat ovat oleellisia perustekniikoita, jotka kannattaa opetella huolellisesti opetusosioiden avustuksella jo alussa: väistöt myös eteenpäin, erityisiskut juoksuvauhdeista, hyppäävä erikoisisku ja backstab vihollisen lyödessä ohi.

Älä ohita auttajia!

Firelink Shrine eli pelaajan tukikohta on alussa masentavan tyhjä paikka. Se täyttyy nopeasti kauppiaista ja kouluttajista, mutta ei itsestään. Useimmat hyödyllisistä sivuhahmoista voi siirtää pyhättöön, kunhan ne ensin paikantaa kentistä. Lisäksi suurin osa näistä tyypeistä on kätketty pelin ensimmäisen kolmanneksen kenttiin, joten ne kannatta nuohota läpi ahkerasti ja huolella. Tyypillisesti apurit ovat piilossa tai vankeina ahtaissa ja pienissä koloissa, joita ei huomaa, jos yrittää vain juosta pomolta pomolle. Opettajat vaativat lisäksi lahjaesineitä, kuten ylimääräisiä loitsukirjoja, jotta niiden täysi valikoima avautuu.

Listaamme jokaisen taikuustyypin opettajien sijainnit jutun loppuun siltä varalta, että haluat spoilautua.

Dark Souls III -opas

 

Yhteistyö on voimaa

Pelissä on jälleen erilaisia covenanteja eli liittoutumia, joihin kuulumalla saa erikoispalkintoja. Tyypillisesti joka covenantilla on oma erikoistehtävänsä, kuten muiden pelaajien auttaminen tai tiettyihin paikkoihin tunkeutuvien tappaminen. Näiden suorittaminen antaa palkintoesineitä, jotka uhrataan covenantin omalla alttarilla. Palkintoja saa tyypillisesti 10, 20 ja 30 esineen rajapyykeistä. Jos moninpelihomma ei onnistu tai kiinnosta, on olemassa varasuunnitelma. Covenantien erikoisesineitä tipahtelee kenttien tavallisilta vihollisilta, mutta todella harvoin. Niinpä kaiken saa kyllä suoritettua vaikka ilman nettiyhteyttä, mutta se vaatii tuntikausien jauhamista.

Yhteistyötä voi harrastaa ilman covenantejakin, mutta avun kutsuminen vaatii sitä, että saat hahmosi taas ”liekkeihin” tappamalla pomon tai käyttämällä emberin, ja liekit sammuvat kuollessasi. Lisää emberiä saa auttamalla muita ja etsimällä sitä kentistä. Faith-hahmojen käytössä on lisäksi guidance-loitsu, joka saa kutsumerkit näkyviin ilman emberin käyttöä.

Mieti valintojasi

Pelissä on useita eri loppuja, ja monet vastaan tulevista tekoälyhahmoista päätyvät ikäviin loppuihin, jos pelaaja ei auta heitä oikealla tavalla. Tietyt valinnat ja kuolemat ovat pysyviä, joten jos joku kyselee kyllä/ei-kysymyksiä, kannattaa niiden vastauksia miettiä huolella. Jos haluat tietää tärkeimmistä valinnoista, lukaise vinkkejä lopun spoileriosiosta.

 

Varo paljastuksia – spoilereita luvassa!

Kouluttajien sijainnit:

Pyromancy: korkealla Undead Settlementin kylässä

Sorcery: Farron’s Keepin suolla raunion yläkerrassa

Faith: Undead Settlementin viemäreissä

Pimeyden voimat ja Hollowing:

Toisin kuin aiemmissa Soulseissa, pelihahmo ei muutu ontoksi kuollessaan automaattisesti. Se tapahtuu vasta, jos hyväksyt pyhiinvaeltaja Yoelin lahjan eli ”Drawing True Strengthin”. Saat silloin yhden pimeyden sinetin, mikä aloittaa kirouksen ja mädättää hahmoasi zombin näköiseksi. Se vaikuttaa vain tarinaan ja aloittaa vaihtoehtoisen tarinakaaren, jos hyväksyt lahjan täydet viisi kertaa. Hollowing ei heikennä hahmoasi pelimekaanisesti. Sama tarina vaatii sen, että pidät vastaantulevan Anri-hahmon hengissä mahdollisimman pitkään.

Janne Pyykkönen

Lisää luettavaa