Draamaa ja roolipeliä – kaikki mitä sinun tarvitsee tietää Pillars of Eternity II:n keskustelujärjestelmästä

Pillars of Eternity II -juttusarja jatkuu, tällä kertaa Deadfiren keskustelujärjstelmään pureutuen.

3.5.2018 10:24

Pillars of Eternity II: Deadfire -katsaus, osa 4:
Keskustelijärjestelmä

Olemme aiemmin puhuneet hahmonluonnin ja taistelun kaltaisista mekaanisista asioista, mutta entäpä roolipelaamisen ydin eli keskustelut? Deadfiren jutustelujärjestelmä on odotetusti näyttävä, sillä sitä on ollut luomassa esimerkiksi Fallout: New Vegasista, Alpha Protocolista ja Tyrannysta tunnettuja kehittäjiä.

Deadfiren pääohjelmoija ja tuottaja Adam Brennecke kertoi Pelaajalle, että keskustelujärjestelmän olisi tarkoitus saada kaikki eri hahmot ja pelityylit tuntumaan uniikeilta, joten useimpiin keskusteluihin on lisätty ns. lukittuja vaihtoehtoja. Tyypillisesti esimerkiksi viidestä repliikistä kaksi tai kolme voi avautua vain tietyille hahmoille. Dialogien avautumiseen vaikuttavat hahmoluokka, hahmon siviiliammatti, kotimaa, rotu, taidot ja aiemmissa keskusteluissa hankittu asenne ja maine. Keskusteluja voi tulla vastaan kahdessa eri tilassa eli ylhäältä kuvatussa normaalissa pelitilassa ja laivataistelujen sekä tutkimusmatkailun aikana esiin pomppaavissa tapahtumaikkunoissa.

Otetaan muutamia esimerkkejä saarelta, jota esiteltiin myös Deadfiren joukkorahoittajille järjestetyssä betatestissä ja joka on siksi pelialueista vähiten spoileriherkkä. Laiturilla vartoo Vektor-tyyppi, joka etsii apua toiselle saarelle kadonneiden kumppaniensa etsinnässä. Historiantuntijat voivat kuumottaa miehen epäilyttävää nimeä, ja kylmistä maista kotoisin olevat pelaajahahmot voivat kuittailla, kun äijä valittaa tropiikin lämmöstä. Tarkkaavaiset voivat kyseenalaistaa sen, miksi tyyppi ei kadonnut muiden mukana. Jos pelaaja onnistuu myöhemmin tekemään tyyppiin vaikutuksen, tämän voi lopulta värvätä omalle paatille laivakokiksi.

Monet keskusteluvaihtoehdoista eivät välttämättä anna minkäänlaisia pelillisiä bonuksia vaan ovat mukana tunnelman ja roolipelaamisen ilosta. Saarella on esimerkiksi mykkä rummuttaja, joka osaa viestiä vain instrumenttinsa välityksellä. Käytännössä hänen kanssaan voi viestiä vain hahmo, joka kuuluu lauluilla taikovaan chanter-hahmoluokkaan, ja silloinkin vain, jos taitorepertuaariin kuuluu yksi kahdesta tietystä biisistä.

Deadfiren maailmassa suurimpia vaikuttajia ovat erilaiset järjestöt ja ryhmät, joiden kanssa pelaaja voi liittoutua. Testisaarella vaikuttaa lähinnä huana-kansa eli saaren alkuperäisasukkaat. Deadfire laskee pelaajan kuuluvan tähän joukkoon, jos kotimaaksi on valittu Deadfire-saaristo ja roduksi Island Amaua. Tällä kombinaatiolla pelaajan käyttöön avautuu runsaasti lämpimiä tervetulotoivotuksia ja kyselyitä siitä, mihin heimoon hän kuuluu. Saaren papitarta voi puolestaan tylyttää paikallistuntemuksella, jos hän yrittää pelotella kumitustarinoilla. Lisäksi hahmo ymmärtää paikallisten jumalten ja tapojen päälle.

Tällaisessa tilanteessa pitäisi tosin tajuta itsekin, mistä puhutaan, ja siinä auttaa Tyrannyssa aiemmin nähty avainsanajärjestelmä. Kun osoittimen siirtää eksoottisten termien päälle, niistä avautuu ruudulle pitkiäkin selityksiä. Samat tarut ja jorinat voi löytää myös pelin koodeksista, joten pelin pitäisi avautua niillekin, jotka jättivät ykkösosan välistä.

Pillars of Eternity II: Deadfire -juttusarja

***

Tämä juttu on osa maksettua näkyvyyskampanjaa pelin kustantajan Versus Evilin kanssa. Kustantaja ei ole vaikuttanut jutun sisältöön.

Lisää luettavaa