Duunarin opas Death Strandingin maailmaan – eli kuinka opin unohtamaan kellon ja rakastamaan matkantekoa / Artikkelit / pelaaja.fi

Duunarin opas Death Strandingin maailmaan – eli kuinka opin unohtamaan kellon ja rakastamaan matkantekoa

11.11.2019 // Kirjoittanut: Wasara
4
Death Stranding opas

Hideo Kojiman hartaasti odotettu uusi peliteos Death Stranding on todellinen digitaalinen outolintu: esoteerinen ja mielikuvituksessa säästelemätön toimintaseikkailu katastrofien ja yliluonnollisten ilmiöiden runtelemassa maailmassa. Mystisten juonenkäänteiden ja eriskummallisten hahmojen kuorrutuksen alla Death Stranding on ytimeltään kuitenkin ehta kuriiripeli, jossa pelaajan ohjastama Sam roudaa lähetyksiä eri asutuskeskusten välillä.

Tämä opas sisältää jonkin verran keskeisiä huomioita, joiden avulla Death Strandingin rahtarihommiin on toivon mukaan pykälän verran helpompi syventyä. Opas ei sisällä lainkaan juonipaljastuksia, mutta huomioithan, että teksti sisältää yksityiskohtia, jotka pureutuvat mm. pelimekaniikkaan, varusteisiin ja etenemisen myötä avautuviin uusiin ominaisuuksiin.

Yhdyspisteet ja sosiaalinen pelaaminen

Kun pelaaja saapuu uuteen asutuskeskukseen kantamuksineen, tontti liitetään osaksi UCA-liittouman tietoverkkoa. Uusien yhdyspisteiden kytkeminen osaksi tietoverkkoa on yksi pelaajan keskeisistä tavoitteista, johon kannattaa keskittyä tunnollisesti pelin joka käänteessä.

Uudet yhdyspisteet tuovat esiin muiden pelaajien jättämät tienviitat ja rakennelmat, mikä vuorostaan helpottaa uusille alueille etenemistä tuntuvasti. Rahtihommia kannattaa tehdä toistuvasti myös niille asutuksille, joille käsikirjoitus ei suoraan ohjaa. Samin ja yksittäisen asutuksen siteen vahvistuessa kuriirikeikkojen myötä pelaajalle avautuu lisää resursseja ja parempia varusteita, ja moni asutus myös tarjoaa eksoottisia apuvälineitä, joita ei voi valmistaa omakätisesti.

Moni pienempi asutus (ja cameo!) jää pelaajalta kokonaan näkemättä pelkkää pääjuonta seuraamalla, joten kannattaa suosiolla poiketa suoralta reitiltä pientareen ruusuja haistelemaan. Allekirjoittaneen tapauksessa osa pienemmistä asutuksista löytyi tutkimalla karttaa Samin rannetietokoneella, ja osa löytyi ei-olennaisten rahtauskeikkojen myötä.

Tilauksen hyväksyntä ja kuorman hallinta

Pelin edetessä Samille avautuu mahdollisuus suorittaa Premium- eli priimaversioita työtilauksista, jotka yleensä edellyttävät tiukempaa kuria esimerkiksi aikataulun tai kuorman kunnon suhteen. Priimakuljetuksiin kannattaa siirtyä niin nopeasti kuin suinkin mahdollista, sillä niistä nettoaa tuntuvasti enemmän sosiaalista valuuttaa ja Samin maine (eli pelihahmon taso) kasvaa nopeammin.

Kantokuorman järjestystä ja pakettien asemointia pystyy muokkaamaan päätteiden avulla, mutta järjestelyn suhteen automaatio on ystäväsi. Kuormavalikossa kolmionäppäintä painamalla peli järjestää Samin kantamukset kertaheitolla parhaalla mahdollisella tavalla, mikä on usein vaivattomin tapa saada vermeet säntillisesti riviin. Rahtikuorman ja muiden varusteiden sijainti Samin rinkassa ei vaikuta esimerkiksi aseiden ja vaellusvarusteiden käyttöön, eli pinojärjestys on käytännön tasolla sivuseikka.

Vaikka taivaalta tippuva sade vanhentaa kaikkea materiaa, se ei tee kovin tuntuvaa vahinkoa Samin varusteille lyhyellä tähtäimellä. Kannattaa kuitenkin tarkkailla kantamusten kuntoa varsinkin länsialueen vuoristoon siirtyessä, sillä lumimyrskyt nakertavat paketteja palasiksi tuntuvasti sadekuuroja tarmokkaammin. Pelimaailmaan rakennettavat kuorman kuntoa kohentavat sadesuojat ja Samin mukana kulkevat korjaussuihkeet tulevat tarpeellisiksi viimeistään tässä vaiheessa peliä.

Liikkuminen, varusteet ja rakennelmat

Pelin edetessä pelaajalle avautuu reilu määrä mahdollisuuksia ripeään ja ketterään liikehdintään läpi Death Strandingin valtavan ja vaikeakulkuisen maaston. Lyhyen matkan moottoripyöriin mahtuu jonkin verran kuormaa, mutta isot urakat kannattaa hoitaa kuorma-auton tai perässä leijuvan kantotason avulla. Jälkimmäisiä voi pelin edetessä liittää jopa kaksi peräjälkeen, mikä kasvattaa Samin kantokykyä valtavasti. Varsinkin pitkillä taipaleilla on kuitenkin  hyvä huomioida, että mikäli Samin nilkkaan on kytketty kantotaso tai kaksi, esimerkiksi köysiratoja tai ajoneuvoja ei voi käyttää.

Tärkeä osa navigoinnin ja etenemisen sujuvuuden saralla ovat pelaajien rakennelmat. Uusia rakennelmia voi pystyttää vapaasti maaston sallimissa puitteissa, kunhan mukana on PMC eli kannettava 3D-printteri (itse olen pyrkinyt kantamaan ainakin paria-kolmea mukanani tilanteesta riippumatta). Mikäli Death Strandingia pelaa online-tilassa (erittäin suositeltavaa) ja Samin lähitienoo on kytketty UCA:n tietoverkkoon, pelaaja näkee muiden istuntoon liitettyjen pelaajien rakennelmat ja voi hyödyntää niitä vapaasti. Esimerkiksi sähköisiä köysiratoja rakentaessa kannattaa tarkistaa kartasta, mikäli lähitienoilla on muiden pelaajien pystyttämiä ratapisteitä ja asemoida omat rakennelmat niin, että pisteet yhdistyvät toisiinsa.

Yksi keskeinen urakka Death Strandingin keski- ja länsialueelle siirtyessä on valtatien uudelleenrakennus. Valtatien rakennuspisteet ovat valmiina odottamassa, ja niihin tulee vain toimittaa suuret määrät resursseja. Painavien materiaalien kuljettaminen vaikeakulkuisen ja vaarallisen maailman läpi on toisinaan hyvin työlästä, mutta kaikkien samaan istuntoon kytkettyjen pelaajien toimittamat materiaalit lasketaan yhteen ja tienpätkät rakentuvat yksilösuorituksista koostuvan yhteisponnistuksen avulla. Kunkin valtatie-etapin vaatimat resurssit voi tarkistaa karttanäkymästä. Pelin aloitusalueena toimivalle pienemmälle itäpuolelle ei voi rakentaa valtatietä, vaan siellä ripeä liikkuminen edellyttää ajoneuvoa tai alueen kattavan köysirataverkoston rakennusurakkaa.

Kaikki rakennelmat rapistuvat ajan saatossa, joten niitä kannattaa resurssien ja ajan salliessa käydä päivittämässä tai korjaamassa. Kunkin rakennuksen kunnon voi tarkistaa kätevästi pelin karttanäkymän avulla ja niihin voi myös tilata ulkoista korjausapua rajoitetusti.

Viholliset ja taistelu

Hiipimistä suosivien pelaajien ei ole pakko kantaa mukanaan minkäänlaista aseistusta, sillä piilottelu ja pakeneminen ovat lähes aina käypiä toimintamalleja. Mikäli eteen etsiytyy tilanteita joissa pelaaja ei voi välttää konfliktia, Death Stranding pitää kyllä huolen siitä, että kättäpitempää siunaantuu anteliaasti pelaajan lähituntumaan. Pelin edetessä aseiden ja panssaroinnin vaihtoehtokirjo kasvaa tuntuvasti, mutta kannattaa muistaa, että varsinkin suojapanssarit verottavat Samin kantokyvystä.

MULE-kuriirien kanssa taistelu on useimmiten nyrkkirysyä. Sam osaa pitää pintansa lähitaistelussa, ja lisäpontta heijariin saa nappaamalla selästä tai maasta rahtipaketin käteen. Pelin myöhemmissä vaiheissa viholliskuriirien aseistus kasvaa tuntuvasti, joten kiväärin tai bola-aseen kantaminen mukana on suositeltavaa varsinkin suoraa toimintaa suosiville pelaajille.

BT:t eli haamukaiset ovat toista maata. Samin tutka varoittaa lähellä olevista haamukaisista ja niiden etäisyydestä tutkan kiihtyvän liikkeen ja valkoisesta oranssiksi muuttuvan varoitusvärin myötä. Haamukaisten tarkan sijainnin näkee vain pysähtymällä paikoilleen ja suuntaamalla kuvakulman tutkan osoittamaan suuntaan. Suurin osa haamukaisista leijuu paikallaan, joten niiden välttely on lähinnä eräänlaisessa sokkelossa navigointia kulkureittien opiskelun sijaan.

Pelin edetessä Sam saa käyttöönsä omaa vertaan hyödyntäviä kranaatteja ja tuliaseita, joiden avulla on mahdollista lähettää haamukaiset kokonaan tuonpuoleiseen. Verta janoavia aseita käyttäessä kannattaa pitää mielessä, että ne kirjaimellisesti ahmaisevat Samin elinvoimaa joka käyttökerralla. Pika-apua anemiaan saa maiskuttamalla pelimaailmasta löytyviä toukkia, mutta paras apu verenhukkaan on kantaa veripusseja mukana.

Aika ja kärsivällisyys

Tämä on kenties keskeisin huomio, jonka voin tässä oppaassa antaa Death Strandingin osalta: ole kärsivällinen. Peli on huonoimmillaan ja turhauttavimmillaan silloin, kun kiire kiilaa suunnitelmallisuuden edelle ja munaravi ajaa sekä Samin että peli-ilon kumoon. Niin kauan kun pelaaja malttaa suunnitella reittinsä, havainnoida ympäristöään ja edetä harkiten, peli pysyy antoisana ja tasapainoisena. Oman läpipeluuni aikana pyrin yleensä suunnittelemaan etenemisen aina pari askelta eteenpäin niin, että toimintasuunnitelma rahtikuorman, mukaan tarttuvien apuvälineiden ja matkan yksittäisten etappien osalta oli kutakuinkin selvillä jo asutuskeskuksen kynnykseltä ponnistaessa.

Pysähdy, harkitse ja toimi. Siinä on toimintajärjestys, jolla varmistat saavasi parhaan kokemuksen Death Strandingin kiehtovaa maailmaa kartoittaessasi.

Jason Ward

Kommentit

Käyttäjän Yerted kuva
Yerted

Erittäin ajattelevaista ja nerokasta kirjoittaa kyseinen artikkeli tästä pelistä. Useita trailereita ja streameja kattoneena olen ollut edelleen vähän pihalla mitä kaikkea pelissä voi oikeastaan tehdä ja miltä se tuntuu. Tämä toi juuri sen puuttuvan kulman ja infon että nyt innostaa viimeistään jo ostaa tämä :)

Käyttäjän edqe kuva
edqe

Mikään mitä olen tästä pelistä nähnyt tai siitä lukenut ei vaikuta mielestäni mielenkiintoiselta. Peli vaikuttaa simppeliltä ja suoraviivaiselta.
Täytyy antaa sille kuitenkin vielä mahdollisuus vakuuttaa.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus edqe

Mikään mitä olen tästä pelistä nähnyt tai siitä lukenut ei vaikuta mielestäni mielenkiintoiselta. Peli vaikuttaa simppeliltä ja suoraviivaiselta.
Täytyy antaa sille kuitenkin vielä mahdollisuus vakuuttaa.

Tähän täytyy ainakin oman vielä suhteellisen alussa olevan kokemuksen perusteella sanoa, että ei juuri voisi pahemmin pieleen mennä. Peli heittää pelaajan heti alussa syvään päähän, eikä juuri jää kädestä pitelemään. Asioita oppii yrityksen ja erehdyksen kautta ja lähestymistapa tehtäviin on hyvinkin vapaa. Tiedossa on korkeintaan rahti ja määränpää, mutta suoritustapa vapaa.

Death Strandingissä on itse asiassa aimo annos managerointipelien perimää. Koko ajan joutuu tekemään pieniä arkisia ratkaisuja sen suhteen kuinka hommat hoituu kaikkein tehokkaimmin. Ainakin itse yllätyin siitä, kuinka paljon peli antaa löysää pelaajan omille ratkaisuille ja kuinka nopeasti se vapautti talutusnuorasta. Pelissä on tosiaan tarina ja se on Kojiman tyyliin välianimaatioiden juhlaa, mutta sen voi täysin vapaasti myös unohtaa pitkiksi jaksoiksi, eikä tekemisestä silti tule missään kohtaa pula.

Kun itse olet tunnetusti mm. avaruuspelien ystävä, niin voisin ottaa verrokiksi vaikkapa avaruusrahtarien suosikin, Elite: Dangerousin: Vaikka olen DS:n kanssa vielä melko alussa, niin koen sen rahtaroinnin olevan jopa syvällisempi kokemus, kuin ED:ssä. Yllättävän paljon niiden väliltä löytyy myös yhtäläisyyksiä.

Käyttäjän Panthour89 kuva
Panthour89

Noniin, tuli nyt sitten vakavan pohdinnan päätteeksi haettua tämä ennen tämän päivän työvuoroa. Odotan innon ja kauhun sekaisin tuntein, kuinka tämä mahtaa itselleni upota. :D

EDIT: 10h täynnä. Kellon unohtaa vahingossakin tätä peliä pelatessa. :D Alkuun pelin pelaaminen tuntuu työläältä, mutta toisaalta sen kautta saavutuksiaan oppii arvostamaan ja jokainen perille pääsy tuntuu voitolta. Plus työlästä alkua kompensoi kiehtovat välivideot, jotka nappasivat meikäläisen mukaan aivan saman tien. Sivutehtävien suorittaminen kannattaa aloittaa mielestäni vasta, kun on saanut vähän lisää vehkeitä repertuaariinsa. BT:t nostattaa karvat pystyyn joka kerta (jo pelkän ärsyttävyytensä takia), joten hiiviskelytaidot Metal Gear-ajoilta on palautettava lihasmuistiin. Voisin heittää tähän muutamat plussat ja miinukset:
+ Grafiikka (kerta kaikkiaan upeaa + hyvin tehty HDR)
+ Melankolinen tunnelma, jota hillitysti käytetty musiikki täydentää upeasti
+ Stoori (tykkääminen riippuu paljolti siitä, paljonko sietää japanilaisia outouksia :D)
+ Haastava, mutta pääosin reilu
+ Peli ei pidä kädestä kiinni, vaan pelaajalle annetaan vapaat kädet tehtävien suorittamiseen. Hyvän reitin suunnittelu ja reissukamojen päättäminen on kivaa!
- Kontrollit vaativat totuttelua ja Samin horjahtelu on ajoittain tahattoman koomista
- Hidas alku, jossa pelaaminen tuntuu puurtamiselta. Mutta; se palkitsee myöhemmin!
- Tehtävät toistavat itseään, vaikka skenaariot vaihtelevat
- Tämä peli ei ole taistelijoita varten. Taistelut sekä BT:teitä, että MULEja vastaan ovat jokseenkin tönkköjä
- Valikkomanagerointia on paljon

Hideo, teit sen taas. Sait huomioni ja tulen pelaamaan tämän läpi.