Ennakko: Tekken 7 vastaa Mishima-suvun kaikkiin mysteereihin

Tutustuimme Tekken 7:n uuteen tarinatilaan ja juttelimme sarjan päävetäjien, Katsuhiro Haradan ja Michael Murrayn, kanssa. Utelimme myös, mitä Tekken X Street Fighterille kuuluu.

13.9.2016 05:00

TEKKEN 7

Tekijä: Bandai Namco Julkaisija: Bandai Namco
Alustat: PS4, Xbox One, Win Julkaisu: Alkuvuosi 2017

Vaikka taistelupelit eivät ole vuosien varrella tulleet tutuiksi syvällisistä juonikuvioistaan, kattavat tarinatilat ovat mätkintäpiirien viime vuosien suurin muoti-ilmiö. Niistä monien juonenkäänteet ovat olleet juuri niin pöljiä kuin odottaa saattaa, mikä ei yllättävää kyllä ole vähentänyt lainkaan niiden viihdearvoa. Mittavat tarinakampanjat ovat pikemminkin tuoneet sopivissa määrin sisältöä klassiseen lajityyppiin, minkä ansiosta mätkintöjen hienoudet ovat olleet helpommin pureskeltavissa jopa suuremmalle yleisölle.

Tekken-sarja on tarinan saralla jonkinlainen edelläkävijä, onhan se kunnostautunut vuosien varrella useammallakin tarinaa kuljettavalla pelitilalla. Siksi onkin erityisen kiintoisaa seurata, miten ensi vuoden alkupuoliskolle vahvistetun Tekken 7:n tarinatila hakee muotoaan. E3- ja Gamescom-messuilla kävi hyvin selväksi, että sarjan vetäjä Katsuhiro Harada ja Bandai Namcon Tekken-tiimi panostavat seitsemännen Rautanyrkin tarinankerrontaan aivan uudenlaisella panostuksella. Näistä yksi oleellisin on saumaton siirtyminen välivideoista taistelutilanteisiin, mikä nähdyn perusteella nostattaa ottelun tunnelatausta mukavasti.

Harada ja pelisuunnittelija Michael Murray kuitenkin kertoivat, ettei visuaalisesta tykityksestä huolimatta pelaajien haluta pelkästään katsovan vaan myös kokevan Tekken-sarjan viimeisimmät käänteet. Pelaajat pääsevät ottamaan osaa lukuisiin tilanteisiin, jotka on varta vasten suunniteltu uutta pelitilaa silmälläpitäen. Niissä pitäisi vilahdella niin hahmoja, kenttiä kuin vaateparsiakin, joita ei muualla pelissä nähdä. Näihin lukeutuu näillä näkymin Gamescom-messuilla nähty tulivuorikenttä sekä Kazuya-pojan ja nuoren Heihachin välinen harjoitteluottelu. Ottelujen välissä saattaa myös käynnistyä avainhetkillä interaktiivisia välipätkiä, jotka määrittävät kahakoiden lopputulosta.

Tekken 7

Tarkoituksena olisi, että Tekken 7 veisi päätökseen Mishima-suvun tarinan, jossa paholaisgeenit ja suvun jäsenten välinen vihanpito ovat aina olleet keskeisessä roolissa. Seitsemännen osan pitäisi siis vihdoin repiä kaikki haavat auki ja vastata jo ensimmäisestä pelistä asti vaivanneisiin kysymyksiin. Mistä vihanpidossa on kyse? Miksi Kazuya ja Heihachi Mishima heittelevät jatkuvasti toisiaan alas tulivuorilta? Mikä on paholaisgeenin salaisuus? Mielenkiintoista kyllä, näihin tärkeisiin tarinakaariin sekoittuu myös yllättävä hahmo, Street Fighterista tuttu Akuma, jolla on hämärä sopimus Mishima-suvun matriarkan Kazumin kanssa. 

Vaikka sarjojen sekoittaminen varsinaisessa pääpelissä on mietityttänyt kummankin sarjan faneja, Harada pitää yhteentörmäystä varsin luontevana.

– Ajattelimme yhdessä Capcomin väen kanssa, että olisi kiinnostavaa yhdistää Tekken, Street Fighter ja niiden tarinat toisiinsa. Ensimmäinen mieleen tullut hahmo oli juuri Akuma, koska hän tuntui istuvan luonnollisimmin Tekkenin tarinaan ja ympäristöön. Kun lopulta päätimme toteuttaa yhteistyökuvion, Akuma oli oikeastaan luontevin valinta, Harada kertoi.

Tarinallisesta yhteensopivuudesta huolimatta Akumalla pelaaminen on melko erilaista Tekkenin omiin hahmohiin verrattuna. Mukana tuntuisivat olevan kaikki tutut liikkeet, jotka toimivat omia mittareitaan myöten niin kuin odottaa saattaa. Hahmon sulauttaminen kolmiulotteiseen taistelupeliin toimii silti yllättävän hyvin, eikä tulipalloilla ja muilla Street Fighterin tyypillisillä pitkän kantaman hyökkäyksillä saa aivan niin suurta etua lähitaistelua suosiviin Tekken-hahmoihin nähden kuin voisi kuvitella.

Tasapaino tuntuisi siis löytyneen, ja monet pelaajat ovatkin spekuloineet Akuman läsnäolon olevan vahvistus pitkään työn alla olleen Tekken X Street Fighter -yhteispelin etenemisestä, mutta hätiköityihin johtopäätöksiin ei Haradan kommenttien perusteella kannata loikata.

Tekken X Street Fighterin tilanne on hieman hankala. Peliä on kehitetty jo pitkään, mutta Capcom julkaisi hiljattain Street Fighter V:n ja keskittyy vahvasti sen tukemiseen, jatkokehitykseen ja kilpapelaamispuolen esilletuontiin. Tekken-fanit vuorostaan haluavat pitkän tauon jälkeen ennen kaikkea uuden pääsarjan pelin. Jos julkaisisimme tässä välissä yhteispelin, hajauttaisimme molempien pelisarjojen fanikunnat. Tämänkaltaisen yhteisprojektin ajoitusta on siis syytä miettiä äärimmäisen tarkkaan, Harada perusteli.

Tekken 7

Vaikka Akuman ja Mishima-suvun tarinat ovat suuressa keskiössä, tarinatila ei unohda muita hahmoja. Ei silti ole varmaa, kuinka moni pelin yli 30 taistelijasta siinä nähdään. Harada ja Murray kuitenkin nostivat messuilla parrasvaloihin italialaismanaaja Claudion, jonka salainen ryhmittymä on varjoista käsin tuhonnut demoneita halki historian. Claudio ja hänen ryhmittymänsä ajautuvat napit vastakkain Heihachi Mishiman ja Mishima Zaibatsu -yhtiön kanssa, kun manaajat eivät suostu osallistumaan mahtisuvun maailmanvalloitussuunnitelmiin. Myös uuden Master Raven -hahmon taustoja valotettiin paljastamalla tämän olevan korkea-arvoisempi taistelija samassa sotilasorganisaatiossa kuin aiempi Raven-hahmo.

Ylipäätään hahmojen valinta peliin on ollut melko erilainen prosessi kuin aiemmissa Tekken-peleissä, koska kyseessä on ensimmäinen sarjan osa, joka on kehitetty studion oman teknologian sijaan ulkoisella pelimoottorilla eli Unreal Engine 4:llä.

– Ulkoistetun pelimoottorin myötä hahmomalleja ja animaatioita piti rakentaa kokonaan uusiksi, joten emme vain voineet ottaa vanhoja hahmoja ja iskeä niitä peliin. Meidän oli alusta asti keskityttävä tiettyyn määrään suosittuja hahmoja ja lisätä vasta myöhemmin muita hahmoja, kuten Bobin, joka on saanut samalla uuden vaatetuksen ja uudenlaisia taistelutekniikoita, Murray kertoi.

Unreal Engine 4:n myötä Tekkenin perinteinen graafinen ilme on kieltämättä komeampi kuin koskaan aiemmin. Visuaalisuutta selkeyttää myös Rage Moden, Rage Artsin ja Rage Driven kaltaiset uudet taistelumekaniikat, jotka Haradan ja Murrayn mukaan on suunniteltu myös helpottamaan pelin seuraamista. Hyökkäysten ja hahmojen värikkäillä auroilla korostetaan varsin toimivasti, milloin hyökkäykset osuvat ja eivät osu vastustajaan. Kuten kehittäjäkaksikko huomauttaa, sen pitäisi myös helpottaa aloittelijoiden taivalta ja tehdä otteluista helpommin seurattavia videolähetyksissä ja turnauksissa.

Tekken 7

Tarinatilan korostaminen ja ulkoistettuun pelimoottoriin siirtyminen ovat Tekken 7:n selkeimmät edistysaskeleet, ja tähän asti esitetyt väitteet Mishima-suvun tarinan päättymisestä povaavat ainakin jonkinlaista päätöspistettä – tai välietappia – myös Tekkenin 20-vuotiselle taipaleelle. Kun aikamme Tekken 7:n ja Haradan seurassa oli lopuillaan, päätimme myös kysyä, miltä sarjan ja lajityypin tulevaisuus näyttää veteraanikehittäjän silmin.

– Tulevaisuudesta on aina hankala puhua, sillä jos tietäisimme, mikä seuraava suuri edistysaskel on, työskentelisimme jo sen parissa! Street Fighter loi koko genren ja Virtua Fighter sille kolmiulotteisen alagenren, minkä jälkeen suurin käännekohta on ollut verkko-ominaisuuksien lisäys. Monet ovat kysyneet virtuaalitodellisuuden suomista mahdollisuuksista, mutta teknologiaa laajemmin tutkineena en tiedä, istuuko se lopulta taistelupeleihin sellaisenaan, Harada pohti.

– Ympäristön monipuolistamisella on omat haasteensa, ja Tekken 7:ssä kenttien taustat vaihtelevat jo jonkin verran. Mielestäni nykyinen lähestymistapa antaa jo nyt sopivissa määrin vapautta ja tekniikoita eri hahmoille. Jos yrittäisimme jotakin erilaista, pitäisi ehkäpä mennä enemmän pois taistelusta lähemmäs toimintaa, jolloin lajityyppi saattaisi menettää kilpailuhenkisyyttään, hän päätti.

Tekken 7 julkaistaan alkuvuodesta 2017 PlayStation 4:lle, Xbox Onelle ja pc:lle.

Ville Arvekari

Lisää luettavaa