BATTLEFIELD HARDLINE

Tekijä: Visceral Games Julkaisija: Electronic Arts
Alustat: PS3, PS4, X360, XOne ja Win Julkaisu: 19. maaliskuuta

Rötösherrat kuriin Hardlinessa

Battlefieldin syrjähyppy poliisien ja rosvojen maailmaan ei ehkä sattunut parhaimpaan mahdolliseen saumaan, kun otetaan huomioon Yhdysvaltain Fergusonin tapahtumien herättämä keskustelu poliisien yliampuvasta varustelusta ja voimankäytöstä. Battlefield: Hardlinen toiminnassa ei tosin ole näkyvissä merkkejä räiskinnän himmailemisesta. Kun poliisisetä teloittaa kriminaalin tykittämällä tylysti selkään ja huutaa perään ”Suspect down!”, joutuu väkisinkin pyörittelemään silmiään.

Hyvää räiskintäviihdettä hakevat unohtanevat huolet kuitenkin helposti. Battlefield: Hardlinesta vastaa DICEn sijaan Visceral Games, joka studion omien sanojen mukaan vietti ensimmäiset pari vuotta miettiessään, mitkä asiat rakastetussa sarjassa ovat liian pyhiä muutettaviksi. Hardlinen moninpeli näyttääkin säilyttävän Battlefieldille ominaiset piirteet, joskin sekaan on leivottu onnistuneesti rahtusen omia aineksia sekä päteviä uudistuksia.

Ennakkokatsauksessa päästiin tutustumaan toisen betatestin sisältöön parin tunnin ajan. Kun pelimuodoksi valitaan pelisarjan klassinen Conquest, ei Hardline tuntuisi eroavan kuin lähinnä ulkomuodoltaan tavallisesta Battlefieldistä. Kentällä kaasuttelee toki muskeliautoja ja poliisikrosseja, mutta aseistetut helikopterit ja konetykeillä siunatut lava-autot käyvät sotakoneiden korvikkeesta sinivuokkojen ja rötösherrojen rettelöidessä. Merkittävimmät muutokset tulevat pelimuotojen säännöistä, kuten Hotwire ja Heist näyttävät.

Hotwire noudattelee periaatteeltaan Conquestia, mutta vallattavat alueet vaihdetaan autoihin. Jotta pisteitä satelisi, pitää ajokilla kaahailla riittävän vauhdikkaasti. Taistelut eivät siis välttämättä keskitykään enää niihin samoihin polttopisteisiin vaan aaltoilevat enemmän ympäriinsä. Samanaikaisesti takaa-ajot ja kiilailut tuovat mittelöihin uudenlaista vauhdikkuutta.

Molemmat piirteet istuvat hyvin Battlefieldiin, joka tunnetaan odottamattoman eeppisistä taisteluista. Kommelluksia sattuu, kun väistelee pakettiauton tavaratilasta syöksähteleviä kranaatinheittimen ammuksia tai leikkaa omakotitalon takapihalta ovelasti vastustajien reitille. Autojen rooli saa tapahtumat keskittymään enimmäkseen teille, mutta kartta auttaa määrittelemään toiminnan luonnetta. Kaupunkiympäristö rajoittaa luovia reittivalintoja enemmän kuin avonaisempi lähiö pihamaineen ja omakotitaloineen.

”Hardline voikin erottua edukseen pelimuotojen uudistusten kautta.”

Heistissa Visceral Games hakee vaikutteita elokuvien pankkiryöstökohtauksista. Testatussa kentässä poliisit ja rosvot lähtevät juoksemaan kohti holvia pankin vastakkaisilta puolilta. Ryöstäjät pyrkivät nappaamaan käsiinsä rahakassit, jotka pitäisi kuljettaa eri palautuspisteiden välillä poukkoilevalle helikopterille. Ensimmäisestä testistä saadun palautteen perusteella ryöstön loppuun lisättiin vielä vaiheet, joissa rosvot joutuvat puolustamaan saaliinsa siirtoa.

Pankkiryöstöön on tarjolla ainakin muutamia lähestymistapoja: rahakassien luo pääsi räjäyttämällä reiän joko seinään tai kattoon. Kommunikaation ja vieraan ympäristön vuoksi ratkaisut jäivät perin mielikuvituksettomiksi, mikä johti lähes jokaisella kierroksella verisiin tulitaisteluihin samoilla käytävillä. Poliisit eivät hyödyntäneet polttopulloja reittien rajaamiseen eivätkä rosvot köysitykkejä, joilla katoille kiipeäminen ja rakennuksesta toiseen liikkuminen nopeutuvat merkittävästi.

Ryöstökeikat näyttäisivätkin vaativan tavallista enemmän suunnittelua ja puhetta, minkä seurauksena satunnaiset verkkomätöt saattavat helposti ajautua tappomatsihenkisiksi lahtauskarkeloiksi. Osaltaan tähän voisi auttaa selkeämpi erottelu rosvojen ja poliisien varusteiden sekä ominaisuuksien välillä. Koitoksissa oli kuitenkin havaittavissa lupaavia pilkahduksia Heat-elokuvan tyylisistä jännitysnäytelmistä kaduilla ja katoilla, kun viimeisiä rahakasseja ollaan kääntämässä kotiin.

Testiversiosta puuttuu muutamia uusia jippoja, joilla Visceral Games hakee kilpailupelaamiseen sopivaa lähestymistapaa. Betassa ei vielä päästä pelastamaan panttivankeja tai listimään tärkeitä henkilöitä, mutta ainakin periaatteessa selkeiden kohteiden pitäisi helpottaa toiminnan seurattavuutta. Kun kentälle ei myöskään palata kuoleman jälkeen ennen uuden kierroksen alkua, pitäisi koitoksista muutenkin tulla tiivistunnelmaisempia.

Peruspelattavuuden samankaltaisuuksista huolimatta Hardline voikin erottua edukseen sarjassa pelimuotojen uudistusten kautta. Pelaajat pääsevät vetämään omat johtopäätöksensä tuotoksen korrektiudesta ja Battlefield-nimen istuvuudesta jo 3.-8. helmikuuta, kun moninpelin betaversio ilmestyy pelin kaikille julkaisualustoille. Kaikki pääsevät pelaamaan ilman minkäänlaista koodinkerjuuta.

Kenttä- ja pelimuotovalikoimaa rajoitetaan testiversiossa, mutta varusteita ja muita kilkkeitä pääsee aukomaan niin paljon kuin lyhyessä ajassa vain ehtii. Kehittäjien mukaan näin pyritään luomaan mahdollisimman uskottava simulaatio todellisesta julkaisutilanteesta, jotta potentiaaliset pullonkaulat selviäisivät ajoissa. Electronic Artsilla on siis ehkä opittu jotakin aikaisemmista kompuroinneista.

Lopullinen peli odottaa sekin jo kulman takana, sillä Hardline ilmestyy molemmille Xboxeille ja PlayStationeille sekä pc:lle 19. maaliskuuta. Ulkoasun ohella eri versiot erottaa pelaajamäärästä: kun vanhoilla laitteilla kärhämöidään maksimissaan 24 osanottajalla, sotii uudemmilla konsoleilla ja pc:llä parhaimmillaan 64 pelaajaa. Jos Visceralin virallista linjaa on uskominen, lisäsisältöä lähdetään muovaamaan vasta fanien palautteen perusteella.

Paavo Niskala

Lisää luettavaa