Ennakossa Dragon Quest Heroes II – hirviöitä pinoon seikkailumielellä

Pääsimme testaamaan ennakkoon Omega Forcen tuttua kaavaa hyödyntävää Dragon Quest Heroes II:ta, joka julkaistana huhtikuun lopulla PS4:lle ja Windowsille.

18.3.2017 22:23

DRAGON QUEST HEROES II

Tekijä: Omega Force Julkaisija: Square Enix
Alustat: PS4, Win, Switch Julkaisu: 25. huhtikuuta (Win), 28. huhtikuuta (PS4)

Hirviöitä pinoon seikkailumielellä

Alkuperäinen Dragon Quest Heroes oli parisen vuotta sitten ilmestyessään yllättävä teos. Sen kehityksestä vastasi japanilaisstudio Omega Force, joka tunnetaan lähinnä Dynasty Warriors -sarjasta ja monista samaan toimintatyyliin pohjautuvista peleistä. Myös Dragon Quest Heroesissa oli toki havaittavissa Dynasty Warriors -perimää, mutta samalla se haluttiin selvästi erottaa muista Omega Forcen peleistä laittamalla uusiksi muutamia kehittäjälle ominaisia toteutusratkaisuja.

Dragon Quest Heroes II on jatkamassa edeltäjänsä toiminnallisella linjalla, mutta pelaamiseen ujutetaan mukaan myös aina vain enemmän perinteisempää Dragon Quest -roolipelien henkeä. Seikkailullisuuden rooli on erityisesti kasvamassa jatko-osassa, minkä on varmistamassa uusien Wild Zone -nimisten alueiden liittyminen osaksi peliä.

Wild Zone -alueet on suunniteltu erityisesti vapaata tutkiskelua ajatellen. Niiden sisuksissa remutessa löydettävissä on esimerkiksi vapaaehtoisia aarteita, pulassa olevia ihmisiä ja metsästettäviä hirviöitä, joista pelaajaa palkitaan lisäkokemuksella ja uusilla varusteilla. Mukaan on livautettu myös suljettuja salareittejä, joihin pääsee tutustumaan vain tiettyjen hahmojen erikoiskykyjä hyödyntämällä.

Uusien aluetyyppien ansioista koko pelimaailmasta on saatu luonnollisemman tuntuinen kuin aiemmin. Vielä edellisosassa taisteluista toiseen edettiin lähinnä valikoita selaamalla, kun nyt eteneminen tapahtuu pelimaailmassa konkreettisesti paikasta toiseen liikkumalla. Ratkaisu auttaa rytmityksenkin suhteen, sillä isompien taistelujen jälkeen pelaajalla on paremmat mahdollisuudet kulkea eteenpäin omaa tahtiaan.

Varsinaiset suuremmat yhteenotot ovat pääpiirteittäin tuttuja edellispelistä. Kummassakin päästään läiskimään hurjia määriä hirviöitä, ja tavanomaiseen Dynasty Warriors -tyyliin nähden kartat ovat selvästi pienempiä, eikä tarjolla ole esimerkiksi alueiden valloitusta. Tavoitteet keskittyvät sen sijaan joko jonkinlaisen avainkohteen puolustamiseen ja vihollisjoukon läpi puskemiseen. Karttojen pienuutta kompensoidaan sillä, että isompia taisteluja ketjutetaan useita peräkkäin.

Dragon Quest Heroes II -ennakko

”Dragon Quest Heroes II on viemässä sarjaansa eteenpäin varovaisin askelin.”

Dragon Quest Heroes II -ennakko

Ennakkotestailun perusteella muutokset taisteluihin ovat enemmän siitä hienovaraisemmasta päästä. Vihollishirviöiden värväämistä omalla puolelle on esimerkiksi monipuolistettu kevyesti. Isommat hirvitykset eivät enää nimittäin taistele tekoälyn ohjastamana, vaan niitä pääse itse suoraan ohjaamaan voimakkaiden erikoisiskujen kera. Käyttöä on rajattu vain tiukalla aikarajalla, jonka täyttyessä hirviö katoaa tyystin taistelutantereelta.

Hahmonkehitystä on myös monipuolistettu. Pelin kahta päähenkilöä ei enää lukita käyttämään tiettyjä asetyyppejä, vaan ne voivat vapaasti hyödyntää kaikkea aina miekkoja ja kirveitä myöten. Aseesta riippuen näiden pelityyli vaihtuu samalla. Kykypisteiden keräämisen rinnalla on nyt mahdollista oppia uusia temppuja tappamalla mahdollisimman paljon hirviöitä tiettyjä asetyyppejä käyttämällä.

Yksinpelin lisäksi Dragon Quest Heroes II tukee tällä kertaa myös moninpeliä. Verkossa taistelemaan voi lähteä nyt maksimissaan kolmen muun kaverin kanssa, mikä luonnollisesti tekee pelaamisesta aina vain mieluisampaa. Taistelujen yksinkertainen luonne varmistaa myös sen, että pelaamisesta on helppo nauttia ihan ventovieraidenkin kanssa.

Moninpelipuolen toteutus vaikuttaa vain hyvin rajoittuneelta. Ainakin vielä ennakkoversiossa yhteistyöpelaaminen rajattiin vain yksittäisiin suurtaisteluihin, eli esimerkiksi Wild Zoneja ei päässyt kavereiden kanssa tutkimaan ollenkaan. Jokaisen yksittäisen taistelun jälkeen moninpelipoppoo täytyi koota myös aina uudelleen seuraavaa yhteenottoa varten. Kaverit pystyivät liittymään moninpelitaisteluihin myös vain silloin, mikäli nämä olivat jo aiemmin omalla hahmollaan läpäisseet kyseisen taistelun.

Dragon Quest Heroes II on viemässä sarjaansa eteenpäin varovaisin askelin. Uudet Wild Zone -alueet, moninpeli ja monipuolisempi hahmonkehitys ovat kaikki ehdottomasti tervetulleita lisäyksiä valmiiksi jo oikein pätevään toimintakokemukseen. Pohjimmiltaan myös Dragon Quest Heroes II:sta näyttäisikin muodostuvan jälleen persoonallinen toimintakokemus, joka ei haasta pelaajansa teknisyydellään, vaan hurmaa enemmän toimivan yksinkertaisilla perustoiminnoillaan.

Dragon Quest Heroes II julkaistaan pc:lle 25. huhtikuuta ja PlayStation 4:lle 28. huhtikuuta. Myös Nintendo Switch -versio on kehitteillä.

Panu Saarenoja

Lisää luettavaa