Ennakossa Hitman 3 – luovan salamurhaajan leikkikenttä / Artikkelit / pelaaja.fi

Ennakossa Hitman 3 – luovan salamurhaajan leikkikenttä

8.01.2021 // Kirjoittanut: Jukka Moilanen
1
Ennakossa Hitman 3 – luovan salamurhaajan leikkikenttä

HITMAN 3

Kehittäjä: IO Interactive Julkaisija: IO Interactive 
Alustat: PS5, PS4, XSX/S, XOne, Stadia, Win, Switch (myöhemmin) Julkaisupäivä: 20. tammikuuta 2021

Viisi vuotta sitten uudelleensynnytetty Hitman-pelisarja on saapumassa päätökseensä. Tarinallisesti melkoiseen pommiin päättyneen toisen osan jälkeen moni jäi odottelemaan trilogian päätösosaa vesi kielellä. Pääsimme viimein paneutumaan alkuvuoden odotetuimpiin peleihin lukeutuvan Hitman 3:n saloihin kahdessa ensimmäisessä tehtävässä.

Hitman 3 avautuu näyttävästi agentti 47:n laskeutuessa siipipuvussa dubailaisen pilvenpiirtäjän ulkorakenteisiin suorittamaan seuraavaa tehtäväänsä. Kultakoristeiset puitteet kimaltelevat auringonvalossa kaljupään etsiessä tietään ökyrikkaiden kansoittaman tapahtumapaikan sisään. Tavoite on perinteisen suoraviivainen: kohteet on päästettävä päiviltä. Tehtävä ei tietenkään ole ihan niin yksinkertainen kuin kuulostaa. Hämäräperäisen salaseuran johtohahmot eivät ole ihan kenen tahansa tavoitettavissa, ja suoraviivainen murha tekisi keikasta ja pakenemisesta ikävän sotkuista.

Ympäristöä tarkkailemalla voi kuitenkin löytää tilaisuutensa. Ehkäpä kohteensa lähelle voisi päästä tekeytymällä tapaamisen varanneeksi palkkamurhaajaksi? Vai voisiko pilvenpiirtäjän palvelinhuone tarjota mahdollisuuden järjestellä tapaaminen, jossa saisi lyötyä kaksi kärpästä yhdellä iskulla? Uusi henkivartijakin vaikuttaa etsivän työasuaan, mikä saattaisi tuoda tilaisuuden huomaamattomaan tappoon.

Agentti 47 on tietysti saanut myös uusia leikkikaluja. Monikäyttöinen kamera tarjoaa mahdollisuuden tutkia ympäristöä uudella tavalla ja hakkeroitua elektronisiin laitteisiin. Kamera tulee tarpeeseen etenkin englantilaiseen kartanoon sijoittuvassa toisessa tehtävässä, jossa salamurhaaja pääsee yllättäen ratkaisemaan mysteeriä, vaikka murhatakin pitäisi. Kenttäsuunnittelussakin hyödynnetään uusia elementtejä. Pelialueilta voi avata uusia oikoreittejä, jotka pysyvät auki ja avaavat näin uusia vaihtoehtoja tulevia pelikertoja varten.

Hitman 3 on salamurhaajan leikkikenttä täynnä mahdollisuuksia. Pelaajaa ohjataan tarkkailemaan tehtävistä löytyviä tilaisuuksia luovien murhapaikkojen hyödyntämiseksi. Kiinnostavia pienoistarinoita on useampia, ja yhden seuraaminen sulkee usein toisen pois, mikä kannustaa yrittämään uudestaan eri lähestymistavalla. Mikään ei myöskään estä kokeilemasta perinteisempää tyyliä ja seuraamasta kohdetta mustassa puvussaan varjoissa hiippaillen – tai ampumasta kaikkea mikä liikkuu. Tehtäväkohtaisia haasteita on valtavasti, ja jo kahdessa ensimmäisessä kentässä riittää tuntikausiksi koluttavaa. Pelin etenemistä ja haastejärjestelmiä on uudistettu, ja tehtävien vaihtoehtoisten lähestymistapojen ja varusteiden avaamiseen tarvittavan Mastery-tason kartuttaminen onnistuu nyt kaikissa pelimuodoissa.

Kakkososan tapaan myös Hitman 3 toimii alustana kaikelle Hitman-sisällölle. Koko trilogian hankkineet pelaajat voivat sulavasti palata aiempien osien tarinaan, tehtäviin ja tapahtumapaikkoihin yhdestä paikasta. Pelisarjan ystävälle on siis tarjolla tolkuton määrä pelattavaa, varsinkin jos aikaisempia osia ei ole jo kalunnut luita myöten. Palaaville pelaajille on kuitenkin tarjolla myös uutta nähtävää, sillä vanhat tapahtumapaikat saavat visuaalisia ja pelillisiä uudistuksia. Aiempien osien sijainneissa voi myös hyödyntää uusia aseita ja varusteita, mikä tarjoaa lisää mahdollisuuksia luovaan murhaamiseen.

IO Interactiven kehittämä Hitman 3 julkaistaan 20. tammikuuta PlayStation 5:lle, PlayStation 4:lle, Xbox Series X/S:lle, Xbox Onelle, Stadialle ja pc:lle.

Jukka Moilanen

Kommentit

Käyttäjän Kille kuva
Kille

Kovasti kiinnostaisi hommata, mutta anskattoony. Ykköstä joskus kokeilin, mutta jäi aika lailla pelaamatta episodimaisuuden takia. Kakkosenkin ostin ja asensin, pelasin yhteensä noin 10 tuntia, mutta oli valitettavasti pirun kuuma kesä ja kämppä oli kuin sauna ja peli jaksoi kaatuilla lämpöongelmiin, vaikka mikään muu sitä ei tehnyt.

Silloin tällöin tuli pelattua ohimennen muiden tekemiä tehtäviä, mutta sekin jäi vähän lyhyeksi iloksi, kunnes viime lokakuussa ajattelin kokeilla. Aloitin kaiken alusta ja kappas miten mukavasti viikko meni pelin parissa ja mittariin tuli noin 55 tuntia lisää.

Ymmärrän iOi:n yskän ja Epic Game Storen yksinoikeuden, mutta se vähän harmittaa, vaikka pystyn sujuvasti pelaamaan myös siellä esimerkiksi Hadesta, Outer Wildsia ja Controlia, mutta haluaisin silti pitää saman sarjan pelit saman alustan alla (Steam) tässä tapauksessa. Vaikka edistymisen voikin siirtää tässä tapauksessa Hittis kakkosesta kolmoseen, niin vielä ei ole kuitenkaan tietoa onko se mahdollista vuoden päästä, kun peli Steamiin tulee.

Tuppaa vieläkin välillä unohtamaan, mitä pelejä Epicissä on ja pari kertaa tullut ostettua nämä myös Steamiin, koska Epic ei jostain syystä aukea luonnollisesti, kun miettii jotain pelattavaa. Tästä syystä juurikin edellämainitut pelit ovat jääneet aika kesken, ja siihen vielä lisäksi Tony Hawk 1+2, Surgeon Simulator 2, Mortal Shell, Ashen ja Atomicrops esimerkiksi, mitä olen kaikkia pelannut aivan liian vähän.

Nostoja