Ennakossa Mortal Kombat X:n tarinatila ja mobiiliversio

Pääsimme käsiksi ensi kuussa julkaistavan Mortal Kombat X:n tarinatilaan ja mobiiliversioon. Pelin tuottaja Hans Lo kävi ennakkotilaisuudessa juttusille kanssamme.

3.11.2015 13:45

MORTAL KOMBAT X

Tekijä: NetherRealm Studios Julkaisija: Warner Bros. Interactive Entertainment
Alustat: PS3, PS4, X360, XOne ja Win Julkaisu: 14. huhtikuuta (PS4, XOne, Win), kesä 2015 (PS3, X360)

Mortal Kombat uudelle fanisukupolvelle

Pelaaja-lehti julkaisi kuukauden sisään ilmestyvästä Mortal Kombat X:stä tammikuussa tyhjentävän ennakon, mutta vuoden alussa näkemättä jäi muun muassa pelin tarinatila. Julkaisija Warner Bros. järjesti viime viikolla Mortal Kombat -ennakkotilaisuuden, jossa tarinatilan lisäksi tutuksi tuli myös pääpelin rinnalla julkaistava mobiilikäännös Mortal Kombat X Mobile. Pelin tuottaja Hans Lo avasi tilaisuudessa näkemystään Mortal Kombat X:stä uuden sukupolven tappelupelinä.

Mortal Kombat X:n tapahtumat sijoittuvat sarjan aikajanalla noin 25 vuoden päähän vuonna 2011 julkaistusta, tutun tappelupeliuniversumin uudelleen käynnistäneestä edeltäjästään. Ulkomaailmassa riehuva sisällissota uhkaa Mortal Kombat X:n alkaessa valua normaalien ihmisten maailmaan, joten tilannetta hillitsemään lähetetään joukko nuoria sotilaita. Iskujoukkoihin kuuluvat muiden muassa Johnny Cagen ja Sonya Bladen tytär Cassandra ja Sonyan esimies Jaxin tytär Jacqui Briggs.

– Täysin uusien hahmojen peliin kirjoittaminen vapautti koko tiimimme kehitysmielessä. Mortal Kombatin perinteet eivät enää kahlitse meitä, vaan saamme irrottautua rutiineista täysin pilaamatta sarjan nimeä. Toivomme tappelupelifanien uuden sukupolven varttuvan Mortal Kombat X:n päähahmojen rinnalla, Lo visioi haastattelussamme.

Mortal Kombat X:n tarina pyörähtää käyntiin vauhdikkaasti, mutta jo ensimmäisen kohtauksen vaikuttava mittakaava tuntui kielivän aikuiseksi kasvaneesta Mortal Kombatista. Pelin juoni on helposti seurattavissa myös ummikon näkökulmasta, sillä tulevaisuuden kauhukuvia rytmittävät tapahtumia selittävät takaumat viimeisen 25 vuoden ajalta. Tarinatila ansaitsee kuitenkin moitetta reilusti ylipitkiksi venähtäneistä välianimaatioista, jotka saavat pelaajan kiemurtelemaan tuolillaan. Ongelmaa on yritetty korjata satunnaisilla reaktiominipeleillä, joiden möhliminen ei kuitenkaan tuntunut vaikuttavan varsinaisiin tapahtumiin juuri mitenkään.

Lon mukaan uusi ja uljas Mortal Kombat X ei kuitenkaan syrji sarjan uskollisimpia faneja: Cassien ja Jacquin taistelutyylit muistuttavat selkeästi kunkin alkuperästä, ja naisten rinnalla taistelevat Takahashi Takeda ja Kung Jin ovat myös paljon velkaa oppi-isilleen. Tarinatila ei keskity pelkästään neljään päähahmoon, vaan jokainen luku päästää pelaajan tuttuun tapaan uuden taistelijan ohjaksiin. Ennakkotilaisuudessa pelattu ensimmäinen luku oli puhdasta Johnny-ilottelua huvittavine Hohto-viittauksineen: miehen uskomaton ”Heeere’s Johnny!” -lopetusliike sai testiyleisöltä riemukkaat aplodit.

”Jo ensimmäisen kohtauksen vaikuttava mittakaava tuntui kielivän aikuiseksi kasvaneesta Mortal Kombatista.”

Mortal Kombat X on uuden sukupolven peli myös grafiikkamielessä. Mortal Kombat -rebootia vaivasi selvä grafiikkaero välianimaatioiden ja taistelujen välillä etenkin pc:llä, mutta tällä kertaa vaihto tapahtuu saumattomasti ja pelin maailma näyttää kaikkiaan syötävän hyvältä.

– Uuden sukupolven koneiden tehot toivat kehitysprosessiimme aivan uudenlaista luovuutta, ja mielestäni se näkyy. Pääsimme mässäilemään erikoistehosteilla ja veriroiskeilla häpeilemättä! Joidenkin mukaan Mortal Kombat X on sarjan tähän mennessä raain peli, enkä lähtisi kieltämään väitettä. Olen todella ylpeä siitä, miltä peli näyttää, Lo kertoo.

Mortal Kombat X ammentaa pelillisesti paljon NetherRealm Studiosin kahden vuoden takaisesta Injustice: Gods Among Us -mätkinnästä, ja Lo kertoo uuden osan rakentavan samaan tapaan pelimekaanisia perustuksia tulevaisuuden Mortal Kombatille. Esimerkiksi pelin klaanipohjaiset verkko-ominaisuudet on suunniteltu nimenomaan nykysukupolven konsolikäyttäjät mielessä pitäen, ja niihin perustuvaa puuhaa lienee lupa odottaa myös sarjan tulevilta osilta.

Verkossa tapahtuvaa klaanien välistä kisailua tukee myös muutama viikko sitten julkistettu ilmaispeli Mortal Kombat X Mobile, joka saapuu pääpelin kyljessä iOS:lle ja Androidille. Mobiilipeli sekoittaa taistelijakorttien keräilyä toimintapainotteiseen mätkintään, ja omalle klaanilleen voi kerätä pisteitä pelkästään pätkimällä vihollisia pataan bussipysäkillä. Pelissä eteneminen avaa myös erilaisia pikkubonuksia varsinaisessa Mortal Kombat X:ssä.

Pelin mobiilikäännös on yllättävän sutjakka tapaus: ohjaus ei ole pelkkää raivokasta naputtelua, vaan tehokkaaseen taisteluun vaaditaan tietynlaista tarkkaavaisuutta ja ajoituskykyä. Konsolipelin hahmomalleja käyttävä miniatyyriversio myös näyttää harvinaisen kiillotetulta mobiilipeliksi. Pikaisen ennakon perusteella on kuitenkin vaikea arvioida, kauanko muutaman tason jälkeen suhteellisen monotoniseksi käyvä mätke oikeasti jaksaa viihdyttää pelaajaansa.

Mortal Kombat X julkaistaan mobiilikumppaneineen 14. huhtikuuta pc:lle, PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle. Peli on määrä kääntää ensi kesänä myös PlayStation 3:lle ja Xbox 360:lle.

Johanna Puustinen

Lisää luettavaa