Ennakossa NBA 2K18 – vihdoinkin täysin vapaana parketilla

Lauri Markkasen ansiosta NBA-hype kasvaa myös Suomessa, mutta miten tällä viikolla NBA 2K18 muuttaa tutun koripallosarjan hyväksi havaittua konseptia?

12.9.2017 09:27

NBA 2K18

Tekijä: Visual Concepts Julkaisija: 2K
Alustat: PS4, Xbox One, Switch, PS3, Xbox 360, pc Julkaisu: 15.9.2017 (Switch 17.10.2017)

Vihdoinkin täysin vapaana parketilla

NBA 2K18 -peli ilmestyy kauppojen hyllyille 15. syyskuuta. Pääsimme testaamaan peliä ennakkoon pari viikkoa ennen julkaisua. Lauri Markkasen ansiosta NBA-hype kasvaa myös Suomessa, mutta miten tuleva pelisarjan osa muuttaa hyväksi havaittua konseptia?

– Meillä on ongelma. Meidän on päästävä eroon ennakkoasenteista, kertoo pelin tuottaja Rob Jones puoliksi tosissaan.

– Pelisarjamme ystävät ovat sitä mieltä, että joka toinen vuosi on NBA 2K:lla välivuosi. Nyt uskallan väittää, ettei näin todellakaan tänä vuonna ole.

Muutaman tunnin testisession perusteilla Rob on oikeassa. Syitä tähän on monia. Tänä vuonna pelaaminen keskittyy valtavalle Neighborhood-alueelle, joka on käytännössä pelaajien ikioma kohtaamispaikka. Alueella on muita pelaajia, joiden kanssa voi mittelöidä vaikkapa huvipuistoista tuttujen koriskisojen parissa. Alueelta löytyy myös tietovisaa, vaatekauppoja, tatuointiliikkeitä, kuntosaleja ja partureita. Kuntosaleilla voi treenata MyCareer-pelaajansa kykypisteitä paremmaksi, kun taas muualla lähinnä kulutetaan pelin omaa virtuaalivaluuttaa. Tekemistä riittää aina katukoriskisoista keräilykorttien vaihteluun.Suurimmat muutoksensa NBA 2K18 on kokenut kuitenkin parketilla.

– Viime vuonna pelaajan ohjastamien koripalloilijoiden liikkeet olivat animaatiopohjaisia. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että esimerkiksi pick and roll -hyökkäyksen tehdessään palloilija lähti aina suorittamaan näppäinyhdistelmän jälkeen tiettyä animaatiosarjaa. Tunnustan ihan suoraan, ettei se toiminut. Se teki pelaamisesta tökkivää eikä tarpeeksi sulavaa, Rob Jones tunnustaa suoraselkäisesti.

NBA 2K18

”Tänä vuonna yhtä paljon vihatun kuin rakastetun tarinatilan pitäisi olla sellainen, että pelaajan päätöksillä on konkreettisia vaikutuksia hänen uraansa.”

NBA 2K18

 

Tänä vuonna pelaajien liikkuminen parketilla on vapaata. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yksi yhtä vastaan -tilanteessa pelaaja voi keskeyttää liikesarjansa, mikäli kikka on menossa pieleen. Tämä on valtava uudistus, jonka merkitystä ei voi painottaa liikaa. Pelaaminen on vapaampaa kuin ennen, ja siinä on aivan uudenlainen flow-tila, kuten Rob Jones asian ilmaisi.

Myös pelin tekoäly on kirjoitettu täysin uusiksi. Otetaanpa käytännön esimerkki. Viime vuonna yksi yhtä vastaan -tilanteissa puolustus lähti tuplaamaan hyökkääjää ainoastaan erikoistilanteissa ja niin, että tuplauksen näki jo kaukaa. Nyt puolustajat osaavat lukea tilannetta huomattavasti realistisemmin. Mikäli kentän kulmassa kolmosviivan takana on vapaana pelaaja, joka ei osaa heitellä kolmosia, tekoäly jättää tälle enemmän tilaa. Sen sijaan tekoäly osaa liikkua lähemmäs palloa hallitsevaa pelaajaa, mikäli tämä on tunnettu siitä, että ajaa usein korille. Kun Russell Westbrook lähtee kohti koria, hänen ympärillään on parhaimmillaan kolme pelaajaa estämässä hänen aikeitaan. 

Tämä jättää toki tilaa muille hyökkäyspelaajille. Kaikki OKC:n otteita viime vuonna katsoneet kuitenkin tietävät, että Westbrookin korilleajot pois kitkemällä tapetaan OKC:n hyökkäyspeli lähes täysin, sillä joukkue ei saa koriin kolmosia edes vapaista paikoista.

Toinen tärkeä uudistus on pelin MyCareer-pelitilan kykyattribuuttien selkeyttäminen. Nyt pelaaja näkee välittömästi, mitkä kehitettävät kykyattribuutit ovat hänen pelipaikallaan tärkeitä. Tämä on pieni uudistus, mutta selkeyttää pelaajan kehittämistä huomattavasti.

MyCareer-pelitilan pitäisi tänä vuonna olla interaktiivisempi kuin ennen. Aiempina vuosina pelaajaa on kuljetettu lähinnä tarinan mukana. Tänä vuonna yhtä paljon vihatun kuin rakastetun tarinatilan pitäisi olla sellainen, että pelaajan päätöksillä on konkreettisia vaikutuksia hänen uraansa.

Kaiken kaikkiaan NBA 2K18 oli kenttätapahtumien sulavuuden suhteen aivan eri tasolla kuin viime vuonna. Tämä tietää hyvää pelin lopullista julkaisua ajatellen.

NBA 2K18 ilmestyy PS4:lle, Xbox Onelle, PS3:lle, Xbox 360:lle ja pc:lle 15. syyskuuta. Nintendo Switch -versio ilmestyy 17.10.2017. 

Lisää luettavaa