Ennakossa The Witcher 3:n jättilaajennus Blood & Wine / Artikkelit / pelaaja.fi

Ennakossa The Witcher 3:n jättilaajennus Blood & Wine

10.05.2016 // Kirjoittanut: Panu Saarenoja
15
Ennakossa The Witcher 3: Blood & Wine

THE WITCHER III: Wild Hunt - Blood & Wine

Tekijä: CD Projekt RED Julkaisija: CD Projekt RED ja Bandai Namco
Alustat: PS4, Xbox One, Win Julkaisu: 31.5.2016

Valkoisen suden jäähyväiset

Puolalaiskehittäjä CD Projekt RED ei ole vielä täysin valmis jättämään The Witcher 3:a taakseen. Hiljalleen vuoden ikää lähestyvä rooliseikkailu on saamassa nyt loppukeväästä järjestyksessään toisen maksullisen laajennuksensa, josta on jo ennakkoon luvattu varsin massiivista 20–30 tunnin pituista kokemusta. Blood & Wineksi kutsutun laajennuksen ei olekaan tarkoitus olla mikään pieni tapaus pelisarjan jatkumossa, vaan CD Projektin mukaan sen on määrä toimia näyttämönä noituri Geralt Rivialaisen viimeiselle seikkailulle.

Blood & Winen myötä Geralt jättää taakseen The Witcher 3:n pääseikkailusta tutut maisemat ja ottaa suunnakseen eteläisen Toussaintin herttuakunnan. Uusi pelialue vastaa kokoluokaltaan The Witcher 3:n toista pelialuetta, ja tunnelmaltaan sinne päätyminen onkin hieman kuin kolkosta Suomesta olisi päässyt Etelä-Ranskaan. Visuaalisesti Toussaint on aurinkoinen paratiisi verrattuna aikaisempiin The Witcher -pelien kohteisiin, mitä tuodaan erityisesti ilmi uuden alueen paikoin jopa satumaisuutta lähentelevällä värikylläisyydellä.

Uudella alueella Geralt kohtaa tietysti jälleen kokonaisen joukon The Witcher -pelien kannalta uusia hahmoja, joista monet ovat kuitenkin Noituri-kirjat tunteville tuttuja ilmestyksiä. Vahvasti esille pääsevät erityisesti Toussaintin ritarit ja herttuakunnan hallitsija Anna Henrietta, joka The Witcher -sarjalle tyypilliseen tapaan ei ole pelkkä koreileva neitokainen, vaan myös päättäväinen ja toimintaa kaihtamaton persoona. Myös Geraltin eräs 400-vuotias tuttava tekee Blood & Winen myötä kiehtovalta vaikuttavan paluun.

Toussaintin aurinkoon Geraltin johdattaa herttuakuntaa riivaava murha-aalto, josta on selvästi vastuussa jonkinlainen yliluonnollinen hirvitys. Etelän lämmössäkin Geralt päätyy siis kuluttamaan enemmän aikaa hirviöitä jahdaten kuin rusketusta hankkien, mutta mistään täysin myrtsistä seikkailusta Blood & Winessa ei ole sentään kyse. Jo esimerkiksi laajennuksen ensimmäisessä suuremmassa päätehtävässä Geralt ja Anna ajautuvat osallistumaan huvittavin lopputuloksin paikalliseen aarrejahtikilpaan, jotta he voisivat päästä murhaajan jäljille paniikkia aiheuttamatta.

Kaiken kaikkiaan CD Projekt RED kertoo sisällyttäneensä Blood & Wineen yli tuplasti enemmän vuoropuheluita kuin The Witcher 3:n edelliseen Hearts of Stone -laajennukseen. Runsas dialogin määrä on nähtävissä ensisijaisesti tietenkin päätehtävissä, mutta jälleen kerran myös sivutehtävien tarinapuoleen on selvästi panostettu. Ennakkoversiossa testattavissa oli esimerkiksi turnajaisten ympärillä pyörivä tehtävä, jossa itse turnajaisissa kilpaileminen oli lopulta vain palanen kokonaisuudesta.

– Tehtäviä suunnitellessamme asetamme aina tarinan etusijalle. Haluamme kertoa hyviä tarinoita, joten aloitamme niistä ja rakennamme sitten pelillisen puolen niiden ympärille. Pyrimme näin välttämään sitä, että tehtävistä tulisi vain palkintojahteja. Haluamme, että niillä on aina oikeasti myös tarinallinen merkitys, Blood & Winen tehtäväsuunnittelija Alexandre Boiret kertoo.

Kokonaisuudessaan Blood & Wine sisältää CD Projektin mukaan 90 uutta erityyppistä tehtävää. Näiden lisäksi se on tarjoamassa pelaajien käyttöön kymmenittäin uusia aseita ja suojuksia sekä päästämässä maailmassa valloilleen 20 uutta hirviötä. Uudesta sisällöstä ei siis todellakaan tunnu olevan pulaa, ja laadullisestikin lisäosa vaikuttaa kulkevan samalla tasolla kuin mitä The Witcher 3:lta on tähänkin asti opittu odottamaan.

The Witcher 3: Blood & Wine -ennakko

"Etelän lämmössäkin Geralt päätyy siis kuluttamaan enemmän aikaa hirviöitä jahdaten kuin rusketusta hankkien."

The Witcher 3: Blood & Wine -ennakko

Varsinaiset pelilliset lisät Blood & Winessa jäävät sen sijaan vähälle. Ennakkovisiittini Toussaintiin oli vain noin kolme tuntia pitkä, mutta jo siinä ajassa ehdin jälleen turtua The Witcher 3:n taistelujärjestelmään. Se kun ei ole laajennuksessa muuttunut juuri miksikään. Blood & Wine monipuolistaa hieman kyllä pelin hahmonkehitystä tarjoamalla pelaajien hankittavaksi 12 uutta mutaatiokykyä, jotka vaikuttavat kepeästi Geraltin taistelukuntoon. Lisäys tuokin periaatteessa hieman lisäsyvyyttä tasojen keräämiseen, mutta mistään erityisen suuresta piristysruiskeesta ei missään nimessä ole kyse.

Hieman kiehtovampana lisänä Blood & Wine päästää Geraltin tällä kertaa hallinnoimaan myös omaa viinitarhaansa. Tarhaa pääsee ensinnäkin koristamaan matkan varrella mukaan tarttuneilla rojuilla, ja onpa sinne mahdollista rakentaa myös muutamia yleishyödyllisiä palveluja. Ennakkotestauksen perusteella tarhan hallinnoinnilla ei vain tunnu olevan erityisen suuria vaikutuksia itse pelimaailmaan. Tämä jää harmittamaan erityisesti siksi, että Toussaintin pitäisi olla ympäristönä The Witcher 3:n aiempia alueita dynaamisempi, sillä esimerkiksi isompien rosvoleirien tuhoaminen maailmasta vähentää nyt rosvojen määrää leirien lähialueilta.

The Witcher 3:n merkittävin vetovoima oli aikoinaan sen suuri maailma sekä käsikirjoitus, ja juuri nämä asiat näyttävät loistavan jälleen myös Blood & Wine -laajennuksessa. Tämä on todennäköisesti juuri sitä, mitä monet pelaajat uudelta laajennukselta haluavatkin, enkä voi kiistää, ettenkö itsekin harkitse parhaillaan lomamatkan varaamista Toussaintiin. Vielä Blood & Winenkin myötä The Witcher 3 on pelillisesti silti edelleen varsin kömpelö kokemus. Blood & Winen jäädessä näillä näkymin Geraltin ainakin toistaiseksi viimeiseksi seikkailuksi onkin hieman ikävää, että juurikin hirviöiden liiskaaminen on laajennuksessa lopulta se tylsin ja tympein aktiviteetti.

The Witcher 3: Wild Hunt - Blood & Wine julkaistaan PS4:lle, Xbox Onelle ja pc:lle toukokuun 31. päivä.

Panu Saarenoja

Kommentit

Käyttäjän Muksu kuva
Muksu

Day 0.

Käyttäjän Audiovarmennus kuva
Audiovarmennus

Viinitarha kuulostaa aika turhalta ja peliin kuulumattomalta. Jännä jos taistelu on tympeää, mielestäni paljon mukavampaa kuin esim Dark Souls 3:ssa joka on lähinnä opettele jokaisen liikkeet, väistä ja töki selkään -simulaattori. Ja pelillisesti kömpelö? Whaat. Tottunut pelaamaan jotain adhd-juttuja joissa ei mallineta massaa tms lainkaan? Vai oliko tässä nyt kyse jostain muusta kuin Geraltin liikuttelusta.

Käyttäjän Oselot kuva
Oselot

Suuri ihmetys täältäkin tuohon "pelillisesti silti edelleen varsin kömpelö kokemus" jos puhutaan samasta pelistä mitä itsekin olen pelannut, eli Witcher 3. Jo tokan pelin tappelusta tykkäsin aivan perkeleesti ja kolmonen paransi kaikin tavoin edeltäjästään.

Itse lisäri menee heti ostoon koska pääpeli ja eka lisäri tekevät tästä jo nyt tämän sukupolven parhaan pelin tähän mennessä (en yllättyisi jos olisi lopullisestikin).

Käyttäjän Riepu kuva
Riepu

Massan kuvastamisessa ei ole periaatteessa mitään vikaa taistelujen yhteydessä, kysykää vaikka Monster Hunterilta. The Witcher 3:n taisteluissa hitaudella ja tahmeudella ei kuitenkaan ollut oikein mitään pelillistä pointtia ja pidemmän päälle taistelut vain tuntuivat tuskalliselta toistolta.

Ja mielenkiintoista, että Oselot nosti esiin Witcher 2:n. En ole peliä toviin pelannut, joten en ole varma josko makuni asian suhteen on kehittynyt vai miten on, mutta muistan Witcher 2:n taistelujen olleen nimenomaan se paras osa kyseistä peliä. Sen sijaan, että ne tuntuivat jähmeältä Batmanilta, kuten kolmosessa, muistan pystyneeni kakkosessa liikkumaan vapaammin, jolloin yhteenotoissa tuntui olleen myös enemmän energiaa ja oikeasti tunne siitä, että voittojen eteen tuli itsekin tehtyä jotakin. Viholliset olivat alituisesti myös niskan päällä, jolloin useat yhteenotot tuntuivat siinä määrin kiivailta, ettei toiston tunne päässyt kaihertamaan mieltä.

Piti tässä vastaamisen yhteydessä mennä itse asiassa katsomaan vielä videoitakin kakkosesta, ja kyllähän tuo edelleen paremmalta näyttää kuin kolmonen.

Mutta hyvä teille, jotka kolmosen toiminnasta pidätte. Tulette todennäköisesti rakastamaan Blood and Winea vain entistäkin kovemmin!

-Panu

Käyttäjän erakko kuva
erakko

Maltan tuskin odottaa lisää pannunhakutehtäviä. Hearts of Stone jäi kesken, mutta saa nähdä jos tämän julkaisu herättää taas kiinnostuksen.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus käyttäjältä Audiovarmennus

Jännä jos taistelu on tympeää, mielestäni paljon mukavampaa kuin esim Dark Souls 3:ssa joka on lähinnä opettele jokaisen liikkeet, väistä ja töki selkään -simulaattori. Ja pelillisesti kömpelö? Whaat. Tottunut pelaamaan jotain adhd-juttuja joissa ei mallineta massaa tms lainkaan? Vai oliko tässä nyt kyse jostain muusta kuin Geraltin liikuttelusta.

Taistelu nimenomaan on aika tympeää toistoa vaikka en itse olekaan täysin sitä mieltä. Ymmärrän kuitenkin jos joku näkee sen sellaisena. Tuo miten kuvailet DS3:sta on muuten juuri mitä taistelu on Witcher 3:ssa. Tai no, sillä erolla, että opettelua ei tarvita, sillä kun kerran oppii yhden taktiikan niin se toimii kaikkiin. Itsellä meni joka taistelu kaavalla "suoja päälle, väistö/torjunta, isku" ja tuota toistetaan kunnes vihollinen hoidettu. Itse ainakin näen Souls-pelien taistelun paljon monipuolisempana nimenomaan vihollisten monimuotoisuuden vuoksi. On siinäkin se peruskaava, jolla suurin osa pomoista varsinkin kaatuu mutta kritisoit nyt peliä vertaamalla sitä peliin, jota voi kritisoida melkein samasta asiasta.

Itse olen sekä Souls että Witcher pelien fani ja silti näen niistä myös ne huonommat puolet. Witcher 3:n (kuten toisenkin osan) heikoin alue on nimenomaan taistelussa. Soulsissa taas homma toimii ihan eri tavalla koska hahmo reagoi heti kunhan ei ole liikkeen keskellä. Witcherissä pitää ottaa huomioon se liike ennen iskua. Kyllä siihen tottuu (ja kun tottuu niin se on pirun tyydyttävää) mutta ei se ole niin hauskaa kuin Soulseissa. Witcherissä se taistelu on ehkä jollain tapaa rytmipeliä. Soulseissa taas enemmän reagointia vihollisen liikkeisiin.

Mitä muuten tulee tuohon lisäriin: ennakkotilauksen heti kun tulee johonkin fyysinen paketti myyntiin! Tässä muuten mahtava video Witcher 3:sta :D

Käyttäjän Rokkijani kuva
Rokkijani

Zappahin kanssa samoilla linjoilla. Witcherin taistelu ei ehkä ole parasta mahdollista, mutta on se muuten niin upea peli että huh huh. Itselläni jäi viime kesänä kesken, mutta tänä kesänä pelaan lisäpakettien kera. Kesälomaaaa tule jo!!

Käyttäjän SinnGamer kuva
SinnGamer

Tuossa PS4 kovalevyä päivittäessä tuli tehtyä aloittelijan moka ja unohdettua varmuuskopioida tallennukset, kun eivät syystä toisesta mennytkään pilveen. Joten pitää aloittaa tuotos alusta. Jälleen.

Käyttäjän Provenmental kuva
Provenmental

Kolmosen jähmeä taistelu ei vedonnut minuunkaan samalla tavalla kuin kakkosen vahudikkaampi ote, ei taistelu kolmosessakaan huonoa ole, mutta selvästi pelin tylsin ja heikoin osa-alue. Toinen heikko osa-alue on juurikin tuo hahmonkehitys, sillä statsien nostaminen prosenttiosuuksilla jää kuivuudessaan kakkoseksi vain täysin ennaltamäärätylle hahmonkehityskelle, jossa statsit nousevat automaattisesti kun saa tason. Hyvä että siihen saadaan edes jotain parannusta.

Muuten The Witcher III oli kyllä loistavaa tekoa ja se oli ehdottomasti parhaita avoimen maailman pelejä ikinä ja tykkäsin kovasti myös Hearts of Stonesta, sillä se jatkoi emopelin laadukkaalla tasolla. Siksi varasinkin eilen Blood & Winen Limited Editionin, sillä en varmasti tule pettymään siihenkään.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus käyttäjältä Audiovarmennus

Viinitarha kuulostaa aika turhalta ja peliin kuulumattomalta. Jännä jos taistelu on tympeää, mielestäni paljon mukavampaa kuin esim Dark Souls 3:ssa joka on lähinnä opettele jokaisen liikkeet, väistä ja töki selkään -simulaattori. Ja pelillisesti kömpelö? Whaat. Tottunut pelaamaan jotain adhd-juttuja joissa ei mallineta massaa tms lainkaan? Vai oliko tässä nyt kyse jostain muusta kuin Geraltin liikuttelusta.

Witcher kerää aina ansaitsemattomia kehuja mitä kummallisimmista asioista. Mekaniikat on toki mielipideasioita, mutta jos nostetaan pöydälle vaikka tuo mainitsemasi massa, niin CD Projektilla on vielä melkoinen matka kuljettavanaan, ennen kuin heillä on asiaa vertailupenkkiin esim. From Software tuotosten kanssa.

Kun Dark Soulsissa massiivinen mörkö rynnistää päälle, niin näyttöruudun tälläkin puolella tekee mieli väistää. Witcherissä taas olen jatkuvasti tuskallisen tietoinen siitä, että kaikki maailmassa roikkuu vain näkymättömien kuminauhojen varassa ja aina silloin tällöin joku lanka nykäisee vähän väärään suuntaan ja senkös näkee ja tuntee kotikatsomossa välittömästi.

Ja silti pidän Witcher 3:sta yli kaiken. Kannattaa aina vain tehdä päässään pieni reality checki missä pelin todelliset ansiot ovat. Vaikka kokonaisuus olisi kuinka loistava, niin se ei tarkoita, että sen jokainen osa-alue olisi välttämättä hyvä.