Ensitestissä Far Cry 6 / Artikkelit / pelaaja.fi

Ensitestissä Far Cry 6

31.08.2021 // Kirjoittanut: Markus Heino
1
Ensitestissä Far Cry 6

Far Cry 6

Kehittäjä: Ubisoft Toronto Julkaisija: Ubisoft
Alustat: PS5, PS4, Luna, Stadia, XSX/S, XOne, Win Julkaisu: 7. lokakuuta 2021

Viimeiseen voittoon asti?

Kuudennessa Far Cryssa huumorin sävyttämää kaaosta kylvetään fiktiivisellä Yaran saarella, joka sijaitsee jossain päin Karibianmerta. Tunnelma muuttuu kertaheitolla rennommaksi edellisosissa nähdyistä Himalajan maisemista ja punaniskaisesta Yhdysvaltojen keskilännestä, vaikkakin alamaisiaan sortava sotilasjuntta haittaakin rantabaarissa löhöilyä. Ubisoft tarjosi mahdollisuuden tutustua Yaran saareen ennakkoon testiversiolla, joka kattoi seikkailun alkupuoliskon ensimmäiset tunnit.

Yaran inspiraationa on toiminut ilmiselvästi Kuuba ja sen 1900-luvun puolivälistä asti läpikäymät värikkäät vaiheet. Esimerkkinsä tavoin kommunistinen utopia pyrittiin luomaan vallankumouksen turvin, kun köyhä kansa katkoi kahleitansa suuret unelmat silmissään. Nykyinen Kuuba ei varmaankaan kehittynyt ihan sellaiseksi kuin useimmat vallankumoukselliset visioivat, mutta Far Cry 6:n kuvaamaa markkinavoimille kumartelevaa sotilashallintoa sinne ei syntynyt Yhdysvaltojen yrityksistä huolimatta.

Pelin päähenkilö Dani Rojas onkin jo lähdössä karkuun kauheuksia, mutta merimatka Yhdysvaltoihin ei sujukaan täysin mutkitta. Vapaudesta unelmoiva Dani joutuu kuin vahingossa vastarintataistelijan rooliin, ja pian vapaus alkaa tuntua kamppailun arvoiselta omassa naapurustossakin. Far Cry 6:n alkupuolella kohdattavat vanhat vallankumoukselliset toimivat muistutuksena Yarassa kytevälle taistelutahdolle ja historialle, enkä pitäisi mitenkään outona, jos CIA:n pukumiehet liikkuisivat vastaavasti hirmuhallinnon tukijoukoissa.

Ensitestissä Far Cry 6

Iso paha on tällä kertaa valkoiseen puuvillapukuun sonnustautunut Antón Castillo, joka on satsannut koko saarensa resurssit Viviro-syöpälääkkeen tuotantoon. Diktaattori julisti useassa alkupuoliskon välianimaatiossa jalostetusta tupakasta uutettavan ihmeaineen olevan kaikkien uhrausten arvoinen, jotta Yara lunastaisi paikkansa maailmassa. Saaren eri alueet ovatkin täynnä lääkkeen tuotantoon, jalostamiseen ja kuljettamiseen liittyviä laitoksia, joiden tuhoaminen on ilmeisin tapa saada Castillon valta huojumaan. Sen lisäksi vapautustyöstä kiittävät orjatyövoimaksi pakotetut paikalliset, myrkytetty luonto, eläimet ja höyrypillin lailla vinkuva moraalinen kompassi.

Danin tie vapaan Yaran saavuttamiseksi pitää sisällään suunnitelman saarivaltion lukuisten alueiden valloittamisesta ja liittolaissuhteiden solmimisesta paikallisten kanssa. Siinä sivussa piskuinen Libertad-sissiliike kasvattaa vaikutusvaltaansa ja Dani saa käyttöönsä mitä moninaisimpia sissitekniikoita. Kovaksi keitetty sissitaistelija Cortez toimii yhtenä keskeisistä tukihahmoista ja perehdyttää Danin ns. resolver-tekniikoihin. Filosofiaa ja selviytymistaistelua yhdistelevä ohjeisto korostaa saatavilla olevien resurssien täydellistä hyödyntämistä ja niiden tuhovoiman maksimointia. Selkärepun ja urkujen kolarilta näyttävä Supremo esitellään Cortezin sissifilosofian kulminaationa: kyseessä naurettavan tuhoisa raketinheittimistö, jonka voi pukea selkäänsä.

Supremosta on moneksi muuksikin. Testisession loppupuolella käyttööni avattiin laajempi arsenaali, johon kuului repun lennättävä versio, jonka lieskat sytyttivät ympäröivät viholliset tuleen. Elektromagneettista pulssia syöksevä versio vaikuttaa oivalta valinnalta pelaajalle, joka haluaa haastaa viholliskulkuneuvot ja anastaa vaikkapa tankin käyttöönsä taistelun keskellä. Pulssi rampauttaa kaikki mekaaniset sotavälineet hetkeksi, jolloin sankari ehtii repiä miehistön ulos kojeesta ja livahtaa itse tykkimiehen paikalle.

Sotimiseen tarvitaan tietenkin myös perinteisempää kättä pidempää. Yaran asevoimilta anastettujen modernien jalkaväkiaseiden lisäksi köyhän ja sotaisan menneisyyden omaavat yaralaiset olivat tottuneet hyödyntämään kaikenlaisia torrakoita, joten mukaan tarttui toisen maailmansodan aikaisia aseita kuin klassisia neuvostoajan rynnäkkökivääreitäkin. Näitä kaikkia pystyy virittelemään ympäristöstä kerättävillä resursseilla, jotka muuttuvat taitavan sissin ja työpöydän yhteistyönä kiikaritähtäimiksi tai vaikkapa äänenvaimentimiksi. Ammustyyppiäkin pystyy vaihtamaan ruuvipenkin avustuksella, sillä panssarittomat sotilaat ottavat enemmän osumaa tietynlaisista paukuista ja panssaroidut versiot toisenlaisista.

Oma lukunsa ovat erityiset sissiaseet, jotka ovat usein pidemmälle viriteltyjä versioita tavallisesti saatavilla olevista pyssyistä. Naulakoneesta tehty konepistooli, raidease ja liekinheitin ovat muutamia esimerkkejä työkalupakin erikoisemmista antimista.

Ensitestissä Far Cry 6

Varusteet olivat niin ikään vahvasti esillä Far Cry 6:n ennakkotestissä. Ensimmäisissä varsinaisissa sissitehtävissä korostettiin suojavarusteiden valitsemista sekä pelaajan pelityyliin että silloiseen varustukseen sopiviksi. Viviro-kasvien tuhoamiseen ja hyönteismyrkkysäiliöiden hävittämiseen keskittyneessä tehtävässä oli syytä pukea liekinheittimen käyttöön sopivat uunikintaat ja ehkä optimistisin kaasunaamari, jonka olen kuunaan nähnyt. Varustesettejä löytyi jo alkuvaiheessa lukuisia, ja niiden sommittelu oli varsin roolipelimäistä. Jokaisella panssaripalalla kengistä kypäriin on jonkinlainen bonusvaikutus aseiden tai muiden varusteiden toimivuuteen.

Taivalta ei tarvinnut taittaa yksin. Tehtävissä oli usein tekoälytovereita, minkä lisäksi Dani saa käyttöönsä tiettyjen tehtävien jälkeen avautuvia eläinkumppaneita, joista tapasin ennakkotestailun aikana kaksi. Vihollisten kimppuun kävivät pelipaitaan puettu koulutettu krokotiili ja söpöysmittarin rikkonut mäyräkoira, joka hurmasi viholliset helpoiksi maalitauluiksi soluttautumistehtävissä.

Kulkuneuvopuolelta ainoa näkemäni sissimäinen menopeli oli vanhasta amerikanraudasta rakennettu partioauto, jonka katolla komeili konekivääriasema. Näitä ilmastointiteipillä ja kakkosnelosilla kasassa pysyviä resolver-kulkupelejä on valikon perusteella mahdollista viritellä ajan mittaan avautuvilla lisävarusteilla. Ajoneuvo tuodaan tilaamalla sinne, missä sitä tarvitaan. Yaran asevoimilta anastin jokusen erilaisen helikopterin ja raskaan tankin, jolle ei tuntunut löytyvän minkäänlaista uskottavaa vastusta. Viidakkovoittoisessa saarimaisemassa liikkuminen tankilla ei ollut helppoa, mikä olikin harmittava annos realismia yltiöpäisen rämistelyn keskellä.

On vielä aikaista sanoa, miten pitkälle Far Cry 6:n keskittyneempi rakenne jatkuu, mutta olin haistavinani huomattavasti tarinavetoisemman kokonaisuuden vapaan maailman tutkimisen ohella. Tekemistä on aivan taatusti liiaksi asti pääjuonen ja sivutehtävien ulkopuolellakin, mutta ensimmäistä kertaa koskaan Far Cry -sarjan osa onnistui vetoamaan päähenkilöllään ja asetelmallaan sekä ilman sketsihahmomaisia päävihollisia tai hullunkuriseksi vedettyä väkivaltaa. Yaran tilanne ei ehkä ole mielikuvituksekkaammasta päästä, mutta se tuntuu edes jotenkin uskottavalta ja viihdyttää omilla väritetyillä tulkinnoillaan historiasta.

Vallankumouksen lopullinen kohtalo selviää, kun Far Cry 6 julkaistaan pc:lle, PS4:lle, PS5:lle, Xbox Onelle, Xbox Series -konsoleille, Lunalle ja Stadialle 7. lokakuuta.

Markus Heino

Kommentit

Käyttäjän Kadoogan kuva
Kadoogan

Jos suoraan sanon niin kuulostaa aika hirveeltä. Vaikuttaa hyppäykseltä Just Cause suuntaan.
Sääli jos näin on, Far Cryt on tähän asti yleensä maistunu, pois lukien se vitosen psykedeliaversio.