Ensitestissä FIFA 22 – tuntuuko uusi sukupolvi missään? / Artikkelit / pelaaja.fi

Ensitestissä FIFA 22 – tuntuuko uusi sukupolvi missään?

7.08.2021 // Kirjoittanut: Miikka Lehtonen
0
Ensitestissä FIFA 22 – tuntuuko uusi sukupolvi missään?

FIFA 22

Kehittäjä: EA Vancouver Julkaisija: EA Sports
Alustat: PS5, PS4, XSX/S, XOne, Stadia, Win Julkaisu: 1.10.2021

Jos minulta kysytään, EA Sportsin FIFA-pelisarja on polkenut paikallaan jo useita vuosia. Se on ollut ihan hyvää futista niiden tuttujen, vuodesta toiseen mukana roikkuvien ongelmien latistamana. Mutta silti joka syksy sitä vain toivoo, että ehkä tänä vuonna asiat muuttuvat. Ehkä tänä vuonna ne ongelmat korjataan. No, ehkä tänä vuonna ainakin osa niistä on oikeasti korjattu.

Osallistuimme kesällä järjestettyyn virtuaaliseen lehdistötilaisuuteen, jossa FIFA 22 -tiimi esitteli peliään lehdistölle ja tapahtuman suuri teema oli konsolien seuraava sukupolvi. Kehitystiimin puheiden mukaan PlayStation 5:n ja Xbox Series X:n tehot ovat vihdoin antaneet heille mahdollisuuden ottaa seuraavat askeleet eteenpäin. Osa hypepuheista oli hieman koomisia, koska en millään oikeasti usko, että ottelua edeltävät ”talkkarit lakaisevat Old Traffordin edustaa” -animaatiot oikeasti vaativat uuden sukupolven konsoleita. Selvästi tiimi on saanut jostain vähän lisää intoa tekemiseensä.

Ensitestissä FIFA 22 – tuntuuko uusi sukupolvi missään?

FIFA 22:n oikea merkittävä uusi juttu on Hypermotion, joka pitää sisällään oikeastaan parikin pienempää juttua. EA:n kehittäjät ovat tehneet peliä varten valtavasti uutta liikekaappausta ja nakittaneet oikeita futaajia pelaamaan kokonaisia matseja liikkeitä seuraavissa puvuissa. Tämän päälle on sitten trendikkäästi heitetty oppiva koneäly, joka mainospuheiden mukaan huolehtii siitä, että nämä entistä realistisemmat animaatiot siirtyvät sulavammin animaatiosta toiseen.

Pääsimme myös testaamaan pelin tuoretta, mutta pahasti keskeneräistä kehitysversiota, joka sisälsi osan näistä uudistuksista ja sen pohjalta täytyy sanoa, että Hypermotion toimii. Pelaajat liikkuvat kentällä realistisemmin ja varsinkin pallon käsittely (syöttöjen vastaanotto, nopeat 1-2-syötöt, irtopallojen hallinta ja muut oleelliset jutut) näyttävät ja tuntuvat paljon realistisemmilta kuin aiemmin. Pallo elää enemmän, eivätkä pelaajat enää ota sitä konemaisen automaattisesti haltuun joskus aivan älyttömistäkin asennoista.

Tiimi on käyttänyt paljon energiaa myös maalivahtien tuunaukseen ja tämäkin operaatio tuntuu kantavan hedelmää. Maalivahdit reagoivat fiksusti pelitilanteisiin ja osaavat torjua läheltä tulevia vetoja entistä paremmin. Hypermotionin hengessä maalivahtien valitsemat animaatiot tuntuvat myös realistisemmilta ja peliin sopivammilta kuin aiemmin. Maalivahdit osaavat nyt rauhassa poimia kiireettömät pallot haltuunsa, kun taas paniikkitorjunnat johtavat useammin kimmokkeisiin ja irtopalloihin.

Ensitestissä FIFA 22 – tuntuuko uusi sukupolvi missään?

Esittelytilaisuuden ja parin päivän pelailun jälkeen luonnehtisin omia fiiliksiäni ”varovaisen optimistisiksi”. FIFA 22 tuntuu paremmalta kuin FIFA 21, se on selvää jo nyt. Mutta testiversiossa pääsi pelaamaan vain yksittäisiä matseja muutamalla joukkueella, joten esimerkiksi uusituksi kehutun uratilan toimivuus on vielä täysin näkemättä, samoin kuin sekin, miten kaikki uudistukset oikeasti toimivat, kun yksinäisen kasuaalijournon sijaan pelin ääreen istahtaa pino FIFA-fanaatikkoja.

Ja toki on myös nostettava hieman kulmakarvoja näille uusi sukupolvi -hypepuheille, koska rehellisesti sanoen FIFA 22 ei tunnu sisältävän mitään sellaista, minkä ei olisi voinut olettaa olevan mahdollista myös aiemmilla konsoleilla. Mutta jäävätkö niiden omistajat ilman uusia ja komeita ominaisuuksia? Aika näyttää.

FIFA 22 julkaistaan lokakuun alussa suunnilleen kaikille mahdollisille alustoille, joten tulemme varmasti palaamaan näiden kysymysten pariin myöhemmin.

Nostoja