Onko iltasi omistettu juuri hankitulle Fallout 4:lle? Tässä kuusi tärkeää vinkkiä, joiden avulla retki Bostonin raunioihin on huomattavasti leppoisampi.

1. Pärställä on väliä

Toisin kuin aiemmissa Fallouteissa, kamera vaihtaa keskustelujen aikana kuvakulmaa puhujasta toiseen. Se tarkoittaa, että joudut ensi kertaa sarjan historiassa katselemaan pelihahmosi naamaa, vaikka aikoisit pelata koko seikkailun ensimmäisen persoonan kameralla. Naamaeditorin kanssa ei siis kannata hätäillä, mutta jos naamavärkki ei miellytä, sen voi korjata ensi kertaa Vaultista poistuessa sekä maksusta pelin suurkaupungin kirurgilla. Pihimpi voi vain hankkia bandannan tai kaasunaamarin.

2. Todella S.P.E.C.I.A.L.

Koska perinteiset taitopisteet on heitetty roskikseen, hahmon S.P.E.C.I.A.L.-ominaisuuspisteet ja perkit määräävät täysin pelityylisi. Hahmot ovat myös aiempaa erikoistuneempia, ja on mahdollista luoda esimerkiksi täysin nyrkkeilylle omistettu körmy tai viholliset satojen metrien päästä eliminoiva AWP-kämpperi. Valitettavasti Fallout 4 ei näytä perk-vaatimuksia hahmonluonnissa, joten kannattaa turvautua apusivustoihin. Ehdottomasti paras suunnittelusivu on Nukahub.

http://www.nukahub.com/tools/special

Bostonin oma Simo Häyhä valitsisi esimerkiksi seuraavat perkit: Rifleman (PER 2), Awareness (PER 3) Sniper (PER 8), Penetrator (PER 9), Gun Nut (INT 3), Sneak (AGI 3), Better Criticals (LCK 7)), Critical Banker (LCK 7). Ninja (AGI 7) olisi mukava, mutta pisteet käyvät silloin todella vähiin. Kuten näkyy, monet tärkeistä perkeistä vaativat korkean ominaisuustason, joten erikoistuva hahmo ei voi aloittaa kovin tasaisella pistejaolla. Pisteitä saa toki lisää tasojen mukana, mutta ne pisteet voi upottaa ennemmin perkkeihin.

Muita esimerkkihahmoja

Pyykkösen karismaattinen tutkija: STR 3, PER 4, END 1, CHA 8, INT 8, AGI 3, LCK 1.

Erikoistunut kaupunkien rakenteluun, dialogihaasteiden ratkaisuun ja korkeilla tasoilla energia-aseisiin ja power armorin tuunaukseen. Kuolee Hard-tasolla lähes laakista, mikä lisää selviytymistunnelmaa.

Huttusen yleismies: STR 3, PER 4, END 5, CHA 2, INT 6, AGI 3, LCK 5

Kaikki elämän perusedellytykset saatavilla perkeistä. Valittavissa nopeasti mm. Armorer, Locksmith, Aquaboy, Hacker, Sneak. Korkean Luckin ansiosta nopeasti hyvä kaikissa aselajeissa, mutta ei erikoistu mihinkään. Huono karisma rajoittaa kaupunkien ja apurien kanssa puuhailua.

Leatherface-kannibaalimutantti (edistyneille pelaajille): STR 6, PER 1, END 9, CHA 3, INT 1, AGI 3, LCK 5

Haluaisitko olla säteilynkestävä, mielenvikainen hirviö, joka heiluttaa machetea, kylpee säteilyssä ja syö uhrinsa? Oleelliset perkit ovat: Big Leagues (STR), Aquaboy, Toughness, Cannibal, Ghoulish (END), Lone Wanderer (CHA), Sneak (AGI), Bloody Mess ja Idiot Savant (LCK). Muista tehdä naamastasi mahdollisimman kammottava!

3. Pormestariksi vai ei?

Jo alussa päästään testaamaan uutta Minecraft-henkistä rakentelutilaa, jossa asetellaan omalle puolelle houkuteltuihin kyliin ja asutuksiin huonekaluja, peltoja ja jopa kokonaisia rakennuksia. Se on täysin valinnainen osa peliä, vaatii paljon työtä vähäiseen hyötyynsä nähden. Jos olet roolipelaaja, joka haluaa tunnelmoida muuttamalla rauniot sähkövalaistuksi lomakyläksi, rakenteluun voi kuitenkin upottaa kokonaisia iltoja. Tärkein perk tähän puuhaan on 6 pisteen CHA-arvon vaativa Local Leader, jota ilman tavaranrahtaus pitäjästä toiseen käy rasittavaksi. Parhaat sähkölaitteet vaativat myös perkkejä Science! (INT 6) ja Hacker (Int 4).

4. MacGyverin opeilla

Aseiden muuntelu on tärkeämpi puuhaa kuin talojen kasaus, ja sekin on sidottu perkkeihin. Gun Nut (INT 3) säätelee luoteja käyttävien aseiden ja tähtäinten virittelyä ja Science! (INT 6) energia-aseita. Toisin kuin aiemmin, pelaajan ei tarvitse erikoistua esimerkiksi Small Armsiin tai Energy Weaponsiin, sillä itse perusampuminen luonnistuu riippumatta siitä, sinkoaako piipusta valoa vai lyijyä.

Pyssymodaus vaatii valtavan määrän raaka-aineita, joita irtoaa kaikesta pelimaailmaan tiputellusta roskasta. Niinpä vanhat tuulettimet, leivänpaahtimet ja vastaava on vain tungettava reppuun. Ylivoimaisesti tärkein ainesosa on Adhesive, jota saa muun muassa liimapurkeista ja jesariteipistä.

5. Lukeminen kannattaa aina

Pelissä keräillään valtava määrä erilaisia aikakauslehtiä ja sarjakuvia, jotka voivat antaa kaikkea Power Armor -maalausohjeista pärstätatuointeihin ja erikoiskykyihin. Ehdottomasti tärkein lukemisto on kuitenkin kätketty jo pelin alkuun. Palaa Vaultista karattuasi omaan kotiisi ja kurkkaa vauvasi kehdon alle. Siellä on Fallout 3:sta tuttu You’re S.P.E.C.I.A.L. -opus, joka antaa yhden pisteen lisää mihin tahansa ominaisuuteen. Tämä ilmainen piste kannattaa ottaa huomioon ja hahmoa suunnitellessa.

6. Katso minne menet

Fallout 4:ssä ei ole pelättyä ominaisuutta, joka muuntaa viholliset pelaajan hahmon tasoisiksi.  niinpä tason 5 nyyppä voi hyvin törmätä tason 30 terminaattoriin, joka ydinpommittaa hahmosi tuhkaksi sekunnissa. Tästä varoittaa vihollisen nimen viereen V.A.T.S.-tilassa ilmestyvä pääkallo.

Vastaan voi tulla myös satunnaisia ”legendaarisia” vihollisia eli vaikkapa normaalin Moleratin tai Ghoulin muunnelmia, jotka kasvavat taistelun alkaessa haastaviksi hahmosi tasolle. Niiltä tipahtaa Diablo-tyylistä uniikkia saalista, joka on merkitty tähdellä. Juuri nämä aseet ja haarniskat kannattaa parannella, sillä erikoiskyvyt eivät häviä komponentteja vaihtaessa. Legendaarisia vihollisia on enemmän kovemmilla vaikeustasoilla, ja veteraanien kannattaa ehdottomasti harkita Hard-vaikeustasolla on pelaamista jo ensimmäisellä kerralla.

Janne Pyykkönen

Lisää luettavaa