FINAL FANTASY XII: THE ZODIAC AGE
Tekijä: Square Enix Julkaisija: Square Enix
Alustat: PS4 Julkaisu: 11. heinäkuuta 2017
Faneja jakaneen klassikon paluu
Final Fantasy X:n menestyksekkäiden remasterointiversioiden jälkeen oli vain ajan kysymys, milloin Final Fantasy XII saisi vastaavan käsittelyn. Alun perin PlayStation 2:lta tuttu peli tekee paluun heinäkuussa PlayStation 4:lle nimellä Final Fantasy XII: The Zodiac Age. Eurooppalaisesta näkökulmasta kyseessä on hieman mielenkiintoisempi tapaus kuin monet remaster-paketit yleensä.
The Zodiac Age perustuu aiemmin ainoastaan vain Japanissa virallisesti julkaistuun Final Fantasy XII: International Zodiac Job System -versioon. Tämä tarkoittaa, että vaikka versio onkin käytännössä juoneltaan identtinen alkuperäisen pelin kanssa, siihen on tehty muutamia toiminnallisia muutoksia.
Iso osa muutoksista koskee pelin käytettävyyttä. The Zodiac Agessa pelaajat voivat nyt esimerkiksi ohjata suoraan sankareiden keskuuteen aina ajoittain liittyviä vierailijahahmoja sekä myös tuplata pelin nopeuden napinpainalluksella. Erityisesti alkuperäistä Final Fantasy XII:ta jo aiemmin pelanneille nämä ovatkin äärimmäisen tervetulleita uudistuksia, sillä lisäykset juohevoittavat pelaamista huomattavasti. Tuplanopeutta ei ole missään vaiheessa pakko käyttää, jos peliä haluaa edelleen fiilistellä sen alkuperäiseen tahtiin.
The Zodiac Agen selvästi suurin muutos alkuperäiseen Final Fantasy XII:een nähden löytyy sen hahmonkehityksestä. Alun perin oman sankariköörin kehittäminen tapahtui käyttäen yhtä suurta lisenssilaudaksi kutsuttua järjestelmää, jossa hahmojen ansaitsemilla lisenssipisteillä niille ostettiin niin erilaisia taitoparannuksia sekä oikeuksia taikojen ja varusteiden käyttöön. Teoriassa tämä antoi pelaajalle vapauden kehittää kustakin hahmostaan juuri sellaisen yksilön kuin he halusivat. Pidempään pelaamalla hahmoista tuli helposti kuitenkin hyvin samanlaisia keskenään, mihin Square Enix halusi myöhemmin tuoda muutoksen.
”Uudistukset ovat tervetulleita, eikä peli ole toiminnoiltaan vanhentunut erityisen merkittävästi.”
The Zodiac Agessa lisenssilauta koostuu nyt 12 eri osasta, jotka kaikki vastaavat käytännössä omaa tiettyjä kykyjä ja varusteita hyödyntävää ammattiaan. Kullekin hahmolle pääsee pelin aikana valitsemaan kaksi tällaista ammattia. Se haastaa pelaajan miettimään nyt tarkemmin, millaisia hahmoja tämä haluaa sankareistaan muovata. Lyhyen ennakkotestin jälkeen epäselvää on tosin vielä se, miten relevanttina uusittu hahmonkehitys pysyy läpi pelin. Alkuperäisessä Final Fantasy XII:ssa ainakin minua häiritsi kovasti se, että lisenssilaudan tarjonta loppui oikeastaan kesken jo lähempänä seikkailun puoliväliä.
Varsinainen remasterointipuoli on Final Fantasy XII:ssa linjassa Final Fantasy X:n saaman käsittelyn kanssa. Peli on edelleen selvästi tunnistettavissa vanhaksi PlayStation 2 -peliksi, mutta se pyörii nyt 1080p-resoluutiolla. Sen lisäksi muutamia kömpelöitä tekstuureita on siistitty siellä täällä. Halutessaan pelin musiikkiakin pääsee kuuntelemaan nyt uudelleennauhoitetussa kuosissa. Final Fantasy X:n ehostuksiin nähden The Zodiac Agen uudelleennauhoitettujen kappaleiden pitäisi nyt mukailla enemmän alkuperäisiä sovituksia ja kuulostaa näin vähemmän oudolta kokeneemman pelaajan korvaan.
Automaattitallennus on sekin löytänyt tiensä The Zodiac Ageen. Vanha tallennusjärjestelmä on kuitenkin edelleen myös mukana, joten tälläkin saralla peliä voi pelata vanhaan malliin.
Final Fantasy XII: The Zodiac Age vaikuttaisi palvelevan hyvin sekä uusia pelaajia että pelin jo kokeneita konkareita. Uudistukset ovat tervetulleita, eikä peli ole toiminnoiltaan vanhentunut erityisen merkittävästi. Sen vastaanottoa kelpaakin seurata mielenkiinnolla, sillä kymmenen vuotta sitten Final Fantasy XII jakoi kovasti kansaa ottamalla runsaasti etäisyyttä aiempiin yksinpelattaviin pääsarjan osiin. Liekö yleisö sille nyt avoimempi, vai jääkö se ikuisesti historiaan yhtenä sarjansa outolinnuista?
Final Fantasy XII: The Zodiac Age julkaistaan PlayStation 4:lle 11. heinäkuuta.