Final Fantasy XIV -selviytymisopas – näillä vinkeillä pääset alkuun tai palaat Eorzean maailmaan!

Petri Pohjonen loi kepeän Final Fantasy XIV -aloittelijanoppaan, jonka vinkeillä verkkoroolipelin aloittaminen tai sen pariin palaaminen helpottuu.

21.8.2019 07:16

Uusimman Shadowbringers-lisäosansa myötä Final Fantasy XIV:hen on virrannut runsaasti uusia pelaajia, ja jotkut tätä lukevistakin todennäköisesti harkitsevat pelin testaamista. Erinomaista, tulkaa kaikki vain mukaan! FFXIV:ssä on aina tilaa uusille pelaajille! Uuden MMO:n aloittaminen on kuitenkin aina aikamoinen urakka, sillä opeteltavaa riittää enemmän kuin peleissä yleensä. Tähän oppaaseen koostettujen vinkkien avulla aloituskynnys madaltuu toivottavasti edes hieman, ja toivon mukaan se myös vastaa joihinkin uusia pelaajia vaivaaviin kysymyksiin. Kiitos ja anteeksi jo näin etukäteen, ja tervetuloa Eorzeaan! Kaksitoista jumalaa teitä suojelkoon.

Tilin luomisesta

FFXIV:n ensimmäinen aloittelija-ansa uhkaa jo ennen pelin asentamista. Pelaaminen vaatii joko Steamin tai erillisen pääteohjelman lataamista koneelle, minkä lisäksi pelaajilta edellytetään tilin luontia Square Enixin Mogstation-palveluun, josta hallinnoidaan tilauksia ja muita yksityiskohtia. Ansa piilee siinä, että vaikka palvelu on sama riippumatta siitä pelaako konsolilla, Steamin kautta vai erillisellä pääteohjelmalla, Mogstation on hyvin ronkeli sen suhteen, mille alustalle tili on luotu – eivätkä ne ole yhteensopivia. Mikäli ostat pelin Steamista, et voi myöhemmin ostaa vaikkapa uusinta lisäosaa muusta nettikaupasta, sillä muualta ostetut avaimet eivät yksinkertaisesti toimi. Sama pätee myös toisinpäin, joten kannattaa olla tarkkana sen suhteen, mistä pelin on hankkinut.

Mogstationista kannattaa huomioida, että palvelussa myydään oikeaa rahaa vastaan myös tavaroita itse peliin. Tästä ei sinänsä kannata huolestua, sillä mikromaksut ovat laajassa mittakaavassa melko harmittomia, eikä Mogstationin kautta voi ostaa esimerkiksi parempia varusteita. Kauppa sisältää lähinnä erilaisia asuja, ratsuja, pihakoristeita, rodunvaihtojuoman sekä värjäysaineita, joita voi tehdä itse pelissäkin. Jos haluaa päästä käsiksi suoraan uusimpaan Shadowbringers-lisäosaan, kaupasta löytyy myös juomia, jotka nostavat yhden ammatin tason suoraan 70 tai hyppäävät pelin aiemman tarinan yli suoraan Shadowbringersin alkuun. En suosittele varsinkaan jälkimmäistä, mutta vaihtoehto on olemassa.

Kosmeettisia valintoja

Rodut ovat FFXIV:ssä puhtaasti kosmeettinen asia. Ulkonäköä lukuun ottamatta rodut ovat toistensa kanssa pelillisesti identtisiä, joten valinta kannattaa tehdä puhtaasti esteettisten mieltymisten pohjata. Hahmoa luodessa valitaan myös suojelusjumala, joka myös on tätä nykyä täysin kosmeettinen piirre. Tässä kohdin on syytä hieman roolipelata ja valita jumala, joka sopii parhaiten oman hahmon elämänkatsomukseen!

Aloitusammattia ei kannata stressata liikaa. FFXIV:n yksi suurimmista eroista genrensä muihin peleihin nähden on, ettei hahmoa ole lukittu mihinkään hahmoluokkaan tai ammattiin, vaan näiden välillä voi vaihdella vapaasti. Yhdellä hahmolla voi vaikka nostaa pelin kaikki 18 ammattia tasokattoon, jos niin tahtoo.

Uusi pelaaja on lukittu alussa valitsemaansa ammattiin tasolle 20 saakka, jolloin vaihtokyky avautuu pääjuonessa. Tämän jälkeen uuden ammatin voi opetella yksinkertaisesti hyväksymällä pääkaupungeista löytyvien kouluttajien tehtävälinjan. Nämä tunnistaa helposti sinisestä pohjasta ja pienestä plus-merkistä vasemmassa alakulmassa.

Final Fantasy XIV -selviytymisopas – näillä vinkeillä pääset alkuun tai palaat Eorzean maailmaan!

Ammatin valintaa

Ammatinvalinnassa on silti syytä huomioida, että ammatti määrittää pelaajan aloituskaupungin, ja valinta on peruuttamaton. Jokaisella pelin aloituskaupungilla (Ul’Dah, Limsa Lominsa ja Gridania) on oma uniikki tarinansa ja hahmonsa, jotka voi nähdä vain yhdellä hahmolla. Kaikki kolme tarinaa yhtyvät tasolla 15, kun pelaaja avaa kyvyn käyttää ilmalaivoja, mutta tähän pisteeseen asti jokaisen kaupungin seikkailu on uniikki.

Mikäli haluaa valikoida, niin aloituskaupungin ja ammatin korrelaatio on seuraavanlainen:

Ul’dah: Pugilist, Thaumaturge, Gladiator

Limsa Lominsa: Marauder, Arcanist, Rogue (vaatii tason 10)

Gridania: Lancer, Archer, Conjurer

Mikäli ammattien nimet kuulostavat oudoilta, mainittakoon FFXIV:n käyttävän aloitusammattien suhteen vanhanaikaista järjestelmää, joka on peruja pelin 1.0-version ajoilta. Kussakin ammatissa tasolle 30 päästessä sen omaa tarinaa edistävän työtehtävän (job questin) kautta saa sielukristallin, jolla ammatti ”päivitetään”. Käytännössä pelaajan on vietävä sielukristalli sille tarkoitettuun tilaan hahmovalikossa ja unohdettava koko asian. Ei ole olemassa yhtäkään syytä miksi aloitusammattia ei kannattaisi päivittää.

Ammatit päivittyvät seuraavalla tavalla:

Gladiator -> Paladin

Pugilist -> Monk

Thaumaturge -> Black Mage

Marauder -> Warrior

Arcanist -> Scholar/Summoner (kummatkin ammatit nousevat tasoissa samanaikaisesti)

Rogue -> Ninja

Archer -> Bard

Lancer -> Dragoon

Conjurer –> White Mage

Myöhemmin pääjuonen edetessä käyttöön avautuvat myös loput ammatit, mutta nämä vaativat vähintään pelin ensimmäisen lisäosan Heavenswardin omistamista ja jonkin ammatin nostamista tasolle 50. Toisin kuin aloitusammatteja, niitä ei onneksi tarvitse kehittää tasosta yksi alkaen, vaan jokainen niistä aloittaa taipaleensa hieman kehittyneemmältä tasolta.

Tasolla 50 Ishgardista avautuvat käyttöön Dark Knight, Machinist sekä Astrologian, jotka aloittavat suoraan tasolta 30. Samaan aikaan avautuvat myös Samurai ja Red Mage Ul’dahissa, ja kummatkin aloittavat suoraan tasolta 50. Tasolle 60 päästessä Gridaniassa ja Limsa Lominsassa avautuvat vielä Gunbreaker ja Dancer, jotka myös aloittavat tasolta 60.

Alfa ja omega

Pääjuoni on FFXIV:n suola. Muista MMO:ista poiketen tarina rajoittaa pelaajien etenemistä, eikä esimerkiksi lisäosien uusille alueille päästä ennen kuin tarina niin suo. Lineaarisuus joko ihastuttaa tai vihastuttaa, mutta juoneen kannattaa syventyä, koska erityisesti pelin lisäosat panostavat siihen.

Pääjuonen jälkeen tärkein asia ovat tehtävälinjat, jotka avaavat peliin eri järjestelmiä. Tällaiset kokonaisuudet näyttävät samalta kuin ammatteja avaavat tehtävät: sininen pohja ja plus-merkki. Iso osa näistä aukeaa juonessa etenemällä, mutta kannattaa ottaa tavaksi tarkistaa varsinkin kaupungit läpi tasaisin väliajoin tehtävälinjojen varalta.

Final Fantasy XIV -selviytymisopas – näillä vinkeillä pääset alkuun tai palaat Eorzean maailmaan!

Pitkä matka lisäosaan

FFXIV:n tarinaa on kehuttu paljon, joskin peruspelissä se ei valitettavasti ole vahvimmillaan. Voidaan jopa hyvällä omatunnolla sanoa, että tarina pääsee kunnolla vauhtiin ensimmäisen lisäosan, Heavenswardin myötä.

Erityinen varoituksen sana on annettava peruspelin pääjuonen jälkeiselle sisällölle, ennen Heavenswardiin siirtymistä. Tätä sisältöä lisäiltiin peliin pikkuhiljaa päivitysten myötä, jolloin runsas lisäsisältö oli varmasti tervetullutta, mutta jälkikäteen pelaaville tuskaa.

Emopelin lopun ja Heavenswardin välissä on huikeat sata pääjuonitehtävää, joiden yli ei voi hypätä. Suurin osa näistä on vieläpä tavaroiden umpitylsiä haku- tai vientitehtäviä, jotka eivät edistää päätarinaa mitenkään. Onneksi tarina lopulta rakentuu melko huikeaan finaaliin, johon pääseminen saattaa kuluttaa innokkaimmankin pelaajan lähes loppuun. Kehittäjät ovat tietoisia ongelmasta, ja pelin ohjaaja Naoki Yoshida on luvannut asiaan helpotusta tulevan 5.3-päivityksen myötä.

Kokemuspisteitä kaikkialla

Taival tasokattoon on pitkä, mutta onneksi kokemuspisteitä on saatavilla monista lähteistä. Ensimmäisen ammatin saa yleensä tasokattoon ihan vain puhtaasti pääjuonta edistämällä, eikä sivutehtäviin tarvitse edes koskea. Nämä kannattaakin yleensä jättää suosiolla myöhempien ammattien tekemisiksi.

Mikäli haluat kehittää rinnalla toista ammattia, tai kokemuspisteesi eivät vielä riitä seuraavaan päätarinan tehtävään, vaihtoehtoja on useita.

Pelin seuranhakutyökalu, nimeltä Duty roulette, antaa mojovan määrän ylimääräisiä kokemuspisteitä kerran vuorokaudessa satunnaisen luolaston lopuksi. Työkalua kannattaa todellakin opetella käyttämään – varsinkin kun pääjuonen edistäminen vaatii tiettyjen luolastojen läpäisyä. Duty roulette aukeaa pääjuonen mukana tasolla 10.

Myös avoimessa maailmassa tapahtuvat aikaan sidotut FATE-haasteet (Full Active Time Events) ovat hyvä kokemuspisteiden lähde, joihin kannattaa tarttua törmätessä. Myös tiettyjen vihollisten tappamista vaativa metsästysloki sekä viikoittain nollautuva haasteloki ovat korvaamattomia kokemuspisteiden kartuttajia. Myös toistuvat tasohaasteet antavat varsinkin alhaisilla tasoilla kunnioitettavan määrän kokemuspisteitä, joskin normaalisti näitä säästellään käsityöammattien tasonnostattamiseen.

Viimeinen ja todennäköisesti nopein tapa nostaa omaa tasoaan on Palace of the Dead. Tasolla 17 Gridaniassa avautuva PotD on yksin tai ryhmässä suoritettava, roguelikeä muistuttava luolasto, joka luodaan joka kerta satunnaisesti. Omalla varustuksella tai tasolla ei ole PotD:ssä merkitystä, sillä luolasto mukautuu kummankin osalta omien järjestelmiensä avulla.

Kannattaa myös huomioida, että pelaajan alhaisemmalla tasolla olevat ammatit tienaavat aina 100 prosenttia enemmän kokemuspisteitä kuin pelaajan korkeatasoisin ammatti. Toisin sanoen uudet ammatit kehittyvät ja nousevat tasoltaan aina nopeammin kuin ensimmäinen.

Final Fantasy XIV -selviytymisopas – näillä vinkeillä pääset alkuun tai palaat Eorzean maailmaan!

Uuden pelaajan opastajat

Uuden pelaajan ehkä arvokkain työkalu on Novice Network -chattikanava, joka on tarkoitettu nimenomaan uusille sekä palaaville pelaajille. Kanavalla mentoreiksi vihkiytyneet pelaajat vastailevat kysymyksiin, ja auttavat ongelmien ratkaisussa. Mentoriksi ei pääse kuka tahansa, vaan tittelin hakemisen lisäksi rooliin hamuavien on suoritettava kasa aikaa vieviä saavutuksia. Siksi mentorit ovat keskimäärin todella avuliasta porukkaa, joilta kannattaa kysellä kaikkea epäselvää. Muiltakin pelaajilta kannattaa toki kysellä asioita, sillä nämä myös ovat keskimäärin tosi mukavaa porukkaa.

Novice Networkkiin pääseminen on kuitenkin hieman hankalaa, sillä se vaatii kutsua mentorilta. Aloituskaupungeissa onneksi päivystää usein useampia tällaisia, joten kannattaa rohkeasti lähettää heille yksityisviestiä ja pyytää kutsua kanavalle. Mentorin tunnistaa helposti pelaajan nimen edessä olevasta kruunu-ikonista.

Vaikka FFXIV on hyvä opastamaan uusia pelaajia MMO:iden perusteisiin, toisinaan pieni kertaus ei tee kenellekään pahaa. Siksi kannattaa etsiä aloituskaupungeista hahmo nimeltä The Smith, jonka tunnistaa kasvi-ikonista tämän pään päällä. The Smith tarjoaa tasolta 15 lähtien kasan kunkin roolin perusteet opettavia haasteita niin vahingontekijöille, parantajille kuin tankeillekin. Ennen kaikkea näistä saa laadukkaita tarvikkeita, jolla pärjää pitkään. Mikäli suoritat jonkin roolin haasteet loppuun asti, saat vielä sormuksen, joka antaa 30% ylimääräistä kokemusta tasolle 30 asti. Tämä tulee tarpeeseen varsinkin uusia ammatteja kehittäessä.

Tyyli ennen kaikkea

Kaikkihan varmasti tietävät, että jokaisen MMO:n lopullinen tavoite on kerätä päälle mahdollisimman näyttävät kuteet. FFXIV:ssä panssarin ulkonäön korvaamista toisella kutsutaan glamouriksi, ja järjestelmä onkin aluksi varsin sekava.

Tasolla 15 pelaajan on hankkiuduttava Mor Dhonaan ja suoritettava tehtävä nimeltä If I Had a Glamour, jonka jälkeen voit muuttaa varusteidesi ulkonäköä varsin vapaasti. Ulkonäön korvaaminen toisella vaatii yhden Glamour Prism -esineen, joita voi tehdä itse käsityöammatilla tai vaihtoehtoisesti ostaa joko Market Boardilta tai Grand Companystä.

Mikäli haluat luoda kokonaisia asukokonaisuuksia tai muuten vain varastoida kivan vaatepalasen, kannattaa pistäytyä tarinan alkuvaiheilla avautuvassa majatalohuoneessa. Huoneessa voi säilöä vaatepalasia Glamour Prismeillä myöhempää käyttöä varten.

Final Fantasy XIV -selviytymisopas – näillä vinkeillä pääset alkuun tai palaat Eorzean maailmaan!

Ratsumies ratsastaa

Jokaiselta itseään kunnioittavalta seikkailijalta löytyy ainakin yksi ratsu matkaa jouduttamaan. FFXIV:ssä ratsastaminen vaatii ensin, mitäs muutakaan,  tehtävän suorittamista. Tasolla 20 jokainen pelaaja liittyy yhteen Eorzean kolmesta Grand Companystä, jonka yhteydessä saat sekä kyvyn ratsastaa että ikioman chocobo-ratsun. Yhtiön valintaa ei kannata liiemmin stressata, sillä sitä voi aina vaihtaa. Suurin ero liittyy etupäässä siihen, millä puolella PvP -otteluissa taistelee.

Ennen oman ratsun saamista nopein tapa matkustaa on vuokrata ratsu jokaisesta vähääkään isommasta asutuskeskuksesta löytyvältä chocobo-vuokraajalta, jonka tunnistaa kartalla keltaisesta chocobo-ikonista. Vuokraratsulla matkanteko kestää jonkin aikaa, mutta kyyti maksaa hyvin vähän ja on siltikin huomattavasti nopeampaa kuin kävely. Kannattaakin ottaa tavaksi aina uudelle alueelle tullessa käydä puhumassa jokaiselle vuokraajalle reitin avaamista varten – sekä tietysti klikata jokaista Aetheryte-krustallia pikamatkustuksen avaamiseksi.

Raha maailmaa se pyörittää

Kapitalismi jyllää ja rahaa pitäisi saada, minkä vuoksi jo pelin alkupuolella kannattaa sisäistää pari sääntöä rahakkaan elämän varmistamiseksi.

Sääntö numero yksi: Käytä Market Boardia

FFXIV:ssä viholliset eivät tiputa varusteita lainkaan, ainoastaan käsityömateriaaleja sekä pieniä määriä gil-valuuttaa. Kauppiaat nauravat räkäisesti partaansa ja pulittavat tarvikkeistasi yleensä mitättömiä summia, minkä vuoksi tavarat kannattaa lähes aina tunkea myyntiin Market Boardille, josta muut pelaajat ostavat kilpailukykyisesti hinnoitellut tavarat. Market Boardit avautuvat tason 17 tehtävässä, ja niillä myydään tavaroita pelaajien luomien jälleenmyyjien kautta.

Sääntö numero kaksi: Varastoi ylimääräinen tavara

Mikäli et itse voi käyttää jotakin tarviketta, esinettä tai varustetta, varastoi ne myöhempää käyttöä varten. Inventaariotila vaikuttaa aluksi vähäiseltä, mutta sitä avautuu lisää tasaisin väliajoin. Varusteet menevät suoraan Armory-inventaarioon, josta sitä voi nostella vapaasti. Tasolla 30 chocobolle avautuu isompi vyötärölaukku, johon myös mahtuu lisää varusteita. Myös jälleenmyyjillä on valtavasti tilaa, jota kannattaa hyödyntää.

Sääntö numero kolme: Opettele käsityöammatti tai kaksi

FFXIV:ssä tavaroiden tekeminen on kaukana liukuhihnamaisesta toiminnasta, jossa kootaan rakennuspalaset ja painetaan nappia. Jokainen käsityöammatti on oma hahmoluokkansa omine taitoineen ja tehtävineen, ja niiden pelaaminen on yllättävän hauskaa. Sama koskee pelin kolmea keräilyammattia. Ammatit ovat paitsi hyödyllisiä niillä tehtävien esineiden vuoksi, mutta myös arvokkaita, sillä arvottomallakin esineellä tekee Market Boardilla myytynä yleensä edes vähän voittoa.

Lisää luettavaa