Gamescom 2012: Haastattelussa Jim Ryan / Artikkelit / pelaaja.fi

Gamescom 2012: Haastattelussa Jim Ryan

6.09.2012 // Kirjoittanut: Ville Arvekari
0
Gamescom 2012: Haastattelussa Jim Ryan

Alkuun kevennykseksi: kuinka paljon ehdit tätä nykyä pelata?

En läheskään niin paljon kuin ennen vanhaan. Minulla on kuitenkin pieniä lapsia, joten odotan, että voin esitellä heille Wonderbook: Book of Spellsiä. Sen pelimekaniikka taittuisi heidän lisäkseen jopa minun nykytaidoillani!

Sonyn Gamescom-lehdistötilaisuuden jälkeen Sonyn maailmanlaajuisten studioiden johtaja Shuhei Yoshida ja useat Sonyn nykystudioiden avainhenkilöt keskustelivat paneelissa taiteesta videopeleissä. Mikä on sinun näkökulmasi?

En valitettavasti ehtinyt itse mukaan tilaisuuteen, mikä harmittaa, koska se on hieno keskustelunaihe. Modernit pelit ilmaisevat itseään monin tavoin. Jos katsot lehdistötilaisuudessa julkistettua Rainia, jo sen yleisilme lähentelee tietynlaista taidemuotoa. Olemme siinä pisteessä, että monet piirteet voisivat olla taidemuotoja irrallisinaan. Tietyt juonirakenteet, graafiset tyylit ja jopa itse pelimekaniikka voivat sisältää hyvin taiteellisia piirteitä, joten pelejä voisi melko oikeutetustikin pitää taiteenmuotona.

E3-messujen anti yleisesti ottaen oli monien mielestä pettymys, sillä monet odottavat aina lukuisia yllätyksiä, mikä on nykypäivänä melkeinpä mahdotonta toteuttaa jokaisilla messuilla. Täällä Gamescomissa julkaisijat petrasivat hieman, mutta miten saadaan huippunimikkeitä odottavat pelaajat jälleen innostuneiksi pelaamisesta ja tulevista peleistä?

Saatat hyvinkin olla oikeassa messujen yleisannista, sillä monet haluavat pelata varman päälle. PlayStation teki mielestäni melko hyvää työtä E3:ssa – esittelimme muutamaa täysin uutta peliä, kuten The Last of Us, Beyond: Two Souls ja etenkin Wonderbook: Book of Spells. Avarramme nyt tuota tarinaa enemmän koko ajan, mikä näkyi täällä Gamescomissa.

Pohdimme myös pitkään, miten esittelisimme Until Dawnin täällä Gamescomissa. Jos olisimme sanoneet heti alkuun, että se on Move-peli, olisi sen odotettu olevan jonkin sortin bilepeli. Video herätti ainakin oman kiinnostukseni, ja toivottavasti lopullinen peli onnistuu yllättämään samalla tavalla. Uudet julkistukset ovat aina hankalia.

Until Dawn oli siinä mielessä kiinnostava ilmestys, että se vaikuttaisi olevan astetta vakavampi yritys herätellä Movea takaisin ajankohtaiseksi myös tosipelaajien silmissä. Miten näin pitkä tauko pääsi syntymään?

No, Killzone 3:n kaltaisia Move-tuellisia pelejä nähtiin jokusia, mutta totta on, että useat näkevät ohjaimen soveltuvan sellaisenaan vain perhe- ja bilepeleihin. Yritämme yhä muuttaa ihmisten mielikuvia laitteesta, tällä kertaa hyvin erilaisella lähestymistavalla.

Miten tarkalleen ottaen pidätte huolen siitä, että alustat saavat tasapuolisesti huomiota niin liiketoiminnan kuin laadukkaiden pelienkin suhteen?

Se on haaste, mutta useimmissa tapauksissa eri kehitysyhteisöt keskittyvät eri alustoihin. Naughty Dog keskittyy Last of Usilla täysin erilaisiin peleihin kuin PlayStation Mobile -kehittäjät. Nämä esimerkit ovat pelinkehittäjien kirjon kaksi eri ääripäätä, jotka tekevät erilaisia asioita.

Emme käske studioita loikkaamaan mukavuusalueensa ulkopuolelle vastoin tahtoaan, vaan meidän on kunnioitettava heidän kehitysjärjestelmäänsä ja -tyyliänsä. Emme voi edellyttää kahden hengen makuuhuonestudiolta samoja vaatimuksia ja tavoitteita kuin satojen työntekijöiden studioilta, kuten vaikkapa Last of Us- ja Assassin’s Creed -tiimeiltä.

Tuotte kuitenkin useisiin PS3- ja Vita-peleihin ristiinpelaamismahdollisuuden. Miten valitsette nämä projektit, miten prosessi ylipäätänsä toimii näiden pelien kohdalla ja miten pitkälle aiotte viedä konseptin tulevaisuudessa?

Voin sanoa, ettei ominaisuus tule yleistymään siinä mitassa, että se löytyisi jokaisesta pelistä. En myöskään usko, että ainakaan lähitulevaisuudessa olisi tulossa yksi PlayStation-peliformaatti, joka toimisi sekä koti- että käsikonsolimuodossa.

Keskustelemme jokaisen studion ja julkaisijan kanssa, mikäli he haluavat hyödyntää ristiinpelaamistoimintoa. Omien studioidemme kohdalla pyrimme tarjoamaan tuen mahdollisimman monissa peleissä, mutta sen on toimittava pelissä järkevästi ja luonnollisesti.

Oletteko olleet tyytyväisiä Vitan menekkiin? Laitteesta tunnutaan pitävän, mutta yleinen vitsi tuntuu olevan, ettei sille ole pelejä.

Olen kuullut kritiikkiä asian suhteen paljonkin, ja se on oikeutettua. Sen takia keskityimme niin paljon Vitaan Gamescom-tilaisuudessa etenkin osoittaaksemme kolmansien osapuolten tuen tänä jouluna Black Ops Declassifiedin ja Assassin’s Creed III: Liberationin kaltaisilla peleillä.

Kuten sanoin jo lehdistötilaisuudessa, Vitan julkaisupelivalikoima oli historiamme paras verrattuna PlayStationiin, PlayStation 2:een, PlayStation 3:een ja PlayStation Portableen, mutta sen jälkeen on kieltämättä ollut hiljaisempaa. Asiaan on nyt tulossa muutos. Kyse on enää tasapainoilusta uusien ja vanhojen pelien välillä.

Wii U:n julkistaminen siirsi monien katseen jo tulevaisuuteen, mikä näkyy myös spekulaation kasvaneessa määrässä myös PlayStationin niin sanotun Orbiksen...

Minkä?

...eli Sonyn seuraavan sukupolven konsolin suhteen. Näettekö tilanteen hankalaksi, sillä luonnollisesti haluatte pitää ihmisten huomion vielä nykyraudassa?

Kaikkea internetistä lukemaansa ei tietenkään pidä uskoa. Voisin halutessani viihdyttää itseäni päiväkausia lukemalla sieltä tongittua väärää tietoa. Olette nähneet, mitä pelejä PS3:lle ja Vitalle tulee tämän ja ensi vuoden aikana, joten pelaajille riittää tarpeeksi pelattavaa vielä niiden parissa.

Yleisesti ottaen pelialan tulevaisuus puhuttaa melkoisesti, eikä kukaan oikein tunnu tarkalleen ottaen tietävän, minne ollaan menossa. Miten Sony pitää silmällä tulevia ja nykyisiä trendejä ja ilmiötä? Tuotte ainakin PlayStation Mobilea melko vahvasti esille.

Pidämme näitä luonnollisesti silmällä, sillä koskaan ei pidä olla liian kapeakatseinen. Keskitymme tällä hetkellä luonnollisesti PlayStation 3:een ja Vitaan, mutta samalla puskemme Mobilea. Tärkeintä on pitää huoli siitä, että resurssit pysyvät tasaväkisinä kautta organisaation, mikä onkin yksi työni haastavimmista osa-alueista tällä hetkellä.

On kiinnostavaa nähdä suljettujen alustojen avautuvan ja siirtyvän avoimempaan ympäristöön. Se haastaa ajattelemaan bisnestä uudesta näkökulmasta, mikä on virkistävää.

Ville Arvekari