Haastattelu: Overwatch 2 -kehittäjät avaavat uuden Kiriko-hahmon taustoja! / Artikkelit / pelaaja.fi

Haastattelu: Overwatch 2 -kehittäjät avaavat uuden Kiriko-hahmon taustoja!

2.10.2022 // Kirjoittanut: Niklas Tirkkonen
0
Haastattelu: Overwatch 2 -kehittäjät avaavat uuden Kiriko-hahmon taustoja!

Pelaaja pääsi taannoin haastattelemaan parin päivän sisällä ilmestyvän Overwatch 2 -pelin tekijätiimiä. Aiheiksi muodostui erityisesti painotus pelinsisäisen tarinankerrontaan sekä uuteen Kiriko-hahmoon.

Haastattelussa kysymyksiin vastasi pelin tarinasuunnittelija Kyngseo Min, pelin taideohjaaja Dion Rogers ja pelin vanhempi hahmosuunnittelija Piero Herrera.

 

Mikä osa uusien hahmojen suunnittelussa tuotti teille eniten vaikeuksia? Oliko vanhojen hahmojen tuomisessa minkäänlaisia ongelmia, kun hahmoja on päätetty raikastaa uutta peliä varten.

 

DR: Minulla on tästä itse asiassa ihan hauska tarina. Uusi hahmomme Kiriko oli nimittäin alkujaan pelaajat vastaan botit -hahmo. Työstimme siihen liittyviä juttuja ja mieleemme juolahti, että voisi olla aika hauskaa luoda ninja-henkinen hahmo joka kantaa selässän valtavaa heittotähteä. Jossain vaiheessa kun suunnittelimme tarkemmin meidän uudistettua pvp-muotoa ja tajusimme tarvitsevamme uuden support-luokan hahmon, muistimme aikaisemmat Kiriko-luonnoksemme ja päädyimme suunnittelemaan hahmon sopivaksi siihen tilaan.

Hahmo on tavallaan luotu kutsumaan damage-luokan pelaajia kokeilemaan supporttia, joten mielestämme Kirikon ulkomuoto oli juuri sopiva tähän hätään. Kun kuitenkin pelasimme hänellä, meille syntyi outo fiilis, sillä Kiriko näytti isoa vahinkoa tuottavalta hahmolta, mutta onkin todellisuudessa tiimiläisten parantamiseen tarkoitettu sankari.

Otimmekin joitain elementtejä alkuperäisestä ulkonäöstä talteen ja teimme hänestä siromman ja enemmän parantajalta näyttävän hahmon, jonka takia hahmo näyttää vähän sellaiselta temppelinvahdin ja ninjan sekoitukselta.

Uskonkin siis, että monet damage-pelaajat tulevat pitämään Kirikolla pelaamisesta, koska oikeilla liikkeillä hahmolla saa tehtyä kovaa vahinkoa ja totta kai myös puolulaisten lääkitsemistä.

PH: Jep, pelaajat jotka ovat hyviä tähtäämään tulevat tekemään todella kovaa vahinkoa Kirikon toissijaisella iskulla. Emme kuitenkaan halunneet unohtaa parantamista, joten pidimme huolen hahmon balanssista. Hän on ensisijaisesti tukihahmo, mutta hän liikkuu todella sukkelaan varsinkin uudella teleporttauskyvyllään.

 

KM: Ja palaten alkuperäiseen viittaukseen uudenlaisista viboista, Doomfististä on tehty tankki. Meillä oli tarinatiimin kanssa todella hauskaa, kun suunnittelimme hänen uusia repliikkejään. Aikaisemminhan hän vain ähki useampaan otteeseen ja meidän betan aikana naureskelimme keskenämme siitä kuinka tiedät kuolevasi kun kuulet Doomfistin ähinää.

Me todellla suunnittelimme hänet uudestaan. Hän ähkii todella paljon vähemmän kuin aikaisemmin ja puhuu huomattavasti enemmän. Doomfist on toki suorapuheinen, kuten hänen kuuluukiin. Painotimme hänen kanssaan myös paljon sellaista vanhaa arkade-tyylistä taistelua jossa hän lausuu tekemänsä liikkeet. Sellaisen fiiliksen tuominen Doomfistiin oli todella hauskaa.

 

Millaisista tarinallisista ratkaisuista olette kaikkein innoissanne nyt, kun peli ottaa itselleen hieman enemmän tarinankerrontaan nojaavan tyylin. Onko mielessänne joku tietty hahmo johon haluaisitte uppoutua enemmän?

 

KM: Ehdottomasti! Olemme uuden ja rikkaan repliikkijärjestelmämme myötä tehneet huiman määrän työtä interaktiivisten lauseiden ja heittojen parissa. Niitä taitaa olla tällä hetkellä noin 1800 kappaletta, kun ensimmäisessä pelissä niitä oli vain noin 1200.

Kutsumme näitä uudenlaisia keskusteluja ”reaktiivisiksi hetkiksi”, ja saamme niiden avulla sankarimme loistamaan pienillä mutta merkityksellisillä tavoilla. Yksi omista suosikeistani on esimerkiksi tilanne jossa Ana boostaa Sombraa ja Sombra tappaa Pharahin, jolloin Sombra toteaa, että ”pommissi auttoi minua tekemään tuon”.

Se on mielestäni loistokasta ja hienoa koettavaa, joka antaa pelaajille mahdollisuuden uppoutua Overwatchin maailmaan yhä syvemmin, sillä näinä hetkinä pääsee todistamaan hahmojen välistä dynamiikkaa ja erityisesti heidän persoonallisuuksiaan. Se todella luo kuvan isosta ja yhtenäisesti peliuniversumista.

Ja sen verran tarinoista joita haluan kertoa vielä, että haluan kertoa ne kaikki! Olisi hienoa kertoa uusia juttuja ja tarinoita erityisesti sellaisista osista Overwatch-universumia, joihin emme vielä ole ennättäneet.

Overwatch 2 julkaistaan ilmaisena 4. lokakuuta. Pelin voi ladata pc:llä Blizzardin omasta battle.net-palvelusta ja PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series ja Nintendo Switch -konsoleilla alustojen omilta kauppapaikoilta.