Haastattelussa Dead Rising 2: Off the Recordin tuottaja Jason Leigh

Haastattelimme Dead Rising 2: Off the Recordin julkaisun kynnyksellä Capcom Vancouverin Jason Leigh'tä japanilaissarjan siirtymisestä länsimaisiin käsiin, Off the Recordin kehityksestä sekä Frank Westin suosiosta.

22.10.2015 09:46

Zombeja siellä, zombeja täällä. Off the Recordin myötä pelaajat pääsevät jo toistamiseen lahtaamaan eläviä kuolleita Dead Rising 2:n maisemiin, tällä kertaa sarjan alkuperäisen sankarin eli Frank Westin seurassa. Juttelimme pelin julkaisun kynnyksellä Capcom Vancouverin tuottajan Jason Leigh’n kanssa japanilaissarjan siirtymisestä länsimaisiin käsiin, pelin kehityksestä ja Frankin suosiosta.

Dead Rising 2: Off the Recordissa tuntuisi olevan paljon uutta sisältöä. Miten päädyitte tekemään Frank Westin tähdittämän Dead Rising 2:n täysin uuden pelin sijaan?

– Kun studiomme kulki vielä nimellä Blue Castle ja teimme sopimuksen Dead Rising 2:n kehityksestä, Capcom halusi pelistä myös niin sanotun ohjaajan version, koska ne ovat osoittautuneet heille aiemmin hyvinkin menestyksekkäiksi Resident Evilin ja muiden sarjojen kohdalla. Suunnitelmana oli alkujaan luoda toisen osan jälkeen Director’s Cut ja katsoa, mitä seuraavaksi tapahtuu. Mielenkiintoista kyllä, fanit olivat innoissaan Dead Rising 2:sta, mutta kyselivät erittäin paljon Frank Westin perään.

Chuck on erittäin hyvä sankari ja fanit ovat hyväksyneet hänet Frankin rinnalle, mutta palautteen kuultuamme pohdimme, jospa tekisimme ohjaajan version sijaan jotain hyvin erilaista. Dead Rising on Capcomille hieman erikoinen sarja, jolla pyritään rikkomaan rajoja ja jonka suhteen pelataan hieman erilaisilla säännöillä. Tämä näkyi jo kokeillessamme onneamme muun muassa prologilla ja epilogilla.

Kokoonnuimme lopulta yhteen ja päätimme antaa faneille sen mitä he halusivat, eli Frank West -version Dead Rising 2:sta. Huomasimme pian, kuinka erilainen kokemuksesta muodostuu, eikä ajatuksena ollut myydä samaa peliä toisella hahmolla. Lähtökohtana oli antaa erilainen pelikokemus, minkä takia peliä ei kutsuta Director’s Cutiksi vaan enemmänkin koko pelin uudelleentulkinnaksi. Kyse ei myöskään ole lisäsisällöstä, sillä Off the Record on Dead Rising 2:ta laajempi peli, joten sen on myös oltava täysihintainen peli.

Mikä teki Frank Westistä niin suositun hahmon, että ihmiset reagoivat niin vahvasti siihen, ettei hän ollut Dead Rising 2:n päähahmo?

– Mielestäni yksi syy on, että hän on hyvin ainutlaatuinen muihin pelihahmoihin verrattuna. Frank ei ole tyypillinen japanilainen hahmo, kuten Street Fighter -hahmot, mutta ei myöskään tyypillinen länsimainen hahmo. Tämä oli Japanin Capcomin suunnitelma alkujaankin, sillä he halusivat länsimaisemman ja arkisemman hahmon, johon ihmiset voisivat samaistua. Kun päälle lisätään koppava asenne ja oudohko huumorintaju, hänestä tuli fanien kulttisuosikki.

Fanit olivat myös harmistuneita siitä, ettei alkuperäinen Dead Rising 2 sisältänyt valokuvaamista, mutta Frankin mukanaolo korjaa tilanteen Off the Recordissa. Mikä on sinun näkemyksesi siitä, miksi ihmiset halusivat valokuvaamisen takaisin niin kovaäänisesti?

– Valokuvaaminen on osa Frankin persoonaa, sillä miehellä on aina kamera matkassa. Frank ei ole avaruussotilas suuressa panssarissa vaan mustiin pukeutunut kuvaaja, joten se on yksinkertaisesti hahmon tavaramerkki. Tuntui luonnolliselta tuoda kamera Frankin mukana Fortune Cityyn, sillä ympäristöissä on paljon hauskoja visuaalisia yksityiskohtia. Emme nähneet kameraa tarpeellisena Dead Rising 2:ssa, koska Chuck on mekaanikko, minkä takia mies yhdisteli esineitä toisiinsa luodakseen erilaisia aseita.

Frank nähtiin aiemmin Case West -lisäsisällössä. Miten se liittyy Off the Recordiin ja mikä on näiden kahden välinen suhde?

– Osa Case Westissä nähdyistä elementeistä on löytänyt tiensä Off the Recordiin. Off the Recordissa Frank on kuitenkin päähahmo, kun taas Case Westissä hän oli enemmänkin Chuckin aisapari.

Mukana on tällä kertaa Frankin alkuperäiset taidot ja toki muutamia uusiakin. Palasimme ensimmäisen Dead Risingin pariin ja lainasimme sieltä jopa animaatioita Frankille, jotta hahmon eleet ja liikkeet olisivat mahdollisimman lähellä alkuperäisiä.

Kuvittelenko vain, mutta näyttääkö Frank vieläkin enemmän Dan Aykroydilta kuin ennen? Sattumaa?

– Totta, hieman! Frankin suunnitteli fantastinen japanilainen taiteilija, Omori-san. Hän halusi varmistaa, että hahmossa näkyy ajan mukanaan tuoma kehitys. Tarinallisesti Off the Recordin ja alkuperäisen Dead Risingin välillä on kulunut noin viitisen vuotta.

Tuona aikana Frankista tuli erittäin kuuluisa, mutta hän veti maineensa alas vessanpöntöstä ja ehkäpä alkoholisoitui joksikin aikaa. Nyttemmin hän on hieman ryhdistäytynyt ja ponnistelee ansaitakseen maineensa takaisin. Omori-san halusi kaiken tämän heijastuvan hahmon ulkomuodossa.

Capcom on panostanut viime vuosina vahvasti länsimaiseen pelinkehitykseen. Miten länsimaisena studiona kehitys japanilaisten kanssa on toiminut?

– En sanoisi, että kaikki toimii täysin saumattomasti, mutta toisaalta emme olisi voineet löytää parempaa yhteistyökumppania. Kun olimme vielä Blue Castle ja saimme sopimuksen Dead Rising 2:n kehityksestä, ideana oli tuoda länsimaista otetta sarjaan. Dead Rising menestyi hyvin Pohjois-Amerikassa, ja Capcom näki sen tilaisuutena viedä sarjaa länsimaisempaan suuntaan. Tämä heijastuu Dead Rising 2:n länsimaisemmassa ohjausjärjestelmässä, tallennusjärjestelmässä ja niin edelleen.

Japanin tiimi auttoi meitä pitämään huolen siitä, että säilytimme ne tietyt japanilaiset piirteet, kuten huumorin, entisellään. Markkinoilla on paljon loistavia zombipelejä, mutta monet niistä ovat erittäin vakavia ja synkkiä Resident Evilin ja Left 4 Deadin tyyliin. Dead Rising erottuu joukosta hiekkalaatikkomaisella luonteellaan ja oudolla huumorillaan.

Dead Rising 2:n tarina ja dialogi tuntuivat huomattavasti ensimmäistä länsimaisemmilta. Minkälaista yhteistyötä teitte Japanin puolen kanssa tarinan suhteen?

 – Japanilaiset välittävät tarinasta erittäin paljon, eikä Dead Rising ole poikkeus. Sen kaikki tehtävät ovat tarinapohjaisia, minkä lisäksi Dead Rising 2:ssa ja Off the Recordissa on noin kolme tuntia välivideoita. Dialogi oli tosiaan meidän käsialaamme, joten se tuntui varmasti jo sen takia länsimaiselta.

Off the Recordissa pidimme tärkeänä muuttaa tarinaa ja luoda yllätyksiä, ettei peli tunnu samalta jo Dead Rising 2:ta pelanneille. Hahmot eivät välttämättä ole sitä, miltä ne näyttävät, ja etenkin loppupuolella on luvassa yllättäviä käänteitä.

Mitä mieltä olet Dead Islandista, joka yhdistelee elementtejä etenkin Dead Rising 2:sta ja Left 4 Deadistä?

– En ole vielä pelannut Dead Islandia, mutta se näyttää vakuuttavalta. Totta kai se tuntuu omalla tavallaan pieneltä kunnianosoitukselta meidän suuntaamme, että he ovat lainanneet Dead Rising 2:n ideoita. Kuvakulmalla, zombien määrällä ja koko maailman intensiivisyydellä he hakevat hieman eri suuntausta, minkä lisäksi heidän zombinsa ovat huomattavasti aggressiivisempia. Dead Risingin zombit ovat hieman klassisempia, hitaita ja tyhmiä, minkä takia niitä on hauskaa lahdata joukoittain.

Off the Record on näytetyn perusteella vieläkin ylilyödympi kuin Dead Rising 2. Minkälaista suuntausta voimme odottaa tulevaisuudessa? Pidättekö enemmän ylilyödystä otteesta vai oliko tämä vain eräänlainen kokeilu?

– En voi puhua tulevaisuudensuunnitelmista tai joudun vielä pulaan! Voin vain sanoa, että pidämme sarjasta ja toivomme, että voimme jatkaa sitä. Off the Record tarjosi tilaisuuden viedä asioita entistä pidemmälle, mutta tarinaan uppoutuessa voi huomata, että taustalla on jälleen melko vakava tarina. Uskoisin ihmisten mieltävän pelin sävyn olevan melko samassa linjassa Dead Risingin ja Dead Rising 2:n kanssa. Toki mukana on niitäkin tapauksia, joissa pystyimme viemään ideoita totuttua pidemmälle.

Ville Arvekari

Lisää luettavaa