Haastattelussa Styx: Shards of Darknessin tasosuunnittelija Julien Desourteaux

Styx: Shards of Darkness tuo pelisarjan nimikkopeikon takaisin rötöstelemään satumaisissa tunnelmissa. Pelaaja haastatteli pelin vastaavaa tasosuunnittelijaa Julien Desourteaux’ta helmikuun alussa Pariisissa.

18.3.2017 22:18

Styx: Shards of Darkness – peikkomainen tarina

Cyaniden kehittämä ja Focus Home Interactiven julkaisema Styx: Shards of Darkness tuo pelisarjan nimikkopeikon takaisin rötöstelemään satumaisissa tunnelmissa. Pelaaja haastatteli pelin vastaavaa tasosuunnittelijaa Julien Desourteaux’ta helmikuun alussa Pariisissa. Uuden osan myötä painopiste tuntuu siirtyneen aavistuksen moninpelin puolelle, sillä tällä kertaa Styxin seikkailuun voi osallistua myös toinen pelaaja verkon kautta.

Miten uusi yhteistyötila vaikuttaa pelin vaikeustasoon?

– Olemme erittäin tyytyväisiä uuteen yhteistyömoninpeliimme. Meidän piti tehdä pelitilaan hienovaraisia muutoksia, jotta siitä ei tulisi liian helppo tai vaikea. Emme siis lisänneet peliin tuplasti vihollisia tai muuta, vaan kyse on enemmänkin yhteistyön ja ajoituksen tärkeydestä. Et voi vain ajatella omaa liikkumistasi, vaan olet koko ajan vaarassa paljastua, jos ystäväsi mokailee. Totta kai yhteistyössä voi tehdä paljon sellaista, jota yksin ei yksinkertaisesti ehtisi. Voit esimerkiksi itse valmistella väijytyksen, johon kaverisi houkuttelee vartijat.

Mitä tapahtuu, jos toinen pelaaja kuolee yhteistyötilassa? Voitko herättää kaverisi henkiin tai tehdä toisen kloonin?

– Toki. Se vain vie sinulta puolet energiastasi. Pääpelaaja ohjaa Styxiä ja toinen Styxin kloonia, jolloin molemmilla on vain puolet normaalin Styxin osumapisteistä. Tässä vaiheessa taistelu tai vahingon ottaminen ei ole enää mahdollista, mutta periaatteessa voitte vielä saavuttaa maalin. Tämä on lähinnä siksi, ettei kentän loppumetreillä tehty virhe kostaudu molempien epäonnistumisena välittömästi. Tämä on osa kaverisi toilailujen siivoamista.

Haastattelussa Styx: Shards of Darknessin tasosuunnittelija Julien Desourteaux

Onko pelissä useita loppuja tällä kertaa? Entä sivujuonia?

– Mukana on vain yksi loppu ilman sivujuonia. Me pyrimme tuomaan niin hiotun ja mahtavan tarinan pelaajalle kuin vain mahdollista. Emme halunneet tinkiä siitä.

Miten luvassa oleva seikkailu eroaa yhteen sijaintiin rajatusta ensimmäisestä osasta?

– Styxin maailma on tällä kertaa todella iso. Tapahtumapaikkoja on enemmän, ja niihin on panostettu todella paljon. Ensiksikin meillä on Thoben eli Varkaiden kaupunki, joka on rakennettu uponneiden laivojen ja laivanhylkyjen sisälle. Körangar on mustien haltioiden kaupunki ja täysin omanlaisensa arkkitehtuuriltaan. Se ei ole mikään tylsä harmaa linna, vaan haltiamainen ja kamalalla tavalla kaunis. Wildoran taas on kääpiöiden kaupunki, joka on tunnettu peikkojen metsästäjistä. Lisäksi mukana on paikka, jossa liikutaan ilmalaivojen välillä, sekä monia muita paikkoja tutkittavaksi. Karuin niistä on orjakauppiaiden kaupunki, jossa pelaaja joutuu kokemaan Styxin maailman raadollisemman puolen.

Styx: The Shards of Darkness julkaistaan 13. maaliskuuta PlayStation 4:lle, Xbox Onelle ja Windowsille. Lue kattava ennakko maaliskuun Pelaaja-lehdestä!

Lisää luettavaa