Kaupallinen yhteistyö: Näin kuolleet kuopataan – tarkastelussa Ghostwire: Tokyon näyttävä toiminta

Tällä kertaa teemme syväsukelluksen Ghostwire: Tokyon mekaaniseen puoleen.

12.3.2022 17:02

Bethesdan ja Tango Gameworksin aavemaisen Ghostwire: Tokyo -toimintaseikkailun 25. maaliskuuta koittava julkaisu lähestyy lähestymistään. Pelaaja.fi valmistautuu PlayStation 5:lle ja pc:lle saapuvan pelin julkaisuun viikoittaisilla katsauksilla osana Bethesdan ja PlayStationin kanssa kaupallisessa yhteistyössä toteutettua näkyvyyskampanjaa.

Viime viikolla perehdyimme pelin tarinallisiin lähtökohtiin ja selkäpiitä karmivaan miljööseen, mutta tällä kertaa vuorossa on syväsukellus sen mekaaniseen puoleen. Sumuiseen Tokioon vangiksi jääneen Akiton ja hänen kehonsa vallanneen aaveenmetsästäjä KK:n tilanne saattaa vaikuttaa pelin alussa tukalalta, mutta avuton kaksikko ei kummitusten edessä todellakaan ole.

Vauhtia kattojen yllä

Peliä on jo esitelty auliisti pitkien trailereiden muodossa, ja niistä mieleen on jäänyt erityisesti Akiton omaperäinen tapa matkata aaveiden riivaaman Tokion halki. Koska kaupungin kadut kuhisevat vaaroja, näppärin tapa tehdä matkaa on loikkia kattojen yli lentävien tengu-demonien avustuksella. Siivekkäät oliot toimivat tietynlaisina kiintopisteinä, joiden välillä pelaaja pystyy puikkelehtimaan seittimäisen vaijerin varassa hyvinkin ketterästi.

Akiton paranormaali Spectral Vision -kyky paljastaa kaupungin sykkeestä kiinnostavimmat kohteet. Esimerkki tällaisista kiintopisteistä on edellisessäkin Ghostwire-artikkelissamme mainitsemamme torii-portit, jotka levittävät kaupunkiin synkkää sumua. Usva imee pelaajan elinvoimaa, joten portit kannattaa etsiä ja puhdistaa pikimmiten uusille alueille siirtyessä. Portit puhdistetaan tappamalla viholliset niiden läheltä, mutta niiden koko ja näin myös vaikeustaso vaihtelevat paljon.

Elementtien herra

Kuinka jo valmiiksi kuolleita tuonpuoleisen asukkeja sitten kampitetaan? Aivan perinteiset taistelutaktiikat eivät niihin pure, joten pelaaja joutuu jälleen turvautumaan yliluonnollisiin voimiin. Akiton ja KK:n käyttämä, Ethereal Weavingiksi kutsuttu tekniikka antaa pelaajan valjastaa käyttöönsä tulen, veden ja tuulen energian.

Näyttävillä käsiliikkeillä tehtävät loitsut muuttuvat sen mukaan, mikä elementti kulloinkin on käytössä. Siinä missä tuulihyökkäykset ovat perinteisiä, kohdistettuja täsmäiskuja, vesimassoilla voi pyrkiä esimerkiksi kaatamaan kummituksia kumoon, ja tuli taas sopii suurempien vihollislaumojen hallitsemiseen. Jokainen hyökkäys tuntuu vahvasti myös pelaajan näpeissä, kiitos PlayStation 5:n DualShock-ohjaimen haptisen värinän ja adaptiivisten liipaisimien.

Vaikka Ghostwire: Tokyossa on kyse ennen kaikkea yliluonnollisesta voimafantasiasta, tulee toisinaan vastaan myös tilanteita, joissa magiaa ei voi käyttää. Akiton arsenaaliin kuuluu kuitenkin myös voimakas jousi sekä ansatalismaaneja, joilla vihollisia voi esimerkiksi tainnuttaa. Hiljaa hiippailu ja vihollisten väistely ovat tiukoissa tilanteissa myös täysin toimivia strategioita.

Tervemenoa tuonpuoleiseen

Kun vihollisen saa mukiloitua tavalla tai toisella tarpeeksi heikkoon kuntoon, sen ydin paljastuu, ja Akito voi tuhota sen lopullisesti tyyliä tihkuvalla Core Grab -lopetusliikkeellä. Trailereiden perusteella tietyt, tarinalle keskeiset kummitukset saatetaan päästä saattelemaan takaisin tuonpuoleiseen myös perinteisempiä manausriittejä käyttäen.

Mikäli vastaan tuleva vihollinen osoittautuu kaikesta huolimatta liian kovaksi palaksi, voi Akito perääntyä nuolemaan haavojaan. Miehen voimat kasvavat jatkuvasti, ja kokemuspisteitä käyttämällä hahmon kykykattauksen voi räätälöidä juuri omaan pelityyliinsä sopivaksi.

Ghostwire: Tokyon nopeatempoiseen toimintaan päästään tutustumaan tarkemmin PlayStation 5:llä ja pc:llä 25. maaliskuuta. Ennakkotilaukset ovat jo käynnissä muun muassa PlayStation Storessa, jossa PlayStation Plus -jäsenet saavat niistä 10 prosentin hinnanalennuksen. Ennakkotilaajille tarjotaan etuina uniikkeja Biker- ja Hannya-asuja, ja lisäksi Digital Deluxe Edition -version ennakkotilaavat pääsevät peliin käsiksi jo kolme päivää ennen virallista julkaisua.

Lisää luettavaa