ELEX

Tekijä: Piranha Bytes Julkaisija: THQ Nordic
Alustat: PS4, Xbox One, Win Julkaisu: 17. lokakuuta 2017

Kunniatonta kunnianhimoa

Tiedän sen jo varmasti lyhyen testausjakson jälkeen: ELEX ei ole roolipeli, josta tulisin koskaan nauttimaan ainakaan tavanomaisen pelin tavoin. Se on rujo, kömpelö ja aivan liian kunnianhimoinen omaksi parhaakseen. ELEX on täydellinen esimerkki siitä, mitä mieleeni tulee, kun kuvittelen stereotyyppisen keskieurooppalaisen roolipelin – jopa niin täydellinen, että itselläni sen suurin vetovoima perustuu lähinnä sen hämmentäviin eri kehitysratkaisuihin.

ELEX lukeutuu niihin peleihin, jotka kuulostavat paperilla parhaimmillaan jopa hyvältä. Kehittäjät lupaavat peliltä vapaata avoimen maailman seikkailua, jossa pelaajan valinnat vaikuttavat häntä ympäröiviin hahmoin ja maailman tulevaisuuden suuntaan. Pelimaailma ei sekään ole perusteiltaan hölmömpi, sillä postapokalyptinen miljöö ei ole pelkkää kuollutta autiomaata, vaan se rakentuu magiaan ja miekkoihin nojaavista fantasiaelementeistä ja futuristisista scifimausteista.

ELEX

”Totuus on kuitenkin se, että Piranha Byten uutukainen ei loista edes monien vanhempien esikuviensa rinnalla.”

ELEX

Kun ELEXiin pääsee kuitenkin käsiksi, näyttää totuus välittömästi rumat kasvonsa. Gothic– ja Risen-sarjoista tutulla saksalaisstudio Piranha Bytesilla on selvästi ollut halua tehdä suuri ja vaikuttava rooliseikkailu, mutta sitten joko taidot, resurssit tai mahdollisesti molemmat alkoivat tulla vastaan. Taisteleminen ELEXissa tuo mieleen lähinnä tärkkiin hukutetun Dark Soulsin, eikä pelimaailman tutkiminenkaan ole järin soljuvaa tai kiinnostavaa puuhaa. Pelaajille annetaan kyllä rakettireppu matkantekoa jouduttamaan, mutta sekin tuntuu enemmän jälkikäteen keksityltä idealta kuin alusta asti peliin kaavaillulta ominaisuudelta. Sankari itsessäänkin on kaikessa avaruusmariinin jäykkyydessään niin geneerinen, että aikaa ja rahaa säästääkseen kehittäjät olisivat voineet helposti korvata sen vain harmaalla möykyllä.

Piranha Byten käsitys roolipelaamisesta tuntuu usein myös todella paikoilleen jämähtäneeltä. Kirjaimellisesti ensimmäiset pelissä kohtaamani viholliset olivat rottia, eikä ELEXissa tunnu olevan pulaa roinalla täytetyistä lokeroistakaan, joiden koluaminen tuntuu vain ajan hukalta. Vanhentuneisuus näkyy teemana myös kuin suoraan 2000-luvun alusta varastetuista valikoista ja keskustelujärjestelmästä, jolle Star Wars: Knights of the Old Republic tuntuu olleen se viimeisin kova juttu.

Minulla ei ole epäilystäkään, etteikö ELEXin kaltaisille peleille olisi vielä olemassa oma innokas yleisönsä. Sen geneerisyys ja kömpelyys saattavat jopa viehättää tiettyjä pelaajia. Totuus on kuitenkin se, että Piranha Byten uutukainen ei loista edes monien vanhempien esikuviensa rinnalla. ELEXilla on elkeet kuin seuraavalla suurella roolipelitapauksella, mutta syvällä sisimmässään se ei oikeasti itsekään tiedä, mitä oikein on tekemässä.

ELEX julkaistaan PlayStation 4:lle, Xbox Onelle ja pc:lle 17. lokakuuta.

Lisää luettavaa