Miekkojen kalinaa ja savupommien suhinaa – tällaista on Ghost of Tsushiman toiminta! / Artikkelit / pelaaja.fi

Miekkojen kalinaa ja savupommien suhinaa – tällaista on Ghost of Tsushiman toiminta!

18.06.2020 // Kirjoittanut: Johanna Puustinen
1
Miekkojen kalinaa ja savupommien suhinaa – tällaista on Ghost of Tsushiman toiminta!

Alusta: PlayStation 4 | Kehittäjä: Sucker Punch
Julkaisija: Sony | Julkaisupäivä: 17. heinäkuuta 2020

Kesä on Sonylle kiireistä aikaa. Uuden sukupolven PlayStation paljastui kaikessa komeudessaan viime viikolla, juhannusaattona päästään vihdoin odotetunThe Last of Us Part II:n pariin, ja pelikansaa puhuttavia aiheita riittää ilmeisesti vielä tulevaisuudenkin tarpeiksi. Vajaan kuukauden päästä päivänvalon näkee nimittäin kovan PlayStation-kesän toinen suuri yksinoikeusnimike, Sucker Punchin samuraiseikkailu Ghost of Tsushima, josta saatiin videomuotoista esimakua edellisen kerran viime kuussa. Siltä varalta, että esityksen yksityiskohdat ovat joltakulta päässeet jo unohtumaan, päätimme osana PlayStationin kanssa toteutettua näkyvyyskampanjaa kasata nyt pienen tietopaketin teoksen toiminnallisesta puolesta.

Viimeinen samurai

Kuten moni jo muistanee, 1200-luvun Japaniin sijoittuvaa peliä tähdittää samuraisankari Jin Sakai, joka on mongolien hyökkäyksen kohteeksi joutuneen Tsushiman saaren viimeinen toivo. Asetelma on sanalla sanottuna epäedullinen, ja kinkkisen tilanteen edessä Jin joutuukin päästämään hiljalleen irti samuraiden kunniallisista aatteista. Mikäli yksinäinen soturi mielii päihittää raivokkaat valloittajajoukot omin käsin, ei reilu peli tule välttämättä riittämään.

Siksipä Ghost of Tsushima tarjoaa pelaajalleen kahta erilaista lähestymistapaa. Jin voi toki halutessaan haastaa vihollisensa suoraselkäisenä samuraina, ja käyttää miekkaa ja jousta tappavien, mutta rehellisten täsmäiskujen tekemiseen. Lähitaistelussa jokaisen liikkeen on oltava tarkkaan harkittu, ja puolustus yhtä tärkeä taito kuin hyökkäys. Eri vihollistyypeille on myös omistettu omat taistelutyylinsä, joiden välillä pelaajan täytyy osata vaihdella joustavasti.

Pelaaja voi tiukan paikan tullen rukata taisteluiden vaikeustasoa, mutta perusolomuodossaan miekkailu on Ghost of Tsushiman kehittäjien mukaan hyvin taitopainotteista. Nappien hakkaaminen on menosta kaukana, kun yksikin hyvin ajoitettu sivallus voi viedä hengen viholliselta – tai Jiniltä itseltään. Taisteluiden tunnelmaan on lainattu paljon samuraielokuvista, mikä näkyy eritoten dramaattisissa standoff-tilanteissa, joissa Jin haastaa yksittäisen vihollisen jännitystä tihkuvaan kaksintaisteluun.

Varjojen suojissa

Myyttisen aaveen roolin omaksuessaan Jin vetäytyy varjoihin ja suosii salamurhia suoran toiminnan sijasta. Aaveena katalia keinoja ei kaihdeta, joten pelaaja voi kylvää tuhoa ympärilleen esimerkiksi vihollisten omia välineitä sabotoimalla. Kiviä tai vaikkapa sähikäisiä viskomalla Jin voi kääntää vihollisen huomion muualle, ja savupommien kaltaiset apuvälineet auttavat pelaajaa selviämään tiukoista tilanteista, jos tämä sattuu jäämään rysän päältä kiinni.

Toisinaan nähdyksi tuleminen saattaa tosin jopa kääntyä pelaajan eduksi, sillä aaveen legendan kasvaessa paisuu myös mongolien pelonsekainen kunnioitus mystistä hahmoa kohtaan. Pelaaja voi kulkea vastustajia kuhisevilla alueilla murhaamassa mongoleita yksi kerrallaan ja katsella sitten sivusta, kun paniikki leviää valloittajien riveissä. Kauhun valtaan joutuvat viholliset saattavat antautua tai paeta, mikä on yksinäiselle soturille aina parempi vaihtoehto kuin suurten joukkojen kohtaaminen suorassa taistossa.

Aaveena liikuskellessaan pelaaja pääsee nauttimaan myös Ghost of Tsushiman parkourmaisista elementeistä. Jin on varsin taitava kiipeilijä, ja tällä on käytössään myös näppärä heittokoukku. Taidokas ninja pitääkin ympäristöään jatkuvasti silmällä otollisempien hyökkäyskulmien varalta.

Vapaus valita

Vaikka Ghost of Tsushima tukeekin kahta hyvin erilaista pelityyliä, se ei pakota pelaajaansa suosimaan yhtä toisen yli. Jinin muodonmuutos kunniallisesta samuraista aaveeksi on pakon sanelema prosessi, eikä sitä ole siksi lähdetty väkisin pelillistämään esimerkiksi kehittäjästudio Sucker Punchin inFamous-sarjasta tutun moraalimittarin kaltaisella järjestelmällä. Aavetaktiikoita oppiessaan Jin ei hylkää tai unohda samuraitaitojaan, vaan yksinkertaisesti kehittyy taitavammaksi ja monipuolisemmaksi soturiksi. Tyylien välillä on siis mahdollista vaihdella lennossa koska tahansa.

Jos Jinin jompaakumpaa puolta tahtoo omassa pelissään kuitenkin erikseen korostaa, siihen tarjoutuu tilaisuus hahmonkehityksen kautta. Edetessään pelaaja kerää tekniikkapisteitä, joilla voi avata uusia, omaan pelityyliinsä sopivia taistelukykyjä. Myös varustevalinnat tukevat erilaisia taktiikoita, ja haarniskoja voi lisäksi tuunata myös visuaalisesti mieleisikseen. Maailmaa tutkimalla voi löytää myös amuletteja, jotka antavat pelaajalle pieniä pelillisiä etuja. 

Sen, sopivatko omaan pirtaan paremmin samurain vai aaveen piirteet, voi selvittää 17. heinäkuuta, kun Ghost of Tsushima ilmestyy yksinoikeudella PlayStation 4:lle.

Tämä juttu on osa PlayStationin kanssa toteutettua näkyvyyskampanjaa. Yhteistyö ei ole vaikuttanut artikkelin varsinaiseen sisältöön.

Kommentit

Käyttäjän Kaze88 kuva
Kaze88

Taidan pelaa ihan full samurai meiningillä. Toivottavasti eri tyyleillä pelaaminen vaikuttaa enemmälti mitä voi oppia. Infamous peleissä ainakin oli selvästi hyötyä pelata lähes pelkkää hyvistä tai pahista.

Nostoja