Nexuksen uudet aarteet – katsauksessa Heroes of the Storm 2.0

Kevät tuo raikkaita tuulia Heroes of the Stormin Nexuksessa värjötteleville, jotka saavat jatkossa entistä enemmän kerättävää Blizzardin MOBA-pelin parissa.

31.3.2017 11:22

HEROES OF THE STORM 2.0

Tekijä: Blizzard Entertainment Julkaisija: Blizzard Entertainment
Alustat: Win

Nexuksen uudet aarteet

Kevät tuo raikkaita tuulia Heroes of the Stormin Nexuksessa värjötteleville, jotka saavat jatkossa entistä enemmän kerättävää Blizzardin MOBA-pelin parissa. Se siirtyy evoluutiossaan nimittäin seuraavaan järjestyslukuun lähiaikoina tulevassa 2.0-päivityksessä, joka lisää peliin monia viime vuoden BlizzConissa lupailtuja parannuksia.

Heroes of the Storm 2.0 on kattava sisältöpäivitys, joka uudistaa pelaaja- ja hahmokehityksen, lisää pelin palkitsevuutta sekä täydentää kokemuksen laajalla kustomoinnilla. Pelimekaniikkaan tai -moottoriin ei järjestysnumeron kasvusta huolimatta ole kuitenkaan koskettu, vaan uudet lisäykset keskittyvät enimmäkseen kosmeettisiin muutoksiin. Peliltään parempaa porkkanaa kaivanneet saavatkin jatkossa herkkuja riittämiin.

Uudistetun ilmeen tärkeimpänä muutoksena on nimenomaan palkitsevuuden lisääminen. Heroes of the Storm on entuudestaan toki tarjonnut erinäisiä päivittäisiä haasteita, joista saadulla kullalla on voinut avata hahmoja ja muutamia vaateparsia. Monet pelin kustomointimahdollisuuksista ovat siitä huolimatta olleet lukittuna reaalivaluutan taakse. Lisäksi hahmojen tasonnousu on monilla tyssännyt kympin tietämille, sillä seuraavan tason saavuttamiseksi on joutunut pelaamaan samalla hahmolla kymmeniä tunteja.

Vaan ei enää. Heroes of the Storm 2.0 paitsi tiputtaa tasonnousun inhimillisempiin lukemiin – tekijöiden lupailemat luvut olivat noin kahden tunnin tietämillä – myös poistaa pelaaja- ja hahmokohtaiset tasokatot kokonaan. Jatkossa uusia kokemusetappeja saavutetaankin siis entistä nopeammin ja aina iäisyyteen saakka. Satojen tuntien veteraanipelaajat saavat lisäykset takautuvasti. Palkinnot eivät myöskään jää ainoastaan pelin sisäisenä valuuttana toimivaan kultaan, vaan peli lainaa tutun konseptin saman firman suositusta Overwatch-räiskinnästä: loot-laatikot.

Heroes of the Storm 2.0

”Keräiltävää luvataan olevan heti kättelyssä satoja, ja lisää toivotaan saapuvan säännöllisin väliajoin. Jos pelin nykyiseen päivitystahtiin on luottaminen, niin lupaus pitää paikkansa.”

Heroes of the Storm 2.0

Yksittäisten hahmojen ja pelaajatilin tasojen nostosta palkitaan jatkossa satunnaista hyvää sisältävillä arkuilla, jotka tarjoavat laajan kirjon eri harvinaisuusasteista tavaraa. Keräiltävää saapuu peliin myös yllin kyllin, sillä entuudestaan tuttujen hahmojen, ratsujen, vaatteiden ja profiilikuvien kylkeen saapuvat emojit, spray-maalaukset, sotaliput, vastustajille huudettavat yksiriviset ja liikkeet sekä koko kirjo selostajaääniä. Keräiltävää luvataan olevan heti kättelyssä satoja, ja lisää toivotaan saapuvan säännöllisin väliajoin. Jos pelin nykyiseen päivitystahtiin on luottaminen, niin lupaus pitää paikkansa.

Mitään esinettä ei ole lukittu enää puhtaasti maksumuurin taakse, vaan jokaisen ylimääräisen härpäkkeen – mukaan lukien uudet ja vanhat sankarit – voi voittaa arkusta satunnaisjumalia tarpeeksi palvomalla. Toki kullalla voi edelleen ostaa juuri haluamansa sankarin välittömästi valikoimiinsa. Tämän lisäksi peliin lisätään kokonaan uusi valuutta jalokivet, joita voi ostaa mikromaksuilla, joskin helmiä tiputetaan sioille satunnaisesti myös arkuista. Kimmeltävillä helyillä hankitaan jatkossa puolestaan kaikki kosmeettiset lisävarusteet uusista nahoista emojeihin sekä kokemusbuusteihin saakka.

Tavaroiden saamisen satunnaisuuden vuoksi kaksoiskappaleilta ei voi välttyä, mutta tämän suhteen Heroes of the Storm ottaa mallia Hearthstonesta. Kopiot muutetaan automaattisesti sirpaleiksi, jotka voi muuttaa sopivan määrän saavutettuaan valitsemakseen esineeksi. Satunnaisuutta estetään myös koodiin kirjoitetulla rivillä, joka takaa paremman harvinaisuusluokan esineitä ainakin jossain välissä. Myös tietyt etapit, kuten joka viides pelaajatilin taso, antaa astetta laadukkaamman arkun avattavaksi. Ja viimeisenä ratkaisuna, jos laatikon sisältö ei vain kerta kaikkiaan miellytä, voi saaliin arpoa pari kertaa uusiksi 250 kultaa vastaan. Arvonta ei kuitenkaan vaihda esimerkiksi legendaarista vaatetta arvottomaan emojiin, vaan uusintakierrokset pitävät harvinaisuusasteen aina vakiona.

Uusista muutoksista huolimatta vanha päivitystahti on kuitenkin tarkoitus pitää ennallaan. Heroes of the Storm on nauttinut jo pitkään aktiivisesta päivitystahdista sekä noin kolmen viikon välein saapuvista uusista sankareista. Jälkimmäisten osalta Nexukseen ryntääkin lähiviikkojen aikana Diablo 2:sta tuttu amatsoni Cassia. Hän on heitettävin keihäin varustettu Assassin-luokan hahmo, joka sokaisee vastustajansa ennen kuin tekee heistä henkilökohtaisia neulatyynyjään. Hahmon uniikki Avoidance-kyky antaa puolestaan hänelle valtavan lisäkestävyyden fyysistä vahinkoa vastaan liikkeessä, mikä lisää oman jipponsa Cassialla pelaamiseen. Vaikka hahmo ei itsessään poikkea hirveästi jo nähdyistä tuttavuuksista, tarjoavat hänen taitonsa mukavaa synergiaa pelissä jo entuudestaan olevien tiettyjen sankarien kanssa.

Heroes of the Storm 2.0 on pelattavissa ilmaiseksi pc:llä, sillä sen beta on jo käynnissä testiservereillä.

Joonas Pikkarainen

Lisää luettavaa