Nioh-jättimegaopas! Kaikki mitä samurain tarvitsee tietää... / Artikkelit / pelaaja.fi

Nioh-jättimegaopas! Kaikki mitä samurain tarvitsee tietää...

8.02.2017 // Kirjoittanut: Janne Pyykkönen
5
Nioh-jättimegaopas! Kaikki mitä samurain tarvitsee tietää...

Team Ninjan tuore Nioh on monipuolinen, pitkä ja armottoman vaikea toimintapeli samurai-ajan Japanissa. Jos sitä pitäisi verrata muihin peleihin, se olisi Dark Soulsin, Onimushan ja Okamin risteytys. Jopa piinkovilla Dark Souls -faneilla on kuitenkin paljon uutta opittavaa.

Pelin ensimmäinen tunti ennen Japaniin pääsyä on Lontoon Tower, jossa sankari William tapaa verivihollisensa ja saa syyn kostoretkelleen. Tutoriaalikenttä opettaa taistelun ja varusteiden hallinnan ja perustason, mutta jättää kaikki tärkeimmät hienoudet selittämättä. Siksi tarjoamme nyt megaoppaan, joka kertoo Niohista oikeasti kaiken tarpeellisen.

1. Valitse aseesi

 

Niohin viholliset ovat joko tavallisia ihmissotilaita tai yokaita, eli demoneja sekä henkiolentoja. Ihmiset taistelevat täysin samalla tavalla kuin pelihahmo, kun taas jokaisella yokai-luokalla on omat erikoisuutensa.

Niohin lähitaisteluaseet on jaettu viiteen eri luokkaan. Tasapainoisin on miekkaluokka, johon kuuluvat samurain peruskatanat. Katanalla ei ole erityisiä vahvuuksia tai heikkouksia, ja sen vahinko, nopeus ja ulottuvuus ovat kaikki keskitasoa. Miekalla on tyylikkäimmät erikoisliikkeet, kuten iaijutsu, eli pikaveto huotrasta.

Tuplamiekat ovat pelin nopein aseluokka, ja se sopii niille, jotka haluavat tehdä nopeita, pitkäkestoisia iskukomboja. Kantama on lyhyt, mutta sarjoja jatkamalla voi pitää heikommat viholliset, kuten kevyesti panssaroidut ihmissotilaat tai heiveröiset henget, pois tasapainosta.

Kirveet ja moukarit ovat hitaita ja tehokkaita aseita, jotka sopivat parhaiten raskaasti panssaroitujen vihollisten kurittamiseen. Niiden liikesarjat ovat hitaita, joten ne pitää aloittaa ennen kuin vihollinen astuu kantamalle. Tällä aseluokalla on suurin Break-arvo, eli se pääsee tehokkaimmin läpi vihollisen torjunnoista.

Keihäs on miekan tavoin tasapainoinen ase. Sillä on pitkä kantama ja hyvä vaurio, mutta se osuu ahtaissa tiloissa helposti seiniin, mikä keskeyttää yhdistelmät. Keihäs on erityisen hyvä, kun vastassa on yksinäinen ja erittäin vahva vihollinen, sillä pelaaja voi pitää turvaväliä.

Kusarigama eli ketjusirppi on vaikein ja kummallisin aseluokka. Se on sekä pitkän että lyhyen kantaman ase, jolla voi vetää vihollisia lähelle. Vaurion määrä riippuu siitä, käytetäänkö ketju- vai sirppiosiota. Se sopii haastetta haluaville tai tyylitietoisille.

Kaukotaistelussa aseina ovat jousi, kivääri ja kanuuna. Niillä on rajoitettu määrä ammuksia, mutta ne ovat erittäin tehokkaita osuessaan vihollisia päähän. Käytä niitä ennen taistelua harventaaksesi isoa vihollisjoukkoa edes yhdellä.

2. Nopeus on elämää

 

Niohin taistelun suurin ero Souls-pelisarjaan ovat "stancet" eli asennot. Joka aseella on ylä-, ala- ja keskiasennot. Vahva ja hidas yläasento syö väistöihin ja iskemiseen tarvittavan Ki-energian nopeimmin ja Ki palautuu hitaammin. Ala-asento on sen vastakohta, eli iskut ovat matalia, nopeita, eivätkä kovin väsyttäviä. Keskiasento on turvallinen keskitie.

Käytit mitä asetta tahansa, asentoja voi vaihtaa lennosta kesken taistelun ja eri asennot soveltuvat eri vihollisten kukistamiseen. Jos vastassa on esimerkiksi useita tavallisia ihmissotilaita, miekan keskiasento sopii niiden loitolla pitämiseen. Raskaasti panssaroitu samurai taas kaatuu tehokkaimmin kirveen yläasennosta. Jos pomo on valtava demonipomo, ala-asento on tyypillisesti turvallisin: tärkeää on iskeä vain turvallisilla hetkillä nopeita iskuja, ja ala-asennossa on hyvä väistellä siihen asti.

Opettele jokaisen käyttämäsi aseen eri asennot ja lyönnit, jotta tiedät mikä sopii eri tilanteisiin.

Nopeuteen ja Ki-palautumiseen vaikuttaa myös päällä olevan haarniskan paino. Jos haarniskasi paino on merkitty vihreällä numerolla se on hyvä ja sinisellä erittäin hyvä. Sen raskaammin ei kannata panssaroitua, sillä vain nopeat elävät.

3. Ki on kaikki kaikessa

 

Sekä Williamilla että jokaisella vihollisella on kaksi tärkeää palkkia, punainen elämämittari ja vihreä Ki-mittari. Ki vastaa Soulsin staminaa, ja se on elintärkeä. Kun Ki loppuu, kuolema tulee nopeasti. Kun sankari tai vastustaja on väsynyt eli Ki-palkki on punaisella, hänelle voidaan tehdä lopetusliikkeitä, jotka tekevät massiivista vahinkoa.

Tätä voi hyödyntää monella tavalla. Odota, että vihollinen tekee liikesarjansa loppuun ja lyö tätä sitten. Jos se torjuu, Ki loppuu ja se on haavoittuva. Mitä enemmän aseessa on Break-numeroa, sen enemmän se syö Kitä torjunnoissa. Vihollisen lukitusympyrä muuttuu Kin loppuessa punaiseksi, jolloin lopetusliike lähtee kolmionapilla. Tehokkaampia lopetuksia voi opetella eri aseluokissa.

Tehokkain tapa tuhota vihollisen Kitä on opetella potkuhyökkäyksiä eri aseluokille: ne ovat supertehokkaita ihmisen kokoisia vihollisia vastaan, ja yksi potku tuhoaa ison läjän Kitä.

Ki palautuu normaalisti tasaista vauhtia, mutta oman Kin voi palauttaa nopeasti erikoistekniikalla nimeltä Ki Pulse. Kun kombo on syönyt Ki-mittariasi vähänkin, paina oikealla hetkellä R1-nappia ja palkki palautuu pikavauhtia. Samalla syntyvä Ki-purskaus tuhoaa Yokai-henkien maahan jättämän saasteen, joka estää Kin palautumista. Joka aseelle voi myös opetella Ki Dodge -taidon: voit sen avulla tehdä kombon jälkeen Ki Pulsen yksinkertaisesti väistämällä, mikä helpottaa taistelua valtavasti.

Edistynein Ki-tekniikka on Flux, joka on myös avattava aseille taitopuista. Flux syntyy, kun vaihdat asentoa nopeasti liikesarjan jälkeen. Myös Flux palauttaa Kitä välittömästi, ja sen voi yhdistää opeteltaviin erikoisliikkeisiin.

Vihollisten Kin tuhoamiseen on myös kätketty keino. Aseisiin saa elementaalibonuksia, kuten liekkejä ja salamoita. Kun vihollisilla on yhtä aikaa useampi eri elementtivaikutus, se joutuu erityisen heikkoon Discord-tilaan. Se onnistuu esimerkiksi sytyttämällä viholisen tuleen pommeilla ja iskemällä sitten salamatehostetulla aseella.

4. Numerot ja hahmon kehitys

 

Williamilla on 8 kehitettävää numeroarvoa. Samurai-numeroarvot Body, Heart, Stamina, Strength ja Skill vaikuttavat perusaseisiin ja kehittävät yleistä taistelukykyä. Dexterity ja Magic antavat erikoiskykyjä ja -esineitä. Spirit on erikoisnumero, joka parantaa apuna häärivien henkiolentojen tehoa.

Tässä vaiheessa haluat todennäköisesti tietää, mihin näistä pitäisi panostaa. Se riippuu suoraan asevalinnoista, mutta ei ole aivan suoraviivaista. Body antaa esimerkiksi paljon tehoa keihäisiin ja vähän kirveisiin sekä kusarigamaan. Samalla se kuitenkin antaa myös suoraan paljon kestopisteitä, joten jokaisen on panostettava siihen jonkin verran. Onkin siis tehokkainta valita kaksi asetta ja dumpata suurin osa pisteistä niitä yhdessä tehostaviin omainaisuuksiin, mutta vähintään kolmasosa pitäisi jakaa tasaisesti muihin arvoihin.

Tässä esimerkkejä:

Body + Skill + Dexterity: nopea ja kevyesti panssaroitu, keihäät ja tuplamiekat. Käytä ninjakuteita ja myrkkyjä apuna.

Heart + Stamina + Strength: kirves ja miekka. Metallihaarniskaa ja raakaa voimaa.

Dexterity ja Magic toimivat aivan omalla tavallaan tavalla. Dexterity antaa ninjitsu-taitoja, joihin kuuluvat esimerkiksi myrkyt, pommit, hiipiminen ja shurikenit. Magic antaa Onmyo-maagin kykyjä, kuten elementaalitaikuutta ja parannustaikoja. Ei ole huono idea panostaa vähintään toiseen niistä, sillä ne monipuolistavat pelityyliä ja antavat vaihtoehtoja vaikeissa tilanteissa.

On myös aivan realistista tehdä moniosaaja, joka hallitsee kaikki aseet ja vaihtaa niitä tilanteen mukaan. Toisin kuin Souls-sarjassa, Niohissa jokaiseen ominaisuuteen panostava moniosaaja on aivan elinkelpoinen ja erittäin hauska pelata. Oma hahmoni oli vahvin keihäissä, mutta käytti myös kaikkia muita aseita ja panosti vahvasti myös taikuuteen. Jokaisen numeroarvon kasvattamiseen panostava tyyli voi vaatia lisäkokemuksen keräämistä "grindaamalla", mutta palkintona on monipuolisempi taistelu.

Spirit on aivan oma lukunsa, sillä se vaikuttaa vain Guardian Spirit-henkiolentoihin

Kannattaa myös huomata, että joka haarniska vaatii tietyn määrän kahta eri numeroarvoa. Jos niitä ei ole tarpeeksi, haarniska suojaa normaalisti, mutta erikoisbonukset eivät toimi.

5. Henkien kätkemää

 

Williamilla on apuna Guardian Spiritejä eli ystävällisiä henkiä. Ne antavat suojaa, isoja bonuksia taisteluissa ja antavat käynnistää välillä superasekyvyn. Sen aikana hahmo lyö lujempaa ja on haavoittumaton, mutta vaurio vähentää supertilan kestoa.

Henget antavat isoa etua, kun oikean hengen yhdistää esimerkiksi oikeaan taisteluasentoon. Ne antavat kuitenkin parempia bonuksiaan vain, jos hahmolla on tarpeeksi iso Spirit-numeroarvo. Yhdistämällä hahmossa isot Spirit- ja Magic-arvot, William muuttuu nopeasti realistisesta samuraista anime-velhoksi. Onmyo-kyvyillä henget voi myös kutsua hetkeksi hyökkäämään vihollisten kimppuun eräänlaisina "loitsuina".

Jos William kuolee, henki jää maahan vartioimaan pudotettuja kokemuspisteitä. Ennen kuin sen hakee takaisin kuolinpaikasta, pelaaja ei voi kasvattaa superhyökkäysmittaria tai kutsua henkeä taioilla, eikä henki anna erityisbonuksiaan.

6. Kodamat - kaikki tontut kerätään

 

Niohin kentät on jaettu alueisiin eli shogunaatti-ajan lääneihin. Jokaisella alueella on pakolliset päätehtävät ja valinnaiset sivutehtävät. Vain päätehtävien kartoilla voi löytää Kodama-tonttuja, joiden kerääminen joka alueella on elintärkeää.

Kodamat antavat erilaisia bonuksia riippuen siitä, millaisen siunauksen valitset alttarilla käydessä. Vielä tärkeämpää on se, että mitä useampia Kodamia keräät, sitä enemmän saat kuoleman jälkeen herätessä käyttöön eliksiirejä eli parannusesineitä. Eliksiiriä löytää myös vihollisilta, mutta jos kuolet monta kertaa putkeen vain Kodama-kokoelmaa takaa tarpeeksi parannusesineitä pomotaistoihin.

Kodamat hohtavat vihreää valoa ja pitävät kummaa ääntä, ja ne on usein kätketty hajotettavien esineiden taakse. Jos niiden lähellä riehutaan tai taistellaan, ne menevät kuitenkin hetkeksi piiloon hattunsa alle. Silloin ne eivät hohda eikä niitä voi lähettää alttarille, joten odottele rauhassa ja pidä silmät auki.

7. Blacksmith - kamat kuntoon

 

Niohissa viholliset tiputtavat valtavan määrän aseita ja haarniskoja Diablo-tyyliin, mutta ei todellakaan kannata luottaa pelkkään löytötavaraan. Kun alla on pari tehtävää, pelaajalle avautuu Blacksmith eli seppä. Siellä voi ostaa ja myydä tavaroita, mutta tärkeämpiä ovat kamoja luovat ja muokkaavat kyvyt eli Forging, Reforging, Soul Matching ja Refashion.

Forging luo uusia aseita aineksista, joita olet kerännyt. Mitä harvinaisempia aineksia, sen suurempi mahdollisuus luoda tehokkaampi ase. Reseptejä kertyy sivutehtävistä.

Reforgingilla voi vaihtaa aseen tai haarniskan yksittäisiä bonuksia. Se ei vaikuta paljolta, mutta teho on oikeasti uskomaton. Jos aseessa on vaikkapa "+5% low stance attack", voit takoa sen uusiksi paremmaksi torjunnaksi tai eri asentoa tukevaksi kyvyksi. Mikä tärkeämpää, bonuksia on aseiden tavoin eri harvinaisuusluokkaa. Violetissa luokassa tulevat esimerkiksi lifeleech- ja life on hit- kyvyt, jotka parantavat sinua vihollisia pätkiessä. Reforgingia hillitsee vain rahan ja siihen käytettävän henkiraudan määrä.

Soul Matchingilla voit yhdistää kaksi asetta tai haarniskaa. Se varmistaa, että vanha suosikkiase kasvattaa tasoja mukanasi tai että saat aina käyttöösi parhaat settibonukset. Soul Matching on erittäin kallista, ja sitä kannattaa käyttää hilliten ja vain erityisiin suosikkivarusteisiin.

Refashion on sen sijaan erittäin hauska ja halpa kyky. Sen avulla voi vaihtaa minkä tahansa aseen tai haarniskan ulkonäön toiseen. Vaihtoehtojen lista kasvaa joka kerta, kun löydät uuden aseen tai haarniskanpalasen. Williamin ulkonäkö on lopulta todella vapaasti säädeltävissä.

8. Revenantit - haudanryöstö kannattaa

 

Niohissa ei ole Soulsin invaasiokykyä, eli mahdollisuutta hyökätä toisten pelaajien peleihin. Sen sijaan siinä on Revenanteja eli kummituksia, jotka yhdistävät Souls-sarjan merkkiviestit ja invaasiot. Kun pelaaja kuolee, muiden pelaajien peliin ilmestyy näkyviin hauta. Kun sitä katsoo läheltä, se näyttää pelaajan päällä olevien haarniskojen ja aseiden harvinaisuustason sekä kuolinsyyn. Kun hautaa käyttää, päälle hyökkää tekoälyn ohjaama Revenant-haamu. Se käyttää esikuvansa aseita ja kykyjä ja haluaa tappaa pelaajan.

Revenanteihin kannattaa kiinnittää huomiota monesta syystä. Jos samalla suoralla on kymmenen hautaa, luvassa on megavaikea kohta tai vihollinen. Kuolinsyy paljastaa myös paljon. Lisäksi Revenantin tappaja saa yhden tai useamman tämän käyttämistä varusteista. Koska pelaajat käyttävät tietysti parhaita kamojaan, luvassa on todennäköisesti harvinaisia ja kovatehoisia herkkupaloja. Kannatta erityisesti opetella tappamaan omaa tasoa kovempia Revenanteja, joilla on varmasti vielä parempaa saalista. On vain hyvä tietää, että Revenant on todennäköisesti yhtä vaarallinen tai vaarallisempi kuin oma hahmosi.

Revenantit pudottavat myös Glorya, jonka merkitys selviää vasta pelin puolivälissä. Kun löydät "salaisen teehuoneen", voit liittyä johonkin Japanin historiallisista samuraiklaaneista. Ne tarjoavat pieniä lisäbonuksia, ja Glorylla voi ostaa mm. Williamin aivan toiseksi hahmoksi vaihtavia skinejä. Yksi haamu pudottaa parikymmentä Glorya ja palkinnot voivat maksaa tuhansia, joten kannattaa aloittaa haamujen hoitelu hyvissä ajoin.

Erityistapauksia ovat punaisella merkityt Revenantit. Ne eivät ole pelaajien hahmoja vaan pelintekijöiden tekemiä erityishaamuja. Niiden kuolinsyyt ovat joko vinkkejä tai hölmöjä vitsejä.

Spoilerivaroitus: näin kaatuvat alkupomot

 

Niohissa on yhteensä 35 pomotaistelua, ja jo kaksi ensimmäistä kunnon pomoa saattavat tuntua vallan mahdottomilta. Tässä siis ohjeet niiden voittamiseksi.

Onryoki:

Laivan ruumassa väijyvä Onryoki on jätti, joka käyttää aseena kahta valtavaa kahlekuulaa. Se opettaa pomotaistojen perusteet: pysy liikkeessä, älä ole ahne ja väistä oikeaan suuntaan. Onryoki on julmasta ulkonäöstään huolimata naurettavan helppo taistelu.

Oli aseesi mikä tahansa, helpoin vaihtoehto on käyttää matalaa asentoa. Korkea asento voi tuhota Onryokin Kin nopeasti, mutta on turvallisempaa iskeä pari kertaa ja poistua sitten nelisen metriä taaksepäin. Kun siirryt Onryokin lähelle, se yrittää iskeä sinua kuulillaan. Älä väistä taaksepäin vaan etuvasemmalle tai oikealle. Pääset olion taakse, jonka jälkeen teet neljän tai viiden iskun nopean kombon. Poistu sitten suoraan taakse, koska Onryoki tekee taatusti pyödähdysiskun.

Kakkosvaiheessa kahleet katkeavat ja Onryoki heittää kuuliaan sekä jättää maahan jatkuvasti Yokai-saastetta. Jos et ole varma Ki Pulse -taidoistasi, pysy etäällä. Kuulat voi väistää helposti sivuaskeleelle. Odota sitten, että Onryoki yrittää tehdä useamman lähisarjan ja hyökkää, kun sen Ki on matalalla. Tässä vaiheessa opettelet kärsivällisyyttä. Ei ole mitään kiirettä tappaa pomoa, joten älä lyö liian pitkiä sarjoja. Opit nopeasti tunnistamaan liikkeistä, milloin se on haavoittuva.

Hino-Enma:

Onryoki oli kevyttä verryttelyä, ja sitä seuraava sateenvarjovampyyri Hino-Enma karsii jyvät akanoista. Se muistuttaa esimerkiksi Bloodbornen Maria-pomoa ja opettaa väistämään nopeasti ja hyökkäämään vain oikealla hetkellä.

Hino-enman huuto on taika-ammus, joka halvaannuttaa sinut osuessaan pitkäksi aikaa ja takaa matkan autuaammille metsästysmaille. Väistä huutoa suoraan sivulle oikealla hetkellä. Jos se ei onnistu, opettele tekemään Ninjitsu-kykypuusta halvaantumisen parantavat pillerit tai Onmyo-kyvyistä halvaannuttamista vastustavan amuletin. Silloin yritys ei kaadu yhteen virheeseen.

Hino-enman lähitaisteluhyökkäys on potkusarja, jota on yllättävän vaikea väistää. Jos se tuottaa ylitsepääsemättömiä vaikeuksia, vaihtoehtoja on kaksi. Pysy kaukana ja juokse lähelle vasta kun sarja on jo tehty ja uskot ehtiväsi lyömään. Toinen vaihtoehto on pakottaa olio puolustuskannalle. Siihen paras ase on keihäs, jonka keskiasennon kolmionapin tökkäys pakottaa vampyyrin taaksepäin ja keskeyttää jo alkaneen sarjan. Iske kerran tai kaksi ja pudottaudu välittömästi taakse lataamaan Ki täyteen.

Välillä Hino-enma nousee ilmaan, jolloin se heittää veitsiä, huutaa ja syöksyy lopulta eteen. Näihin paras lääke on aina sivuväistö vasemmalle. Olion iso heikkous on sen vähäinen Ki. Kun se on tehnyt sarjansa ja Ki on alhaalla, iske pitkä sarja lopetusliikkeen kera. Saat todennäköisesti silputtua vähintää kolmanneksen pomon kestopalkista. Kun sarja on ohi, liiku välittömästi taakse. Kun olet iholla, Hino-enma käyttää mielellään hyökkäystä, jossa se nappaa sinusta kiinni ja imee elinvoimaasi parantaen itseään. Älä anna sille tilaisuutta.

Janne Pyykkönen

 

Kommentit

Käyttäjän realOG kuva
realOG

Kiittos Pygönen! Äijä on kyl ihan ygönen

Käyttäjän Janne Pyykkönen kuva
Janne Pyykkönen

Tuo on sitten seuraavassa käyntikortissa...!

Käyttäjän Kaze88 kuva
Kaze88

Itse aloitin Kusarigamalla, vähän kyllä kaivelee kun dexillä ei saa pojoja combojen ostoon. Myöskin pelin ensimmäisen tason shurikenit/pommit ovat aika tuhnuja omaan makuun, mutta saa niillä tuhoa aikaan jos on monta vihollista perässä. Monet kamat myös vaativat ainoastaan body/str/skill statteja niin niihinkin täytyy panostaa jonkin verran. Tähän mennessä kaikki random loot/blueprintit aseisin/quest palkkioaseet ovat olleet 100% miekkoja....että joo. Noh ensimmäinen alue koluttu, katsoo sitten jos tässä respeccaisi hahmon jossain vaiheessa vai alkaisinko panostamaan taikoihin. onneksi respeccaus on halpaa! paljon olisi pisteitä taikoihin ja ninjapommeihin mutta niitä saa käyttöön kun monet niistä ovat tehtävien takana joita ei ole vielä tullut vastaan. :(

Käyttäjän mur72 kuva
mur72

Ullatus, Puukkonen taas kehottamassa hyväuskoisia hölmöjä sellaisen pelin pariin, missä ohjaimia tilataan viikottain ja seinätkin saa remppamiehille hommia.

Älkää todellakaan edes haaveilko tuosta pelin paskiaisesta, ellette halua jäädä jumiin vartin kestävään täysin idioottimaiseen lonkeropomoon, jossa yksikin pieni herpaannus ajassa 14:55 tuo kuoleman ja se alkaa taas alusta. Niin ja tuohon päästäkseen on opeteltava ulkoa melkoinen hc lista komentoja. Ja saatatte hakata päätänne pari tuntia seinään yleisestikin, kunnes hokaatte, että parin kaman vaihto olisikin tehnyt sen helpoksi.
Todella dorka peli. Sen läpäiseminen on suunnilleen yhtä tyydyttävää kuin omin käsin tehty tulehtuneen umpilisäkkeen poisto.

Käyttäjän Monco Carser kuva
Monco Carser

Hahaa mur72 ei selvästikään ole tämän lajityypin ystävä :D Itse en ole Souls tyypin peleistä aiemmin välittänyt, mutta samuraiden maailma veti mukaansa ja todellakin nautin pelistä. Kun hommaan on päässyt sisään niin vihut ja monet bossit ovat ihan helppoja nyt, mutta aina välillä löytyy haasteita, joiden parissa hetki vierähtää. Yleensä syy on vian oma surkea kyky väistää bossin liikkeet, jotka ovat kyllä selviä kun osaisi.... I <3 NIOH