Octopath Traveler II tulee, miten pikseliroolipeli uudistuu?

Kaupallinen yhteistyö: Tätä kaikkea helmikuinen Octopath Traveler II tarjoaa!

3.3.2023 10:00

Artikkeli on julkaistu Square Enixin kanssa kaupallisessa yhteistyössä toteutettua näkyvyyskampanjaa.

Muutaman vuoden takainen Octopath Traveler oli yksi julkaisuvuotensa suurimmista roolipeliyllätyksistä. Siinä yhdistyivät kaunis grafiikka ja mielenkiintoinen, hahmovetoinen tarina aivan uudella tavalla, joka hurmasi yli kolme miljoonaa pelaajaa. Nyt peli on saamassa jatko-osan, joka tarjoaa tutunoloisen, mutta entistä hiotumman pelikokemuksen tällä kertaa myös PlayStation 4:llä ja PlayStation 5:llä edellisosastakin tutun Nintendo Switchin ja pc:n lisäksi. Pelaaja.fi syventyy nyt uudistuksiin.

Kahdeksan hahmon tarina Steampunk-maailmassa

Octopath Traveler II sijoittuu Solistian mantereelle, joka on keskiaikaisen fantasian sijaan hyvin steampunk-henkinen. Pelattavia hahmoja on jälleen kahdeksan, ja aloitushahmon valinnan jälkeen kunkin heistä voi rekrytoida mukaansa. Jokainen tuo mukanaan oman, itsenäisen tarinansa, ja pelaaja saa vapaasti suorittaa näistä niin monta kuin tahtoo. Jatko-osassa rekrytoitavien hahmojen välille on vielä kirjoitettu paljon enemmän dialogia kuin edeltäjässään, joten hahmot tuntuvat entistä elävimmiltä.

Vuorokausirytmi kasvattaa hahmokykyjä

Elävämmän maailman luomiseksi peliin on myös lisätty vuorokaudenaikojen vaihtelu, mikä johtaa yhteen pelin suurimmista uudistuksista. Alkuperäisessä pelissä jokaisella hahmolla oli oma erikoiskykynsä, jota tämä pystyi käyttämään taistelujen ulkopuolella, kuten haastaa vaikkapa ei-pelattavia hahmoja kaksintaisteluun.

Jatko-osassa jokaisella hahmolla on sen sijaan kaksi erilaista taitoa, joista yksi on tarkoitettu käytettäväksi päiväsaikaan ja toinen öisin. Esimerkiksi varas Throne pystyy päivisin kähveltämään tavaroita, ja öisin kolkkaamaan henkilöitä tajuttomaksi. Tutkittavaa ja kokeiltavaa löytyy siis entistä enemmän.

Lisätehoa hyökkäyksiin

Taistelut toimivat jälleen vuoropohjaisesti ja käyttävät samaa mekaniikkaa kuin edeltäjänsä. Omat hahmot voivat hyökätä eri elementtejä edustavilla aseilla ja vihollisen heikkouteen osumalla tämä ottaa hetkellisesti ylimääräistä vahinkoa. Hahmot saavat aina vuorollaan myös boost-pisteitä, joita kerryttämällä voi vuoronsa aikana toimia useita kertoja. Taisteluihin on lisätty myös ”latent power” -mekaniikka, joka on Final Fantasy -sarjan limit breakien kaltainen mittari, joka täyttyy itsestään. Täydessä latingissa sen voi käyttää voimakkaaseen superhyökkäykseen.

Octopath Traveler II:n uudistukset ovat selkeästi pääosin pelaajien toivomia parannuksia. Evoluution uuden askelman sijaan se on monipuolisempi, entistä hiotumpi versio edeltäjästään. Peli on myös täysin itsenäinen, eikä ole mitenkään kytköksissä edeltäjäänsä, joten kaikki roolipelien ystävät voivat nauttia tästä kahdeksan matkalaisten tarinasta huoletta.

Octopath Traveler II julkaistaan 24. helmikuuta Nintendo Switchille, PlayStation 5:lle, PlayStation 4:lle ja pc:lle Steamin kautta. Pelaamisen voi jo aloittaa ilmaisella Octopath Traveler II Prologue -demolla, joka on ladattavissa kaikilla mainituilla alustoilla. Demossa tehdyn pelitilanteen voi siirtää myös lopulliseen peliin.

Artikkeli on julkaistu Square Enixin kanssa kaupallisessa yhteistyössä toteutettua näkyvyyskampanjaa.

Lisää luettavaa