Pelaajan toimitus matkasi Lontooseen asti tutustumaan kuun lopulla ilmestyvään F1 2018 -peliin. Pääsimme jututtamaan myös pelisarjan ohjaajaa Lee Matheria, joka kertoi pelin uusien ominaisuuksien ohella mietteitään kuluvasta F1-kaudesta ja vuosittain ilmestyvän autopelisarjan haasteista. Käytimme tilaisuuden hyöydyksi, ja kysyimme myös suomalaista F1-pelikansaa mietityttäneen kysymyksen.

Lue myös varsinainen F1 2018 -ennakkokatsauksemme täältä!

***

Pakko kysyä suomalaisena: missä ovat Räikkösen ja Bottaksen kasvot pelisarjan kansi- ja promokuvista?

– Meillä on kuvat eri kuskeista muutamille eri alueille, mutta Valtteri on ollut tässä suhteessa hieman epäonnekaassa asemassa, koska tasapainon vuoksi emme voi laittaa kahta Mercedes-kuskia kanteen. Hamilton on kuitenkin maailmanmestari, joten on luonnollista nostaa hänet isommin esille. Kimin kohdalla on hieman sama juttu, sillä Vettel on tuoreempi mestari. Yritämme olla tässä mahdollisimman tasapuolisia, joten suomalaiskuskien autot ovat tänäkin vuonna esillä kannessa.

Mitä mieltä olet tähän mennessä käynnissä olevasta F1-kaudesta?

– Tällä kaudella on niin monia asioita, joihin kiinnittää huomiota! Mestaruustaisto tuntuu tänä vuonna hieman samalta kuin toissakaudella, kun Lewis Hamilton ja Nico Rosberg kamppailivat keskenään ja Nico voitti mestaruuden. Mestaruus vaatii ajotaidon lisäksi myös hieman hyvää kuin huonoakin tuuria, koska kärkitallit Mercedes ja Ferrari ovat tasaväkisiä ja lähellä toisiaan. Keskeytyksillä on iso merkitys, kuten Sebastian Vettelin parin viikon takainen keskeytys osoitti.

Sen sijaan taistelu kärkikahinan ulkopuolella on sitäkin jännittävämpää. Red Bullilla on kaksi liekeissä olevaa kuskia, jotka suorastaan lentävät radalla auton ollessa luotettavimmillaan. Uusi tulokas Charles Leclerc on jo nyt tekemässä itsestään legendaa, sillä hän vie autonsa toden teolla äärirajoille. Tämänkaltaiset tarinat radalla ovat upeaa katseltavaa, ja tietenkin on aina positiivista nähdä keskitasolla jopa näinkin paljon taistelua.

F1-pelit ilmestyvät yleensä keskellä kisakautta, joten kuinka haastavaa on muovata ja lisätä peliin näitä kauden jatkuvasti muuttuvia trendejä ja voimasuhteita?

– Aluksi kaikki autot rakennetaan peliin olettamillamme voimasuhteilla. Alamme hienosäätämisen tarkemmin muutaman kisan jälkeen, koska Melbournen avauskisa ei anna täyttä kuvaa tiimien suorituskyvystä. Se on enemmänkin tekninen kuin nopea rata, joten saamme vasta kolmannen ja neljännen kisan jälkeen selkeämmän kokonaiskuvan. Autojen ja kuskien voimasuhteita puntaroidessa uusien kuskien suorituksia on vahdittava huomattavasti tarkemmin, ja tällä kaudella esimerkiksi juuri Leclerc on osoittanut kyntensä useaan otteeseen. Jatkamme tietenkin seuraamista myös pelin valmistuttua päivityksiä varten.

Sääntöuudistusten ja muiden muutosten kohdalla saamme tarvittavat yksityiskohdat tietoomme useimmiten hyvissä ajoin, mutta toki myös huhuja liikkuu jatkuvasti. Asioiden lisäys ja muuttaminen vie runsaasti aikaa, joten pohdimme usein huolellisesti, ryhtyäkö tekemään muutoksia varmistamattomien tietojen pohjalta. Tiiviissä kehitysaikataulussa turha työ ja ajanhukka voivat nimittäin kostautua. Olimme esimerkiksi tietoisia autoihin tulevasta turvakaaresta jo hyvissä ajoin, mikä oli hyvä, sillä sen lisääminen oli isompi juttu kuin voisi alkuun kuvitella. Nyrkkisääntönä siis on, että tekniset paperit on saatava käsiin ennen muutosten tekemistä.

Entä vastaavasti kauteen liittymättömät pelilliset uudistukset? Kuinka pitkälle olette suunnitelleet sarjan tulevaisuutta ja tulevia ominaisuuksia?

– Uusia ideoita riittää jatkuvasti. Tälläkin hetkellä meillä on listattuna kasapäin ideoita, joita olemme kehittäneet tiimin kanssa. Tämän kokoluokan pelisarjaa ei yksinkertaisesti voi tehdä ilman ennakkosuunnittelua, joten meillä on useampi tuleva vuosi kartoitettuna etukäteen. Emme siis ole tehneet kaikkia tämän vuoden uratilan lisäyksiä vain sen takia, että voisimme hylätä ne jo ensi vuonna. Kaikkea kehitetään, parannellaan ja viedään eteenpäin vuosi vuodelta.

Miten paljon saatte varsinaisilta kuskeilta palautetta uudistuksista tai yleisesti ottaen?

– Monet kuskit ovat pelanneet peliä jo tähän mennessä, mikä on varsin paljon. Jo ennen pelin valmistumista Charles Leclerc testasi peliä Monacossa ja antoi meille palautetta. Myös Gasly, Ocon, Perez ja Hulkenberg ovat nykykuskeista testanneet F1 2018:aa. Kaikilla on aina jotakin palautetta, mutta itse pidän hienoimpina heidän pieniä sivuhuomautuksiaan ja reaktioitaan, jotka syntyvät harkittuja kommentteja luonnollisemmin.

Oletteko tämänkaltaisten testien ohella työskennelleet lähemminkin kuskien kanssa, kuten vaikkapa Project Cars työskenteli vahvasti Ben Collinsin ja Nicolas Hamilton kanssa ajotuntumaa ja yleisfiilistä varten?

– F1-kuskit ovat erittäin kiireisiä! Koska kehittäjätiimimme jäsenet eivät ole koskaan ajaneet F1-autoa, Anthony Davidson auttoi meitä alkuaikoina useamman pelin ajan ajotuntuman kanssa. Hänen mukanaolonsa oli elintärkeää, sillä emme olisi voineet tehdä ensimmäisiä pelejä ilman häntä. Nykyisin saamme tietoa autoista ja niiden käyttäytymisestä suoraan F1-organisaatiolta, mikä on äärimmäisen suuri etu. Vaikka kuskit ovat kiireisiä oikeiden autojen kanssa, monet yleensä haluavat testata peliä ollessamme varikolla esittelemässä peliä.

***

Pc:lle, PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle ilmestyvä F1 2018 julkaistaan 24. elokuuta.

Lisää luettavaa