WORLDS ADRIFT

Tekijä: Bossa Studios Julkaisija: Bossa Studios
Alustat: Win Julkaisu: 2016

Vitsistudion suuri seikkailu

Brittiläinen Bossa Studios nauttii pelialan vajaaälyisimmän studion maineesta avoimesti. Surgeon Simulatorin ja I Am Breadin holtittomalle huumorille on vuodatettu naurun kyyneleitä yksissä jos toisissa peli-illoissa, eikä loppua sekoilusisällölle näy. Pinnan alla kuplii kuitenkin salaisuus: vuosia pikkustudion villeissä unelmissa muhinut Worlds Adrift on avoimen maailman verkkopeli, joka antaa pelaajiensa määritellä itsensä.

Surgeon Simulatorin tyyppiset pelit erottuvat joukosta aivan omalla tavallaan. Mahdoton ohjaus asettaa kaikki pelaajat samalle viivalle kyvyistä huolimatta ja houkuttelee ihmisiä kokeilemaan peliä. Worlds Adrift soveltaa samaa konseptia eri tavoin. Se ei anna pelaajilleen päämääriä tai lokeroi heitä, vaan kutsuu heitä tutkimaan omine ehtoineen, kehittäjä Luke Williams visioi.

Worlds Adrift on totisesti avoimen maailman peli ilmauksen puhtaimmassa merkityksessä. Ainoa pelaajia lähtökuopissa yhdistävä tekijä on ilmalaiva, jollainen jokaisen täytyy rakentaa liikkuakseen taivaalla kelluvassa saaristossa. Paatin askarreltuaan kukin on vapaa suuntaamaan horisonttiin yksin tai yhdessä. Williamsin mukaan peli on suora vastalause tämänhetkisille trendeille: synkän ja tuskaisen selviytymistarinan sijaan Worlds Adrift on suuri, värikäs seikkailu täynnä lupauksia.

Paljon kohutulla, teoriassa rajattomia ympäristöjä systemaattisesti luovalla Improbable-teknologialla pyörivän Worlds Adriftin maailma elää ja hengittää. Jokainen teko jättää jälkensä universumiin. Viikkoja sitten karille karahtaneen ilmalaivan jäännöksiin voi törmätä uudelleen, eläimiin voi kiintyä ja niiden kuolemaa surra. Mikä tahansa saari saattaa kätkeä sisäänsä löytäjäänsä vartovia aarteita. Avoimen maailman rakentaminen on Williamsin mukaan ollut Improbablenkin avulla valtavan työn ja tuskan takana, mutta lopputulos miellyttää studiota.

– Jätämme kädenjälkemme kaikkeen, vaikka emme sijoitakaan jokaista yksittäistä saarta maailmaan itse. Vaihtelu on tärkeää. Eri laivat sopivat erilaisiin ympäristöihin. Mahtipontinen huvipursi saattaa näyttää kauniilta, mutta romahtaa helposti lautakasaksi vaikkapa kylmempien alueiden lumimyrskyissä, Williams kertoo.

Worlds Adrift

”Peli on meidän intohimoprojektimme, meidän pilvilinnamme.”

– Luke Williams, Bossa Studios

Worlds Adrift

 

Williamsin mukaan Worlds Adriftin maailma on avoin monenlaisille eri pelityyleille, ja laivansa voi rakentaa tukemaan nimenomaan omia toimiaan. Taustatarinaa palasiksi hajonneelle maailmalle on kirjoitettu väitöskirjan verran, mutta ilman juonta kuljettavia tehtäviä kokonaisuuden rakentaminen jää pelaajien kontolle.

– Moninpelielementit eivät ole pakollisia. Yksin seikkaileminen saattaa kuitenkin käydä hankalaksi, sillä esimerkiksi laivan ohjaaminen ja moottorin korjaaminen ei onnistu yksinäiseltä kapteenilta samaan aikaan. On jännittävää nähdä, millä tavoin pelaajat ottavat kontaktia toisiinsa. Emme toivoisi näkevämme pelissämme brutaalia hyväksikäyttöä, mutta mikään ei varsinaisesti tee merirosvoilusta mahdotonta, Williams pohtii.

Worlds Adriftiä ei ole vielä avattu yleisölle, mutta Bossa Studios kertoo pyrkivänsä täyteen avoimuuteen kehitysprosessin aikana. Williams ei häpeä rehellistä kokemattomuuttaan: miehen mukaan moni peliin suunniteltu ominaisuus saattaa olla mahdoton toteuttaa käytännössä. Omalla tavallaan Worlds Adrift on suuri seikkailu myös studiolle itselleen.

– Peli on meidän intohimoprojektimme, meidän pilvilinnamme. Aiomme kuitenkin jatkaa vanhojen, hullujen peliemme tukemista, emmekä ole muuttamassa imagoamme täysin, Williams lupaa.

Worlds Adrift hakee tällä hetkellä testaajia verkkosivuillaan. Pelin alfaversio aukeaa mukaan kutsutuille pelaajille alkukesän aikana, ja avoimen beetatestauksen on määrä alkaa vuoden lopulla. Peli ilmestynee pc:lle Steamin kautta ensi vuoden aikana.

Johanna Puustinen

Worlds Adrift

Lisää luettavaa