F1 2018

Tekijä: Codemasters Julkaisija: Codemasters
Alustat: PS4, Xbox One (testattu), pc  Julkaisu: 24. elokuuta 2018

***

Vauhdikkaasti käynnistynyt F1-kausi vuosimallia 2018 on siirtynyt Unkarin Grand Prix’n myötä kesätauolle, mutta Pelaajan toimitus pääsi lievittämään kisahuumaa tulevan F1 2018 -pelin parissa Lontoossa. Tapasimme samalla pelin ohjaajan Lee Matherin (lue haastattelu täältä), joka uusia ominaisuuksia esitellessään oli varsin hyvällä tuulella – onhan peli saatu valmiiksi elokuun lopulla tapahtuvaa julkaisua varten.

Codemastersin käsissä F1-pelisarja on saanut vuosi vuodelta positiivista nostetta, eikä tänäkään vuonna tyydytä pelkkiin kuski- ja ratapäivityksiin. F1 2018:n visuaalista puolta on viilattu entisestään, ja muun muassa sumun, kuuman radanpinnan nostattaman ilmanväreilyn ja uudistuneen valaistuksen ansiosta ulkoasussa on yhä enemmän aidon kisalähetyksen tuntua. Myös kauden uudet säännöt ja autojen uudistukset, kuten parjattu turvakaari, ovat luonnollisesti mukana kuvioissa.

F1 2018

Keskeisimmät uudistukset ovat silti uratilassa, jossa panostetaan nyt aiempaa enemmän elämään kisojen ulkopuolella. Pelaajan on edustettava ja puolustettava tiimiä muun muassa Claire-nimisen reportterin ja koko formulakansan silmien edessä. Omaa suoritusta koskeviin kysymyksiin vastataan aikarajan takia vahvasti fiilispohjalta, mutta pelaajan kannattaa pohtia linjaansa jo etukäteen pitääkseen tallin tyytyväisenä ja oman imagonsa linjassa.

Kommentit eivät mene kuuroille korville, sillä kaikilla valinnoilla luvataan olevan seurauksia tulevaisuudessa. Omia suorituksia voi suhteuttaa oman tallikaverin lisäksi itse valittuun ykköshaastajaan, jonka peittoaminen nostattaa muiden arvostusta pelaajaa kohtaan. Heti alkuun ei siis kannata haastaa Kimi Räikköstä tai Lewis Hamiltonia, ellei halua näyttää jatkuvasti toistaitoiselta muun maailman silmissä. Vaikka mukana ovatkin tämän kauden sääntöuudistukset, uratilan puitteissa sääntöihin voi ensimmäistä kertaa tulla muutoksia kausien välissä.

Edellisvuoden tapaan pelaajat pääsevät uratilassa vaikuttamaan auton kehitykseen erityisen kehityspuun muodossa, joskin tänä vuonna Codemasters on lisännyt soppaan tallien väliset erot. Jokaisella tiimillä on omat heikkoutensa ja vahvuutensa, eikä kehitystyö välttämättä tuota aina pelaajan ajotyyliin soveltuvia etuja. Tämän myötä tiimien tyylejä on syytä pitää jatkuvasti silmällä suuria uravalintoja tehdessään.

F1 2018

Ajotuntumaltaan F1 2018 jatkaa vahvasti samoilla linjoilla aikaisempien osien kanssa, ja tuttuun tapaan erilaisia helpotuksia voi säätää päälle ja pois erittäin vapaasti. Näin ollen radalla pysyvät kokeneiden konkareiden lisäksi myös hauskanpitoon keskittyvät sunnuntaiajelijat, jotka eivät välttämättä halua miettiä liiaksi asti autojen säätöjä tai seurata renkaiden kulumista ja lämpötilaa.

Tuntuman puolella fysiikkaa on uudistettu etenkin töyssyjen ja kanttareiden osalta, minkä myötä pelaajien on hieman uudelleenarvioitava, miten lähestyä jarrutuksia. Myös tämän kauden autoihin lisätty turvakaari sekoittaa soppaa, sillä se peittää näkyvyyttä ja pelitilanteita melkoisesti perinteisessä ohjaamokuvakulmassa. Kaikkeen toki tottuu, mutta luonnollisesti mukana on kasapäin muitakin vaihtoehtoja, joissa näköeste ei ole riesana.

Kuluvan kauden kilpureiden lisäksi mukana on sarjan historian suurin valikoima klassikkoautoja, joista erityisesti nostettiin esiin Brawn GP:n vuoden 2009 mestaruusauto. Muita mainittuja ovat esimerkiksi vuoden 1976 Ferrari 312 T2 ja McLaren M23-D, vuoden 1979 Ferrari 312 T4, vuoden 1982 McLaren MP4/1B, vuoden 1972 Team Lotus 72D sekä vuoden 1978 Team Lotus 79, joiden tuntuma poikkeaa kieltämättä melkoisesti toisistaan.

Muutaman tunnin testaamisen jälkeen F1 2018 tuntuu yhä rakkaudenosoitukselta lajia kohtaan, mutta etenkään uratilan uudistusten kauaskantoisempia vaikutuksia ei luonnollisesti vielä ehtinyt kokemaan. F1-fiilis ja peruspuitteet ovat parantuneet vuosi vuodelta, eikä F1 2018 tuntuisi olevan tällä saralla poikkeus.

Pc:lle, PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle ilmestyvä F1 2018 saapuu kauppojen hyllyille 24. elokuuta.

Lue myös: Pelaajan haastattelussa F1 2018 -ohjaaja Lee Mather

Lisää luettavaa