Pelaajan 200. numeron kunniaksi: Toimituksessa tapahtuu – sata ensimmäistä numeroa

Pelaajan 200. numeron kunniaksi julkaisemme Pelaajan 100. numerossa nähdyn toimituksen historiikin ensimmäisestä sadasta numerosta!

3.5.2019 04:53

Pelaaja-lehden 200. numero on tänään kaupoissa! Juhlanumeron uumenissa pureudutaan muun muassa toimituksen tapahtumiin viimeisen sadan numeron varrelta. Sen myötä julkaisemme nyt Pelaaja.fissä vastaavan artikkelin sadasta ensimmäisestä numerosta, mikä nähtiin alkujaan Pelaajan 100. numerossa tammikuussa 2011!

***

Toimituksessa tapahtuu – sata ensimmäistä Pelaajaa (vuodet 2002-2010)

Yli kahdeksan vuoden taipaleeseen mahtuu kaikenlaista. Lehden miehitys on vuosien varrella vaihtunut useaankin otteeseen, vaikka Pelaajan ydinryhmä onkin pysynyt samana. Katsotaanpa, miten nykytilanteeseen päästiin kellarista ja autotallista lähtien ja mistä nykyinen toimitus oikein on peräisin.

2002

Pelaajan perustajat tuumivat, ettei markkinoilla ole videopelejä asiaankuuluvalla innolla käsittelevää lehteä, ja päättävät ryhtyä tekemään sellaista itse. Miksi ostaa asuntoa, kun säästöt voi pistää kiinni omaan firmaan? Tuloksena on kustannusyhtiö H-Town, jonka ensimmäinen tuote on videopeleille omistautunut Pelaaja-lehti.

Ensimmäinen Pelaaja julkaistaan lokakuussa 2002. Sen päätoimittajana on Miika Huttunen ja toisesta numerosta eteenpäin Thomas Puha. Ensimmäisten lehtien tuotantoporukkaan lukeutuivat Sami Rouhiainen, Lasse Erkola, Lassi Kurkijärvi, Harri Manninen, Petteri Moisio ja Jarkko Koskinen. Mukana olivat myös elokuvista kirjoittanut Kalle Kinnunen, musiikkikolumnia kirjoittanut Edu Kehäkettunen ja kolumnikirjoittajana toiminut professori Aki Järvinen. Varsinaisen toimituksen ulkopuolella ensimmäisten lehtien avustajiin lukeutuivat myös Jarno Hakulinen ja Janne Pyykkönen. Suomen pelialan veteraani Jukka O. Kauppinen on myös mukana avustamassa.

2003

Toisena vuotena tehdään pitkiä päiviä. Jälkikäteen katsotaan, että helmikuun Pelaajan kansi on toimituksen ja lukijoiden äänestyksen perusteella lehden historian heikoin, eikä sitä seuranneen lehden Rome: Total War -kannessakaan ollut kehumista. Aluksi lehteä tehdään toimittajien kotona, mutta kesällä toimitus muuttaa ensimmäiseen toimistoonsa, joka sijaitsi yleisen terveyden kannalta ikävästi Töölöön rockhenkisen McDonaldsin, Hadanka-pubin ja Pizza Hutin muodostamassa Bermudan kolmiossa. Vuoden lopulla Harro Grönberg lähti työskentelemään Tilt-lehteen.

Vuoden kohokohdat

  1. The Legend of Zelda: The Wind Waker (nro 08 – 5/5)
    Peli jakaa yhä mielipiteitä. Jotkut pitävät sen graafisesta tyylistä, toiset eivät voi sietää sitä. Sisältö on kuitenkin kohdillaan!
  2. Star Wars: Knights of the Old Republic (nro 12 – 4,5/5)
    BioWare teki ihmeen ja todisti, että Tähtien sodasta saa aikaan hyviä pelejä – kunhan unohtaa kaiken, mitä aiemmissa Tähtien sota -peleissä on tehty!
  3. Max Payne 2 (nro 14 – 4,5/5)
    Suomalainen Remedy todisti olevansa todellinen nouseva tähti hienolla ja jännittävällä noir-räiskintäpelillään. Seuraavaa Remedy-hittiä saatiinkin sitten odotella seitsemän vuotta.

Tapaaminen Puhalla ja muonitusvastuussa toimituksen tuolloinen mestarikokki Kurkijärvi.

2004

Töölöön kellaritoimisto on noin 195 senttiä korkea ja sopisi tilan puolesta noin neljän hengen työtilaksi. Parhaimmillaan tilassa työskentelee 11 ihmistä, ja ilmanlaatu on sen mukainen. Talvella ei juuri voitu tuulettaa, ellei halua jäätyä penkilleen. Tässä vaiheessa joukkoon liittyvät lehden pitkäaikaiset luottoavustajat, freelance-toimittajat Miikka Lehtonen ja Tero Lehtiniemi.

Vuoden kohokohdat

  1. Paper Mario: The Thousand Year Door (nro 26 – 4,5/5)
    Nintendo osoitti, että sielläkin osataan tehdä kepeää konsoliroolipeliä. Paper Mario oli äärimmäisen veikeä ja humoristinen peli, joka kestää yhä päivänvalon.
  2. Ninja Gaiden (nro 20 – 5/5)
    Luuletko olevasi kova luu? Todellinen pelien kuningas ja ykkösmies? Ota pari erää Ninja Gaidenia vaikeammilla vaikeustasoilla ja palaaa asiaan, kun olet kerännyt itsentuntosi lattialta.
  3. Thief: Deadly Shadows (nro 22 – 4,5/5)
    Deadly Shadows ei ole yhtä hyvä peli kuin aiemmat Thiefit, mutta sen Shalebridge Cradle on yhä pelottavinta, mitä videopeleissä on nähty. Tsekkaa, jos et usko. Tsekkaa, jos uskallat!

Kerro, kerro kuvastin, kel on kaikkein kaunein ständi päällä maan?

2005

Tapahtumarikkaana vuotena lehti suunnitellaan uusiksi, ja ensimmäinen uudenlainen numero julkaistaan lokakuussa. Iso ja kiistelty uudistus on siirtyminen 1–10 pisteen arvosteluskaalaan entisen viiden tähden sijaan. Peliarvosteluille tyypillisempään pisteytykseen päädytään lukijapalautteen perusteella.

Tässä vaiheessa pc-pelit jätetään pois uudistuvasta Pelaajasta, ja marraskuussa aletaan julkaista PcPelaaja-lehteä. Lehden ensimmäinen päätoimittaja on tukkajumala Kalle Kaivola. Pelaajan uudelleensuunnittelun myötä Lasse Erkolasta tulee lehden AD Sami Rouhiaisen siirtyessä muihin tehtäviin. Lassi Kurkijärvi vaihtaa Aamulehdeltä kokopäivätöihin Pelaajaan.

Vuoden alussa aletaan julkaista Pelaa!-ilmaisjakelulehteä, joka on suunnattu nuoremmille pelaajille ja heidän vanhemmilleen. Harro Grönberg tulee takaisin vetämään lehteä, ja Pelaajassa freelancerina vaikuttanut Mikko Rautalahti tulee täysipäiväiseksi työntekijäksi.

Vuoden kohokohdat

  1. Resident Evil 4 (nro 30 4,5/5)
    Resident Evilin pelastaja, joka todisti, että selviytymiskauhun ei tarvitsekaan olla kankeaa ja pökkelöä japanilaisdraamaa.
  2. God of War (nro 33 – 4,5/5)
    Todellinen ilmestys. Ilmiömäisen upeaa grafiikkaa ja brutaalia toimintaa – kyllä näiden pilarien varaan kelpasi yksi Sonyn tärkeimmistä pelisarjoista rakentaa.
  3. Psychonauts (nro 39 – 8/10)
    Paras peli, mitä et ole koskaan pelannut: Tim Schaferin tunnusomaista huumoria ja yllättävän kypsää tarinankerrontaa vaikeistakin aiheista.

Iso D, eli Dave Perry, lukee Pelaajaa!

2006

Kalle Kaivola siirtyy hetkeksi Intervisiolle ja sitten Recoilille tekemään pelejä ja Miika Huttunen siirtyy vetämään PcPelaajaa. Vuodesta 2005 Pelaajalehti.comia vetänyt Toni Ruuska siirtyy hänkin muihin tehtäviin. Palannut Harro lähtee taas tekemään videopelejä Redlynxille. Viimeisillä ”kunnon” E3-pelimessuilla edustavat Thomas, Lassi ja Janne, jotka syövät reissulla itsensä jenkkiruoalla lähes hengiltä.

Pelaajan 4-vuotisbileet ovat Scarface: The Game -pelin henkisesti ”kasaribileet” ja – niiden mukaan, jotka jotain muistavat – yhdet parhaimmista. Jokainen toimituksen jäsen oli pukeutunut aikakauden mukaisesti, sillä asusteet käytiin vuokraamassa MTV3:n puvustamosta.

Vuoden kohokohdat

  1. Guitar Hero II (nro 50 – 9/10)
    Guitar Hero oli hieno pelinavaus, mutta sarja saavutti kypsyytensä vasta kakkososan myötä. Toimiva kaksinpeli ja hyvä settlista pitivät pelin kauan pinnalla.
  2. The Legend of Zelda: Twilight Princess (nro 51 – 9/10)
    Ne, jotka jäivät The Wind Wakerin jälkeen itkemään sitä aikuisempaa Zeldaansa, saivat sen vihdoin. Mainio peli, joka kärsi siitä, että Wii-ohjauksen taide oli vielä jopa Nintendolta itseltään hieman hakusessa. Onneksi oli myös GameCube-versio.
  3. Gears of War (nro 51 – 9/10)
    Karu peli karuille äijille. Maisemat ovat ruskeita, hahmot groteskeja ja toiminta armotonta. Jo pakettia heilauttaessasi haistat varmasti testosteronin ja likaiset munasuojat.

Pyykkösen ensimmäinen kerta Yhdysvalloissa johti sellaiseen sokerihumalaan, että insuliini meinasi loppua!

Kellaritoimisto. Thomaksen työpöytä vuosimallia 2006.

2007

PcPelaajan viimeinen numero julkaistaan maaliskuussa. Lehteä ei koskaan saatu lentämään toivotulla tavalla, ja pc-sisältöä ryhdytään tuottamaan sen sijaan Peliplaneetta.net-sivustolle.

Janne Pyykkönen muuttaa Tampereelta Helsinkiin täysipäiväiseksi toimittajaksi ja samalla Lassi siirtyy Helsingin Sanomille. Pelaajalehti.comin päätoimittajaksi saapuu Eemeli Rekunen. Simon Elo liittyy avustajakaartiin kevään aikana. Rautalahti siirtyy tekemään jotakin peliä, jota kutsutaan nimellä Alan Wake.

Pelaajan bileet järjestetään tällä kertaa Rock Town -klubilla, mutta paikalle kaavailtua Rock Bandiä ei bileisiin saada. Se onkin enteellinen merkki pelisarjan tulevaisuudesta Euroopassa ja Suomessa.

Vuoden kohokohdat

  1. BioShock (nro 60 – 10/10)
    BioShock on sittemmin jakanut mielipiteitä ja moni kyseenalaistaa sen saaman vastaanoton, mutta peliä tuolloin pelanneet muistanevat pitkään seikkailunsa Rapturen varjoissa.
  2. Mass Effect (nro 63 – 9/10)
    Mass Effectistä voisi puhua vaikka koko päivän. BioWaren erinomainen roolipeli tarjosi mielenkiintoisia valintoja, toimivaa pelattavuutta ja ikimuistoisen soundtrackin, jota kuuntelee mielellään edelleen.
  3. Super Mario Galaxy (nro 63 – 10/10)
    Super Mario 64 osoitti aikanaan, että tasohyppely toimi kolmiulotteisenakin. Vaadittiinkin sitten useamman vuoden odotus, ennen kuin Super Mario Galaxy osoitti, mitä kaikkea konseptilla voikaan tehdä.

Töölössä. Vasemmalla Snake, Pyykkönen ja American Hatto. Oikealla Otto Ruokonen, Thomas ja tietenkin Huttunen.

2008

Ensimmäinen Pelaajan podcast eli Pelaajacast julkaistaan 22. heinäkuuta. Ensimmäisessä jaksossa studiossa ovat Thomas Puha, Juha Wakonen, Eemeli Rekunen ja Janne Pyykkönen, ja nyt Pelaajacasteja on julkaistu jo yli 55 jaksoa.

Koska Pyykkösellä ei voi koskaan olla liikaa puuhaa, hän saa harteilleen 17. lokakuuta ensi kertaa julkaistavan WoW-lehden, jonka ensimmäinen numero on ajoitettu Wrath of the Lich King -lisäosan julkaisuun. Uuden lehden suunnitteleminen ja taittaminen on iso urakka, joten Minna Koponen saapuu töihin harjoittelijan roolissa ja taittaa nyttemmin täysipäiväisenä myös Pelaajaa yhteistyössä AD Lasse Erkolan kanssa.

Pelaajaa nettifoorumeilla Nintendo-sisällön puutteesta rankasti kritisoinut Janne ”finngamer” Kaitila otetaan H-Townille töihin ravisuttamaan toimitusta. Syksyllä työt aloittaa harjoittelijan pestin kautta saapunut Metal Gear -asiantuntija Ville Arvekari.

Vuoden kohokohdat

  1. Grand Theft Auto IV (nro 68 – 10/10)
    Joillekin pettymys, mutta Rockstar Northin ensimmäiseksi uuden sukupolven konsolipeliksi huikea suoritus ja fiilikseltään aiempaa paljon vakavampi kokonaisuus.
  2. Left 4 Dead (nro 75 – 9/10)
    Yhteispelaaminen oli yksi vuoden trendeistä ja paras esimerkki siitä nähtiin Valvelta Left 4 Deadissa, joka on zombiselviytymistaistelua parhaimmillaan.
  3. LittleBigPlanet (nro 73 – 10/10)
    Huikea onnistuminen ja äärimmäisen viihdyttävä yhteispeli sekä tee-se-itse-meininki nostivat LittleBigPlanetin yhdeksi vuoden suurimmaksi onnistujaksi.

Huttunen otti Prestige-tason kunniaksi CoD-tatuoinnin.

2009

Videopalvelumme eli YouTube-kanava PelaajaHD aloittaa palvelunsa helmikuussa. Tähän mennessä PelaajaHD-videoita on julkaistu melkein 200. Uusi tekniikka näkyy siinäkin, kuinka olemme yhteydessä lukijoihimme. Enää ei tarvita ensimmäisten numeroiden kirjepalstaa, kun yhteydenpito onnistuu Facebookissa tai Twitterissä. Eikä PelaajaDVD:tä kannata tehdä, kun meillä on PelaajaHD.

Toimitus pakenee julkisivuremonttia Töölööstä Helsingin ydinkeskustaan uuteen toimistoon E3-messujen kynnyksellä. Klassinen kivitalo osoittautuu ennätyskylmän talven myötä jäätäväksi paikaksi työskennellä, mikä on Pelaajan veteraanitoimittajille jo tuttua alkuaikojen kellarista. Ikkunoiden vieressä työskentelevillä on jalkojen vieressä lohkolämmittimet, jotka kuitenkin poksauttavat sulakkeita tuon tuosta ja vievät sähkön muulta toimistolta.

Joulukuussa 2009 käydään ensimmäinen palaveri Pelaaja 100:sta.

Vuoden kohokohdat

  1. Batman: Arkham Asylum (nro 83 – 10/10)
    Arkham Asylum oli paitsi erinomainen peli, myös todistus siitä, että sarjakuvapelikin voi olla hyvä, kunhan kehitystiimi osaa asiansa. Pelaajan vuoden 2009 paras peli.
  2. Uncharted 2: Among Thieves (nro 85 – 9/10)
    Unohtakaa Indiana Jones kristallikalloineen. 2000-luvun paras arkeologi löytyy Uncharted-peleistä. Kakkososa paransi ykkösestä kaikin tavoin ja oli huikea kokemus.
  3. Modern Warfare 2 (nro 86 – 9/10)
    Micheal Bay
    -henkinen yksinpeli ampuu yli noin kymmenen minuutin välein, mutta on henkeäsalpaava ja elokuvamainen kokemus. Kun tähän vielä yhdistetään miljoonia yhä kiehtova moninpeli, voiko mennä kauheasti metsään?

Miika ja Thomas esittelevät joulun 2009 paitamuotia.

Työn touhussa, eli Huttunen finaalissa ja Pyykkönen jäässä.

2010

Sadannen Pelaajan eteen tehdään töitä koko vuoden ajan. Pisin prosessi on sivun 59 Ikonit-haastattelujen järjestäminen. Haastatteluja ryhdyttiin järjestelemään keväällä. Ensimmäinen haastattelu (Will Wright) suoritettiin jo kesällä ja viimeinen (Peter Molyneux) kuukausien säätämisen jälkeen vain viikkoja ennen 100. lehden painoon menoa. John ”Daikatana” Romero ei koskaan vastannut huutomme.

Mitä tapahtuu seuraavaksi matkalla Pelaajaan numeroon 200? Se selviää nyt kaupoissa olevasta Pelaaja-lehden 200. juhlanumerosta!

Vuoden kohokohdat

  1. Mass Effect 2 (nro 89 – 9/10)
    Huikea scifi-eepos, jossa pelaajien tekemät ratkaisut vaikuttavat olennaisesti siihen, mitä trilogian kolmannessa osassa tapahtuu. BioWaren voittokulku tuntuu vain jatkuvan.
  2. Heavy Rain (nro 89 – 9/10)
    Ovatko pelit taidetta? Kuka tietää ja ketä kiinnostaa, mutta Heavy Rain on erinomainen osoitus siitä, että ne voivat kertoa aikuisia tarinoita, aikuisella tavalla ja aikuiselle yleisölle.
  3. Red Dead Redemption (nro 93 – 10/10)
    Red Dead Redemption on paitsi Rockstarin paras peli miesmuistiin, myös yksi parhaista länkkäripläjäyksistä vuosiin. Clint Eastwoodkin olisi kateellinen!

Terveysruokaa. Miika, Lasse ja Minna hampurilaisella Pelaajan valmistumisen jälkeen.

Pelaajaa kustantavan H-Town Oy:n koko henkilöstö joulukuussa 2010.

Thomas Puha
Artikkeli on julkaistu alunperin Pelaaja-lehdessä 100 (tammikuu 2011)

Lisää luettavaa