Darksiders III on iso näytönpaikka THQ Nordicille. Alun perin Nordic Games -nimellä tunnettu yhtiö nousi monien tietoisuuteen viisi vuotta sitten, kun se kahmaisi itselleen ison osan alkuperäisen THQ:n konkurssipesästä ja osoitti kiinnostuksensa pitää hengissä monia uhatuilta tuntuneita pelisarjoja. Erityisesti Darksiders-sarjan päätyminen yhtiön haltuun synnytti otsikoita, sillä Darksiders II oli THQ:n kunnianhimoisimpia hankkeita ennen firman kaatumista. THQ Nordicilla onkin uudella numeroidulla sarjan osalla aika osoittaa, millainen seuraaja se on yli 20 vuotta toiminnassa olleelle esikuvalleen.

Lähtökohdat Darksiders III:lle ovat olleet ainakin lupaavat. Pelisarjaa luonut Vigil Games ei ole enää kuvioissa, mutta monista sen entisistä kehittäjistä koostuva Gunfire Games on onnistuttu saamaan uuden projektin puikkoihin. Sarjan isähahmo Joe Madureiran poissaolosta huolimatta uusi peli vaikuttaa olevan yhä luonnollinen osa aiempien pelien jatkumoa. Pelin sankarina nähdään kokonaan uusi pelattava hahmo Fury, joka aiemmista peleistä tutun Warin ja Deathin tavoin on yksi neljästä Ilmestyskirjan ratsastajasta.

Tyylillään Darksiders III tekee kiinnostavan ensivaikutelman. Uutukainen seuraa ensimmäisen Darksidersin jalanjäljissä hylkäämällä Diablo-henkisen varustejärjestelmän ja sijoittumalla laajalti raamatullisen maailmanlopun kohdanneeseen Maahan. Erona alkuperäiseen seikkailuun peli nojaa zeldamaisen toimintaseikkailun lisäksi selviin Dark Souls -vaikutteisiin. Ne ilmenevät tiukempina viholliskohtaamisina, väljästi ripoteltuina tarkastuspisteinä ja rankaisujärjestelmänä, jossa valuuttana ja hahmonkehityksessä käytettävät vihollissielut putoavat Furyn taskusta aina kuoleman koittaessa.

”Erona alkuperäiseen seikkailuun peli nojaa zeldamaisen toimintaseikkailun lisäksi selviin Dark Souls -vaikutteisiin.”

Souls-pelien henki muuttaa tapaa, jolla Darksiders III:n ympäristöihin tulee suhtauduttua. Nurkan takana vaaniva vaara on aiempaa suurempi, ja näin ollen tarkkaavaisuuden ja suunnitelmallisuuden merkitys korostuu tutkiskelun yhteydessä. Tämä heijastuu ympäristöjen suunnitteluun siten, että ne tuntuvat rakenteeltaan aiempaa tiiviimmiltä, vaikka hajanaisia salaisuuksia ja haarautuvuuksia on yhä mukana. Avointa luonnetta ei ole haluttu unohtaa, vaan ympäristöt menevät toistensa kanssa ristiin niin, ettei pelin isompien pomovastustajien kaatamiseen pitäisi olla koskaan vain yhtä tiettyä järjestystä.

Ainakin vielä ennakkoversiossa Darksiders III:n pakka hajoaa taistelemiseen. Sellaisenaan pelin taistelumekaniikoissa ei ole isommin vikaa, vaan ne tuovat mieleen perinteisen rennon toimintaseikkailupelin. Käytössä on kohtalainen arsenaali ketjuhyökkäyksiä sekä muutamia vaihtelevia aseita ja kertakäyttöesineitä. Ongelma piilee siinä, että pelin taistelumekaniikkojen rento löysyys ei ole linjassa hengissä pysymiseen vaadittavan tarkkuuden kanssa. Erityisesti tämä tuli esiin ennakkoversion pomotaistelussa, jossa vihollishyökkäysten väistämisen arviointi oli epämääräistä ja etäisyyksien luominen kömpelöä. Pomoa avusti taistelussa useampi rivivihollinen, joiden keskellä hyökkäysten keskittäminen haluttuun suuntaan oli työn ja tuskan takana.

Gunfire Gamesilla ei ole enää hirveästi aikaa Darksiders III:n hiomiseen, mikä herättää jonkin verran huolta lopullisen tuotteen suhteen. Ongelmienkin kanssa Darksiders III:ssa on aineksia menetteleväksi ajantapoksi, mutta ilman jykeviä viilauksia sitä uhkaa unohdus loppuvuoden pelisuman alla.

Darksiders III ilmestyy Xbox Onelle, PlayStation 4:lle ja pc:lle 27. marraskuuta.

Lisää luettavaa