Rallimestari Petter Solberg: DiRT 4 tarkoittaa lisää hallintaa

Jututimme norjalaista rallin ja rallicrossin mestaria Petter Solbergia hänen suhteestaan rallipeleihin, pitkään uraan ja DiRT 4:n kehitykseen. Lue lisää...

8.2.2017 16:06

Codemastersin rallipeli DiRT 4:n julkistamistilaisuudessa esiintyivät pelin kehittämiseenkin osallistuneet rallin maailmantähdet Kris Meeke ja Petter Solberg. Jututimme norjalaista rallin ja rallicrossin mestari Solbergia hänen suhteestaan rallipeleihin, pitkään uraan ja DiRT 4:n kehitykseen.

Mainitsit aloittaneesi rallipelien pelaamisen ensimmäisen Colin McRaen (1998) myötä?

– Kyllä. Pelasin hänen (McRae) kanssaan rallien iltatauoilla, ja testasimme peliä jo paljon ennen kuin se tuli myyntiinkään. Silloin kaikki sai alkunsa.

Oletko pelannut sen jälkeen?

– Joo, olen kokeillut useimpia rallipelejä sen jälkeen. Formuloita myös.

Suosikkeja?

– Rallipelit. Formulat ovat myös hyvää harjoitusta, mutta niissä täytyy olla niin pehmeä ja sulava, ja minä olen rallimiehiä.

Onko jotain, josta olet DiRT 4:ssä erityisen ylpeä?

– Progressiivisuudesta eli siitä, että liikaa yliohjaamalla auto hidastuu, mutta se ei karkaa vielä käsistä. Se on todellisuutta. Ja siitä olen ylpeä, että poikani on lähettänyt paljon sähköposteja studiolle!

Edellistä DiRT Rallya pidettiin monelta osin realistisimpana rallipelinä mitä videopelien saralla on nähty. Miten DiRT 4 mielestäsi parantaa tilannetta?

– Minusta tarkkuus on parantunut, eli se kun ohjaat autoa mutkaan – myös se, miten perä käyttäytyy, eli rallissa yleensä sladista saa vielä kiinni. Yleensä siinä ei menetä kontrollia. Olet hallinnassa.

Kris Meeke ja Petter Solberg tulevan DiRT 4 -pelin julkistustilaisuudessa. Kuva: Aake Kinnunen

Pitkän ralli- ja rallicrossurasi aikana…

– Vastahan se alkoi!

Rallicrossura, toki. Tarkoittaako tämä sitä, että et ole lopettamassa?

– Eijei, minulla on paljon hupia ja paljon intohimoa tätä kohtaan, ja Volkswagen Polo -rallicrosstiimin pyörittäminen on minulle tärkeää. Sain monta tarjousta Le Mansiin, LMP1:een, rallicrossiin ja Dakariin, mutta haaveeni on ollut koko ajan rakentaa brändiä. Ajaminen on yksi juttu, mutta tiimin pyörittäminen on intohimoni. Jos jonain päivänä lopetan, voin keskittyä muiden ihmisten johtamiseen. Nyt minulla on kuitenkin suuri hinku ajamiseen, ja siksi haluan jatkaa.

Onko rallicross parasta hupia urallasi?

– Ralli on rallia. Rallicross on paljon enemmän urheilua, siinä missä ralli on enemmänkin huikea tunne. Rallicrossissa adrenaliini ottaa vallan, sillä alla on yli 600 hevosvoimaa ja vastustajat ajavat vierelläsi. Juttelin Loebin kanssa hänen aloittaessa [rallicrossissa], että tämä on paljon rallia vaikeampaa, sillä adrenaliini jyllää, kuka ennättää ensimmäisenä mutkaan ja niin edelleen. Se pitää hereillä!

Mitkä ovat lempirallejasi vuosien varrelta?

– Suomi, Ruotsi, Uusi Seelanti ja Australia. Haastavat vauhdikkaat rallit.

Mitä ajattelet tämän vuoden WRC-autoista?

– Suunta on oikea, ja olen odottanut tätä pitkään, sillä autoista on puuttunut tehoa. Ehkä nyt autoissa on liikaa aerodynamiikkaa, sillä ne kulkevat liian tasaisesti eivätkä liiku tarpeeksi. Toivoin vielä enemmän tehoa ja enemmän näyttävyyttä, mutta suunta on oikea. Tällä aerodynamiikalla pitäisi olla vielä sata hevosvoimaa lisää!

Suomalaisena on pakko kysyä Toyotan ja Tommi Mäkisen mahdollisuuksista?

– Toivotan heille paljon onnea, ja Tommi on hyvä ystäväni. Auto ei ehkä ole Monte Carlon hienosta sijoittumisesta huolimatta niin suorituskykyinen kuin toivoisi. On silti hienoa nähdä Toyota takaisin rallissa!

Norjassa sähköautot ovat kova sana. Voiko sähköautolla ajaa rallia?

– Sähköautot ovat ehkä sellainen muutos, että niihin mennään, jos on tarvis. Toisille ralli on ääntä, hajua ja öljyä, mutta katsotaan. Ehkä joskus tulevaisuudessa.

Teksti ja valokuvat:
Aake Kinnunen

Lisää luettavaa