Remedyltä kerrotaan: näin Hideo Kojiman Helsingin-matka saatiin aikaiseksi – katso lisää kuvia vierailulta

Haastattelimme Remedya Hideo Kojiman tämäviikkoisesta Suomi-visiitistä.

18.1.2019 15:36

Remedyn animaatiotiimin johtaja Henri Blåfield esittelee Kojimalle ja tämän tuottajalle Remedyn performance / motion capture –studiota. Kuva: Remedy Entertainment.

Metal Gear –sarjan isä ja yksi pelimaailman tunnetuimmista tekijöistä Hideo Kojima aiheutti melkoista somesäpinää torstaina ja perjantaina kun paljastui, että mies on käymässä Suomessa. Syyksi paljastui vierailu Control-peliä parhaillaan tekevällä Remedyllä. Jututimme studion viestintäpäällikkö Thomas Puhaa vierailun syistä.

***

Miten Hideo Kojima päätyi vierailemaan Remedyllä?

Se oli aika monen asian summa. Pääasiallisesti siksi, että Kojima pitää kovasti Remedyn tyylistä, omaperäisyydestä ja Controlista. Aivan kuten hän, myös me teemme vähän erilaisia pelejä kuin muut. Sitten on tietenkin Remedyn historia, meidäthän tunnetaan maailmanlaajuisesti etenkin Alan Waken ja Max Paynen ansiosta.

Kojima tiimeineen oli tällä viikolla vierailulla Guerrilla Gamesin luona Amsterdamissa ja olivat siten sopivan lähellä Suomea, joten se oli otollinen ajankohta. Saimme jo joulukuussa viestiä Kojiman tiimiltä, että haluavat tulla käymään tuon matkan yhteydessä ja sitä alettiin tietenkin heti järjestämään.

Olen vuosien saatossa puhunut usein Kojiman tuottajan kanssa siitä, että olisi todella siistiä saada heidät käymään Remedyllä. Kojima tuli tiimeineen katsomaan Controlin demoa viime vuoden E3-messuilla ja piti kovasti näkemästään. Hän jutteli Sami Järven kanssa ja hehkutti muutenkin peliä ja meitä somessa, joten oli aika hyvät ennusmerkit siitä, että visiitti saadaan tapahtumaan.

Toki täytyy mainita, että Remedyllä käy vierailijoita muiltakin studioilta pitkin maailmaa ja myös meikäläisiä vierailee usein muilla studioilla katsomassa miten hommia tehdään ja vaihtamassa ajatuksia. On aina hyvä oppia jotain uutta muilta ja avartaa omia näkemyksiään. Toivoisin, että sitä tehtäisiin enemmän.

Miten vierailu sujui?

Erinomaisesti. He pitivät kovasti näkemästään ja siitä, että olimme asioiden suhteen hyvin avoimia. Olen ajanut Remedyllä sellaista suoraviivaista linjaa viestinnän suhteen, jossa ei haluta tuhlata porukan aikaa. He olivat tästä positiivisesti yllättyneitä. Sama meininki on muidenkin kotimaisen pelistudioiden johtoryhmien kesken – puhutaan vain asiaa.

Ilmeisesti esittelitte Controlia lisää Kojimalle? Mitä hän piti näkemästään?

Kuten sanottu, hän piti paljon näkemästään jo E3-messuijen demossa, joten näytimme hänelle nyt laajemmin peliä lisää ja hän oli vieläkin vakuuttuneempi. Luulen, että peli taitaa olla hänen ostolistallaan! No, kyllä me sen hänelle lähetämme…

Mistä Kojima jutteli Sami Järven kanssa?

Emme kommentoi.

Tuliko heiltä kutsua lähteä vierailemaan hänen studiollaan?

Kyllä siitä puhuttiin. Katsotaan missä vaiheessa ehditään toteuttamaan.

Kojima on tunnetusti Suomen ystävä ja fanittaa muun muassa HIM:iä ja Apocalypticaa. Jälkimmäinen yhtye olikin paikalla tapaamassa häntä. Oliko heidät vaikea saada mukaan?

Tämä onkin hauska juttu. Ei, se ei ollut vaikeaa. Apocalyptican tyypit ovat todella rentoja ja osa heistä fanittaa Kojimaa ja meitä isosti ja tietenkin me heitä, niin eipä siinä ollut kyse muusta kuin aikataulujen yhteensovittamisesta. Iso kiitos heille ja heidän managerilleen, että pääsivät käymään!

Olin itse unohtanut, että osa Apocalypticasta oli mukana tekemässä musiikkia Max Payne 2:een, joten oli tässä yhteistä historiaakin mukana.

Olin pari vuotta sitten haastattelemassa Kojimaa Nordic Game –konferenssissa ja silloin taisin mainita hänelle että kun kerran tulet Ruotsiin, niin miksei sitten Suomeenkin? Siihen tuli taustajoukoilta puolivitsinä heitetty maininta että Kojima diggaa Apocalypticasta ja että jos saisit heidät paikalle, niin se olisi tosi hyvä houkutin. Ja sehän sitten tehtiin!

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

#samlake #hideokojima #remedy

Henkilön Ayako (@ayako_terashima) jakama julkaisu

Remedyn kehittämä Control on tulossa PlayStation 4:lle, Xbox Onelle ja pc:lle nykysuunnitelmien mukaan tämän vuoden aikana. Kojima Productionsin Death Strandingilla ei ole toistaiseksi julkaisuikkunaa. 

Yhä enemmän kuvia Kojiman vierailusta on löydettävissä niin tämän omilta Twitter- kuin Instagram-tileiltä sekä myös tämän assistentin, Ayako Terashiman, julkaisemana (Twitter, Instagram)..

Lisää luettavaa