Remedyltä kerrotaan: näin Hideo Kojiman Helsingin-matka saatiin aikaiseksi – katso lisää kuvia vierailulta / Artikkelit / pelaaja.fi

Remedyltä kerrotaan: näin Hideo Kojiman Helsingin-matka saatiin aikaiseksi – katso lisää kuvia vierailulta

18.01.2019 // Kirjoittanut: Miika Huttunen
8

Remedyn animaatiotiimin johtaja Henri Blåfield esittelee Kojimalle ja tämän tuottajalle Remedyn performance / motion capture –studiota. Kuva: Remedy Entertainment.

Metal Gear –sarjan isä ja yksi pelimaailman tunnetuimmista tekijöistä Hideo Kojima aiheutti melkoista somesäpinää torstaina ja perjantaina kun paljastui, että mies on käymässä Suomessa. Syyksi paljastui vierailu Control-peliä parhaillaan tekevällä Remedyllä. Jututimme studion viestintäpäällikkö Thomas Puhaa vierailun syistä.

***

Miten Hideo Kojima päätyi vierailemaan Remedyllä?

Se oli aika monen asian summa. Pääasiallisesti siksi, että Kojima pitää kovasti Remedyn tyylistä, omaperäisyydestä ja Controlista. Aivan kuten hän, myös me teemme vähän erilaisia pelejä kuin muut. Sitten on tietenkin Remedyn historia, meidäthän tunnetaan maailmanlaajuisesti etenkin Alan Waken ja Max Paynen ansiosta.

Kojima tiimeineen oli tällä viikolla vierailulla Guerrilla Gamesin luona Amsterdamissa ja olivat siten sopivan lähellä Suomea, joten se oli otollinen ajankohta. Saimme jo joulukuussa viestiä Kojiman tiimiltä, että haluavat tulla käymään tuon matkan yhteydessä ja sitä alettiin tietenkin heti järjestämään.

Olen vuosien saatossa puhunut usein Kojiman tuottajan kanssa siitä, että olisi todella siistiä saada heidät käymään Remedyllä. Kojima tuli tiimeineen katsomaan Controlin demoa viime vuoden E3-messuilla ja piti kovasti näkemästään. Hän jutteli Sami Järven kanssa ja hehkutti muutenkin peliä ja meitä somessa, joten oli aika hyvät ennusmerkit siitä, että visiitti saadaan tapahtumaan.

Toki täytyy mainita, että Remedyllä käy vierailijoita muiltakin studioilta pitkin maailmaa ja myös meikäläisiä vierailee usein muilla studioilla katsomassa miten hommia tehdään ja vaihtamassa ajatuksia. On aina hyvä oppia jotain uutta muilta ja avartaa omia näkemyksiään. Toivoisin, että sitä tehtäisiin enemmän.

Miten vierailu sujui?

Erinomaisesti. He pitivät kovasti näkemästään ja siitä, että olimme asioiden suhteen hyvin avoimia. Olen ajanut Remedyllä sellaista suoraviivaista linjaa viestinnän suhteen, jossa ei haluta tuhlata porukan aikaa. He olivat tästä positiivisesti yllättyneitä. Sama meininki on muidenkin kotimaisen pelistudioiden johtoryhmien kesken – puhutaan vain asiaa.

Ilmeisesti esittelitte Controlia lisää Kojimalle? Mitä hän piti näkemästään?

Kuten sanottu, hän piti paljon näkemästään jo E3-messuijen demossa, joten näytimme hänelle nyt laajemmin peliä lisää ja hän oli vieläkin vakuuttuneempi. Luulen, että peli taitaa olla hänen ostolistallaan! No, kyllä me sen hänelle lähetämme…

Mistä Kojima jutteli Sami Järven kanssa?

Emme kommentoi.

Tuliko heiltä kutsua lähteä vierailemaan hänen studiollaan?

Kyllä siitä puhuttiin. Katsotaan missä vaiheessa ehditään toteuttamaan.

Kojima on tunnetusti Suomen ystävä ja fanittaa muun muassa HIM:iä ja Apocalypticaa. Jälkimmäinen yhtye olikin paikalla tapaamassa häntä. Oliko heidät vaikea saada mukaan?

Tämä onkin hauska juttu. Ei, se ei ollut vaikeaa. Apocalyptican tyypit ovat todella rentoja ja osa heistä fanittaa Kojimaa ja meitä isosti ja tietenkin me heitä, niin eipä siinä ollut kyse muusta kuin aikataulujen yhteensovittamisesta. Iso kiitos heille ja heidän managerilleen, että pääsivät käymään!

Olin itse unohtanut, että osa Apocalypticasta oli mukana tekemässä musiikkia Max Payne 2:een, joten oli tässä yhteistä historiaakin mukana.

Olin pari vuotta sitten haastattelemassa Kojimaa Nordic Game –konferenssissa ja silloin taisin mainita hänelle että kun kerran tulet Ruotsiin, niin miksei sitten Suomeenkin? Siihen tuli taustajoukoilta puolivitsinä heitetty maininta että Kojima diggaa Apocalypticasta ja että jos saisit heidät paikalle, niin se olisi tosi hyvä houkutin. Ja sehän sitten tehtiin!

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

#samlake #hideokojima #remedy

Henkilön Ayako (@ayako_terashima) jakama julkaisu

Remedyn kehittämä Control on tulossa PlayStation 4:lle, Xbox Onelle ja pc:lle nykysuunnitelmien mukaan tämän vuoden aikana. Kojima Productionsin Death Strandingilla ei ole toistaiseksi julkaisuikkunaa. 

Yhä enemmän kuvia Kojiman vierailusta on löydettävissä niin tämän omilta Twitter- kuin Instagram-tileiltä sekä myös tämän assistentin, Ayako Terashiman, julkaisemana (Twitter, Instagram)..

Kommentit

Käyttäjän Teräskäsine kuva
Teräskäsine

Hienoa että tapaaminen saatiin järjestettyä. Vaikuttaa olleen Kojimalle mukava reissu.

Käyttäjän Kansalainen kuva
Kansalainen

Kojima ilmeisesti fanittaa jossain määrin Muumeja Instagram päivitysten perusteella. Pitäisiköhän hänelle toimittaa muutama Muumi-peli Controllin yhteydessä...

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus Kansalainen

Kojima ilmeisesti fanittaa jossain määrin Muumeja Instagram päivitysten perusteella. Pitäisiköhän hänelle toimittaa muutama Muumi-peli Controllin yhteydessä...

Voihan kyse olla fanituksestakin mutta itse näkisin tuon vain samana kuin sen, että japanissa ottaisi kuvia erilaisten tunnetuiden japanilaisten tuotteiden kanssa.

Kyse siis voi olla enemmän sellaisesta "hei, täällä muumien kotimaassa ollaan ja muumeja on joka paikassa, katsokaa nyt!"

Jos kävisin itse vaikka Muumimaailmassa niin saattaisin ottaa kuvan jonkun hahmon kanssa mutta en sen takia että fanittaisin muumeja.

Käyttäjän Kansalainen kuva
Kansalainen
Lainaus zappah

Voihan kyse olla fanituksestakin mutta itse näkisin tuon vain samana kuin sen, että japanissa ottaisi kuvia erilaisten tunnetuiden japanilaisten tuotteiden kanssa.

Kuulostaa ihan järkeenkäyvältä selitykseltä. Mietin vaan kun Muumi-sarjahan on ilmeisesti Japanissa tuotettu, että onko tässä jokin yhteys. :D

Käyttäjän Teräskäsine kuva
Teräskäsine
Lainaus Kansalainen

Mietin vaan kun Muumi-sarjahan on ilmeisesti Japanissa tuotettu, että onko tässä jokin yhteys. :D

Kojima suunnittelee seuraavaksi Muumi -peliä!😆

Mutta ei se itse asiassa olisi niin hullua. :)

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Muumeista saisi hyvän kauhupelin. Paskat lävähtää housuun jo mörön örinää ajatellessa.

https://youtu.be/279ycpjclig
https://youtu.be/LDZ6HlGRqvk

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus snaketus

Muumeista saisi hyvän kauhupelin. Paskat lävähtää housuun jo mörön örinää ajatellessa.

Totta. Siitäkin saisi järkyttävän pelottavan kauhupelin, jos pitäisi pelata jotain 30 fps. Paskat olisi housuissa jo peliä käynnistäessä.

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac
Lainaus Kansalainen

Kojima ilmeisesti fanittaa jossain määrin Muumeja Instagram päivitysten perusteella. Pitäisiköhän hänelle toimittaa muutama Muumi-peli Controllin yhteydessä...

En yllättyisi vaikka fanittaisikin, pitäähän Kojima monista länsimaalaisista leffoistakin. Niin live action- kuin animaatioleffoista.

Mutta siis, luin viime vuonna joltain suomalaiselta uutissivulta (oisko ollu Yleltä tms.), että tietystä ikäluokasta, KAIKKI japanilaiset tietävät Muumit. Eivät välttämättä ehkä tykkää niistä, mutta tietävät kuitenkin. Ja syy tähän ei piile ensisijaisesti meille(kin) rakkaassa 90-luvun sarjassa, vaan vuosina 1969-1970 pyörineessä Muumi-animessa.

Tove Jansson itse ei ollut ko. sarjaan tyytyväinen, enkä ihmettele. Sarja on sävyltään aikuismaisempi, kuin mitä esimerkiksi hänen kirjansa. Ja ei, en tarkoita aikuismaisempi tällä tavoin:

IMAGE(https://www.helsinginuutiset.fi/sites/default/files/styles/free_w768_-_esm_2018/public/kansi.png?itok=-WJPbWOw)

(Moomin Characters veti muuten herneet nokkaan noista Image-lehden kansista).

Hahmot olivat paikoitellen varsin väkivaltaisia sekä käyttivät päihteitä. Muumipappa saattoi esimerkiksi piiskata poikaansa takamukselle, kun tämä oli mennyt tietämättään rikkomaan lakia koittaessaan kerätä rahaa kitaransoitolla. Ja eräässä toisessa jaksossa, Muumipeikko ruikuttaa Nuuskamuikkusta lainaamaan kitaraansa. Nuuskamuikkunen kieltäytyy, joten lopulta tuohtunut Muumipeikko hajottaa kitaran tuhannen päreiksi. Ennen kaikkea, sarja pohjasi hyvin löyhästi lähdemateriaaliinsa, mikä varmaan risoi Janssonia kaikista eniten.

En siis ole katsonut koko sarjaa, ainoastaan muutamia klippejä youtubesta. Enkä tiedä haluanko välttämättä katsoakaan sen enempää, sillä en osaa japania tarpeeksi ymmärtääkseni kaikkea oleellista ilman tekstityksiä. Mutta sitäkin enemmän minua häiritsee noiden hahmojen käyttäytyminen.

Tosin onhan sekin totta, että alkuperäiset Muumi-sarjakuvatkaan eivät olleet ihan pienille lapsille. Niissä hahmot olivat kärkkäämpiä, Muumipappa teki kerran esim. pontikkaa Haisulin ohjastamana ja mustaa huumoriakin löytyi. Tove saattoi tehdä myös selvää satiiria aikansa ilmiöistä, kuten vaikka hippi-aatteista taikka elämäntapaguruista. Mutta vaikka hahmot saattoivatkin olla äkkipikaisempia, kärkkäämpiä tai syyllistyä päihteiden kiroihin, niin touhu ei todellakaan mennyt tuon vanhan animen tasoiseksi. Muumipappa ei kurittanut poikaansa piiskaamalla, eikä Muumipeikko hajottanut bestiksensä soittimia, vaikka tämä haaveilikin erään rasittavan hiihtäjän tyrkkäämisestä kielekkeeltä alas.

Siihen nimeen tuo vanha anime on hyvin outolintu - se ei juurikaan pohjaa Toven lapsiystävällisiin kirjoihin taikka tämän vanhoihin sarjiksiin. Vuonna 2014 näytetty Muumit Rivieralla-leffa oli muuten tosi uskollinen tulkinta jälkimmäisestä. Suosittelen sitä lämmöllä, sillä se pitää sisällään useamman tarinan Toven vanhoista sarjiksista, eikä leffan dubanneet ääninäyttelijät olleet lainkaan hullumpia.

Lainaus snaketus

Muumeista saisi hyvän kauhupelin. Paskat lävähtää housuun jo mörön örinää ajatellessa.

Siis, tuossa vuoden 2017 lopussa/2018 alussa, suomi-tubettajat olivat ihan täpinöissään, kun eräs harrastaja oli tehnyt oman Mörköpelin. Pelissä Nipsu painuu yöllä talviseen metsään etsimään kuningasrubiinia. Ja Mörköhän se ei ole asiasta yhtään hyvillään. Pelin graffat on kuin suoraan 90-luvulta, mutta tunnelmaa pelissä löytyy senkin edestä. Varsinkin, kun peli soittaa laadukkaita covereita noista 90-luvun musiikeista. Kyllä, juurikin niistä mörköteemoista.

Aluksi pelaajalla on käytössä vain rajallisella ajalla varustettu taskulamppu sekä muutama merkkisoihtu. Ja vikkelät jalat. Jos olet oikein onnekas, voit löytää metsästä Muumipapan tussarin ja paukuttaa sillä mörön pois päiväjärjestyksestä. Mutta vain hetkellisesti, ellet sitten löydä metsästä teekannua ennen kuin Mörkö spawnaa takaisin. Ja jos olet erittäin onnekas, voit korvata Muumipapan hitaan musketin Halon rynnäkkökiväärillä.

Vaan kuten arvata saattaa, Moomin Characters veti tästäkin herneet nenuun, lähettäen pelin tekijälle cease & desist-postia. Sillä hui kauheeta, kun sitä Mörköä voikin ampua, vaikka Muumipappa itsekin uhkaa tätä ihan samanlaisella tussarilla virallisessa TV-sarjassa. Mörköpelin viimeisimmästä versiosta kaikki Muumi-referenssit onkin täten siivottu huis helvettiin.

Mutta youtubesta löytyy kyllä kiitettävä määrä videoita ihmisten toilailuista ton alkuperäisen pelin parissa. Ja kuulemma se on edelleen ladattavissa netin uumenista, jos vain osaa etsiä oikeasta paikkaa.

Nostoja