Retrostelu: 30 vuotta vanha Flashback on edelleen aivan älyttömän hauska pelikokemus

Pelaaja.fin retrostelussa tänä viikonloppuna tasohyppelyklassikko Flashback!

18.6.2022 10:31

Vaikka E3 onkin toistaiseksi ainakin jäissä, kesän aikana Los Angelesissa on silti nähty pelijulkistuksia. Lukemattomien kauhuaiheisten tieteisräiskintöjen joukkoon mahtui myös muutama yllätys, joista suurin oli todennäköisesti Flashback 2. Ihan joka päivä ei nimittäin nähdä puskista hyppääviä jatko-osia 30 vuotta vanhoille peleille, varsinkaan jos ne 30 vuotta vanhat pelit ovat enää lähinnä muinaisten pelipartojen ja amigistien muistoissa.

Mutta sieltä se Flashback 2 tulee talvella 2022, mikä sai nämä jo mainitut peliparrat tärisemään innosta kiikkustuoleissaan. Eikä suotta, sillä se ensimmäinen Flashback on yhä aivan älyttömän hyvä peli.

Flashback oli aikanaan tajuntaa räjäyttävä kokemus jo pelkästään sen takia, että se oli aivan uskomattoman kaunis. Grafiikat olivat yleisesti todella komeat, mutta kakun kruunasi se, että animaatiot oltiin purkitettu niin kutsutulla rotoscoping-tekniikalla. Oikeat näyttelijät juoksivat, hyppivät ja meuhkasivat kameroiden edessä ja graafikot sitten piirsivät pelihahmojen animaatiot tämän materiaalin päälle. Tuloksena oli silkkisen pehmeää ja hämmentävän realistista animaatiota.

Tämä kuulostaa varmasti Prince of Persian ja Another Worldin faneille heti tutulta, sillä nekin käyttivät prikulleen samaa teknologiaa. Eivätkä yhtäläisyydet lopu siihen, sillä myös Flashback on niin kutsuttu ”elokuvamainen tasohyppelypeli”, joka voisi ihan hyvin olla Prince of Persian outo tieteisjatko-osa tai Another World II. Koska Another World ja Flashback kehitettiin Delphine Softwaren studioilla, moni vieläkin kuvittelee, että molemmat pelit ovat saman kehittäjän luomia. Näin ei kuitenkaan ole, vaikka toki jotkut kehittäjät varmasti työskentelivätkin molempien projektien parissa. Another World on Éric Chahin suunnittelema peli, Flashback taas Paul Cuissetin.

Jos minun pitäisi valita oma suosikkini tästä kolmikosta, valinta olisi helppo: Flashback. Se ottaa aiempien elokuvamaisten hyppelypelien perusideat ja jalostaa niistä syvällisemmän ja monipuolisemman kokemuksen. Pääpaino ei ole enää halvoilla kerrasta poikki -kuolemilla, vaan ongelmanratkonnalla. Mukana on kunnon seikkailupelimäisiä elementtejä, kuten esineiden keräämistä ja tuunausta, sekä pienten sivutehtävien suorittamista.

Aikanaan pelattuna Flashback oli tästä edistyksestä huolimatta brutaali peli. Vaikka se ei olekaan enää täynnä halpoja ansoja, tappavia yllätyksiä kyllä riittää ihan kotitarpeiksi. Tallennuspaikat ovat harvassa ja kun henki lähtee, edessä on rutiininomaisesti paluu paljon aiempiin hetkiin. Jos siis on yleensäkään muistanut poiketa tallentamassa viimeisten tuntien aikana.

Onneksi tämän ongelman, samoin kuin monia muita, voi ratkaista teknologian avulla. Flashbackin innokkaat fanit ovat modernisoineet pelin moottorin pyörimään natiivisti moderneilla Windows-käyttöliittymillä ja heittäneet mukaan pinon uudistuksia, kuten mahdollisuuden napata digitoitua puhetta Sega CD -versiosta, MOD-musiikkia Amiga-versiosta ja mitä nyt sattuukaan pelin eri versioista haluamaan. Erityisesti näin pelattuna Flashback on edelleen aivan huisi kokemus. Pienten alkukankeuksien jälkeen kontrollit toimivat hyvin, pelaajaa ohjastetaan juuri sopivasti paikasta toiseen ja koko peliä värittää fantastinen suuren seikkailukokemuksen tuntu.

Tämä on myös se paras tapa pelata Flashbackia virallisista yrityksistä huolimatta. Ubisoft julkaisi vuonna 2013 remasteroidun version pelistä kauniisti sanoen vaisuin tuloksin. Tämä on hieman yllättävää, sillä pääsuunnittelija Cuisset samoin kuin puoli tusinaa muutakin Delphine-veteraania osallistui uusintaversion kehitykseen, mutta ongelma oli kenties siinä, että tiimi yritti seistä samaan aikaan kahdessa leirissä. Vuoden 2013 Flashback ei ollut vain alkuperäinen peli moderneilla alustoilla, vaan se pyrki laajentamaan sitä, muuttamaan peruspelattavuutta, lisäämään uutta tarinaa ja uusia ominaisuuksia… ja siinä sivussa hukkasi sen alkuperäisen Flashbackin tiiviin ja äärimmäisen toimivan sielun.

Joten nyt sitten kaikilta sormet ristiin: toivottavasti Flashback 2 onnistuu vähän paremmin ja sitä kehittävä tiimi tällä kertaa muistaa, mikä alkuperäisestä pelistä teki niin hyvän. Jos eivät, niin Reminiscence-uusiomoottori lataukseen ja pelaamaan alkuperäistä. Vielä ehtii!

Liity Miikka Lehtosen seuraan retrostelemaan vanhoja pelejä joka lauantai Pelaaja.fissä. Ehdota kommenteissa, mitä seuraavaksi pitäisi napata retrosteluun.

Lisää luettavaa