Retrostelussa Alley Cat – vuoden 1983 pc-pelaamisen audiovisuaalinen keihäänkärki / Artikkelit / pelaaja.fi

Retrostelussa Alley Cat – vuoden 1983 pc-pelaamisen audiovisuaalinen keihäänkärki

23.10.2021 // Kirjoittanut: Miikka Lehtonen
3
Retrostelussa Alley Cat – vuoden 1983 pc-pelaamisen audiovisuaalinen keihäänkärki

Alley Cat (1983)

Meidän perheeseemme ostettiin ensimmäinen pc joskus 1980-luvun lopussa, hyvään hintaan kaveriperheeltä. Vaikka toki fanitin kympillä Sierran ja Lucasfilm Gamesin seikkailupelejä, ne suurimmat suosikkini olivat kaksi pientä CGA-peliä, Alley Cat ja Sopwith Camel.

Molemmat pelit olivat pelattavuudeltaan äärimmäisen yksinkertaisia, mikä ei tietenkään noin 10-vuotiasta Miikkaa hirveästi haitannut. Mutta miten on, vieläkö yksinkertainen jaksaa viehättää reilut 30 vuotta myöhemmin?

Tällä kertaa tarkasteluun osui Alley Cat, joka on muistoissani todella sympaattinen ja veikeä peli. Peli kertoo kissasta, joka seikkailee vaarojen täyttämällä kujalla. Vihaiset koirat, ikkunoista lentävät esineet ja muut vaarat uhkaavat kissaa, joka yrittää etsiä itselleen kumppania. Tämä onnistuu vain suorittamalla minipelejä ja kipuamalla kaverin luokse vaarallisten kielekkeiden täyttämän kentän halki. Juuri kuten oikeassa elämässäkin, siis.

Retrostelussa Alley Cat – vuoden 1983 pc-pelaamisen audiovisuaalinen keihäänkärki

Vuonna 1983 ilmestynyt Alley Cat on selkeästi pelihistorian ensimmäisiä minipelikokoelmia, mikä on historiallisesti aika kova saavutus. Ideana on, että jokainen kujan ikkuna sisältää erilaisen pienen haasteen. Joskus täytyy kivuta pudottamaan kirjahyllyn päällä olevia maljakoita, toisinaan sukeltaa akvaarioon metsästämään kaloja ja väistelemään sähköankeriaita. Jälleen, hyvin realistista menoa ja kissojen arkea.

Grafiikka on aikaisekseen hyvin veikeää ja selkeää. Kyse on muinaisesta pelistä, joka tukee vain CGA-näytönohjaimia. CGA tietenkin tarkoittaa näytönohjainta, joka pystyi toistamaan muitakin värejä kuin harmaan sävyjä, kuten sitä edeltävät pc-näytönohjaimet. Niinpä koko ruudun värikäs grafiikka oli aikanaan myös todella komeaa ja vallankumouksellista.

Tämä ei toki ole mitenkään yllättävää, sillä pelin kehittänyt Bill Williams erikoistui lyhyen elämänsä aikana kehittämään teknologisesti todella vaikuttavia pelejä. Hän koodasi myös Amigan ensimmäisiin peleihin kuuluneen Mind Walkerin, jota käytettiin demoamaan tuoreen Amigan graafisia ominaisuuksia. Ja tämä oli myös Alley Catin perimmäinen tarkoitus: pc-tietokoneita miltei yksinoikeudella valmistanut IBM halusi pelin, jolla demota uusimpia tietokoneitaan ja niiden mahtavia audovisuaalisia ominaisuuksia. Ja tässä niitä siis on tarjolla.

Nykyperspektiivistä Alley Catin suurin ongelma on, että sen pelaaminen on hyvin hankalaa. Kissan kontrollit ovat äärimmäisen kiikkerät ja niissä on valtavasti painon tunnetta. Paikaltaan kissa ei pysty hyppäämään oikeastaan juuri lainkaan sivuille, mutta sivuttaisliike tapahtuu noin 1500 kilometrin tuntinopeudella, joten meno on melkoista digitaalielämää. Joko olet paikallasi tai juokset sata lasissa sivuille.

Retrostelussa Alley Cat – vuoden 1983 pc-pelaamisen audiovisuaalinen keihäänkärki

Pelisuunnittelu on myös hyvin armotonta. Pelissä on täysin mahdollista päätyä tilanteeseen, jossa onnettomien sattumien sarja vie kaikki elämät silmäräpäyksessä. Hups, ikkunasta heitetty puhelin pudotti kissan. Hups, juuri kun olin syntynyt uudelleen, kentälle juoksi vihainen koira. Hups, kun seuraava kissa oli astunut pelilaudalle, koira kääntyi ympäri ja viimeisteli senkin. Että sellainen peli.

Mutta haittaako tämä mitään? Ehkä nostalgiani puhuu nyt, mutta minusta ei. Alley Cat on nopeatempoinen ja muutenkin lyhyt pelikokemus, jossa yllättäen päättyvä peli ei lopulta hirveästi haittaa. Pitkälle pärjäämisellä ei kuitenkaan saa mitään muuta kuin lisää pisteitä, sillä kaikki minipelit ja muut ominaisuudet ovat avoinna pelin alusta saakka.

Niinpä täytyykin nostaa Bill Williamsille hattua siitä, että hän todellakin onnistui tekemään pelin, jota nyt ei ehkä voi sanoa klassikoksi, mutta joka viihdyttää ja hymyilyttää edelleen – miltei 38 vuotta julkaisunsa jälkeen. Ei mitenkään huono saavutus mainospeliltä.

Liity Miikka Lehtosen seuraan retrostelemaan vanhoja pelejä joka lauantai Pelaaja.fissä. Ehdota kommenteissa, mitä seuraavaksi pitäisi napata retrosteluun.

Kommentit

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac

Uijui, tätä tuli joskus itelläkin pelattua erään terveyskeskuksen odotushuoneessa, muinaisella PC:n räyskällä tossa 90-luvun lopulla!

Kuvailut ohjasten kankeudesta ja epäreiluista kuolemista selittänevät hämärät muistikuvani pelin aiheuttamasta turhautumisesta. Mutta silti sitä halusi pelata vaan uudestaan ja uudestaan, juurikin noiden pirteiden grafiikkojen sekä yksinkertaisen mutta koukuttavan pelattavuuden takia. Ja siitä hyvästä, että pelihahmona toimi kissa.

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou

Lapsuuden peliklassikoita.

Käyttäjän Bloob kuva
Bloob

Tätä tuli lapsuudessa hakattua, ja äänet ja värit olivat aina kuin neulalla tökkisi aisteja.