Retrostelussa Baldur’s Gate – historian vaikutusvaltaisin tietokoneroolipeli / Artikkelit / pelaaja.fi

Retrostelussa Baldur’s Gate – historian vaikutusvaltaisin tietokoneroolipeli

14.03.2020 // Kirjoittanut: Miikka Lehtonen
4
Retrostelussa Baldur’s Gate – historian vaikutusvaltaisin tietokoneroolipeli

Liity Miikka Lehtosen seuraan retrostelemaan vanhoja pelejä joka lauantai Pelaaja.fissä. Ehdota kommenteissa, mitä mies voisi seuraavaksi ottaa retrosteluun!

Kun minä olin nuori mies™, kaveriporukallani oli tapana joka lauantai kerääntyä vanhempieni keittiön pöydän ääreen pelaamaan pöytäroolipelejä. Shadowrunin dystooppinen tulevaisuus, Star Warsin muinainen tieteissota sekä lukuisat Advanced Dungeons & Dragonsin pelimaailmat viihdyttivät meitä läpi ala- ja yläasteen, ja olisivat viihdyttäneet pitempäänkin, ellei elämä olisi vienyt peliporukkaamme pitkin maailmaa.

Noihin aikoihin minun kaltaisteni pelaajien Graalin malja oli tietokoneroolipeli, joka oikeasti tuntuisi näiltä aidoilta pöytäpelikokemuksilta. Sen enempää japanilaiset konsoliroolipelit kuin niin kutsutut ”kultalaatikopelit”, ne ensimmäiset tietokoneversiot Dungeons & Dragonsista, eivät päässeet lähellekään tätä tavoitetta.

Vuonna 1998 kaikki kuitenkin muuttui.

Retrostelussa Baldur’s Gate – historian vaikutusvaltaisin tietokoneroolipeli

Näin jälkikäteen on vaikea kuvailla sitä, miten vallankumouksellinen peli Biowaren Baldur’s Gate oli ilmestyessään. Tietokoneroolipelien ystävät eivät olleet ikinä kokeneet mitään läheskään vastaavaa. Valtavan kokoinen tarina oli täynnä oikealta tuntuvia hahmoja, pelaaja sai itse pelata hahmolleen valitsemaansa roolia reagoimalla tapahtumiin ja keskusteluihin haluamallaan tavalla. Myös audiovisuaalinen ilme oli vuonna 1998 suorastaan ällistyttävän upea.

Ei olekaan mikään ihme, että Baldur’s Gatesta tuli välittömästi valtava hitti, jonka ikimuistoisimmat hahmot elävät yhä pelaamisen kollektiivisessa tietoudessa. Kuka voisi unohtaa vaikkapa samooja Minsciä, joka yhdessä pienoiskokoisen jättiavaruushamsterinsa, Boon, kanssa tarjoili oikeutta yksi nyrkinisku kerrallaan?

Vuonna 1998 tällainen oli aivan uskomatonta. Muistan vieläkin, miten äimän käkenä olin, kun hahmoni ympärille kerääntynyt seikkailijaporukka otti itsekin kantaa pelin tapahtumiin omien persoonallisuuksiensa mukaan. Jos porukassa oli hyviksiä ja yritti lyödä hynttyynsä yhteen pahisten kanssa tai tehdä valintoja, jotka sotivat hyvisten moraalikäsitystä vastaan, oli ihan mahdollista, että puolet ryhmästä otti loparit ja lähti omille teilleen. Bioware on käyttänyt samaista ideaa myöhemmin muissakin peleissään, kuten vaikka Mass Effecteissä tai Dragon Agessa.

Baldur’s Gate todellakin oli aikanaan niin vallankumouksellinen peli, ettei voi oikeastaan edes sanoa sen olleen vanhan koulukunnan peli. Se OLI vanha koulukunta. Se löi ykkösellä valmiiksi sen muotin, jota lukemattomat pelit edelleen käyttävät. Tosiaikainen taistelu, käyttöliittymän yleinen suunnittelu ja monet muut yksityiskohdat ovat eläneet Baldur’s Gatesta aivan tuoreimpiin genren peleihin, kuten vaikkapa Pathfinder: Kingmakeriin saakka.

Retrostelussa Baldur’s Gate – historian vaikutusvaltaisin tietokoneroolipeli

Baldur’s Gate on siis eräs pelihistorian merkityksellisimmistä tietokoneroolipeleistä, mutta se on myös yli 20 vuotta vanha peli. Rehellisyyden nimissä on tunnustettava, että sen myös huomaa, sillä myöhemmät samanhenkiset pelit – kuten vaikka Baldur’s Gate II – ovat lisänneet peruskaavaan niin paljon pieniä elämänlaatua parantavia tuunauksia, että paluu sen ensimmäisen pelin pariin tuntuu nykyään melko tuskaiselta. Tästä huolimatta netistä löytyi useita ihmisiä, joiden mielestä se on hyvä ja hieno asia, että esimerkiksi poimittavia ja käytettäviä esineitä ei voi korostaa pelimaailmassa, vaan pelaajan täytyy käsipelin sohia hiirellä jokaista puupinoa ja kiveä siinä toivossa, että sitä voi käyttää. Ei olla, katsokaas, mitään kasuaalipelaajia ja kaikkihan tietävät, että tympeiden askareiden toistaminen loputtomiin tekee pelistä ja sen pelaajasta koviksen!

Suosittelsinkin siis aloittamaan matkan Baldur’s Gaten maailmaan vaikka Baldur’s Gate II:n myötä, ja mielellään vielä modeilla tuettuna. Ei kannata hämmästyä jos sen jälkeen onkin sitten edessä vaikkapa sen Pathfinder: Kingmakerin tai Pillars of Eternityn pakkopelaaminen.

Kommentit

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Baldur's Gate ei tosiaan kovin arvokkaasti ole vanhentunut, en sitten tiedä miten paljon tuo Enhanced Edition onnistui pelin pahimmin vanhentuineita juttuja hiomaan paremmiksi. Silti kaikkine ongelmineenkin onnistuin pelistä nauttimaan kun sen muutama vuosi sitten ensimmäistä kertaa pelasin läpi, toki Baldur's Gate II on kaikin puolin huomattavasti parempi peli.

Mutta tosiaan jos tarinan puolesta BG kiinnostaa aloittaa aivan alusta niin kannattaa sitten ostaa varmaankin tuo Enchanted Edition tai sitten jos omistaa Neverwinter Nights 2:n niin sille löytyy myös fanien tekemä Baldur's Gaten remake-modi.

https://www.nexusmods.com/neverwinter2/mods/794

Seuraavaksi voisin ehdottaa Black Mesan julkaisun ja tulevan HL:Alyxin myötä retrosteluun alkuperäisen Half-Lifen tai sitten saman vuonna BG:n ja Half-Lifen kanssa ilmestyneen Thief: The Dark Projectin.

Käyttäjän AK_Hamy kuva
AK_Hamy

Mietin miksi nuo Baldurs Gatet jäi pelaamatta ja jutussa se luki: reaaliaikainen taistelu.

Olis se ollut hauskaa pöytäroolipelejä pelata raaliaikaisella taistelulla. Kiva kaaos.

Käyttäjän Paladin777 kuva
Paladin777

Reaaliaikaisuus toteutettiin 'pause' spacebar napilla, ja se oli mullistavaa joskus silloin kuin peli julkaistiin. Toisin sanoen pistit peliin tauon ja annoit komennot hahmoille mitä tehdä. Lopputuloksena taistelu oli toimivaa ja hyvää ja reaaliaikaista. Periaatteessa samaa ideaa on toistettu myös monessa muussa pelissä, joskin paljon toimivammin.

Palutteena Miikalle arvostelusta. Ihan loistavaa työtä! Tässä on kiteytetty hyvin, miksi peli oli niin mullistava 1998 ja miksi sitä yleisesti muistesllaan sellaisella lämmöllä. Yhtä hyvin on tuotu esille se, ettemme enää elä 90-luvun loppupuolta. Ihan noista peliteknillisistä asioista johtuen en ole pelin pariin enää palannut, enkä aio palata, ellei tule ihan täyttä remakea. Parempi muistella peliä sillä arvokkuudella ja lämmöllä, kuin sen ekaa kertaa läpi pelasin.

Käyttäjän mur72 kuva
mur72

Fallout oli tosin se "oikea" suunnannäyttäjä.

Nostoja