Retrostelussa Commander Keen – PC-kansan rakastama tasohyppely, joka sai alkunsa copyright-rikkomuksena

Retrostelussa tällä viikolla rakastettu tasohyppely.

20.8.2022 17:36

Nykyään on vaikea uskoa, että vain muutamaa vuosikymmentä sitten PC-rauta oli sellaisessa tilanteessa, että esimerkiksi sivuttain vierivät tasohyppelypelit olivat teknisesti hyvin haastavia toteuttaa. 80-luvulla PC-rautaa ei kehitetty pelaaminen mielessä ja tietokoneiden arkkitehtuuri teki pehmeän ruudun vierityksen äärimmäisen haastavaksi. Niinpä Super Mario Brosin (tai Great Gianna Sistersin) tapaisia pelejä ei PC:llä nähty ja voin kertoa, että se harmitti meitä PC-omistajia kovasti.

Kuten niin moni muukin läpimurto PC-pelaamisen varhaisina vuosina, myös tämäkin ongelma ratkesi lopulta kiitos John Carmackin. Tuolloin vielä “Ideas from the Deep” -nimellä tunnettu id Software kehitti pieniä shareware-pelejä amerikkalaisen Softdiskin piikkiin ja Carmack päätti siinä sivussa kehittää algoritmin, jolla alkeellinen PC-rautakin pystyi konsolitason pehmeään grafiikkaan.

Kun algoritmi sitten oli tehty, sille piti tietenkin tehdä myös peli. Ja se peli oli Super Mario Bros 3. Eikun häh?!

Kyllä, Commander Keen -pelisarja ei suinkaan saanut alkuaan Commander Keeninä, vaan Ideas from the Deepin yrityksenä vakuuttaa Nintendoa palkkaamaan heidät. Carmack, John Romero, Tom Hall ja Jay Wilson pohtivat, että koska Nintendo ei itse tehtaile PC-käännöksiä peleistään, ehkä he voisivat rahoittaa sellaisen kehittämisen? Toisin kävi. Kenties Mega-Manin jäätävän DOS-version pelottamana (https://pelaaja.fi/artikkelit/retrostelu-mega-manin-pc-versio-rikos-ihmiskuntaa-kohtaan) Nintendo viittasi kintaalla kehittäjien ehdotuksiin.

Onneksi muut olivat kiinnostuneita. Shareware-peleihin erikoistuneen Apogeen toimitusjohtaja Scott Miller oli pommittanut Carmackia jo jonkin aikaa fanikirjeillä ja halusi ostaa tiimiltä pelin omaan levitykseensä. Ruhtinaallinen 2000 taalan ennakkomaksu ja sangen tiukka parin kuukauden aikataulu riittivät sinetöimään diilin: Ideas from the Deep pääsi kehittämään tasohyppelyään.

Vaikka Commander Keen ei olekaan mikään suora Super Mario Bros 3 -kopio, sitä pelatessaan kyllä huomaa selvästi, että kehittäjät fanittivat Mariota. Mars-planeetalle avaruusaluksensa kanssa syöksynyt Keen ramppaa pitkin karttaa etsimässä aluksensa kadonneita osia, mikä vaatii tietenkin sukeltamista sivuttain vieriviin tasohyppelykenttiin. Monet graafiset elementit ovat miltei suoria kopioita Super Mario Bros 3:n tyylistä, vaikka kerättävät esineet onkin korvattu Pepsi-tölkeillä, tikkareilla ja pizzan siivuilla. Mukaan on toki mahtunut omiakin ideoita, kuten alkuvaiheilla mukaan tarttuva kengurukeppi, jolla Keen pystyy hyppimään korkealle tai pitkälle.

Ideoiden lainailun sijaan mukaan mahtui myös runsaasti Tom Hallin omaperäisiä ehdotuksia, kuten se, että kukistettujen vihollisten piti jättää jälkeensä ruumiita, koska oli tärkeää, että lapset joutuivat kohtaamaan kuoleman seuraukset jo varhain elämässään. Kuulemma myös viholliset pohjautuivat Sigmund Freudin teorioihin, joskaan en itse näe suoria yhteyksiä niiden ja yksisilmäisten sarjakuvaörmyjen välillä.


Konsoleille julkaistuna Commander Keen ei välttämättä olisi koskaan ollut suunnaton hitti, sillä todella hyviä tasohyppelypelejä oli saatavilla kaikille alustoille yllin kyllin. Mutta PC-maailmassa se iski Millerin sanoja lainatakseni “pienen atomipommin” teholla. PC-pelaajat eivät olleet koskaan kokeneet niin pehmeää ja viimeisteltyä tasohyppelykokemusta, joten Commander Keen löysi yleisönsä alta aikayksikön. Pelin myyntimenestys oli niin suunnaton, että Miller pystyi sen tuotoilla palkkaamaan Ideas from the Deepin kehittäjät täysipäiväisiksi kehittäjiksi ja laajentamaan Apogeeta yhden miehen operaatiosta suuremmaksi ja vakaammaksi pelijulkaisijaksi.

Id Softwareksi nimensä muuttaneet kehittäjät tehtailivat Apogeelle muutamia Keen-jatko-osia, minkä jälkeen yhteistyö jatkui jälleen uuden John Carmack -spesiaalin myötä. Tällä kertaa mies kehitti algoritmit silkkisen pehmeää 3D-grafiikkaa varten, ja Apogee oli välittömästi kiinnostunut julkaisemaan Wolfenstein 3D:n ja muutamaa vuotta myöhemmin kohtalaista suosiota nauttineen Doomin.

Ja kaikki sai alkunsa teoksesta, jota Id Softwaren kehittäjät itse kutsuivat aluksi nimellä Dangerous Dave tekijänoikeuden loukkauksessa.

Liity Miikka Lehtosen seuraan retrostelemaan vanhoja pelejä joka lauantai Pelaaja.fissä. Ehdota kommenteissa, mitä seuraavaksi pitäisi napata retrosteluun.

 

Lisää luettavaa