Retrostelussa Fallout – megasarja oli todellinen roolipelilegenda jo syntyessään

Lehtonen nappasi Fallout 76:n julkistuksen kunniaksi sen aidon ja alkuperäisen Falloutin. Tule mukaan fiilistelemään!

2.6.2018 07:56

Fallout

Kehittäjä: Interplay
Julkaisija: Interplay
Julkaisu: 1997 PC

Vuonna 1997 päivänvalon näki peli, joka aloitti yhden PC-pelaamisen – ja myöhemmin myös konsolipelaamisen – suurista tarinoista. Pitkän linjan roolipelisuunnittelija Brian Fargon, Feargus Urquhartin ja Interplayn kehittämä Fallout hurmasi pelaajat ykkösellä ja nousi miltei välittömästi yhdeksi pelimaailman suurista nimistä. Perinne jatkuu vielä nykyään, sillä tuorein Fallout-peli, Fallout 76, julkistettiin aivan toukokuun 2018 lopussa.

Ei ole mikään ihme, että Falloutista tuli niin suunnaton hitti. Peli sijoittuu ydinsodan jälkeiseen rauniomaailmaan, jossa eletään oudossa yhdistelmässä 1950-luvun tunnelmia ja sen ajan visioita tulevaisuudesta.

Erikoisessa maailmassa valtaosa ihmisistä elää rauniokylissään keskellä mutantteja ja muita vaaroja. Pieni osa onnekkaista – tai epäonnekkaista, perspektiivistä riippuen – kuitenkin istuskeli ydinpommien paukkuessa suunnattomissa pommisuojissaan. Pelaajakin on yksi tällainen holvin asukki, joka joutuu lähtemään turvallisesta eristyksestään ulkomaailmaan, kun kotiholvin kultaakin kalliimpi vesipiiri hajoaa. Jos uutta ei löydetä seuraavien kuukausien aikana, kaikki asukit kuolevat janoon.

Maailma on kiehtova ja suorastaan kutsuu pelaajaa tutkimaan jokaisen viimeisenkin kolon ja nurkkauksen. Yllätyksiä ja salaisuuksia on jemmattu vähän joka puolelle ja autiomaassa harhaillessaan voi törmätä vaikka keskellä dyynejä makaavaan valaan ruhoon, jonka läheltä löytyy petunia-ruukkuja. Linnunradan käsikirjan ystävät hymähtelevät partoihinsa.

Falloutin paras puoli on silti pelattavuus. Siinä missä turhan usein ”roolipeli” tarkoittaa vain peliä, jossa hahmot keräävät kokemustasoja, Fallout on veistetty samasta puusta kuin perinteiset pöytäpelit. Pelaaja todellakin saa pelata haluamaansa roolia, sillä maailma ja sen tarinat on kirjoitettu avoimiksi. Tehtäviä voi ratkoa eri tavoilla, eikä läheskään aina tarvitse tarttua aseisiin. Jos on tarpeeksi karismaattinen puhemies, ongelmat voi usein kiertää oikea-aikaisella kommentilla. Läheisessä kaupungissa voi joko avustaa järjestystä ylläpitävää sheriffiä kaupungin hallinnasta himoitsevaa rikollista vastaan, tai ryhtyä itsekin lainsuojattomaksi ja auttaa pahiksia murhaamaan sheriffin.

Lienee sanomattakin selvää, että tällainen on pelaajan kannalta todella tyydyttävää, koska olo on jatkuvasti sellainen kuin pelaisi omaa tarinaansa haluamallaan tavalla sen sijaan että vain seuraisi jonkun muun pakottamaa reittiä. Lisäksi valinnanvapaus tuo peliin reippaasti uudelleenpeluuarvoa. Sen verran, että monet pelaavat Falloutia yhä. Eivät toki koska eivät ole 21 vuodessa ehtineet nähdä kaikkea sisältöä, vaan koska sen kokeminen eri perspektiiveistä ja eri tavoilla on yhä niin hauskaa.

Kuten legendaariselle pelille sopii, Fallout elää muutenkin hyvin herran vuonna 2018. Peliä myydään useissa verkkokaupoissa, ja esimerkiksi GOG.comista saa pikkurahalla version, joka toimii ongelmitta modernillakin laitteistolla. Käyttöliittymä on nykysilmin hieman rosoinen ja toki grafiikka on nähnyt parempiakin päiviä, mutta minut peli imaisi taas mukaansa kunnolla. Näinköhän se tämä kesä menee Fallout-sarjaa uudelleenpelatessa? Voisi sitä aikansa huonomminkin käyttää.

Liity Miikka Lehtosen seuraan retrostelemaan vanhoja pelejä  Pelaajalehti.comissa joka lauantai!

Lisää luettavaa