Retrostelussa Far Cry – vallankumouksellinen räiskintä pisti pelikoneet polvilleen ja pelaajat itkemään / Artikkelit / pelaaja.fi

Retrostelussa Far Cry – vallankumouksellinen räiskintä pisti pelikoneet polvilleen ja pelaajat itkemään

25.04.2020 // Kirjoittanut: Miikka Lehtonen
9
Retrostelu, Far Cry, Crytek, Far Cry 1

Liity Miikka Lehtosen seuraan retrostelemaan vanhoja pelejä joka lauantai Pelaaja.fissä. Ehdota kommenteissa, mitä mies voisi seuraavaksi ottaa retrosteluun!

Saksalainen Crytek paljasti äskettäin kehittävänsä uusintaversiota Crysiksestä kaikilla mahdollisilla herkuilla säteenseurantaa myöten. Tämä tarkoittaa tietenkin, että kokonainen uusi pelaajasukupolvi saa kohta tietää, mitä legendaarinen lause ”mutta pyöriikö Crysis sillä?” tarkoittaa.

Tämä mielessä voikin olla hyödyllistä palata ajassa taaksepäin tarkastelemaan sitä Crytekin ensimmäistä peliä, joka oli teknisesti todellinen vallankumous, mutta myös masentaja: juuri kenelläkään ei riittänyt tehoja pyörittää peliä tarkoitetulla tavalla.

Retrostelu, Far Cry, Crytek, Far Cry 1

Crytekin tarina pelikehittäjänä alkoi vuonna 2004, jolloin Far Cry julkaistiin. Reaktiot olivat arvattavia ja ymmärrettäviä. Trooppiselle saariparatiisille sijoittuva räiskintäpeli oli mittakaavaltaan ja visuaaliselta loistoltaan jotain aivan ällistyttävää. Näin Crytek löi välittömästi pöytään pelikortin, jolla firman pelit, sekä myös Far Crytä pyörittävä ja myöhemmin pelintekijöiden käyttöön vapautettu CryEngine-pelimoottori, ovat siitä asti ratsastaneet.

Far Cryn vallankumouksellisuus rakentui yhden perusidean, vapauden, varaan. Vaikka peli oli tarinaltaan skriptattu kokemus, itse pelaaminen oli todella avointa. Pelaajaa ohjastivat tavoitteet, joiden suorittaminen oli hyvin vapaata: selvitä tiesi tämän pienen saaren toisella puolella olevan lentotukialuksen luokse. Miten? Se oli jokaisen itse valittavissa. Pusikoiden läpi hiippailun ohella pelaaja saattoi pölliä vihollisilta ajoneuvon, veneen tai vaikka helikopterin, ja pistää sitten kunnolla ryminäksi.

Pelimoottori soveltui tähän vapaaseen ja loisteliaaseen maailmaan täydellisesti, eikä tämä ollut jäänyt Crytekin porukoilta huomaamatta. Peliin on kerran toisensa jälkeen suunniteltu näköalapaikkoja, joista ulos vilkuilemalla voi nähdä edessään kilometrien verran pelialuetta, ja vieläpä ajan teknologian huomioiden hämmentävän elävää sellaista. Horisontissa saattoi suhata vihollisten veneitä tai helikoptereita, ja jos mukana oli vaikka ajoneuvoihin lukkiutuva raketinheitin, moisesta kiinnostunut pelaaja pystyi ampumaan horisontissa näkemänsä viholliskohteet päreiksi.

Retrostelu, Far Cry, Crytek, Far Cry 1

Valtavan pelimaailman ja silmäkarkin ohella Far Cry tarjosi kyllä muutakin. Vihollisten tekoäly oli varsinkin vuoden 2004 peliksi todella kehittynyttä. Viholliset reagoivat – ainakin teoriassa – realistisesti kuulemiinsa ääniin ja näkemiinsä asioihin. Jos pisti vaikka vuoren laella olevan tukikohdan portilla rynkyn laulamaan, useiden minuuttien päästä paikalle saattoi juosta vihollisia, jotka olivat jossain kaukaisuudessa kuulleet laukaukset ja lähteneet tutkimaan niitä.

Kaikki ei toki aina käytännössä toiminut aivan näin hyvin, mutta se ei suinkaan ollut pelille haitaksi, sillä Far Cry oli myös ensimmäisiä pelikansaa fysiikkaoutouksillaan riemastuttanut peli. Kun vaikka napin otsaansa saanut vihollinen ei kuolekaan laukaukseen, tämä voi vaikka kyykistyä piiloon ja kiljaista, että taisinpa juuri kuulla jotain. Kun moottoriveneen kyydissä olevan vihollisen ampuu, kuolinhetkellä vihollisen ruumis muuttuu yllättäen fysiikan vaikutuksen alaiseksi esineeksi, törmää istuimensa selkänojaan ja lentää kymmeniä metrejä ilmaan kuin räsynukke konsanaan. Tämä kaikki oli hauskaa vuonna 2004 ja se on sitä edelleenkin.

Retrostelu, Far Cry, Crytek, Far Cry 1

Far Cry oli todellakin mitä mainioin peli. Muistan itsekin, että pelin tökkimiseen kyllästyneenä sijoitin vaivalla ansaitsemani rahat uuteen näytönohjaimeen – muistaakseni Radeon 9800 Pro – jolla pystyikin sitten jo heittämään grafiikan asetuksia hieman ylöspäin, mutta ei vieläkään lähellekään maksimiasetuksia. Kuten monet muutkin Crytekin pelit, myös Far Cry oli suunniteltu ottamaan hyötyä irti tulevaisuuden pelikoneista.

Nykyperspektiivistä Far Cry kärsii kuitenkin kovasti siitä, että se on genrensä varhainen pioneeri. Vihollisten tekoäly ei ole nykyään enää mitään ihmeellistä, komea ulkoasu ei oikein enää vaikuta, ja ne pelin todelliset ongelmat – liian tarkasti ampuvat viholliset, myöhemmin peliin liittyvät supermutantit – tuntuvat entistä rasittavammilta.

Kiinnostavana sivujuttuna mainittakoon, että Far Cry sattui ilmestymään juuri niihin aikoihin, jolloin modernin elokuvamaailman suuriin nimiin kuuluva saksalainen elämäntapakoomikko Uwe Boll tehtaili liukuhihnalta surkeita videopelielokuviaan. Siinä missä se sarjan ensimmäinen – House of the Dead – on oikeasti tahattoman komedian mestariteoksia, Far Cry on muun Boll-ouvren tavoin vain todella tylsä ja huono elokuva.

Mutta itse peli? Se oli aikanaan mitä muikein tapaus ja vieläkin historiallisena teoksena kiinnostava tutustumiskohde.

Kommentit

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Itselleni Far Cry oli aikanaan ja vielä monia vuosia myöhemminkin niin vaikuttava ja maistuva kokemus että peli löytyy vieläkin omalta top 10-listalta kun kaikkien aikojen peleistä on kyse.

Sen lisäksi että peli tarjosi aikansa komeinta grafiikkaa, niin myös juuri tuo avoin kenttäsuunnittelu ja komeat maisemat tekivät vaikutuksen kuten myös vihollisten tekoäly. Useimmat eivät pelin puolivälin tienoilla ilmaantuvista mutanteista tosiaan perustaneet, mutta itse taas tykkäsin, sillä mutantit toivat peliin vaihtelua palkkasotureiden tappamisen sijaan.

Mielellään ottaisin tästä alkuperäsiestä Far Crysta myös uusinta pelimoottoria hyödyntävän remasterin mutta valitettavasti tuskin tulee tapahtumaan kun sarja on Ubisoftin hallussa ja he veivät Far Cryn varsin eri suuntaan.

Itse muistelisin ettei tuolloin jo 2-3 vuotta vanhalla PC:llä ollut kovinkaan suuria vaikeuksia peliä pyörittää varsin hyvilläm asetuksilla, toisin kuin Crysiksen kanssa josta todella harva v.2007 pystyi medium asetuksia korkeammalla nauttimaan. Eikä se Crysis tänä päivänäkään pyöri kunnolla jatkuvasti ilman että ruudunpäivitys kyykkää raudasta riippumatta. Sen verran huonosti oli peli optimoitu, eikä sitä ikinä päivitetty hyödyntämään uudempaa rautaa, eli neliydinprosessoreita jne. Siinä mielessäkin remaster tulee tarpeeseen että peli vihdoin ja viimein myös pyörisi sulavasti ainakin jos PC:stä tehoja löytyy.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

En minä mitään itkenyt. Pelasin tätä mieluummin kun Half-life 2:ta. Deal with it.gif

Käyttäjän Portable kuva
Portable

Faija koneella pelasin tämän demoa. Se näytti toisaalta fantastiselta, mutta toisaalta kauhealta, kun fps oli noin 3. Myöhemmin kykenin pelaamaan tämän jo asiallisemmalla koneella, joskus 2008 tienoilla ja olin välittömästi myyty. Edelleen yksi parhaimpia fps pelejä, mitä tunnen

Farcrcy, yhdessä crysiksen, battlefield kolmosen ja Vr pelien kanssa olivat niitä hetkiä, jolloin sitä hunajaa kustiin. Nyt odotellaan uutta tekosyytä päivittää videokortti ja kokea jotain vastaavaa lähitulevaisuudessa. Lyön vaikka vetoa että se liittyy sorkarautoihin ...

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Sen mitä tätä olen testaillut niin ei iskenyt. En pelannut toki silloin aikoinaan vaan vasta myöhemmin mutta siinä vaiheessa tuntui kovin geneeriseltä ja tylsältä. Kesken taisi jäädä.

Käyttäjän frozen kuva
frozen
Lainaus snaketus

En minä mitään itkenyt. Pelasin tätä mieluummin kun Half-life 2:ta. Deal with it.gif

half-life 2 tuli vain 2004 ja crysis 2007

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Nyt sinulta kuule meni Far Cryt ja Crysikset sekaisin...

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard
Lainaus frozen

[quote="snaketus"]En minä mitään itkenyt. Pelasin tätä mieluummin kun Half-life 2:ta. Deal with it.gif[/quote]
half-life 2 tuli vain 2004 ja crysis 2007

Käyttäjän rautahuilu kuva
rautahuilu

Oli tuo far cry elokuva ihan katsottava joskus 13v ikäisenä.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus rautahuilu

Oli tuo far cry elokuva ihan katsottava joskus 13v ikäisenä.

Uwe Bollin leffat on kyllä siitä hyviä, että ne voi varsin hyvin katsoa tahattomina komedioina. Itse asiassa parhaiten homma toimii, jos ne vie päässään metatasolle ja katsoo ne ikään kuin dokumentteina täystunarista saksalaisesta elokuvantekijästä, joka käyttää hyväkseen valtion tukia kotimaiselle elokuvateollisuudelle, ostaa rahoilla jonkun jämälisenssin pelimaailmasta, ei koskaan edes pelaa peliä, jota on leffaksi sovittamassa, palkkaa pari Hollywoodin epätoivoista B-listalaista päätähdiksi ja voilà: Uusi Uwe Boll-mestariteos on syntynyt.

Far Cryn suurin metavitsi tulee jo siitä, että pelihän tunnetusti sijoittuu tropiikkiin, mutta koska eksoottiset lokaatiot ovat kalliita kuvausmestoja, Uwe Bollin versio kuvattiin tietysti Kanadan "pikku-Hollywoodin", eli Vancouverin lähimetsissä.

Nostoja