Retrostelussa Interstate ’76 – uniikki ajopeli sai MechWarrior II -pelimoottorin natisemaan liitoksistaan / Artikkelit / pelaaja.fi

Retrostelussa Interstate ’76 – uniikki ajopeli sai MechWarrior II -pelimoottorin natisemaan liitoksistaan

13.02.2021 // Kirjoittanut: Miikka Lehtonen
4
Retrostelussa Interstate ’76 – groovaavan uniikki ajopeli, joka sai MechWarrior II -pelimoottorin natisemaan liitoksistaan

Vuonna 1997 pc:lle ja jopa Nintendo 64:llekin julkaistu Interstate ’76 on monella tapaa uniikki pelikokemus. Se yhdistelee nopeatempoista autotaistelua 1970-luvun eksploitaatioelokuvien tunnelmiin, kunnon funkkikitaroiden jyskeeseen ja kaikkialta pursuavaan tyylitajuun.

Pelin kehitys sai alkunsa, kun Activisionin MechWarrior II -kehitystiimi oli saanut legendaarisen mechapelinsä valmiiksi ja pohti, mitä seuraavaksi voisi tehdä. Heillä oli aikaisekseen kehittynyt pelimoottori, joka oli suunniteltu erityisesti suurten ajoneuvojen – tässä tapauksessa kävelevien sotakoneiden – väliseen taisteluun. Miten moottoria voitaisiin hyödyntää tehokkaasti?

Kuten niin usein käy, inspiraatio löytyi yllättävästä lähteestä. Pääsuunnittelija Zack Norman suunnitteli ostavansa MechWarrior II -bonuksellaan muskeliauton ja selaili autojen myyntiin erikoistuneita lehtiä, koska aika ennen tietoverkkoja oli hullua menoa. Hmm... 70-luvun muskeliautot. 70-luvun eksploitaatioelokuvat. Kunnon kiekkokampaukset, tuuheat pulisongit ja muhkeat funkkikitarat... Ehkä tässä olisi ideaa?

Retrostelussa Interstate ’76 – groovaavan uniikki ajopeli, joka sai MechWarrior II -pelimoottorin natisemaan liitoksistaan

Idean keksiminen on juttu sinänsä, mutta sen toteuttaminen on aina paljon hankalampaa. Niin tässäkin tapauksessa, sillä vaikka MechWarrior II:n pelimoottori näytti pelaajien perspektiivistä katsottuna vaikuttavalta, totuus oli aika paljon karumpi. 1970-luvun autovanhusten hengen mukaisesti konepellin alla kurkkaaminen paljasti vinon pinon ongelmia, sillä MechWarrior II:n kehitysjakso ei ollut helppo. Useat eri koodarit olivat työstäneet pelimoottoria vuosien ajan vanhalla kunnon ”tehdään nyt väliaikainen paniikkiratkaisu ja korjataan se toimivaksi kun ehditään” -periaatteella useiden eri tuottajien muuttaessa pelin suuntaa ja pelimoottorin vaatimuksia. Ja kuten jokainen koodari tietää, sitä ehtimistä ei tule ikinä tapahtumaan.

Tämä näkyy myös lopputuloksessa, sillä Interstate ’76 ei ole se maailman vakain tai toimivin peli. Esimerkiksi vanhojen pelien uudelleenmyyntiin erikoistuneen GOG.comin olevinaan modernisoitu versiokin leviää kuin Datsun ylämäessä, jos peliä yrittää pyörittää yli 30 FPS:n nopeudella. Kuten oheinen videokin paljastaa, välianimaatiot eivät enää toimi kunnolla, vihollisten tekoäly hajoaa täysin ja niin edelleen. Niinpä pelikokemuksen eteen saa tehdä työtä ja tuunata peliä hetken jos toisenkin.

Vaivannäkö kannattaa, sillä Interstate ’76 on yhä todella tyylikäs peli. Se kertoo tarinan eeppisesti nimetystä Groove Championista, joka 70-luvun öljykriisin jälkeisessä painajaismaailmassa lähtee jahtaamaan siskonsa murhaajaa. Sisko työskenteli lainsuojattomana ongelmanratkojana, joka yhdessä parinsa kanssa jahtasi korruptoituneiden poliisien paapomia rikollisia. Kun yksi näistä rikollisista pisti siskon päiviltä, tämän entinen pari saapuu rekrytoimaan entistä rallikuskia ottamaan siskonsa paikan.

Retrostelussa Interstate ’76 – groovaavan uniikki ajopeli, joka sai MechWarrior II -pelimoottorin natisemaan liitoksistaan

Itse pelaaminen on Interstate ’76:n heikointa osa-aluetta, sillä kuten Twisted Metal, Vigilante 8 ja monet muut ”mitä jos toisen maailmansodan ilmataistelu, mutta autoissa?” -henkiset pelit kerran toisensa jälkeen todistivat, autojen välinen kaartotaistelu ei ole käytännössä hirveän hauskaa puuhaa. Mutta siedettävää silti. On se jotenkin tyydyttävää nakuttaa vihollisen muka-kuplavolkkari täyteen reikiä 7.62mm konekivääreillä, varsinkin kun sitä saa tehdä jyskyttävän funk-soundtrackin tahtiin.

Ne puitteet sitten paikkaavatkin näitä ongelmia melkoisesti, sillä peli tihkuu tyyliä ja huomiota yksityiskohtiin. Kaikki valikot on skeuomorfismin nimessä mallinnettu näyttämään vanhojen räkälöiden laskuilta ja ruokalistoilta, näyttelijänsuoritukset on saatu viilattua juuri oikealle juuston tasolle ja mukana on runsaasti huikeita yksityiskohtia, kuten puhtaasti runoilua varten omistettu nappi. Kyllä: nappi, jota painamalla Groove Champion voi pyytää aseveljensä Tauruksen lukemaan tälle taistelun aikana runoja. Huikeaa!

Onkin valtava harmi, että teknologian rajoituksista johtuen Interstate ’76 on jäämässä unholaan. Olisikin todella hienoa, jos joku näkisi vaivan ja modernisoisi pelin sellaiseksi paketiksi, joka toimisi ongelmitta tietokoneilla – ja jos oikein halluisia päiväunia saa esittää – moderneilla konsoleilla. Onko vapaaehtoisia?

Liity Miikka Lehtosen seuraan retrostelemaan vanhoja pelejä joka lauantai Pelaaja.fissä. Ehdota kommenteissa, mitä seuraavaksi pitäisi napata  retrosteluun.

Kommentit

Käyttäjän Pauli4x4 kuva
Pauli4x4

Tämä olikin kova peli aikoinaan! Tais olla ekoja pelejä, jotka saivat tuen 3D-korteillekin?

Käyttäjän laurihon kuva
laurihon

Tämä oli ehdottomasti yksi lempipeleistäni lapsena. Voisi tulla vaikka remake.

Käyttäjän Speedy kuva
Speedy

Mitä hittoo??? Auto taistelupelit oli just todella hauskoja! Tehtäispä näitä vieläkin.😥

Käyttäjän mur72 kuva
mur72

Kaikki muu on kulmikasta paitsi tissit. Huikeeta!

Nostoja