Retrostelussa Japanin Super Mario Bros. 2 – Super Marion oikea jatko-osa oli liian vaikea länsimaisille pelaajille / Artikkelit / pelaaja.fi

Retrostelussa Japanin Super Mario Bros. 2 – Super Marion oikea jatko-osa oli liian vaikea länsimaisille pelaajille

9.01.2021 // Kirjoittanut: Miikka Lehtonen
1
Super Mario Bros. 2, Retrostelu, Miikka Lehtonen

Kuten varmasti monet jo tietävätkin, meidän Super Mario Bros. 2 -pelimme ei ole se aito ja oikea Super Mario Bros. 2. Japanilaiset pelaajat pääsivät ihastelemaan Super Marion jatko-osaa pikavauhtia, mutta toisin kävi täällä länsimaissa. Kun me saimme vihdoin Super Mario Bros. 2:mme, se oli japanilaisen mainospelin päälle rakennettu modattu versio, joka ei muistuttanut alkuperäistä Super Mariota kuin etäisesti.

Se aito ja alkuperäinen Super Mario Bros. 2 nähtiin länsimaissa vasta monta vuotta myöhemmin, kun Nintendo julkaisi Super Nintendolle historian parhaisiin kokoelmapeleihin kuuluvan Super Mario All-Starsin, joka kasasi aiempien Mario-pelin remasteroidut versiot, mukaan lukien molemmat Super Mario Bros 2:t. Japanin alkuperäinen jatko-osa sai kokoelmassa nimekseen Lost Levels.

Tutustuimme jo jokin aika sitten siihen länsimaiseen Super Mario Bros. 2:een, mutta entä se alkuperäinen? Miksi se jäi meiltä käytännössä kokonaan väliin?

Teorioita on parikin.

Retrostelussa Japanin Super Mario Bros. 2 – Super Marion oikea jatko-osa oli liian vaikea länsimaisille pelaajille

Super Mario Bros. 2 kehitettiin miltei heti alkuperäisen Super Mario Bros.:in perään ja julkaistiin noin vuosi sen jälkeen. Nintendon kehittäjät arvelivat, että kaikki Super Mario -fanit olivat jo pelanneet originaalin puhki ja näin oppineet sen kaikki salat. Täten Super Mario Bros. 2 kehitettiinkin jatkamaan Super Mario Bros.:in vaikeuskäyrää sen loppupään kentistä ylöspäin.

Nintendon suunnittelufilosofia tuotti 1980-luvulla sen verran haastavia pelejä, että niitä alettiin kutsumaan ”Nintendo-vaikeiksi”. Koska pelit olivat lineaarisesti ajateltuna sangen lyhyitä, niistä tehtiin sitten sen verran vaikeita, että sen parin tunnin mittaisen pelin tahkoamiseen sai käyttää pari kertaluokkaa enemmän aikaa. Mutta jopa tätä taustaa vasten Nintendon pomojen mielestä Super Mario Bros. 2 oli liian vaikea meille länsimaisille pelipelleille.

Tätä teoriaa on helppo uskoa, kun pelaa Super Mario Bros. 2:ta. Jo aivan alkupään kentistä lähtien vastaan tulee kohtia, joita voi parhaiten luonnehtia ”epäreiluksi häränpaskaksi”. Kehitystiimi on selvästi tuunannut kenttiään uudelleen ja uudelleen heitelläkseen Marion eteen sellaisia esteitä, joita ei oikein voi aavistaa ennakkoon, vaan ne täytyy opetella kantapään kautta. Super Mario Bros. 2 tuokin vahvasti mieleen myöhemmin suosiota keränneet niin kutsutut ”Cat Mario” -pelit.

Retrostelussa Japanin Super Mario Bros. 2 – Super Marion oikea jatko-osa oli liian vaikea länsimaisille pelaajille

Mutta muitakin teorioita löytyy. Super Mario Bros. 2 julkaistiin Japanissa Famicom Disk System -lisälaitteelle, joka käytti pelimoduulien sijaan diskettejä. Laitteessa oli myös hieman NESiä paremmat äänipiirit, sekä muutamia muita teknisiä parannuksia. Famicom Disk System -pelejä julkaistiin kyllä NES-versioina länsimaissa, mutta erään teorian mukaan Nintendolla ynnäiltiin, että siinä vaiheessa kun Super Mario Bros. 2 oltaisiin käännetty NES-versioksi, Super Marion modipaketilta tuntuva peli olisi vaikuttanut kuluttajien mielestä jo vanhanaikaiselta verrattuna nopeasti kehittyviin uudempiin NES-peleihin.

Mikä ikinä näistä teorioista onkaan oikea, Super Mario Bros. 2 jäi meiltä väliin moneksi vuodeksi. Enkä rehellisesti sanoen ole tästä kovinkaan pahoillani, vaikka pelissä onkin hyvät puolensa. Se esimerkiksi esitteli pelaajille ensimmäistä kertaa erilaiselta tuntuvan Luigin pelihahmona. Mutta varsinkin pelin loppua kohti kentät tuntuvat niin epäreiluilta ja turhauttavilta, että se Super Mario Bros.:ista tuttu uskomattoman tyydyttävä pelikokemus on aika kaukana.

Vertailussa sen länsimaisen Super Mario Bros. 2:n kanssa peli menee siis aika suorin numeroin meidän versiomme hyväksi ja sitä paitsi, jos Lost Levels olisi ollut myös meidän Super Mario Bros. 2:mme, olisimme jääneet kokonaan vaille Shy Guyta ja muita Super Mario Bros. 2:n hämäriä uusia tuttavuuksia. Ja se olisi ollut suunnaton sääli se.

Liity Miikka Lehtosen seuraan retrostelemaan vanhoja pelejä joka lauantai Pelaaja.fissä. Ehdota kommenteissa, mitä seuraavaksi pitäisi napata  retrosteluun.

Kommentit

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou