Retrostelussa Kill Switch – unohdettu räiskintäpeli, josta Gears of War nappasi keskeisen mekaniikkansa / Artikkelit / pelaaja.fi

Retrostelussa Kill Switch – unohdettu räiskintäpeli, josta Gears of War nappasi keskeisen mekaniikkansa

14.09.2019 // Kirjoittanut: Miikka Lehtonen
1
Retrostelussa Kill Switch – unohdettu räiskintäpeli, josta Gears of War nappasi keskeisen mekaniikkansa

Imitaatio on aidointa imartelua, kuten vanha sananlaskukin tietää kertoa. Tämän todistaa myös Kill Switchin tapaus. Namcon kehittämä ja vuonna 2003 julkaisema kolmannen persoonan räiskintäpeli ei sinänsä ollut pelinä mitenkään hirveän ihmeellinen, mutta se sisälsi yhden ominaisuuden, jota ilman esimerkiksi Gears of War olisi jäänyt näkemättä: se oli ensimmäinen kolmannen persoonan räiskintäpeli, jossa suojautuminen oli oleellinen osa pelattavuutta.

Kunnon rekursion hengessä myöskään Kill Switch ei suinkaan ollut ensimmäinen peli, jossa suojauduttiin vihollistulitukselta. Sen kehittäjät itse siteerasivat Namcon Time Crisis -valopyssypelejä, sekä Operation WinBackia inspiraationa, mutta niiden suojautumisjärjestelmä oli vielä sivuosassa. Kill Switchissä se on suunnilleen koko peli.

Paperilla Kill Switchin tarina kuulostaa lennokkaalta ja potentiaalisesti jopa kiinnostavalta. Se kertoo hämärästä varjo-organisaatiosta, joka pyrkii aloittamaan sodan kahden suurvallan välillä. Varjo-organisaatiolla on teknologiaa, jonka avulla turvallisesti bunkkereissaan istuvat operaattorit pystyvät kauko-ohjaamaan taistelukentällä toimivia sotureita. Inspiraatiota on aika selkeästi haettu 2000-luvun alkuvuosina otsikoissa näkyneistä sotilaslennokeista, jotka nykyäänkin ovat osa taistelukentän arkea.

Retrostelussa Kill Switch – unohdettu räiskintäpeli, josta Gears of War nappasi keskeisen mekaniikkansa

Valitettavasti potentiaali hukataan täysin, sillä Kill Switch on käytännössä peli, jossa kaksi miltei identtiseltä kuulostavaa karskia sotilasäijää (joista toista näyttelee Adam Baldwin) murisevat radion välityksellä ”se siitä Lähi-idän rauhasta” -henkistä dialogia.

Keskitytään siis siihen oleelliseen: pelin suojautumissysteemiin. Aikanaan vallankumouksellisesti Kill Switch lanseerasi systeemin, jossa seinän tai vaikkapa vyötärön korkuisen muurin lähellä seistessään pystyi painamaan toisen olkanapin pohjaan ja liimautumaan kiinni suojaan. Suojan takaa pystyi sitten räiskimään sokkona, heittelemään kranaatteja tai kurkkimaan ylös tai sivuille, ampuakseen tarkemmin vihollisia.

Koko peli onkin sitten rakennettu tämän idean ympärille, sillä koko maailma on tietenkin täynnä aukioita ja käytäviä, joihin yllättäen juoksee eri puolilta miljoona kauhiaa terroristia. Sitten suojaudutaan ja ammuskellaan koko rahan edestä. Vihollisten tekoäly on myös mukavan laadukas. Vihut osaavat itsekin hakeutua suojaan ja toimia tiimeinä. Ne koukkailevat pelaajan sivustaan, heittelevät kranaatteja ja ovat kokonaisuutena mukavan/ikävän tehokkaita.

Kill Switchissä tuntuu olevan myös ominaisuus, jollaista monessa pelissä ei näe vieläkään: erilaisia tekoälyjä erilaisille vihollisille. En nyt tarkoita vain sitä, että tarkkuuskiväärillä varustettu terroristi kykkii kaukana ampumassa kun taas rynkkymies pyrkii lähemmäs. Tuntuu siltä että Kill Switchissä vihollisilla on jonkinlainen salainen kyvykkyysominaisuus, sillä jotkut viholliset kurkkivat arasti suojasta ase kädessä täristen ja pää villisti pyörien näiden etsiessä pelaajaa, kun taas toiset ovat paljon itsevarmempia ja tehokkaampia.

Vihollisille on myös ympätty paljon persoonallisuutta tuovia animaatioita. Vihut voivat haavoittua ja tämän jälkeen ryömiä tai nilkuttaa kohti suojaa armoa anellen. Joskus armahdettu vihollinen pudottaa aseensa ja lopettaa taistelun, toisinaan taas löytää uutta intoa ja palaa kimppuun. Onkohan olemassa jotain vaihtoehtoista maailmaa, jossa Kill Switch nauttii Spec Ops: The Linen veroista arvostusta ”sota on helvettiä” -taidepelinä?

Retrostelussa Kill Switch – unohdettu räiskintäpeli, josta Gears of War nappasi keskeisen mekaniikkansa

Siinä missä pelilehdistö ja vuoden 2003 pelaajat ohittivat Kill Switchin sellaisena perustason vajaan seiskan pelinä, muut pelinkehittäjät höristivät korviaan. Uncharted: Drake’s Fortune, Rainbow Six: Vegas, Killzone: Liberation ja monet muut 2000-luvun alkuvuosien pelit pöllivät Kill Switchin suojautumismekaniikat aika suoraan ja häpeilemättä. Myös Gears of Warin pääsuunnittelija Cliff ”CliffyB” Bleszinski on siteerannut Kill Switchiä suurena vaikutteena.

- Kill Switchissä oli sen ajan paras suojautumissysteemi. Minusta tuntui, että saman systeemin toteuttaminen myös Gears of Warissa nostaisi pelattavuutemme uudelle tasolle, Bleszinski kertoi GDC 07 -tapahtumassa.

Niinhän siinä lopulta myös kävi: Kill Switch unohdettiin, kun taas alkujaan perinteisenä ensimmäisen persoonan räiskintäpelinä elämänsä aloittaneesta Gears of Warista tuli megamiljoonahitti. On mahdotonta sanoa, miten Gears of Warin olisi käynyt killswitchittömässä maailmassa, mutta tuskin sen selkärankana toimiva suojautumismekaniikka ainakaan olisi yhtä laadukas.

Liity Miikka Lehtosen seuraan retrostelemaan vanhoja pelejä joka lauantai Pelaaja.fissä. Ehdota kommenteissa, mitä mies voisi seuraavaksi ottaa retrosteluun!

Kommentit

Käyttäjän rautahuilu kuva
rautahuilu

Ihmetyttää hieman miksei pelillä ole kulttimaineessa.
Oli muistaakseni viihdyttävä ja hauska vaikkei tarinaltaan ollutkaan ihmeellinen. Pelattavuus tuntui artikkelissa mainittua spec ops the: linea paremmalta vaikka olikin selkeästi ns cover shootterien ensimmäisiä siltäkin osa alueelta.

Harmi kun lainasin pleikkari kakkosen kaverille.
Olisi voinut pelailla kuvaputkella kun semmoisen jostain onnistuin hankkimaan.

Nostoja