Retrostelussa Myst – aikansa myydyin pc-peli oli CD-asemien pelastaja

Lehtonen nappasi tämän lauantain retrosteluun Mystin. Tule mukaan fiilistelmän!

28.11.2020 09:12

Myst

1990-luvun hulluina alkuvuosina PC-teknologia koki jos jonkinlaisia murroksia. Laitteistot kehittyivät valtavalla vauhdilla. Eräs suurimmista hypyistä oli siirtyminen CD-levyjen aikakauteen, sillä yhdelle CD-levylle mahtui kirjaimellisesti yli 440 perinteisen disketin verran dataa.

Tämä siirtymä ei kuitenkaan tapahtunut aivan kivuttomasti, sillä jotta kuluttajat olivat valmiit hypäämään kalliiden ja uudenaikaisten CD-asemien kelkkaan, tarvittiin se todellinen killer app – se niin houkutteleva softa, että sen takia oltiin valmiita pistämään useampi sataa markkaa rahaa pöytään.

Se killer app ei ollut joku kämäinen multimedia-sanakirja, joten softa-ala kaipasi jälleen pelastajaa pelien puolelta. Ja löytyihän sellainen lopulta: kahden veljeksen kehittämä Myst.

Jos ollaan ihan rehellisiä, Myst ei ole koskaan ollut minun juttuni. Olen aina fanittanut seikkailupelejä, joten teoriassa sitä voisi kuvitella Mystinkin kolisseen kovaa, mutta jotenkin näin ei vain käynyt. Kenties tämä johtuu siitä, että Myst ei ole aivan perinteinen seikkailupeli vaan enemmänkin interaktiivinen kuvakirja.

Retrostelussa Myst

Pelaaja heitetään oudolle saarelle, joka on täynnä jos jonkinlaisia nippeleitä ja nappuloita, joista valtaosa ei tunnu tekevän oikein mitään. Sitten pitäisi selvittää, miten nämä monenlaiset vempeleet toimivat, avata niitä käyttämällä uusia reittejä pitkin saarta ja selvittää sen mysteereitä. Tarina on selvästi sivuosassa, eikä suinkaan sattumalta. Robyn ja Rand Miller ovat haastatteluissa kertoneet, että he ovat aina pitäneet enemmän paikkojen kuin tarinoiden suunnittelemisesta, mikä näkyy ja tuntuu myös Mystissä.

Alueiden suunnitteluun onkin käytetty paljon vaivaa, sillä Myst sisältää useita eri aikakausia, joiden välillä pelaaja matkustaa läpi saaren historian. Eri aikakausissa on omanlaisensa tunnelma, sekä myös erilaisia, tähän tunnelmaan ja teemaan sopivia pulmia.

Hieman erikoisesti se lähin vertailukohta Mystin pelattavuuteen löytyykin ehkä suosittujen pakohuoneiden maailmasta. Mystissä on samanlaista ”tämän koodilukon numeroyhdistelmä löytyy jos keksit kääntää saaren toisella puolella olevan kirjan ympäri” -energiaa. Itse kaipaisin seikkailupeleiltäni enemmän tarinaa, hahmoja ja hieman toisenlaista pulmanratkontaa, mutta simppeli ja rento esineiden tökkiminen sekä saarella vaeltelu vetosivat myös kasuaalimpiin pelaajiin. Eikä siinä ole mitään vikaa.

Vaikka en itse olekaan suuri Myst-fani, ymmärrän kyllä hyvin, miksi pelistä tuli aikanaan niin valtavan suosittu. Joku nyt ehkä nauraa tälle väittämälle kuvia ja videoita katsoessaan, mutta 90-luvun alussa Myst oli valtavan vaikuttava peli. Oli esirenderöityjä maisemia, digitoituja ääniä sekä oikeiden näyttelijöiden (tai no, pelin kehittäjien) esittämiä videoituja hahmoja. Myst oli vuonna 1993 juuri sellainen peli, jota CD-asemat kaipasivat myyntejään pönkittämään. Pieni hetki sen parissa riitti vakuuttamaan kenet tahansa siitä, että tämä oli jotain uudenlaista, jotain sellaista, mikä ei olisi diskettien aikakaudella ollut mahdollista.

Retrostelussa Myst

Koska CD-levyjen polttaminen kotioloissa ei ollut vielä pitkään aikaan koko kansan huvia, Myst löysi yleisönsä. Kehittäjät itse unelmoivat ennakkoon 100 000 kappaleen myynneistä, jotka olisivat heidän mukaansa olleet unelmien täyttymys. Mystin alkuperäinen Mac-versio myi muutamassa kuukaudessa yli 200 000 kappaletta ja vuoteen 2000 menessä myytyjä kopioita oli yli 6,3 miljoonaa. Myst olikin myydyin pc-peli kunnes The Sims torppasi sen listojen kärjestä.

Ei ole tippaakaan yllättävää, että Mystistä tuli vuosien varrella pitkäikäinen pelisarja. Alkuperäinen Myst on myös saanut parikin uusintaversiota, jotka ovat korvanneet alkuperäiset grafiikat hieman paremmilla, sekä myöhemmin luoneet koko pelin uudelleen aitona 3D:nä esirenderöityjen kuvien sijaan. Ei huono saavutus kahden veljeksen projektilta!

Liity Miikka Lehtosen seuraan retrostelemaan vanhoja pelejä joka lauantai Pelaaja.fissä. Ehdota kommenteissa, mitä seuraavaksi pitäisi napata  retrosteluun.

Lisää luettavaa