Star Control II

Star Control II on oikeasti kaksi peliä yhdessä paketissa. Näistä se varsinainen päätapahtuma on tietenkin eeppinen avaruusseikkailu, jossa pelaaja yrittää vapauttaa pahojen Ur-Quanien ikeen alle joutunutta galaksia. Ur-Quanit ovat valloittaneet kaikki aiemmin vapaat kansat ja pakottaneet ne orjikseen.

Kaikki toivo ei kuitenkaan ole mennyttä, sillä 20 vuotta sitten käydyn sodan viimeisinä hetkinä ihmiset lähettivät pinon tiedemiehiä tutkimaan kaukaista planeettaa, jonka syövereistä löytyi vino pino muinaisten muukalaisten superkehittynyttä teknologiaa. Kun koko maailma unohti tiedemiesten olemassaolon, nämä saivat 20 vuoden aikana rakennettua kokeellisen superaluksen, jonka komentajana pelaaja lähetetään ottamaan yhteyttä ihmiskunnan rippeisiin ja taistelemaan Ur-Quaneja vastaan.

Tarinatila on kuin suunnaton Star Trekin kausi pelimuotoon puristettuna. Pelaaja suhaa pitkin avaruutta etsien älyllistä elämää ja pyrkien sitten suostuttelemaan nämä liittymään uuteen vastarintaliikkeeseen. Ensin pitää tietenkin vakuuttaa muukalaiset siitä, että vastarinnalla on mitään mahdollisuutta onnistua suorittamalla näille tehtäviä.

Retrostelussa Star Control II – eeppinen avaruusseikkailu toimii 30 vuotta myöhemminkin

Star Control II:n maailma on yhdistelmä pulp-henkistä retro-scifiä, sekä yllättävän hauskaa huumoria. Ensimmäinen pelaajan kohtaama rotu, spathit, näyttää suurilla ja kosteilla silmillä varustetuilta puruleluilta, mikä kuvaa myös hyvin heidän asemaansa universumissa. Spathit ovat paenneet muinaiselta kotiplaneetaltaan kylmälle ja ankealle kuulle, koska kotiplaneetan valtasivat hirmuiset ja pelottavat pirulaiset. Kun pelaaja sitten laskeutuu kuun pinnalle tuhoamaan pirulaisia, häntä odottaa valtava nippu pörröisiä ja hellyyttäviä karvaotuksia.

Hauskan ja viihdyttävän tarinan ohella Star Control II on mainio peli myös, koska se antaa pelaajalle oikeasti tilaa ja vapautta tehdä valintoja. Kohdatessaan niiden jo mainitut spathit ensimmäistä kertaa pelaaja voi joko yrittää ylipuhua yksinäisen avaruusaluksen kapteenin puolelleen, tai tuhota tämän. Jos onnistuu suostuttelemaan spathin mukaansa, oppii samalla hyödyllisiä salaisuuksia, joiden avulla voi yrittää ylipuhua koko rodun hallitsijat mukaansa. Jos taas turvautuu väkivaltaan, tämä mahdollisuus sulkeutuu, mutta muita aukeaa.

Pelaajan hankkiessa ystäviä nämä tarjoavat omat aluksensa ja teknologiansa tämän käyttöön, mikä onkin oiva aasinsilta siihen pelin toiseen puoliskoon.

Retrostelussa Star Control II – eeppinen avaruusseikkailu toimii 30 vuotta myöhemminkin

Star Control II sisältää vieläkin vertaansa vailla olevan taistelusysteemin, joka yhdistelee mainiosti realistista fysiikkaa ja kepeän sujuvaa arcade-meininkiä. Pelaaja ohjastaa aina yhtä laivastonsa alusta kerrallaan yhtä vihollista vastaan. Taustalla pyörii newtonilaista fysiikkamallia noudatteleva lentomalli, jossa kerran vauhtiin potkaistu alus jatkaa samalla lentoradalla senkin jälkeen kun päästää kaasusta irti. Sitten voi vaikka kääntää nokkansa 180 astetta taaksepäin ja paukutella perässä lentävää vihollista aseillaan, samalla kun suhaa sata lasissa perämoottorit edellä karkuun.

Kullakin pelin useista roduista on omat aluksensa, jotka ovat käytännössä aivan erilaisia pelata. Yhden porukan hitaat mutta raskaasti panssaroidut alukset ampuvat suoraan eteenpäin lentäviä ammuksia, jotka räjähtävät valtavina sirpalepilvinä kun tulitusnapista päästää irti. Avaruusseireenien rotu taas voi erikoishyökkäyksenään heittää ilmoille laulun, joka houkuttelee vastustajan aluksen miehistön jäseniä hyppäämään ilmalukosta ulos ja pyrkimään kohti seireenien alusta.

Eri alusten tuntuman opettelu vie pienen hetken, mutta kun Star Control II:n taistelusysteemin kanssa pääsee sinuiksi, se on yhä erinomaisen viihdyttävä ja toimiva viihdyke. Tämä tajuttiin selvästi jo peliä kehitettäessä, sillä taistelusysteemi on myös irroitettu omaksi pelitilakseen, jossa pelaajat kasaavat omat laivastonsa ja ottavat sitten yhteen, kunnes toisen laivasto on historiaa.

Niin hauska kuin Star Control II:n tarinatila onkin, ”Super Meleenä” tunnettu kaksinpelitila oli se juttu, jonka takia Star Controlia pelattiin useiden vuosien ajan, ja miksi se yhä kaivetaan laneilla säännöllisesti naftaliinista esiin.

Retrostelussa Star Control II – eeppinen avaruusseikkailu toimii 30 vuotta myöhemminkin

Star Control II on yksi pelihistorian suurista mestariteoksista, joten on todella kivaa, että peliä ei ole hylätty historian hämäriin. Itse pelisarjan oikeudet ovat jumissa jonkun konkurssipesiä ostelleen firman kellarissa, mutta alkuperäinen kehitystiimi vapautti lähdekoodin pelaajien käyttöön jo vuosituhannen alussa. Niinpä Star Control II:sta onkin nykyään saatavilla moderneilla käyttöjärjestelmillä pyörivä versio, joka yhdistelee PC-versioon muiden käännösten parannuksia, kuten esimerkiksi 3DO-konsolin CD-musiikkeja ja puheita.

Suosittelenkin siis kaikille The Ur-Quan Masters -uusintaversion etsimistä ja Star Control II:n pariin sukeltamista. Mahtava peli, eikä suotta yksi kaikkien aikojen suosikkipeleistäni.

Miikka Lehtonen

Star Control II:ta ehdotti retrosteltavaksi nimimerkki Augustus. Jos haluat itse nähdä käsittelyssä jonkun pelin, kommentteihin saa heitellä ehdotuksia.


Lisää luettavaa