Retrostelussa Super Mario 64, joka ratkaisi mahdottoman ongelman: miten tehdä hyviä 3D-tasohyppelypelejä? / Artikkelit / pelaaja.fi

Retrostelussa Super Mario 64, joka ratkaisi mahdottoman ongelman: miten tehdä hyviä 3D-tasohyppelypelejä?

27.04.2019 // Kirjoittanut: Miikka Lehtonen
7
Super Mario 64

Super Mario 64 on eräs kaikkien aikojen parhaista peleistä, ja tämä oli selvää jo suunnilleen saman tien sen ilmestymisen jälkeen. Se julkaistiin ajankohtana, jolloin 3D-tasohyppelypelit olivat vielä uusia ja ihmeellisiä. Pelinkehittäjä toisensa jälkeen paini kameran ja 3D-kontrollien kanssa, ja yleensä hävisi ainakin toisen näistä otteluista.

Toisin kävi, kun tasohyppelypelien isä, Shigeru Miyamoto, astui molskille. Super Mario 64 selätti ongelmat kertaiskulla ja todisti pelaavalle maailmalle, että 3D-tasohyppelyssä on ideaa.

Super Mario 64 on peli, joka kuuluu jokaisen Nintendo-fanin ja Super Mario -pelurin yleissivistykseen. Jokainen sen jälkeen julkaistu Mario-peli kun on paljon velkaa vuoden 1996 klassikkoteokselle. Se lanseerasi vieläkin pelisarjan keskiössä olevan idean mielikuvituksellisista kentistä, jotka oli suunniteltu pelattavaksi uudelleen ja uudelleen. Kussakin pelin kentässä kun sijaitsee kuusi kerättävää tähteä, joista ensimmäinen yleensä tehdään aika selväksi kentän alussa olevilla opasteilla, mutta loput pitää etsiä ja selvitellä itse.

Nintendon pelisuunnittelijat antoivat mielikuvituksensa liitää haasteita suunnitellessaan. Toisinaan tapellaan pomoja vastaan jos jonkinlaisilla tavoilla. Aivan ensimmäisessä kentässä esimerkiksi pitää voittaa pommien kuningas painiottelussa kiertämällä kolme kertaa tämän taakse ja paiskaamalla tämä mattoon. Eräässä salahaasteessa taas pitää auttaa pientä pingviiniä pääsemään kotiin emonsa luokse.

Super Mario 64

Kehittäjät ottivat paljon irti myös uudesta 3D:stä. Peli on täynnä salaisuuksia ja yksityiskohtia, jotka näkee vain tietyistä suunnista ja tietyistä kuvakulmista. Toki maailma on myös täynnä pieniä vihjeitä, joita tulkitsemalla näitä salaisuuksia ja kätkettyjä tähtitehtäviä voi yrittää etsiä. Tämä on kuitenkin Nintendon peli, eli sokkona ei tarvitse koskaan harhailla.

3D:n toiminta, tai pelin erinomaiset kontrollit ja aikaisekseen hämmentävän hyvä kamera, eivät suinkaan olleet vahinkoja, vaan pitkän ja hikisen työn tulosta. Nintendon suunnittelijat ja koodarit painivat kuukausien ajan pelkästään kamerakulmien kanssa. Alkuperäisissä visioissa Super Mario 64:ää pelattiin isometrisestä ja kiinteästä perspektiivistä, kuin Super Mario RPG:tä konsanaan. Kukaan ei kuitenkaan ollut tähän ratkaisuun tyytyväinen, ja niinpä kehittäjien piti vain ratkaista 90-luvun puolivälin kinkkisin suunnitteluongelma. Helppoa, eikö?

Kaikkien onneksi Miyamoto oli jo Nintendo 64:n julkaisun kynnyksellä niin iso nimi, että hänen tiiminsä sai tarvitsemansa työrauhan. Pelin viimeistely julkaisukuntoon vaati niin paljon aikaa, että koko Nintendo 64 -konsolin julkaisua piti viivästyttää useilla kuukausilla. ”Pelinkehittäjät saavat nopeasti tuloksia aikaan, jos he tekevät kompromisseja. Mutta pelaajilla on tarkat silmät, ja he huomaavat pian, jos jostain on tingitty. Miyamoto pyysi meiltä muutamaa lisäkuukautta, ja annoimme ne hänelle välittömästi”, selitti Nintendon toimitusjohtaja Hiroshi Yamauchi aikanaan.

Super Mario 64:n laadusta kertoo paljon jo pelkästään se, että vaikka peli on nykyään 23 vuotta vanha, se tuntuu edelleen teknisiä rajoitteita lukuunottamatta tuoreelta toimivalta huippupeliltä. Monestako muusta alkuaikojen 3D-pelistä voi vakavalla naamalla sanoa samaa? Nintendo istuukin pienoisen kultakaivoksen päällä, sillä grafiikat modernisoimalla Super Mario 64:n Switch-versio olisi taatusti mieletön myyntihitti, ja aivan ansaitusti: Super Mario 64 tihkuu edelleen sitä ajatonta Nintendo-magiaa, jonka ansiosta japanilainen softajätti on niin rakastettu.

Kommentit

Käyttäjän Rokkijani kuva
Rokkijani

Oliko pakko mainita haaveilu Switchin versiosta?? Olisi kyllä ihanaa. <3

Käyttäjän Teräskäsine kuva
Teräskäsine

Tämä on kyllä suoraan taivaiden paratiisista. Uskomaton suoritus edelleen, josta on vaikea löytää mitään vikaa. Pelasin pelin lävitse ihan tässä muutama kuukausi sitten ja sain viimeinkin yli 18 vuoden jälkeen kerättyä kaikki 120 tähteä.

Super Mario 64:een liittyy minulle montakin muistoa. Ensikosketuksen sain peliin sairaalassa, kun minulta oli leikattu umpilisäke 8-vuotiaana. Enhän minä pelistä paljoa tajunnut sairaalapedissäni sitä pelatessani, kun kokemusta oli vain NES:n peleistä, joten kokemus oli aika ihmeellinen. Siinä olisi tainneet jäädä enkelitkin toiseksi, jos olisi köpelösti leikkauksessa käynyt. :)

Peliä pelasin sitten lapsena laivaristeilyillä pariinkin otteeseen ja myöhemmin manguin vanhempia ostamaaan oman N64:n tämän pelin takia, vaikka Cube oli jo ilmestynyt kauppoihin. Oi sitä hetkeä, kun vuosia myöhemmin umpilisäkkeen poiston jälkeen sain pelata tätä kunnolla omassa kotisohvaltani!

Kunnollisen remaken tästä ottaisin. Tubessa paljonkin noita videoita miltä Mario 64 näyttäisi nykyisin:
https://www.youtube.com/watch?v=P5MBz-5d1l0&t=664s

Käyttäjän Sundance Kid kuva
Sundance Kid

Kun ensimmäisen kerran näin Super Mario 64:n, oli peli kuin tulevaisuudesta. Aikana ennen kunnollista nettiä, en ollut osannut varautua mihinkään. Tietyssä mielessä Super Mario Odyssey on minulle 64:n "jatko-osa". En edes kaipaa mitään remakea, sillä mikään peli ei pystyisi kilpailemaan kultaisten muistojeni kanssa.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

En ole 64:sta pelannut mutta Odyssey äkkiseltään vaikuttaa tämän jatko-osalta.

Käyttäjän OsKu kuva
OsKu

23 vuotta tämän julkaisusta. Järkyttävää, tässähän alkaa jo tuntea itsensä vanhaksi.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Mikään peli ennen tätä eikä tämän jälkeen ole aiheuttanut samanlaisia wow-elämyksiä, kun näin ja pääsin pelaamaan tätä ensimmäisen kerran. Ansaitusti paras peli koskaan tehty.

Käyttäjän Qvistus kuva
Qvistus

Mä pelasin tätä ensimmäisen kerran noin kymmenen vuotta ilmestymisen jälkeen. Se oli silloin hyvä ja on edelleenkin. Nykyisin kontrolleissa ärsyttää hieman se, että Mario tuntuu juoksevan kuin jäällä ja sutii paikallaan aina liikkeelle lähdettäessä. Liikevalikoima on kuitenkin erinomainen. Erilaisia hyppyjä, likuja ynnä muita voidaan kombottaa hienolla tavalla ja osaavissa käsissä peli on todella kaunista katsottavaa. Super Mario 64 pysty tuomaan sen vanhojen 2D-Marioiden tai'an kolmanteen. Linna oli juuri sellainen paikka missä olisin lapsena halunnut seikkailla. Taulun läpi saattoi vaikka hypätä liukumäkikenttään. Yhdessä vaiheessa huomasin, että katon läpi oli alkanut paistaa aurinko. Menin seisomaan valonsäteeseen ja katsoin mitä siellä yhäällä näkyy - ja holy shit! - yhtäkkiä lensin pilvien seassa. Se oli yksi mieleenpainuvimmista muistoista. Myöhemmin tulleet Super Mario Sunshine ja molemmat Galaxyt on olleet myös erinomaisia. Uusinta 3D-Mariota en ole vielä koettanut.

Nostoja