Retrostelussa Tetris – historian myydyin peli, joka jätti kehittäjänsä köyhäksi

Lehtonen nappasi retrosteluun – minkäs muunkaan kuin – Tetriksen! Tule mukaan fiilistelemään!

25.1.2020 08:55

Suunnilleen jokainen ihminen, joka ei ole koko ikäänsä elänyt luolassa, tuntee varmasti Tetriksen. Neuvostoliittolaisen Aleksei Pažitnovin kehittämä peli on julkaistu suunnilleen jokaiselle mahdolliselle alustalle rannekelloista ja oskilloskoopeista lähtien.

Pelinä Tetris on mainio ja ansaitsee helposti paikkansa yhtenä pelihistorian merkittävimmistä peleistä. Loputtomien Tetris­-käännösten ohella lukemattomat kehittäjät ovat remixanneet pelin perusperiaatteita kukin omalla tavallaan: joskus ollaan tetristelty kolmiuloitteisesti, toisinaan kimmoisilla palikoilla tai vaikka oudoista perspektiiveistä.

Mutta niin kiinnostava kuin Tetris pelinä onkin, sen tarina on vielä kiintoisampi. Miltä kuulostaa alkutärppinä vaikka se, että pelin kehittäjä itse ei tienannut sillä penniäkään reiluun 10 vuoteen?

Retrostelussa Tetris – historian myydyin peli, joka jätti kehittäjänsä köyhäksi

Tetriksen tarina alkaa vuonna 1984. Neuvostoliittolaisessa tutkimusinstituutissa työskennellyt Pažitnov sai tehtäväkseen kokeilla instituutin Electronika 60 -tietokoneiden mahdollisuuksia, ja teki näin kehittelemällä alustalle erinäisiä pieniä pelejä. Näistä Tetris saavutti heti Pažitnovin kollegoiden suosion: yksinkertainen peli oli välittömästi addiktiivinen, vaikka Electronika 60 -versio olikin todella alkeellinen.

Pažitnovin kollega Vadim Gerasimov teki pelistä IBM PC -käännöksen, joka levisi Neuvostoliiton tietokoneskenessä kulovalkean lailla. Lopulta peli päätyi Budapestiin, josta brittiläinen pelijulkaisija myös bongasi sen. Firman edustajat yrittivät saada yhteyttä Pažitnoviin ostaakseen tältä oikeudet peliin, mutta tämä oli 1980-luvulla helpommin sanottu kuin tehty, sillä lähtökohtaisesti länsimaisilla tahoilla ei ollut kamalasti asiaa Neuvostoliiton rautaesiripun taakse. Asiaa mutkisti se, että kommunistisessa Neuvostoliitossa ei ollut tilaa yksityisille firmoille, joten Pažitnovia saattoi pahimmillaan odottaa matka rangaistussiirtolaan.

Kun neuvottelut osoittautuivat hankaliksi, brittifirma veti mutkat suoraksi ja painoi mopo keulien suoraan metsikköön: he myivät Tetriksen oikeudet – joita he eivät siis omistaneet — yhdysvaltalaiselle Spectrum Holobytelle, joka lähti saman tien kehittämään kaupallisia versioita pelistä. Jossain vaiheessa britit neuvottelivat Tetriksen oikeuksista myös peliä levittäneiden unkarilaisten warekeisareiden kanssa, joilla ei tietenkään myöskään ollut mitään asiaa myydä Pažitnovin pelin oikeuksia kenellekään.

Lopulta Pažitnov, neuvostohallituksen vihaa peläten, luovutti pelin oikeudet neuvostohallituksen omistamalle yritykselle 10 vuodeksi. Brittifirma ei maksanut myöskään heille pelin oikeuksista yhtään mitään, mutta myi tästä piittaamatta oikeuksia eteenpäin useille eri tahoille. Lopulta vuonna 1989 pitkälti toista tusinaa eri firmaa väitti omistavansa Tetriksen oikeudet joko omilla markkina-alueillaan tai maailmanlaajuisesti. Neuvostohallitus oli asiasta eri mieltä, sillä heidän mielestään he olivat myyneet vain Atarille ja Nintendolle viralliset luvat kehittää Tetriksestä kolikkopeli- ja kotikonsoliversioita. Edessä oli matka raastupaan, ja Tetriksen oikeuksista väännettiin kättä seuraavien viiden vuoden ajan.

Retrostelussa Tetris – historian myydyin peli, joka jätti kehittäjänsä köyhäksi

Vuosien vieriessä Tetris saavutti miljoonatason myynnit useilla eri alustoilla, tuottaen suunnattomasti rahaa Nintendolle, Atarille, Tengenille, Spectrum Holobytelle, useille muille firmoille ja jopa Venäjän hallitukselle. Pažitnov itse jäi nuolemaan näppejään aina vuoteen 1996 saakka, sillä neuvostohallituksen kanssa tehty sopimus oli kauniisti sanoen ”kommunistinen”. Yhdysvaltoihin muuttanut Pažitnov sai vuonna 1996 vihdoin 50% pelinsä oikeuksista takaisin entisen kotimaansa hallitukselta ja lähti innokkaasti jahtaamaan kauan kaipaamiaan tuottoja.

Useiden oikeusjuttujen seurauksena Applen App Storesta, Googlen Play Storesta ja jopa konsolien digitaalisilta kauppapaikoilta torpattiin ulos lähemmäs 100 erilaista suoraa Tetris-kopiota, ja ihan syystä. Vaikka monet kopiopelien kehittäjät ovatkin olleet sangen käärmeissään Pažitnovin oikeusjuttujen johdosta, on helppo ymmärtää miehen intoa jahdata Tetris­-kopioita. Ei ole varmasti helppoa katsella vaihtopenkiltä kun lukemattomat hämärähemmot käärivät joko varastamallaan tai pelon avulla hankkimallaan pelillä miljoonatuottoja.

Retrostelussa Tetris – historian myydyin peli, joka jätti kehittäjänsä köyhäksi

Tetris on todellakin helposti modernin pelihistorian merkittävimpiä teoksia. Se oli aivan viime vuosille saakka pelihistorian myydyin peli ennen kuin Minecraft ohitti virallisissa tilastoissa sen. Se on innoittanut lukemattomia kopioijia ja jopa runsaasti akateemista tutkimusta. Tetriksen pelattavuutta on analysoitu tietojenkäsittelytieteellisestä perspektiivistä, ja lisäksi useat tutkijat ovat julkaisseet artikkeleita Tetriksen positiivisista vaikutuksista pelaajiensa aivojen toimintaan.

Useiden tutkimusten perusteella Tetriksen pelaamisesta saattaa olla hyötyä muun muassa post-traumaattisesta stressihäiriöstä tai toiminnallisesta heikkonäköisyydestä kärsiville, sekä jopa tupakoinnin lopettamista yrittäville.

Tuskinpa Aleksei Pažitnov osasi kesällä 1984 aavistaa, mihin korkeuksiin hänen ”kokeilenpa, mihin nämä uudet tietokoneet pystyvät” -projektipelinsä vielä nousisi.

Lisää luettavaa