Unreal (1998)

Nykyään Epic Games on eräs pelimaailman suurimmista tekijöistä. Gears of War -pelisarja, Unreal Engine -pelimoottori, Epic Games Store -pelikauppa, Fortniten takomat miljardi… tuntuu, että vain taivas on rajana. Vielä 1990-luvulla kaikki oli aivan toisin ja Epic oli vielä pieni yrittäjä, joka etsi sitä ensimmäistä läpimurtoaan.

Se läpimurto nähtiin vuonna 1998, jolloin firma pisti kunnolla silmäkarkiksi Unreal-pelillään. Peli itse oli aika karu ensimmäisen persoonan räiskintäpeli, mutta se näytti sen verran komealta, että muutama lehti omisti koko kansikuvansa nykyään aika traagisen karuille kuvakaappauksille, joita säestettiin ”kyllä, tämä todellakin on oikea pelikuva” -hypeteksteillä.

Epic Gamesin kehittämä pelimoottori oli aikaisekseen todella kehittynyt ja pystyi tuottamaan läpinäkyvyysefektejä, savua, väritettyä ja heijastuvaa valoa sekä ties mitä muita komeita efektejä ennen kuin 3D-kiihdyttimet tekivät tällaisten juttujen laskemisesta mitenkään realistista puuhaa.

Tämän seurauksena olikin peli, jonka pelaaminen tuntui diaesityksen katselemiselta. Mutta nyt 24 vuotta myöhemmin teknologia on saavuttanut sen pisteen, että Unreal pyörii. Oliko se siis aikanaan pelaamisen arvoinen peli?

Retrostelussa Unreal  – kyllä, tämä todellakin on oikeaa pelikuvaa!

Tiivistetty vastaus kysymykseen on ”olihan se joo, mutta peli ilmestyi väärään aikaan”. Pc-pelihistoriansa tuntevat tunnistavat heti vuoden 1998 ainakin siitä, että vuoden marraskuussa julkaistiin Half-Life, joka samalla potkaisi koko räiskintäpelien genren uudelle sukupolvelle. Unreal ei kauniisti sanoen ollut saman sukupolven peli, joten se ei ehtinyt kekkuloimaan kukkulallaan kuin muutamia kuukausia ennen kuin historian pyörä murskasi sen alleen.

Unreal on henkisesti samaa sukua kuin vaikka Duke Nukem 3D ja muut sen sukupolven räiskintäpelit. Se sisältää kyllä hyvin kevyesti tarinaa ja myös pieniä puzzleja, mutta pääpaino on yksinkertaisella räiskinnällä. Pelaaja juoksee armotonta vauhtia pitkin sokkeloita ja luolastoja ammuskelemassa vihollisia, joiden tekoäly on sangen yksinkertainen.

Vielä toukokuussa 1998 tämä oli ihan vaikuttavaa menoa ja peli saikin toimittajilta ja pelaajilta paljon positiivista huomiota, löytäen myös yleisönsä. Unreal kisasi Yhdysvaltojen myyntilistojen kärkisijasta Starcraftin kanssa aina siihen hetkeen saakka, että Half-Life paukahti markkinoille ja otti ne haltuunsa.

Pelin suurimmat meriitit ovatkin tekniset ja ne ovat vielä tänäkin päivänä kovaa katseltavaa. Nykyään on aika hankala edes käsittää sitä, että 1990-luvulla läpinäkyvien pintojen toteuttaminen oli hyvin hankalaa, samoin kuin valon, väritetyn tai ei. Tietokoneiden prosessorit eivät olleet mitenkään superhyviä tällaisissa laskutoimituksissa, joten niiden tunkeminen peleihin tarkoitti saman tien, että peliä ei sitten pelata kuin tuhansien eurojen hintaisilla koneilla, eikä niilläkään hirveän pehmeästi. 3D-kiihdyttimet olivatkin sitten paljon parempia tällaisissa tempuissa ja toivat ne kaikkien kehittäjien ulottuville, mutta muutamat hullut toteuttivat niitä jo ennakkoon.

Retrostelussa Unreal  – kyllä, tämä todellakin on oikeaa pelikuvaa!

Pelasin itse Unrealia tätä juttua varten ensin Direct3D-kiihdytetyssä muodossa ja kyllähän ne läpinäkyvyydet, savut ja muut efektit hyviltä näyttivät. Sitten ajattelin olla nokkela ja heittää vertailuksi saman kentän softarenderöitynä, olettaen muistini varassa, että tuloksena olisi ollut paljon karumman näköinen paske. Toisin kävi, sillä loppituloshan näyttää erinomaisen hyvältä. Grafiikka ei toki ole yhtä pehmeää kuin 3D-kiihdytettynä ja kaikkialla näkyy runsaasti jälkiä rasteroinnista, mutta kaikki efektit löytyvät silti.

Ei olekaan mitenkään yllättävää, että Unreal petasi samalla pedin Epicin myöhemmälle menestykselle. Sen varaan oli helppo rakentaa nettiräiskintään keskittynyt Unreal Tournament -peli, sekä neljä vuotta myöhemmin julkaistu jatko-osa. Ja kävi ilmi, että muutkin pelinkehittäjät olivat hyvin kiinnostuneita Epicin vallankumouksellisen komeasta 3D-pelimoottorista. Niin kiinnostuneita, että firma ryhtyi kehittämään ja myymään Unreal Engine -moottoria pääasiallisena tuotteenaan.

Millainen pelaamisen maailma mahtaisikaan olla nykyään, jos Unreal olisi vuonna 1998 flopannut kunnolla?

Liity Miikka Lehtosen seuraan retrostelemaan vanhoja pelejä joka lauantai Pelaaja.fissä. Ehdota kommenteissa, mitä seuraavaksi pitäisi napata retrosteluun.


Lisää luettavaa